Leiders versus managers: Wat zijn de verschillen?

Is er verschil tussen managers en leiders? Ja, dat is er. Maar wat is dan het verschil? In deze blog worden vijf verschillen tussen managers en leiders behandeld.

Als leider of manager vraag je je misschien wel eens af wat nu het verschil is tussen de twee en of je een van beide bent. Het antwoord is dat er veel managers zijn die geen leider zijn en veel leiders die geen goede manager zijn. Maar dat is niet erg, want als goede leider kan je omringd worden door managers om je te helpen. De uitdaging is dan om hen leiding te geven.

Controle vs vertrouwen

Een manager werkt vanuit een ‘span of control’ en wil controle over wat er gebeurt. Hij stelt zichzelf de vragen: Hoe weet ik dat het op tijd gebeurt? Hoe kan ik feedback krijgen en zeker weten dat het goed gebeurt, volgens mijn standaarden? Een leider creëert daarentegen een cultuur van vertrouwen en zegt: “Ik vertrouw erop dat je goed bent. Ik vertrouw erop dat je bij mij terugkomt als het niet lukt.”

Het verschil tussen managers en leiders zit hem in twee verschillende drijfveren in teams: controle of vertrouwen, angst of liefde. Als je uitgaat van vertrouwen, kan het gebeuren dat je medewerkers niet doen wat ze moeten doen en jij degene bent die het verkeerd heeft gedaan. Dit vereist kwetsbaarheid en de mindset om te denken dat je het samen gaat redden. Als je van vertrouwen uitgaat, kan het zijn dat jouw medewerkers het verkeerd doen. In dat geval is het advies om de ‘schuld’ op je te nemen en te zeggen dat je het proces anders had moeten aansturen. Zo krijg je gaandeweg het vertrouwen van je medewerkers.

Aanwezige resources vs potentie om te groeien

Een manager gebruikt de kracht van mensen en vraagt zich af welke resources er zijn en welke functies de medewerkers kunnen doen. Een leider zegt echter dat er meer is: groeipotentieel. Mensen kunnen zich ontwikkelen en buiten hun comfortzone treden. Een goede leider kijkt hoe hij zijn mensen in hun kracht kan zetten, zodat ze goed of zelfs beter worden in hun vak. Tijdens het ontwikkelen van jouw medewerkers wordt de cultuur van vertrouwen sterker.

Hoe en wanneer? vs Wat en waarom?

Een manager vraagt hoe en wanneer iets moet gebeuren. Een leider vraagt wat er gedaan moet worden en waarom dat relevant is. Leiders houden zich bezig met: ‘Waarom is dit relevant voor ons grotere doel? Wat moet dan de output zijn?’. Ze laten een deel van het ‘hoe’ over aan hun team.

Een manager doet de dingen goed en een leider doet de goede dingen. Als goede leider vraag je jezelf af: Doe ik de juiste dingen en ben ik bereid om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen? Onthoud dat een goede leider zorgt voor een cultuur van vertrouwen en groeipotentie, terwijl een goede manager de kracht van mensen gebruikt.

Verandering managen vs Verbetering creëren

Als manager kan het lastig zijn om te reageren op veranderingen binnen een organisatie. Het kan zelfs overweldigend aanvoelen om te bedenken hoe je je team mee kunt krijgen in deze veranderingen. Maar wat als we in plaats daarvan de focus verleggen naar het creëren van verbetering? Als leider neem je niet alleen de veranderingen waar, maar zorg je ook actief voor verbeteringen die meetbaar zijn voor zowel het team als de organisatie.

Het verschil tussen verandering en verbetering is essentieel. Het is namelijk niet altijd zo dat verandering per definitie verbetering betekent. Als je regelmatig betrokken bent bij veranderingstrajecten, weet je als geen ander dat dit lang niet altijd het geval is. Daarom is het belangrijk om als leider eigenaarschap te nemen over de langetermijndoelen, de middellange termijn doelen en de korte termijn acties. Zo ben je niet alleen in staat om de veranderingen binnen de organisatie te managen, maar zorg je ook voor daadwerkelijke verbeteringen.

Tot slot: investeer in je medewerkers

Een belangrijk onderdeel van leiderschap is het ontwikkelen van jouw medewerkers. Door hen in hun kracht te zetten, zullen zij beter in staat zijn om de gestelde doelen te behalen. Werk vanuit vertrouwen in plaats van controle en maak gebruik van de kracht van de mensen om je heen. Op deze manier zul je merken dat je veel gemakkelijker de gewenste doelen bereikt.

Wil je meer weten over leiderschap en hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Laat dan gerust een reactie achter onder deze blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Leiders versus managers: Wat zijn de verschillen?

Is er verschil tussen managers en leiders? Ja, dat is er. Maar wat is dan het verschil? In deze blog worden vijf verschillen tussen managers en leiders behandeld.

Als leider of manager vraag je je misschien wel eens af wat nu het verschil is tussen de twee en of je een van beide bent. Het antwoord is dat er veel managers zijn die geen leider zijn en veel leiders die geen goede manager zijn. Maar dat is niet erg, want als goede leider kan je omringd worden door managers om je te helpen. De uitdaging is dan om hen leiding te geven.

Controle vs vertrouwen

Een manager werkt vanuit een ‘span of control’ en wil controle over wat er gebeurt. Hij stelt zichzelf de vragen: Hoe weet ik dat het op tijd gebeurt? Hoe kan ik feedback krijgen en zeker weten dat het goed gebeurt, volgens mijn standaarden? Een leider creëert daarentegen een cultuur van vertrouwen en zegt: “Ik vertrouw erop dat je goed bent. Ik vertrouw erop dat je bij mij terugkomt als het niet lukt.”

Het verschil tussen managers en leiders zit hem in twee verschillende drijfveren in teams: controle of vertrouwen, angst of liefde. Als je uitgaat van vertrouwen, kan het gebeuren dat je medewerkers niet doen wat ze moeten doen en jij degene bent die het verkeerd heeft gedaan. Dit vereist kwetsbaarheid en de mindset om te denken dat je het samen gaat redden. Als je van vertrouwen uitgaat, kan het zijn dat jouw medewerkers het verkeerd doen. In dat geval is het advies om de ‘schuld’ op je te nemen en te zeggen dat je het proces anders had moeten aansturen. Zo krijg je gaandeweg het vertrouwen van je medewerkers.

Aanwezige resources vs potentie om te groeien

Een manager gebruikt de kracht van mensen en vraagt zich af welke resources er zijn en welke functies de medewerkers kunnen doen. Een leider zegt echter dat er meer is: groeipotentieel. Mensen kunnen zich ontwikkelen en buiten hun comfortzone treden. Een goede leider kijkt hoe hij zijn mensen in hun kracht kan zetten, zodat ze goed of zelfs beter worden in hun vak. Tijdens het ontwikkelen van jouw medewerkers wordt de cultuur van vertrouwen sterker.

Hoe en wanneer? vs Wat en waarom?

Een manager vraagt hoe en wanneer iets moet gebeuren. Een leider vraagt wat er gedaan moet worden en waarom dat relevant is. Leiders houden zich bezig met: ‘Waarom is dit relevant voor ons grotere doel? Wat moet dan de output zijn?’. Ze laten een deel van het ‘hoe’ over aan hun team.

Een manager doet de dingen goed en een leider doet de goede dingen. Als goede leider vraag je jezelf af: Doe ik de juiste dingen en ben ik bereid om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen? Onthoud dat een goede leider zorgt voor een cultuur van vertrouwen en groeipotentie, terwijl een goede manager de kracht van mensen gebruikt.

Verandering managen vs Verbetering creëren

Als manager kan het lastig zijn om te reageren op veranderingen binnen een organisatie. Het kan zelfs overweldigend aanvoelen om te bedenken hoe je je team mee kunt krijgen in deze veranderingen. Maar wat als we in plaats daarvan de focus verleggen naar het creëren van verbetering? Als leider neem je niet alleen de veranderingen waar, maar zorg je ook actief voor verbeteringen die meetbaar zijn voor zowel het team als de organisatie.

Het verschil tussen verandering en verbetering is essentieel. Het is namelijk niet altijd zo dat verandering per definitie verbetering betekent. Als je regelmatig betrokken bent bij veranderingstrajecten, weet je als geen ander dat dit lang niet altijd het geval is. Daarom is het belangrijk om als leider eigenaarschap te nemen over de langetermijndoelen, de middellange termijn doelen en de korte termijn acties. Zo ben je niet alleen in staat om de veranderingen binnen de organisatie te managen, maar zorg je ook voor daadwerkelijke verbeteringen.

Tot slot: investeer in je medewerkers

Een belangrijk onderdeel van leiderschap is het ontwikkelen van jouw medewerkers. Door hen in hun kracht te zetten, zullen zij beter in staat zijn om de gestelde doelen te behalen. Werk vanuit vertrouwen in plaats van controle en maak gebruik van de kracht van de mensen om je heen. Op deze manier zul je merken dat je veel gemakkelijker de gewenste doelen bereikt.

Wil je meer weten over leiderschap en hoe je dit in de praktijk kunt brengen? Laat dan gerust een reactie achter onder deze blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Leiders versus managers: Wat zijn de verschillen?’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.