Hoe bouw je een succesvol team op?

Als je lekker aan het groeien bent met je bedrijf, bereik je op enig moment het punt waarop je het niet meer allemaal alleen wilt (of kunt) doen en je een team om je heen wilt gaan verzamelen. Of je hebt al een team, maar dat draait nog niet zo lekker. Hoe maak je de overstap naar een schaalbaar bedrijf, waarbij je samenwerkt met anderen die ook waarde kunnen leveren aan je klanten?

Zelf heb ik dit proces inmiddels al een aantal keer mogen doorlopen. Eerst met mijn artiestenbureau, daarna met een trainingsbureau en nu zijn we daar ook met de Zakelijk Succes Academy mee bezig. In dit blog wil ik je vijf concrete tips geven om je team te laten groeien en het goed neer te zetten.

Tip 1: Zorg dat je een META hebt in je TEAM

TEAM staat voor Together Everyone Achieves Magic. Dat heb ik Robert Benninga ooit horen zeggen en ik gebruik het nog steeds. Magic is mooi! Je wilt met elkaar iets magisch bereiken. Iets waarbij iedereen het gevoel heeft mee te bouwen aan een groter doel. De letters van TEAM kun je ook door elkaar husselen. Dan krijg je META, wat verwijst naar een hoger niveau. Heb je als team een hoger doel? Stap één, nog voordat je een team gaat opbouwen, is dan ook het formuleren van een specifiek doel. Zorg dat er iemand is met een grotere visie, die zegt: “Ik geloof dat we dáárheen moeten. Geloven jullie dat ook, en gaan jullie met me mee? Zijn jullie bereid om samen met mij die berg te beklimmen?” Zorg er dus voor dat je als team een hoger doel voor ogen hebt. Jim Collins noemt zo’n doel in zijn boek ‘Good to Great’ ook wel een BHAG, een Big Hairy Audacious Goal. Een doel dat zó groot is dat vrijwel niemand zich kan voorstellen dat het ooit bereikt zal worden, maar dat je er wel toe aanzet om op pad te gaan.

Tip 2: Bepaal of je een specialist of een generalist bent

De meeste creatieve drivers, ondernemers die creatief zijn en in staat zijn om snel een relatief groot bedrijf neer te zetten, zijn generalisten. Zij kunnen heel veel dingen voor 60 tot 80%. Voor een generalist is het belangrijk dat hij of zij een groep specialisten om zich heen verzamelt met specifieke taken, die goed zijn op één of twee specifieke gebieden. Als je daarentegen zelf een specialist bent, en goed bent in één specifiek ding en andere dingen lastig vindt, zorg er dan voor dat je een virtueel assistent hebt die een generalist is en van alles wat kan.

Tip 3: Werk stappenplannen en workflows uit

Er zijn bepaalde taken en activiteiten die je nu in je bedrijf uitvoert, die regelmatig terugkomen. Zorg ervoor dat je die herhaalde processen en procedures omzet in stappenplannen die een ander ook uit kan voeren. Als je bijvoorbeeld een bepaalde vaste routine hebt wanneer je mensen belt, werk dan een belscript uit. Als je regelmatig dezelfde mails verstuurt, automatiseer die dan, of zorg ervoor dat anderen er ook bij kunnen. Bij de ZSA werken we bijvoorbeeld met een gedeelde cloud waar we al onze documenten kunnen delen, zodat iedereen weet waar hij wat kan vinden. Zo hoeft hetzelfde werk niet meerdere malen gedaan te worden.

Tip 4: Zorg voor een goed softwarepakket

Dit is ook heel belangrijk. Zorg ervoor dat je alles wat je in je hoofd hebt zitten, vastlegt in een systeem. Gebruik een CRM-pakket (Customer Relation Management) en creëer een marketing automation workflow voor standaard mails die herhaaldelijk verstuurd worden, bijvoorbeeld om events te managen of bij de klantopvolging. Standaardiseer dergelijke activiteiten.

Tip 5: Leer leidinggeven

Veel ondernemers die creatieve drivers en dus inspirerende leiders zijn, beschikken van nature over leiderschapskwaliteiten. Maar ze kunnen niet altijd goed delegeren, mensen aanspreken, sturen (en bijsturen). Ontwikkel daarom gericht de competenties die ervoor nodig zijn om daadwerkelijk de leider van je organisatie te worden, en daarmee tegelijkertijd ook meer persoonlijk leiderschap te ontwikkelen.

Ik hoop dat dit blog je geïnspireerd heeft. Als je – samen met andere ondernemers die écht willen groeien met hun bedrijf en willen opschalen – geïnspireerd wilt worden om concrete stappen te zetten, en als je wilt leren hoe je meer leiderschap kunt tonen in je organisatie, wacht dan niet langer en schrijf je vandaag nog in voor een van mijn events.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Hoe bouw je een succesvol team op?

Als je lekker aan het groeien bent met je bedrijf, bereik je op enig moment het punt waarop je het niet meer allemaal alleen wilt (of kunt) doen en je een team om je heen wilt gaan verzamelen. Of je hebt al een team, maar dat draait nog niet zo lekker. Hoe maak je de overstap naar een schaalbaar bedrijf, waarbij je samenwerkt met anderen die ook waarde kunnen leveren aan je klanten?

Zelf heb ik dit proces inmiddels al een aantal keer mogen doorlopen. Eerst met mijn artiestenbureau, daarna met een trainingsbureau en nu zijn we daar ook met de Zakelijk Succes Academy mee bezig. In dit blog wil ik je vijf concrete tips geven om je team te laten groeien en het goed neer te zetten.

Tip 1: Zorg dat je een META hebt in je TEAM

TEAM staat voor Together Everyone Achieves Magic. Dat heb ik Robert Benninga ooit horen zeggen en ik gebruik het nog steeds. Magic is mooi! Je wilt met elkaar iets magisch bereiken. Iets waarbij iedereen het gevoel heeft mee te bouwen aan een groter doel. De letters van TEAM kun je ook door elkaar husselen. Dan krijg je META, wat verwijst naar een hoger niveau. Heb je als team een hoger doel? Stap één, nog voordat je een team gaat opbouwen, is dan ook het formuleren van een specifiek doel. Zorg dat er iemand is met een grotere visie, die zegt: “Ik geloof dat we dáárheen moeten. Geloven jullie dat ook, en gaan jullie met me mee? Zijn jullie bereid om samen met mij die berg te beklimmen?” Zorg er dus voor dat je als team een hoger doel voor ogen hebt. Jim Collins noemt zo’n doel in zijn boek ‘Good to Great’ ook wel een BHAG, een Big Hairy Audacious Goal. Een doel dat zó groot is dat vrijwel niemand zich kan voorstellen dat het ooit bereikt zal worden, maar dat je er wel toe aanzet om op pad te gaan.

Tip 2: Bepaal of je een specialist of een generalist bent

De meeste creatieve drivers, ondernemers die creatief zijn en in staat zijn om snel een relatief groot bedrijf neer te zetten, zijn generalisten. Zij kunnen heel veel dingen voor 60 tot 80%. Voor een generalist is het belangrijk dat hij of zij een groep specialisten om zich heen verzamelt met specifieke taken, die goed zijn op één of twee specifieke gebieden. Als je daarentegen zelf een specialist bent, en goed bent in één specifiek ding en andere dingen lastig vindt, zorg er dan voor dat je een virtueel assistent hebt die een generalist is en van alles wat kan.

Tip 3: Werk stappenplannen en workflows uit

Er zijn bepaalde taken en activiteiten die je nu in je bedrijf uitvoert, die regelmatig terugkomen. Zorg ervoor dat je die herhaalde processen en procedures omzet in stappenplannen die een ander ook uit kan voeren. Als je bijvoorbeeld een bepaalde vaste routine hebt wanneer je mensen belt, werk dan een belscript uit. Als je regelmatig dezelfde mails verstuurt, automatiseer die dan, of zorg ervoor dat anderen er ook bij kunnen. Bij de ZSA werken we bijvoorbeeld met een gedeelde cloud waar we al onze documenten kunnen delen, zodat iedereen weet waar hij wat kan vinden. Zo hoeft hetzelfde werk niet meerdere malen gedaan te worden.

Tip 4: Zorg voor een goed softwarepakket

Dit is ook heel belangrijk. Zorg ervoor dat je alles wat je in je hoofd hebt zitten, vastlegt in een systeem. Gebruik een CRM-pakket (Customer Relation Management) en creëer een marketing automation workflow voor standaard mails die herhaaldelijk verstuurd worden, bijvoorbeeld om events te managen of bij de klantopvolging. Standaardiseer dergelijke activiteiten.

Tip 5: Leer leidinggeven

Veel ondernemers die creatieve drivers en dus inspirerende leiders zijn, beschikken van nature over leiderschapskwaliteiten. Maar ze kunnen niet altijd goed delegeren, mensen aanspreken, sturen (en bijsturen). Ontwikkel daarom gericht de competenties die ervoor nodig zijn om daadwerkelijk de leider van je organisatie te worden, en daarmee tegelijkertijd ook meer persoonlijk leiderschap te ontwikkelen.

Ik hoop dat dit blog je geïnspireerd heeft. Als je – samen met andere ondernemers die écht willen groeien met hun bedrijf en willen opschalen – geïnspireerd wilt worden om concrete stappen te zetten, en als je wilt leren hoe je meer leiderschap kunt tonen in je organisatie, wacht dan niet langer en schrijf je vandaag nog in voor een van mijn events.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Hoe bouw je een succesvol team op?’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang een keer per maand de BartCast. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.