Stappenplan om impactdoelen te behalen

Begin van een nieuw jaar. Een mooi moment om jouw doelen voor het komende jaar op scherp te zetten. Wat wil je komend jaar bereiken met je bedrijf? En belangrijker nog: welke stappen moet je zetten om deze doelen te behalen? In een eerder blogartikel gaf ik een aantal tips waarvan ik wilde dat ik ze 10 jaar geleden al wist. Een van die tips gaat over het formuleren van impactdoelen. Impactdoelen zijn projecten die helpen met het realiseren van de groei van je bedrijf. Maar hoe kies je impactdoelen die voor jouw situatie ook daadwerkelijk de meeste impact maken?

Zorg dat jij in je kracht staat als ondernemer

Voorbeelden van impactdoelen zijn het maken van een nieuwe website, het schrijven van een boek, het ontwikkelen van een nieuw product of dienst, het inrichten van een CRM systeem…

Er zijn behoorlijk wat impactdoelen te bedenken die in theorie kunnen bijdragen aan de groei van je bedrijf. Maar je kunt niet alles doen. Hoe kies je juist die impactdoelen die op dit moment het meeste bij gaan dragen aan jouw groei? Impactdoelen die gaan zorgen voor flow in je werk? Welke impactdoelen vallen er in jouw ‘sweetspot’? Graag deel ik een methode om dit in 4 stappen te ontdekken:

Stap 1: Schrijf alle impactdoelen op die je kunt bedenken

Houd hierbij in het achterhoofd dat impactdoelen projecten zijn die in de toekomt toegevoegde waarde creëren voor jou, jouw bedrijf of je klanten. Deze waarde kan bijvoorbeeld zitten in:

  • Het verkorten van doorlooptijden van zakelijke processen:
    • Inrichten van een CRM systeem
    • Gebruik maken van canned emails
  • Het vergroten van je netwerk en bereik:
    • Inrichten van een social media kanaal
    • Het uitwerken van een contentplan voor je blog
  • Het vergroten van je marge:
    • Het ontwikkelen van een nieuw product
    • Het vinden van leveranciers waar je tegen lagere prijs in kunt kopen
  • Het optimaliseren van je salesfunnel:
    • Het maken van een nieuwe, geoptimaliseerde website
    • Je offerteproces herontwerpen
  • Het wegnemen van stress:
    • Het uitbesteden van werk waar je tegenop ziet
    • Het in de arm nemen van een businesscoach
  • Het mobiliseren van (keten)partners met toegevoegde waarde
    • Samenwerking aangaan met partners die je aanvult op waarde
    • Een gratis training organiseren vanuit jouw expertise voor (potentiële) ketenpartners
  • Het vergroten van je autoriteitspositie
    • Het schrijven van een boek
    • Het winnen van een vak- of ondernemersprijs

Voel je niet verplicht om bovenstaande voorbeelden over te nemen, ga gerust helemaal los vanuit je eigen situatie en inzichten. Niets is in deze fase te gek.

Stap 2: Schrijf alle impactdoelen die je hebt bedacht op post-its

Houd het bij 1 impactdoel per post-it.

Stap 3: Pak een groot vel papier en teken een matrix

De X-as staat voor de mate waarin jij gelooft dat een impactdoel komend jaar kan bijdragen aan de groei van je bedrijf.

De Y-as staat voor de mate waarin jij energie krijgt wanneer je het doel hardop aan jezelf voorleest

Impactdoelen met hoog energie level en een hoge bijdrage aan groei komen rechts bovenin: dit is je sweetspot. Impactdoelen met een laag energielevel en een hoge bijdrage aan groei komen rechts onderin. Impactdoelen met een hoog energieniveau en lage groei komen links boven. Impactdoelen met een laag energieniveau en lage groei komen links onderin.

Stap 4: Focus je op jouw ‘sweetspot’

Je hebt nu een focus aangebracht in impactdoelen die jou gaan helpen dit jaar ook daadwerkelijk stappen te zetten. Wanneer je jezelf weet te focussen op doelen met hoge bijdrage aan groei die veel energie opleveren dan kom je eerder in een flow. Die flow zorgt ervoor dat er meer ballen gaan rollen en meer radertjes gaan draaien die allemaal bijdragen aan jouw zakelijk succes. Alle plannen die linksonder staan kieper je direct in de vuilnisbak. Alle plannen die rechts onder staan besteed je uit of delegeer je. Jouw prioriteit ligt bij rechts boven, bij jouw ‘sweetspot’.

Een stok achter de deur nodig?

Besef je het belang van doelmatig werken, maar verdwijnen je goede voornemens vaak weer als sneeuw voor de zon wanneer de waan van de dag het overneemt? Neem dan contact met me op en neem het heft in eigen hand.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Stappenplan om impactdoelen te behalen

Begin van een nieuw jaar. Een mooi moment om jouw doelen voor het komende jaar op scherp te zetten. Wat wil je komend jaar bereiken met je bedrijf? En belangrijker nog: welke stappen moet je zetten om deze doelen te behalen? In een eerder blogartikel gaf ik een aantal tips waarvan ik wilde dat ik ze 10 jaar geleden al wist. Een van die tips gaat over het formuleren van impactdoelen. Impactdoelen zijn projecten die helpen met het realiseren van de groei van je bedrijf. Maar hoe kies je impactdoelen die voor jouw situatie ook daadwerkelijk de meeste impact maken?

Zorg dat jij in je kracht staat als ondernemer

Voorbeelden van impactdoelen zijn het maken van een nieuwe website, het schrijven van een boek, het ontwikkelen van een nieuw product of dienst, het inrichten van een CRM systeem…

Er zijn behoorlijk wat impactdoelen te bedenken die in theorie kunnen bijdragen aan de groei van je bedrijf. Maar je kunt niet alles doen. Hoe kies je juist die impactdoelen die op dit moment het meeste bij gaan dragen aan jouw groei? Impactdoelen die gaan zorgen voor flow in je werk? Welke impactdoelen vallen er in jouw ‘sweetspot’? Graag deel ik een methode om dit in 4 stappen te ontdekken:

Stap 1: Schrijf alle impactdoelen op die je kunt bedenken

Houd hierbij in het achterhoofd dat impactdoelen projecten zijn die in de toekomt toegevoegde waarde creëren voor jou, jouw bedrijf of je klanten. Deze waarde kan bijvoorbeeld zitten in:

  • Het verkorten van doorlooptijden van zakelijke processen:
    • Inrichten van een CRM systeem
    • Gebruik maken van canned emails
  • Het vergroten van je netwerk en bereik:
    • Inrichten van een social media kanaal
    • Het uitwerken van een contentplan voor je blog
  • Het vergroten van je marge:
    • Het ontwikkelen van een nieuw product
    • Het vinden van leveranciers waar je tegen lagere prijs in kunt kopen
  • Het optimaliseren van je salesfunnel:
    • Het maken van een nieuwe, geoptimaliseerde website
    • Je offerteproces herontwerpen
  • Het wegnemen van stress:
    • Het uitbesteden van werk waar je tegenop ziet
    • Het in de arm nemen van een businesscoach
  • Het mobiliseren van (keten)partners met toegevoegde waarde
    • Samenwerking aangaan met partners die je aanvult op waarde
    • Een gratis training organiseren vanuit jouw expertise voor (potentiële) ketenpartners
  • Het vergroten van je autoriteitspositie
    • Het schrijven van een boek
    • Het winnen van een vak- of ondernemersprijs

Voel je niet verplicht om bovenstaande voorbeelden over te nemen, ga gerust helemaal los vanuit je eigen situatie en inzichten. Niets is in deze fase te gek.

Stap 2: Schrijf alle impactdoelen die je hebt bedacht op post-its

Houd het bij 1 impactdoel per post-it.

Stap 3: Pak een groot vel papier en teken een matrix

De X-as staat voor de mate waarin jij gelooft dat een impactdoel komend jaar kan bijdragen aan de groei van je bedrijf.

De Y-as staat voor de mate waarin jij energie krijgt wanneer je het doel hardop aan jezelf voorleest

Impactdoelen met hoog energie level en een hoge bijdrage aan groei komen rechts bovenin: dit is je sweetspot. Impactdoelen met een laag energielevel en een hoge bijdrage aan groei komen rechts onderin. Impactdoelen met een hoog energieniveau en lage groei komen links boven. Impactdoelen met een laag energieniveau en lage groei komen links onderin.

Stap 4: Focus je op jouw ‘sweetspot’

Je hebt nu een focus aangebracht in impactdoelen die jou gaan helpen dit jaar ook daadwerkelijk stappen te zetten. Wanneer je jezelf weet te focussen op doelen met hoge bijdrage aan groei die veel energie opleveren dan kom je eerder in een flow. Die flow zorgt ervoor dat er meer ballen gaan rollen en meer radertjes gaan draaien die allemaal bijdragen aan jouw zakelijk succes. Alle plannen die linksonder staan kieper je direct in de vuilnisbak. Alle plannen die rechts onder staan besteed je uit of delegeer je. Jouw prioriteit ligt bij rechts boven, bij jouw ‘sweetspot’.

Een stok achter de deur nodig?

Besef je het belang van doelmatig werken, maar verdwijnen je goede voornemens vaak weer als sneeuw voor de zon wanneer de waan van de dag het overneemt? Neem dan contact met me op en neem het heft in eigen hand.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Stappenplan om impactdoelen te behalen’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.