Motivatie: De brandstof voor vooruitgang

Hoe motiveer je jezelf en zorg je dat je weer energie krijgt? Hoe krijg je als ondernemer weer motivatie als je dat even kwijt bent? Vooral na drukke periodes, als je lange tijd ‘on fire’ bent geweest. Je hebt doelen bereikt, stappen gezet en bent heel doelgericht geweest. Plotseling komt er een beetje de sleur in. Je hebt ineens geen zin of denkt: ‘Help, hoe zorg ik ervoor dat ik de volgende stap zet?’ Hoe zorg je ervoor dat je weer ‘aan’ gaat?

In deze blog lees je vier concrete tips hoe je weer gemotiveerd en geënthousiasmeerd raakt.

Allereerst is het goed om te weten dat dit erbij hoort. Er zijn momenten in jouw leven als ondernemer dat:
– je er gewoon even geen zin in hebt;
– dat je er klaar mee bent;
– dat je te veel hebt gegeven;
– dat je te hard hebt gewerkt;
– dat je wordt overgenomen door de waan van de dag.

Er zijn veel ondernemers die ooit enthousiast begonnen, maar inmiddels in de modus zitten dat ze de dag door moeten komen met alleen maar brandjes blussen. Weinig inspirerend.

Zorg voor hoofdruimte c.q. bandbreedte

Het is goed om je het volgende te realiseren: als je weinig ‘bandbreedte’ hebt, heb je een probleem. Bandbreedte is een begrip uit de psychologie en gaat over hoofdruimte. Hoeveel prikkels kan je aan? Hoeveel hoofdruimte kan je creëren voor jezelf? Er is een boek getiteld ‘Schaarste’, geschreven door een econoom van Princeton en een psycholoog van Harvard. Zij hebben samen gekeken wat de impact is van te weinig bandbreedte op het denken van een persoon. Hoe kan het nou dat mensen in schaarste blijven op het gebied van energie, geld en tijd? Hun conclusie was eenduidig:

  1. Als je weinig bandbreedte hebt, heb je weinig oplossingsgericht vermogen. Met andere woorden: het is moeilijker om op lange termijn oplossingen te creëren als je in je hoofd weinig ruimte hebt. Dus zie je ondernemers die weinig hoofdruimte hebben, bezig blijven met ‘brandjes blussen’.
  2. Executieve functies verminderen: het vermogen om te plannen, vooruit te kijken en doelen te stellen. Met als gevolg dat ondernemers niet meer reflecteren en niet meer kritisch kijken naar hun business: ‘Doe ik de juiste dingen?’

Laat jezelf coachen om hoofdruimte te creëren

Soms heb je een coach nodig, zoals de Zakelijk Succes Academie: een opleiding voor ondernemers om hun bedrijf zelfstandig draaiende te maken.
Het coachingstraject ‘MKB Business Coach NL’ is hiervoor ook zeer geschikt. Ondernemers worden tijdens dit traject uit hun schaarse stuk gehaald. Ze stappen tijdelijk uit hun business en kijken met hun coach naar wat ze beter kunnen doen. Dit traject zorgt direct voor hoofdruimte en daarmee focus en groei.

Vier tips voor hernieuwde motivatie en enthousiasme

1. Reflectie
Heb je momenten voor jezelf ingepland, dat je stil zit, een notitieboek en pen erbij pakt en alle zaken die in je hoofd zitten van je afschrijft? Reflectie van:
– waar je mee bezig bent;
– waarmee je moet stoppen;
– waarmee je moet doorgaan;
– wat je moet starten;
– of je wel de juiste dingen doet;
– dingen waarmee je moet stoppen, omdat je weet dat daar niet jouw hoogste economische waarde ligt.

Als je nu aangeeft: ‘Ik zit vol, ik heb geen energie en ik heb er geen plezier meer in’, lees dan deze blog uit, pak een notitieblok, voel hoe het met je gaat en start met reflecteren.

2. Relevantie
Het kan best zo zijn, dat je op een gegeven moment niet meer de relevantie ziet van wat je doet. Dit is zeker het geval als je een creatief ondernemer bent en een drive c.q. zin hebt om iets neer te zetten. Je bent begonnen vanuit passie en energie en kunt heel lang bouwen naar iets. Als het dan eenmaal ‘geboren’ wordt en in de markt staat, kan het zomaar zijn dat je je passie kwijtraakt.
Dit is trouwens een terugkerend thema van creatieve ‘drivers’, ondernemers die veel ideeën hebben, maar hun passie kwijtraken zodra het product staat.
Maar wacht eens even, het product is toch niet voor jou? Het product is voor de klanten die je bedient. Dus de vraag aan jou is: Wat is de relevantie van dit product in de markt?

3. Inspiratie
Wanneer is het voor het laatst geweest dat:
– je een boek hebt gelezen?
– je met inspirerende mensen hebt gesproken?
– er een coach is geweest die jou heeft gechallenged?
– je een film hebt gekeken die je tot in je kern heeft geraakt?
– je op een terras hebt gezeten en geïnspireerd bent geraakt?
– je hebt gewandeld in het bos en je hoofd even hebt laten uitwaaien?

Het is zo belangrijk om geïnspireerd te blijven en prikkels te krijgen om geïnspireerd te blijven. Inhoudelijke prikkels, maar ook momenten van stilte en rust om deze prikkels te verwerken. Je kunt geen plezier en passie hebben als je wordt overweldigd door prikkels. Jij bent leider over je leven, over je bedrijf. Dus jij bent degene die je omgeving moet temmen.

4. Consistentie
Het gaat in deze specifiek over consistentie in het opschrijven van alles wat in je hoofd zit. Je hebt een stukje consistentie in je acties nodig, dingen die je dagelijks moet doen.

Maar waar je ook consistentie in moet hebben, is alles waarvan je denkt: ‘Oh daar moet ik iets mee’. Creëer een backlog (bijvoorbeeld Trello), maak een to-do lijst en houd een notitieboek bij. Dat zorgt ervoor dat niet alles in je hoofd zit en dat je er wat mee moet, het zit in een systeem. Succesvolle mensen denken op papier of in een app. Dus zorg ervoor dat je voldoende papier bij de hand hebt en een app waarin je al die to-do’s, die je nog moet doen: projecten, gedachten, ideeën, kunt neerzetten en waar je altijd naar terug kan.

Samenvattend zijn er 4 manieren om ervoor te zorgen dat je weer geïnspireerd wordt:

1. Reflectie: de tijd nemen, stilte, terugkijken: wat gaat er goed, wat gaat er niet goed?
2. Relevantie: waarom is datgene wat je doet van belang voor het grotere geheel of voor jezelf?
3. Inspiratie: heb je nog nieuwe prikkels? Heb je tijd om uit te waaien?
4. Consistentie: in dingen vanuit je hoofd op papier krijgen.

Welke van deze vier manieren pas jij al toe en is voor jou relevant?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Motivatie: De brandstof voor vooruitgang

Hoe motiveer je jezelf en zorg je dat je weer energie krijgt? Hoe krijg je als ondernemer weer motivatie als je dat even kwijt bent? Vooral na drukke periodes, als je lange tijd ‘on fire’ bent geweest. Je hebt doelen bereikt, stappen gezet en bent heel doelgericht geweest. Plotseling komt er een beetje de sleur in. Je hebt ineens geen zin of denkt: ‘Help, hoe zorg ik ervoor dat ik de volgende stap zet?’ Hoe zorg je ervoor dat je weer ‘aan’ gaat?

In deze blog lees je vier concrete tips hoe je weer gemotiveerd en geënthousiasmeerd raakt.

Allereerst is het goed om te weten dat dit erbij hoort. Er zijn momenten in jouw leven als ondernemer dat:
– je er gewoon even geen zin in hebt;
– dat je er klaar mee bent;
– dat je te veel hebt gegeven;
– dat je te hard hebt gewerkt;
– dat je wordt overgenomen door de waan van de dag.

Er zijn veel ondernemers die ooit enthousiast begonnen, maar inmiddels in de modus zitten dat ze de dag door moeten komen met alleen maar brandjes blussen. Weinig inspirerend.

Zorg voor hoofdruimte c.q. bandbreedte

Het is goed om je het volgende te realiseren: als je weinig ‘bandbreedte’ hebt, heb je een probleem. Bandbreedte is een begrip uit de psychologie en gaat over hoofdruimte. Hoeveel prikkels kan je aan? Hoeveel hoofdruimte kan je creëren voor jezelf? Er is een boek getiteld ‘Schaarste’, geschreven door een econoom van Princeton en een psycholoog van Harvard. Zij hebben samen gekeken wat de impact is van te weinig bandbreedte op het denken van een persoon. Hoe kan het nou dat mensen in schaarste blijven op het gebied van energie, geld en tijd? Hun conclusie was eenduidig:

  1. Als je weinig bandbreedte hebt, heb je weinig oplossingsgericht vermogen. Met andere woorden: het is moeilijker om op lange termijn oplossingen te creëren als je in je hoofd weinig ruimte hebt. Dus zie je ondernemers die weinig hoofdruimte hebben, bezig blijven met ‘brandjes blussen’.
  2. Executieve functies verminderen: het vermogen om te plannen, vooruit te kijken en doelen te stellen. Met als gevolg dat ondernemers niet meer reflecteren en niet meer kritisch kijken naar hun business: ‘Doe ik de juiste dingen?’

Laat jezelf coachen om hoofdruimte te creëren

Soms heb je een coach nodig, zoals de Zakelijk Succes Academie: een opleiding voor ondernemers om hun bedrijf zelfstandig draaiende te maken.
Het coachingstraject ‘MKB Business Coach NL’ is hiervoor ook zeer geschikt. Ondernemers worden tijdens dit traject uit hun schaarse stuk gehaald. Ze stappen tijdelijk uit hun business en kijken met hun coach naar wat ze beter kunnen doen. Dit traject zorgt direct voor hoofdruimte en daarmee focus en groei.

Vier tips voor hernieuwde motivatie en enthousiasme

1. Reflectie
Heb je momenten voor jezelf ingepland, dat je stil zit, een notitieboek en pen erbij pakt en alle zaken die in je hoofd zitten van je afschrijft? Reflectie van:
– waar je mee bezig bent;
– waarmee je moet stoppen;
– waarmee je moet doorgaan;
– wat je moet starten;
– of je wel de juiste dingen doet;
– dingen waarmee je moet stoppen, omdat je weet dat daar niet jouw hoogste economische waarde ligt.

Als je nu aangeeft: ‘Ik zit vol, ik heb geen energie en ik heb er geen plezier meer in’, lees dan deze blog uit, pak een notitieblok, voel hoe het met je gaat en start met reflecteren.

2. Relevantie
Het kan best zo zijn, dat je op een gegeven moment niet meer de relevantie ziet van wat je doet. Dit is zeker het geval als je een creatief ondernemer bent en een drive c.q. zin hebt om iets neer te zetten. Je bent begonnen vanuit passie en energie en kunt heel lang bouwen naar iets. Als het dan eenmaal ‘geboren’ wordt en in de markt staat, kan het zomaar zijn dat je je passie kwijtraakt.
Dit is trouwens een terugkerend thema van creatieve ‘drivers’, ondernemers die veel ideeën hebben, maar hun passie kwijtraken zodra het product staat.
Maar wacht eens even, het product is toch niet voor jou? Het product is voor de klanten die je bedient. Dus de vraag aan jou is: Wat is de relevantie van dit product in de markt?

3. Inspiratie
Wanneer is het voor het laatst geweest dat:
– je een boek hebt gelezen?
– je met inspirerende mensen hebt gesproken?
– er een coach is geweest die jou heeft gechallenged?
– je een film hebt gekeken die je tot in je kern heeft geraakt?
– je op een terras hebt gezeten en geïnspireerd bent geraakt?
– je hebt gewandeld in het bos en je hoofd even hebt laten uitwaaien?

Het is zo belangrijk om geïnspireerd te blijven en prikkels te krijgen om geïnspireerd te blijven. Inhoudelijke prikkels, maar ook momenten van stilte en rust om deze prikkels te verwerken. Je kunt geen plezier en passie hebben als je wordt overweldigd door prikkels. Jij bent leider over je leven, over je bedrijf. Dus jij bent degene die je omgeving moet temmen.

4. Consistentie
Het gaat in deze specifiek over consistentie in het opschrijven van alles wat in je hoofd zit. Je hebt een stukje consistentie in je acties nodig, dingen die je dagelijks moet doen.

Maar waar je ook consistentie in moet hebben, is alles waarvan je denkt: ‘Oh daar moet ik iets mee’. Creëer een backlog (bijvoorbeeld Trello), maak een to-do lijst en houd een notitieboek bij. Dat zorgt ervoor dat niet alles in je hoofd zit en dat je er wat mee moet, het zit in een systeem. Succesvolle mensen denken op papier of in een app. Dus zorg ervoor dat je voldoende papier bij de hand hebt en een app waarin je al die to-do’s, die je nog moet doen: projecten, gedachten, ideeën, kunt neerzetten en waar je altijd naar terug kan.

Samenvattend zijn er 4 manieren om ervoor te zorgen dat je weer geïnspireerd wordt:

1. Reflectie: de tijd nemen, stilte, terugkijken: wat gaat er goed, wat gaat er niet goed?
2. Relevantie: waarom is datgene wat je doet van belang voor het grotere geheel of voor jezelf?
3. Inspiratie: heb je nog nieuwe prikkels? Heb je tijd om uit te waaien?
4. Consistentie: in dingen vanuit je hoofd op papier krijgen.

Welke van deze vier manieren pas jij al toe en is voor jou relevant?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Motivatie: De brandstof voor vooruitgang’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang een keer per maand de BartCast. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.