Wat is een blog? Een complete gids voor beginners

In dit artikel ga ik je antwoord geven op twee vragen. Wat is een blog? En wat kun je met een blog als coach, trainer, adviseur of professional? Nu zullen de meesten van jullie wel weten wat een blog ongeveer inhoudt. Dat neemt echter niet weg dat het gros van de mensen die weten wat een blog is ook echt snappen op welke manier het bijdraagt aan zakelijk succes. Ben je daar in geïnteresseerd? Lees dan vooral verder…

Wat is een blog?

Een blog – ook wel weblog genoemd – is van oorsprong eigenlijk gewoon een soort online dagboek. De eerste bloggers waren mensen die online met de buitenwereld deelden wat ze bezig hield of wat ze meemaakten. Tegenwoordig bestaat er een breed scala en pluimage aan verschillende soorten bloggers: zakelijke bloggers, fashionbloggers, reisbloggers, foodbloggers, puppybloggers, mamabloggers….Ook zijn er veel verschillende manieren en platformen die je in kunt zetten om te bloggen: WordPress, Blogger.com, Linkedin en ga zo maar door. Er is echter altijd een gemene deler (gebleven) als we het hebben over de definitie van een blog:

“Een blog is een online plek waar je onder eigen controle content kunt publiceren en waar je een bepaalde groep mensen mee aanspreekt.”

In sommige gevallen zal dat alleen je moeder en je oma zijn. In andere gevallen zijn dat misschien wel duizenden of miljoenen mensen.

Wat succesvolle blogs met elkaar gemeen hebben

Het aantal blogs en bloggers is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen. Het aantal blogs dat met elkaar concurreert om aandacht daarmee ook. Het is daarom niet altijd even makkelijk om boven te komen drijven met een blog en ook het doel te bereiken dat je voor ogen hebt: bezoekers die veranderen in klanten. Er zijn verschillende manieren waarop je een blog succesvol kunt maken, maar alle succesvolle blogs hebben 1 gemeenschappelijke deler:

“Succesvolle blogs spreken een specifieke doelgroep lezers aan.”

Waarom je een bepaald blog vindt of volgt is afhankelijk van het feit of het voor jou waardevol is om dat blog te lezen. Succesvolle blogs voegen waarde toe. En waarde kan veel verschillende vormen hebben:

  • Het oplossen van problemen
  • Het beantwoorden van vragen
  • Het bieden van entertainment
  • Het leveren van inspiratie
  • Het bevredigen van behoeften

Wanneer je naar succesvolle blogs kijkt dan kun zul je ontdekken dat er waardevolle content wordt geboden voor een specifieke groep lezers / volgers.

Een blog, wat kun je er mee?

Wat kun je hier concreet mee als coach, trainer, adviseur of (zelfstandig) professional?

Die vraag is eigenlijk heel erg persoonlijk. Ga niet bloggen omdat iedereen het doet. Ga niet bloggen omdat je denkt dat het je meteen gouden bergen op gaat leveren. Ga bloggen omdat je graag andere mensen verder helpt. Wanneer jij continu waarde biedt, oplossingen aandient en je lezers helpt met het aangaan van hun uitdagingen, dan vloeit dit terug in waarde voor jou.

Je kunt daartoe de volgende stappen nemen:

  1. Stel een content strategie op
  2. Volg de training Zakelijk Bloggen
  3. Ga aan de slag en creëer je content
  4. Publiceer je content en promoot het via social media
  5. Analyseer je webstatistieken en trek daar lessen uit

Wanneer je deze stappen consistent volgt dan ga je merken dat een blog verschillende functies voor jou krijgt. Je kunt er verschillende dingen mee bereiken:

  • Je genereert leads en trekt nieuwe klanten aan
  • Je borgt je eigen kennis en ontwikkelt deze verder
  • Je faciliteert je eigen, persoonlijke groeiproces
  • Je bouwt een relevante email lijst op
  • Je verzamelt relevante volgers via social media
  • Je ontwikkelt jezelf tot een autoriteit in jouw vakgebied
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Wat is een blog? Een complete gids voor beginners

In dit artikel ga ik je antwoord geven op twee vragen. Wat is een blog? En wat kun je met een blog als coach, trainer, adviseur of professional? Nu zullen de meesten van jullie wel weten wat een blog ongeveer inhoudt. Dat neemt echter niet weg dat het gros van de mensen die weten wat een blog is ook echt snappen op welke manier het bijdraagt aan zakelijk succes. Ben je daar in geïnteresseerd? Lees dan vooral verder…

Wat is een blog?

Een blog – ook wel weblog genoemd – is van oorsprong eigenlijk gewoon een soort online dagboek. De eerste bloggers waren mensen die online met de buitenwereld deelden wat ze bezig hield of wat ze meemaakten. Tegenwoordig bestaat er een breed scala en pluimage aan verschillende soorten bloggers: zakelijke bloggers, fashionbloggers, reisbloggers, foodbloggers, puppybloggers, mamabloggers….Ook zijn er veel verschillende manieren en platformen die je in kunt zetten om te bloggen: WordPress, Blogger.com, Linkedin en ga zo maar door. Er is echter altijd een gemene deler (gebleven) als we het hebben over de definitie van een blog:

“Een blog is een online plek waar je onder eigen controle content kunt publiceren en waar je een bepaalde groep mensen mee aanspreekt.”

In sommige gevallen zal dat alleen je moeder en je oma zijn. In andere gevallen zijn dat misschien wel duizenden of miljoenen mensen.

Wat succesvolle blogs met elkaar gemeen hebben

Het aantal blogs en bloggers is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen. Het aantal blogs dat met elkaar concurreert om aandacht daarmee ook. Het is daarom niet altijd even makkelijk om boven te komen drijven met een blog en ook het doel te bereiken dat je voor ogen hebt: bezoekers die veranderen in klanten. Er zijn verschillende manieren waarop je een blog succesvol kunt maken, maar alle succesvolle blogs hebben 1 gemeenschappelijke deler:

“Succesvolle blogs spreken een specifieke doelgroep lezers aan.”

Waarom je een bepaald blog vindt of volgt is afhankelijk van het feit of het voor jou waardevol is om dat blog te lezen. Succesvolle blogs voegen waarde toe. En waarde kan veel verschillende vormen hebben:

  • Het oplossen van problemen
  • Het beantwoorden van vragen
  • Het bieden van entertainment
  • Het leveren van inspiratie
  • Het bevredigen van behoeften

Wanneer je naar succesvolle blogs kijkt dan kun zul je ontdekken dat er waardevolle content wordt geboden voor een specifieke groep lezers / volgers.

Een blog, wat kun je er mee?

Wat kun je hier concreet mee als coach, trainer, adviseur of (zelfstandig) professional?

Die vraag is eigenlijk heel erg persoonlijk. Ga niet bloggen omdat iedereen het doet. Ga niet bloggen omdat je denkt dat het je meteen gouden bergen op gaat leveren. Ga bloggen omdat je graag andere mensen verder helpt. Wanneer jij continu waarde biedt, oplossingen aandient en je lezers helpt met het aangaan van hun uitdagingen, dan vloeit dit terug in waarde voor jou.

Je kunt daartoe de volgende stappen nemen:

  1. Stel een content strategie op
  2. Volg de training Zakelijk Bloggen
  3. Ga aan de slag en creëer je content
  4. Publiceer je content en promoot het via social media
  5. Analyseer je webstatistieken en trek daar lessen uit

Wanneer je deze stappen consistent volgt dan ga je merken dat een blog verschillende functies voor jou krijgt. Je kunt er verschillende dingen mee bereiken:

  • Je genereert leads en trekt nieuwe klanten aan
  • Je borgt je eigen kennis en ontwikkelt deze verder
  • Je faciliteert je eigen, persoonlijke groeiproces
  • Je bouwt een relevante email lijst op
  • Je verzamelt relevante volgers via social media
  • Je ontwikkelt jezelf tot een autoriteit in jouw vakgebied
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Wat is een blog? Een complete gids voor beginners’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.