‘Nee’ leren zeggen: Verbeter je assertiviteit

“Ik heb een klant en die wil zó veel van me! Hoe begrens ik mijn klant?” Herken je dit? Dat je een klant hebt geholpen, en dat hij vervolgens zegt: “O ja, ik heb nog één kleine vraag, kun je me daar ook nog even mee helpen?” En dat heb je dan gedaan, en dan zegt hij: “O ja, wil je hier ook nog even mee helpen?” En voor je het weet, ben je heel veel aan het helpen en continu vanalles aan het doen om die klant te plezieren, zonder dat je ervoor betaald krijgt. Als je dat herkent, dan heb je twee dingen te doen: ‘nee’ leren zeggen en de verwachtingen van de klant managen.

Aan de voorkant: verwachtingen managen

Als je aan de voorkant van een offertetraject of bij het aannemen van een opdracht niet helder maakt wat de klant van je kan verwachten, hoeveel uur support of hulp er bij de prijs inbegrepen is, en wat de kaders van jouw werkzaamheden zijn, dan is het logisch dat een klant vraagt en blijft vragen. Een klant vraagt zo veel als jij geeft. Dus moet je wanneer je een offerte opstelt of een opdracht aanneemt voor jezelf helder hebben wat daar wél onder valt en wat níet. bij in? En in je waardepropositie moet je dat dan ook meenemen. Want als je, bijvoorbeeld bij grote projecten, gaat onderhandelen, wil je ook wisselgeld creëren. Als je je werkzaamheden op deze manier hebt afgebakend en je hebt die duidelijk aan je klant gecommuniceeerd, dan mag je je klant daar vervolgens natuurlijk ook aan houden.

Aan de achterkant: nee zeggen

En als een klant je dan vraagt of je hem nog even ergens mee zou willen helpen, dan zou je kunnen zeggen dat je hem daar één keer kostenloos mee wilt helpen, maar dat je hem daarna gaat helpen op basis van nacalculatie. Als je klant daar dan ietwat teleurgesteld op reageert, kun je hem vriendelijk verwijzen naar de afspraken waar je vooraf overeenstemming over had bereikt. Soms moet je je klanten opvoeden, om ervoor te zorgen dat ze niet over jóuw grenzen heen gaan, maar ook om zich tegen zichzelf te beschermen, zeker als je creatieve opdrachtgevers hebt, die van alles en nog wat kunnen bedenken. Ik ben zelf een creatieve opdrachtgever voor veel van mijn opdrachtnemers. Dan blijf ik maar met ideeën komen. Het helpt mij dan als een opdrachtgever tegen mij zegt: “Wacht even, Bart, dat gaan we nu niet doen. We gaan nu eerst dit project afronden, en daarna komt het volgende project.”

Conclusie: leer ‘nee’ zeggen. Durf de verwachtingen van je klant aan de voorkant te managen, en aan de achterkant ‘nee’ te zeggen. En als je dan toch iets besluit te geven, laat de klant dan ook echt ervaren dat dat een cadeautje is, dat je echt iets geeft waarmee je zijn verwachtingen overtreft.

Ik hoop dat je hier in de praktijk iets aan hebt en ik wens je veel succes met je bedrijf. Als jij nu verder  wilt groeien met je bedrijf en stappen wilt zetten om je omzet substantieel te laten groeien, of als je meer te weten wilt komen over de denkpatronen van topondernemers, neem dan zeker contact met me op. Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

‘Nee’ leren zeggen: Verbeter je assertiviteit

“Ik heb een klant en die wil zó veel van me! Hoe begrens ik mijn klant?” Herken je dit? Dat je een klant hebt geholpen, en dat hij vervolgens zegt: “O ja, ik heb nog één kleine vraag, kun je me daar ook nog even mee helpen?” En dat heb je dan gedaan, en dan zegt hij: “O ja, wil je hier ook nog even mee helpen?” En voor je het weet, ben je heel veel aan het helpen en continu vanalles aan het doen om die klant te plezieren, zonder dat je ervoor betaald krijgt. Als je dat herkent, dan heb je twee dingen te doen: ‘nee’ leren zeggen en de verwachtingen van de klant managen.

Aan de voorkant: verwachtingen managen

Als je aan de voorkant van een offertetraject of bij het aannemen van een opdracht niet helder maakt wat de klant van je kan verwachten, hoeveel uur support of hulp er bij de prijs inbegrepen is, en wat de kaders van jouw werkzaamheden zijn, dan is het logisch dat een klant vraagt en blijft vragen. Een klant vraagt zo veel als jij geeft. Dus moet je wanneer je een offerte opstelt of een opdracht aanneemt voor jezelf helder hebben wat daar wél onder valt en wat níet. bij in? En in je waardepropositie moet je dat dan ook meenemen. Want als je, bijvoorbeeld bij grote projecten, gaat onderhandelen, wil je ook wisselgeld creëren. Als je je werkzaamheden op deze manier hebt afgebakend en je hebt die duidelijk aan je klant gecommuniceeerd, dan mag je je klant daar vervolgens natuurlijk ook aan houden.

Aan de achterkant: nee zeggen

En als een klant je dan vraagt of je hem nog even ergens mee zou willen helpen, dan zou je kunnen zeggen dat je hem daar één keer kostenloos mee wilt helpen, maar dat je hem daarna gaat helpen op basis van nacalculatie. Als je klant daar dan ietwat teleurgesteld op reageert, kun je hem vriendelijk verwijzen naar de afspraken waar je vooraf overeenstemming over had bereikt. Soms moet je je klanten opvoeden, om ervoor te zorgen dat ze niet over jóuw grenzen heen gaan, maar ook om zich tegen zichzelf te beschermen, zeker als je creatieve opdrachtgevers hebt, die van alles en nog wat kunnen bedenken. Ik ben zelf een creatieve opdrachtgever voor veel van mijn opdrachtnemers. Dan blijf ik maar met ideeën komen. Het helpt mij dan als een opdrachtgever tegen mij zegt: “Wacht even, Bart, dat gaan we nu niet doen. We gaan nu eerst dit project afronden, en daarna komt het volgende project.”

Conclusie: leer ‘nee’ zeggen. Durf de verwachtingen van je klant aan de voorkant te managen, en aan de achterkant ‘nee’ te zeggen. En als je dan toch iets besluit te geven, laat de klant dan ook echt ervaren dat dat een cadeautje is, dat je echt iets geeft waarmee je zijn verwachtingen overtreft.

Ik hoop dat je hier in de praktijk iets aan hebt en ik wens je veel succes met je bedrijf. Als jij nu verder  wilt groeien met je bedrijf en stappen wilt zetten om je omzet substantieel te laten groeien, of als je meer te weten wilt komen over de denkpatronen van topondernemers, neem dan zeker contact met me op. Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘‘Nee’ leren zeggen: Verbeter je assertiviteit’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.