Van klant naar fan: Hoe krijg je loyale klanten?
Hoe zorg je ervoor dat je met meer gemak meer klanten krijgt? Eén van de dingen die je kunt doen is hard werken aan je positionering en marketing. Minstens zo belangrijk is ervoor zorgen dat je klanten je fans worden. Waarom? Omdat klanten die jou aanraden bij collega’s de beste, snelste en meest effectieve manier zijn om ervoor te zorgen dat je vaker gevraagd wordt.
Je kunt van iedere klant een fan maken door te begrijpen welke vier fases iedere klant door gaat voordat hij je persoonlijke ambassadeur wordt.
Fase 1: Know
Een klant dient allereerst van je bestaan te weten. Hij dient van je gehoord te hebben via een collega of zal zelf actief op zoek moeten zijn naar diensten die je aanbied. Hoe meer klanten van je hebben gehoord, hoe groter de kans is dat een aantal van die klanten ook echt gaan kijken naar wie je bent en of je iets voor hen kan betekenen. Zorg er dus voor dat je online goed te vinden bent voor klanten en dat bestaande klanten iets hebben om over te praten.
Fase 2: Like
Wanneer de klant je leert kennen is het handig dat ze je aardig vinden. Zeg nu zelf: jij doet toch ook alleen zaken met mensen die je waardeert? Wat handig is om ervoor te zorgen dat ze je aardig vinden is door écht jezelf te zijn. Zowel online als in het echte leven is het belangrijk dat je je niet anders voordoet dan je bent. Wanneer je je anders voor zou doen zullen klanten na afloop altijd teleurgesteld zijn dat je niet bent wie ze dachten dat je was. Wees dus jezelf en wees oprecht geïnteresseerd in je klant.
Fase 3: Trust
Wanneer je klant je aardig vindt is het belangrijk dat ze je altijd kunnen vertrouwen. Betrouwbaarheid is de nummer één eigenschap / kwaliteit van iedere succesvolle ondernemer. Wees betrouwbaar in de kleinste dingen. Wanneer je een klant belt om ze iets te verkopen, vertel ze dat dan. Wanneer je een klus eigenlijk niet bij je vindt passen; geef dit dan aan. Wanneer je belooft om vandaag nog een offerte te sturen: stuur die dan vandaag! Alleen als je in de kleine dingen betrouwbaar bent zullen klanten je grotere opdrachten toevertrouwen.
Fase 4: Love
Dit is de laatste fase. Als klanten je kennen, je aardig vinden en je vertrouwen zullen ze je waarschijnlijk inhuren. Dat betekent nog niet dat ze automatisch van je houden. Hiervoor is het belangrijk dat je tijdens de uitvoer van je opdracht de verwachtingen van je klanten overtreft. Hoe kun je ervoor zorgen dat je de extra mijl loopt? Dat je net dat extra stapje doet voor je klant? En… dat je na afloop van je opdracht contact houdt met je klant zodat ze aan je blijven denken? Stuur een met de hand geschreven bedankkaartje, bel je klant op z’n verjaardag of stuur een kerstkaart.
De kern van deze boodschap is: zie je klant niet als inkomstenbrenger, cashcow of wandelend euroteken. Ga een échte relatie aan met je klant. Je klant is niet alleen je partner, het zou zomaar een vriend kunnen worden. En daarmee een fan.
Van klant naar fan: Hoe krijg je loyale klanten?
Hoe zorg je ervoor dat je met meer gemak meer klanten krijgt? Eén van de dingen die je kunt doen is hard werken aan je positionering en marketing. Minstens zo belangrijk is ervoor zorgen dat je klanten je fans worden. Waarom? Omdat klanten die jou aanraden bij collega’s de beste, snelste en meest effectieve manier zijn om ervoor te zorgen dat je vaker gevraagd wordt.
Je kunt van iedere klant een fan maken door te begrijpen welke vier fases iedere klant door gaat voordat hij je persoonlijke ambassadeur wordt.
Fase 1: Know
Een klant dient allereerst van je bestaan te weten. Hij dient van je gehoord te hebben via een collega of zal zelf actief op zoek moeten zijn naar diensten die je aanbied. Hoe meer klanten van je hebben gehoord, hoe groter de kans is dat een aantal van die klanten ook echt gaan kijken naar wie je bent en of je iets voor hen kan betekenen. Zorg er dus voor dat je online goed te vinden bent voor klanten en dat bestaande klanten iets hebben om over te praten.
Fase 2: Like
Wanneer de klant je leert kennen is het handig dat ze je aardig vinden. Zeg nu zelf: jij doet toch ook alleen zaken met mensen die je waardeert? Wat handig is om ervoor te zorgen dat ze je aardig vinden is door écht jezelf te zijn. Zowel online als in het echte leven is het belangrijk dat je je niet anders voordoet dan je bent. Wanneer je je anders voor zou doen zullen klanten na afloop altijd teleurgesteld zijn dat je niet bent wie ze dachten dat je was. Wees dus jezelf en wees oprecht geïnteresseerd in je klant.
Fase 3: Trust
Wanneer je klant je aardig vindt is het belangrijk dat ze je altijd kunnen vertrouwen. Betrouwbaarheid is de nummer één eigenschap / kwaliteit van iedere succesvolle ondernemer. Wees betrouwbaar in de kleinste dingen. Wanneer je een klant belt om ze iets te verkopen, vertel ze dat dan. Wanneer je een klus eigenlijk niet bij je vindt passen; geef dit dan aan. Wanneer je belooft om vandaag nog een offerte te sturen: stuur die dan vandaag! Alleen als je in de kleine dingen betrouwbaar bent zullen klanten je grotere opdrachten toevertrouwen.
Fase 4: Love
Dit is de laatste fase. Als klanten je kennen, je aardig vinden en je vertrouwen zullen ze je waarschijnlijk inhuren. Dat betekent nog niet dat ze automatisch van je houden. Hiervoor is het belangrijk dat je tijdens de uitvoer van je opdracht de verwachtingen van je klanten overtreft. Hoe kun je ervoor zorgen dat je de extra mijl loopt? Dat je net dat extra stapje doet voor je klant? En… dat je na afloop van je opdracht contact houdt met je klant zodat ze aan je blijven denken? Stuur een met de hand geschreven bedankkaartje, bel je klant op z’n verjaardag of stuur een kerstkaart.
De kern van deze boodschap is: zie je klant niet als inkomstenbrenger, cashcow of wandelend euroteken. Ga een échte relatie aan met je klant. Je klant is niet alleen je partner, het zou zomaar een vriend kunnen worden. En daarmee een fan.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!