Het belang van contentmarketing voor jouw bedrijf

Contentmarketing. Het is een veelgebruikt ‘buzzword’ de afgelopen jaren. Je concurrenten doen het en dus moet jij er ook aan geloven. Of toch niet? Er word al zoveel geschreven en gepubliceerd. Voeg jij nog wel iets toe met je blogjes? Moet je uberhaupt wel een website laten maken? Kun je er beter helemaal niet aan beginnen? Hoe kan contentmarketing helpen in de groei van je bedrijf?

De geschiedenis van content marketing

Eigenlijk is contentmarketing al duizenden jaren oud. Duizenden jaren voor Christus tekenden onze voorouders tekeningen op de muren van hun grotten en sinds het schrift bestaat zijn verhalen een krachtig middel om informatie over te dragen aan anderen. In eerste instantie dienden deze klassieke vormen van ‘content’ nog geen commercieel doel, maar was het doel om kennis collectief vast te leggen en over te dragen op nieuwe generaties.

In de 19e en 20e eeuw beginnen merken als Michelin en Proctor & Gamble met een ‘modernere’ vorm van contentmarketing in de vorm van handboeken, tijdschriften en recepten. Het vernieuwende aan deze vorm van marketing was dat de content geen commerciële tekst was, maar een bepaalde waarde voor de lezer bood. De Allerhande van de Albert Heijn is een voorbeeld voor ons allen wel bekend. Contentmarketing blijkt een effectieve manier van marketing en wordt op bescheiden schaal decennia lang toegepast.

Content marketing neemt een vlucht

Met de opkomst van het internet en zeker met web 2.0 en sociale media neemt online content marketing een enorme vlucht. Het is kinderspel geworden om zelf content te genereren en te delen met een potentieel enorme achterban. We zien steeds meer contentvormen verschijnen en bedrijven proberen elkaar af te troeven met de coolste video content, whitepapers, blogs en infographics.

Stevenen we af op een content bubble?

Anno 2017 zijn we op een punt aangekomen dat sommigen zelfs al een ‘content bubble’ voorspellen. Het idee hierachter is dat doordat iedereen zoveel content de wereld in slingert we op een gegeven moment ‘contentmoe’ zullen worden. Persoonlijk geloof ik hier niet in. Het kaf zal zeker van het koren gescheiden worden. Goede content zal echter altijd van meerwaarde blijven. Zolang jij andere mensen echte waarde biedt met jouw content dan zal dat een krachtig marketingmiddel blijven.

Wat kun je er mee, met content marketing?

Als ondernemer kan content marketing een enorm krachtig middel zijn om je zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten te trekken. Maar ook kan het een goede manier zijn om juist die klanten te trekken die goed bij je passen. Een aantal concrete manieren waarop jij als ondernemer contentmarketing in kunt zetten voor je bedrijf:

  • Begin een blog: publiceer regelmatig artikelen die raakvlakken hebben met jouw expertise en dienstverlening
  • Cureer content via social media: deel kwalitatief hoogwaardige content van anderen binnen jouw vakgebied
  • Deel praktijkcases: beschrijf wat je ontdekt of geleerd hebt of verpak het in de vorm van een infographic
  • Recycle content: net een briljante presentatie gegeven bij een klant of businessclub? Deel de presentatie op je blog, via slideshare en via social media
  • Haak aan op conversaties: ga op zoek naar plaatsen waar online vragen worden gesteld waar jij al het antwoord hebt gegeven via je content en deel je antwoord

Denk vooral ook na over wat je uiteindelijke doel is. Zet content in om tot (micro) conversies te komen. Verzamel emailadressen. Sluit blogberichten af met een ‘Call to Action’ waarin je de lezer uitnodigt om contact met je op te nemen. Zorg ervoor dat je content ook converteert naar klanten. Wanneer je dit op een consistente en gestructureerde doet dan zul je hier de vruchten van plukken. Je wordt beter zichtbaar, meer ‘top of mind’ en op de lange termijn beter vindbaar via zoekmachines. Al met al is het – zeker in B2B – aan te raden om werk te maken van content marketing. Maar doe het wel op je eigen, unieke manier en voeg waarde toe aan content. Dan kan het een flinke boost geven aan de groei van jouw bedrijf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Het belang van contentmarketing voor jouw bedrijf

Contentmarketing. Het is een veelgebruikt ‘buzzword’ de afgelopen jaren. Je concurrenten doen het en dus moet jij er ook aan geloven. Of toch niet? Er word al zoveel geschreven en gepubliceerd. Voeg jij nog wel iets toe met je blogjes? Moet je uberhaupt wel een website laten maken? Kun je er beter helemaal niet aan beginnen? Hoe kan contentmarketing helpen in de groei van je bedrijf?

De geschiedenis van content marketing

Eigenlijk is contentmarketing al duizenden jaren oud. Duizenden jaren voor Christus tekenden onze voorouders tekeningen op de muren van hun grotten en sinds het schrift bestaat zijn verhalen een krachtig middel om informatie over te dragen aan anderen. In eerste instantie dienden deze klassieke vormen van ‘content’ nog geen commercieel doel, maar was het doel om kennis collectief vast te leggen en over te dragen op nieuwe generaties.

In de 19e en 20e eeuw beginnen merken als Michelin en Proctor & Gamble met een ‘modernere’ vorm van contentmarketing in de vorm van handboeken, tijdschriften en recepten. Het vernieuwende aan deze vorm van marketing was dat de content geen commerciële tekst was, maar een bepaalde waarde voor de lezer bood. De Allerhande van de Albert Heijn is een voorbeeld voor ons allen wel bekend. Contentmarketing blijkt een effectieve manier van marketing en wordt op bescheiden schaal decennia lang toegepast.

Content marketing neemt een vlucht

Met de opkomst van het internet en zeker met web 2.0 en sociale media neemt online content marketing een enorme vlucht. Het is kinderspel geworden om zelf content te genereren en te delen met een potentieel enorme achterban. We zien steeds meer contentvormen verschijnen en bedrijven proberen elkaar af te troeven met de coolste video content, whitepapers, blogs en infographics.

Stevenen we af op een content bubble?

Anno 2017 zijn we op een punt aangekomen dat sommigen zelfs al een ‘content bubble’ voorspellen. Het idee hierachter is dat doordat iedereen zoveel content de wereld in slingert we op een gegeven moment ‘contentmoe’ zullen worden. Persoonlijk geloof ik hier niet in. Het kaf zal zeker van het koren gescheiden worden. Goede content zal echter altijd van meerwaarde blijven. Zolang jij andere mensen echte waarde biedt met jouw content dan zal dat een krachtig marketingmiddel blijven.

Wat kun je er mee, met content marketing?

Als ondernemer kan content marketing een enorm krachtig middel zijn om je zichtbaarheid te vergroten en nieuwe klanten te trekken. Maar ook kan het een goede manier zijn om juist die klanten te trekken die goed bij je passen. Een aantal concrete manieren waarop jij als ondernemer contentmarketing in kunt zetten voor je bedrijf:

  • Begin een blog: publiceer regelmatig artikelen die raakvlakken hebben met jouw expertise en dienstverlening
  • Cureer content via social media: deel kwalitatief hoogwaardige content van anderen binnen jouw vakgebied
  • Deel praktijkcases: beschrijf wat je ontdekt of geleerd hebt of verpak het in de vorm van een infographic
  • Recycle content: net een briljante presentatie gegeven bij een klant of businessclub? Deel de presentatie op je blog, via slideshare en via social media
  • Haak aan op conversaties: ga op zoek naar plaatsen waar online vragen worden gesteld waar jij al het antwoord hebt gegeven via je content en deel je antwoord

Denk vooral ook na over wat je uiteindelijke doel is. Zet content in om tot (micro) conversies te komen. Verzamel emailadressen. Sluit blogberichten af met een ‘Call to Action’ waarin je de lezer uitnodigt om contact met je op te nemen. Zorg ervoor dat je content ook converteert naar klanten. Wanneer je dit op een consistente en gestructureerde doet dan zul je hier de vruchten van plukken. Je wordt beter zichtbaar, meer ‘top of mind’ en op de lange termijn beter vindbaar via zoekmachines. Al met al is het – zeker in B2B – aan te raden om werk te maken van content marketing. Maar doe het wel op je eigen, unieke manier en voeg waarde toe aan content. Dan kan het een flinke boost geven aan de groei van jouw bedrijf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Het belang van contentmarketing voor jouw bedrijf’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.