Waarom content marketing essentieel is voor jouw bedrijf

Content marketing is één van de meest effectieve vormen van marketing en vormt de basis voor je complete online marketing strategie. Het is belangrijk voor iedere zzp’er die zelf aan de slag wil om online meer klanten te krijgen. In dit artikel leg ik je uit wat content marketing is, waarom het zo belangrijk is voor jou als ondernemer en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Wat is content marketing?

Laten we beginnen bij het beginnen. Veel ondernemers denken bij content marketing direct aan bloggen. Regelmatig zie je berichten voorbij komen als ‘leer bloggen en je wordt succesvol’ of ‘Begin een blog en je klanten stromen binnen’. Bloggen is inderdaad een eenvoudige manier om aan de slag te gaan met contentmarketing. Maar content marketing is meer dan bloggen alleen. Content marketing is de basis van een effectieve online marketing strategie. Het is datgene wat de basis vormt voor de inrichting van je structuur, systemen en strategie .

Zoals je ziet bestaat de term contentmarketing uit twee verschillende woorden: content en marketing. Content betekend ook wel ‘informatie’ of ‘inhoud’. Marketing is volgens Wikipedia ‘alles wat een bedrijf doet om een product of dienst in de markt te zetten’. Mijn persoonlijke definitie van marketing is: ‘het creëren van een omgeving waarin een klant enthousiast wordt om je product of dienst aan te schaffen.’ Wanneer je deze twee definities naast elkaar legt is direct duidelijk wat content marketing is: het inzetten van informatie en informatieproducten om zichtbaar te worden en meer klanten te krijgen.

Werkt contentmarketing echt?

Ja, het werkt echt. Voordat ik je vertel waarom het werkt is het wellicht handig om een paar cijfers en feiten op een rij te zetten over content marketing:

  • Fortune top-100 bedrijven besteden jaarlijks gemiddeld 1,4 miljoen euro aan het creëren en verspreiden van contentmarketing (2009)
  • 25% van de marketingbudgetten van grote bedrijven wordt besteed aan contentmarketing (2010)
  • 88% van alle merken hebben een actieve contentmarketing strategie (2010)
  • Alleen in de UK wordt er meer dan 1 miljard (!) euro per jaar besteed aan contentmarketing (cijfer: 2011)
  • 86% van de online marketeers ziet contentmarketing als een primaire driver om succesvol te zijn op internet (2015)

Bron: ContentMarketing Institute

Waarom content marketing zo goed werkt

Zoals je ziet wordt er veel geld (en tijd) besteed aan het creëren van content. Sterker nog: dit artikel schrijf ik vanuit een hotel. Jaarlijks ga ik meerdere keren een aantal dagen alleen weg met maar één doel: reflecteren en content creëren. Waarom besteed ik 300,- euro om drie dagen in een hotel te zitten en artikelen te schrijven? Omdat het een van de meest effectieve manieren om mijn tijd te besteden. En het zou zomaar kunnen dat dat voor jou ook het geval is.

Contentmarketing wordt ingezet om verschillende doelen te realiseren:

  • Pagina autoriteit krijgen in de zoekmachines
  • Een reden hebben om te posten op social media
  • Tijd die mensen op je website besteden verhogen
  • Zorgen dat er dialoog op gang komt met prospects
  • Actief bezoekers naar je site krijgen vanuit je emaillijst
  • Kwalificeren van leads en converteren naar je emaillijst

Bovendien is het de meest effectieve manier om een ‘thought leader’ te worden binnen jouw branche. Als jij namelijk jouw ideeën, verhalen, ervaringen en hersenspinsels deelt met anderen gaan anderen je herkennen als iemand die verstand van zaken heeft en bereid is om dat te delen. En daarmee wordt je aantrekkelijk. Wanneer jij investeert in het delen van waardevolle informatie op een aantrekkelijke manier, gaan mensen over je praten. Je wordt een ‘gever’ in plaats van een ‘haler’. Dat is niet alleen belangrijk voor je positionering in de markt, maar vooral ook voor het creëren van duurzame relaties en het krijgen van klanten.


Geniaal voorbeeld van content marketing door de website welovecycle.com

Vier pijlers om succesvol te worden met content marketing

Er zijn vier pijlers die het verschil maken tussen ondernemers die slagen met online marketing en ondernemers die falen?

Pijler 1: Consistentie

‘Hoe vaak moet ik bloggen of videos maken?’ Een veelgestelde vraag door ondernemers die net beginnen met online marketing. Het antwoord is eenvoudig: zo vaak je kunt. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want als ondernemer (zeker als zzp’er of zelfstandig professional) heb je enorm veel te doen. Administratie, klanten nabellen, offertes maken, bijleren, debiteuren beheer, acquireren en ga zo maar door. Waar haal je de tijd vandaan om dan ook nog aan je marketing te werken?

Natuurlijk is het belangrijk om veel content te creëren en te publiceren. Maar wellicht is nog belangrijker dan hoe veel content je creëert de vraag hoe consistent je content creëert. De artikelen, ebooks en videos die je maakt zijn namelijk bestemd voor je klanten. En als je alleen dingen op je website of op social media plaats ‘als je er zin in hebt’ of ‘als je tijd over hebt’ dan is de kans klein dat je er succes mee bereikt. Je wilt namelijk een verwachting creëren bij je klant. Eén van de blogs die ik regelmatig volg is die van Bright. Zij schrijven artikelen over de laatste nieuwtjes uit radio-techni-land. Omdat ik uit ervaring weet dat ze heel regelmatig nieuwe artikelen schrijven (inmiddels dagelijks) kom ik er regelmatig terug om te kijken wat ze te melden hebben. Als ik een aantal keer op hun website was gekomen en geen nieuwe informatie had aangetroffen was ik waarschijnlijk gestopt met het bezoeken van de website. Conclusie: je kunt beter één artikel plaatsen op één vaste dag per week / maand dan in een keer vijf artikelen plaatsen en daarna maanden niets meer.

Pijler 2: Kwaliteit

Ben je wel eens teleurgesteld geweest, toen je je naam en mailadres achterliet in ruil voor een veelbelovend ebook? Om er even later achter te komen dat het ebook wat bij elkaar geharkte informatie was waar je niets mee kon. En het was nog lelijk in elkaar gezet ook. Vervolgens kreeg je allerlei mailtjes die niet relevant waren op tijden dat je er geen zin in had van iemand waar je niet blij van werd. Als je dit ooit hebt meegemaakt dan begrijp je dat het enorm belangrijk is om je te onderscheiden in de kwaliteit die je levert. Zorg ervoor dat je inhoudelijk écht iets nuttigs te melden hebt en dat je mensen verder helpt met praktische oplossingen en verfrissende ideeën. Besteed zorg en aandacht aan je uitingsvormen. Of dat nu een blogartikel, een ebook of een video is.

Verkies kwaliteit op de lange termijn boven kwantiteit op de korte termijn
In het verleden heb ik ooit een student ingehuurd om artikelen voor me te schrijven. De kwantiteit was fantastisch. Voor heel weinig geld kreeg ik heel veel woorden op papier. De kwaliteit van de inhoud was echter belabberd. Resultaat: de artikelen kregen weinig respons, werden weinig gedeeld en het voegde weinig toe aan de beleving van mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten. Sterker nog: ik vermoed zelfs dat het afbreuk deed aan de kwaliteitsbeleving van mijn merk. Onthoud goed: alles wat je doet afbreuk of draagt bij aan de groei van je positionering in de markt. De investering in kwaliteit is het meer dan waard. Investeer in je klanten en ze investeren in jou!

Pijler 3: Relevantie

Ieder jaar als ik terug kom van vakantie verbaas ik me weer op hoeveel nieuwsbrieven ik geabonneerd ben. Als ik vervolgens de nieuwsbrieven (of autoresponders) ‘doorblader’ kom ik erachter dat de ene helft me iets probeert te verkopen en de andere helft alleen maar over zichzelf vertelt. Slechts enkele zenders van nieuwsbrieven zijn bezig met wat ik boeiend vind en waar ik op zit te wachten. Helaas zijn ze schaars. Drie keer raden voor welke nieuwsbrieven ik me uitschrijf en voor welke nieuwsbrieven ik ingeschreven blijf? Juist!

Had ik het al over relevantie gehad?
Relevantie, relevantie, relevantie. Oké, nog een keer dan: relevantie. Dit is het toverwoord om ervoor te zorgen dat jij een belangrijke positie in je markt inneemt. Of het nu gaat over je online marketing of je ‘offline’ producten of diensten: zorg ervoor dat je relevant bent voor je prospect of klant. Vraag jij je af waarom je blogs niet worden gedeeld, tweets niet worden geretweet of Facebook posts niet worden geliked? De kans is groot dat je niet relevant genoeg bent.

Pijler 4: Interactie

Ik weet nog goed dat ik in mijn tienertijd veel heb rondgehangen op de digitale hangplek ‘Ilse Chat’. Onder de bijnaam ’TheFizz’ chatte ik dan met andere leeftijdgenoten die daar ook rond hingen. Wat was de lol daar nu van: praten over zinnige en onzinnige dingen met mensen die je totaal niet kende of kon zien? Het antwoord is: een gevoel van verbinding. Het gevoel dat ik het beste kan omschrijven als ‘Wij zitten hier met z’n allen op dezelfde plek te praten over dezelfde dingen. We kennen elkaar niet. We hoeven niets van elkaar. En toch zijn we hier samen’. Exact dit gevoel wil je creëren met je (potentiële) klanten. Een gevoel van verbinding en betrokkenheid door het creëren van interactie.

Google kijkt naar hoe belangrijk jij bent
Wist je dat zowel Google als alle social media kijkt naar ‘hoe belangrijk jij bent’ op basis van de mate van interactie? Het is relatief eenvoudig: als er veel over of met jou (profiel, website, fanpage etc.) gepraat wordt dan zal je wel belangrijk zijn. Als je dus online meer bereik wilt hebben dan is het belangrijk dat je de interactie aan gaat met mensen: zoveel mogelijk. Dit kan door mensen te vragen om te reageren op je blogartikel, een vraag te stellen op Facebook of door iets opmerkelijks te doen en daarover te publiceren. Zorg ervoor dat je opvalt tussen andere ondernemers. Laat jouw unieke ‘stemgeluid’ horen en durf te vragen om reacties.

De content marketing cirkel

Op basis van bovenstaande vier pijlers is de content marketing cirkel gebouwd. Deze cirkel is een visuele weergave van het continue proces van contentmarketing. Als je alle stappen volgt weet je zeker dat je het maximale resultaat uit je werk haalt. De zes stappen zien er als volgt uit:

Stap 1: Inventariseer je doelgroep

Waarom denk je dat het belangrijk is om eerst in kaart te brengen voor wie je content creëert? Inderdaad, daar hebben we ‘m weer: relevantie! Als jij je lezers en kijkers wilt raken dan moet je ze kennen. Doe daarom marktonderzoek. Stel vragen aan je klant en probeer met concrete tips, tools en tactieken te komen om ze verder te helpen. Alleen als je content deelt die relevant is voor je doelgroep zal er over je gepraat worden.

Stap 2: Kies thema’s en onderwerpen

Wanneer jij je doelgroep in kaart hebt gebracht dan heb je je als het goed is ook wat zijn of haar problemen zijn, welke oplossingen ze denken nodig te hebben en wat ze al hebben geprobeerd. Dit geeft een aardige richting voor thema’s en onderwerpen waarover je content kunt creëren. De volgens stap is om een mindmap te maken om zoveel mogelijk ideeën te genereren. Op basis hiervan kun je zoekwoordonderzoek doen.

Stap 3: Creëer content

Als je weet wie je doelgroep is, aan welke oplossingen zij behoefte hebben en op welke woorden er gezocht worden is het tijd om content te maken. Er zijn verschillende vormen van content te bedenken die in meer of mindere mate effectief zijn:

  • weblog
  • nieuwsbrieven
  • quote en afbeeldingen
  • kennisbank op je website
  • ebooks
  • white-papers
  • fysieke boeken
  • video’s
  • online trainingen
  • infographics
  • webinars
  • podcasts
  • live events

Het mooie van content is dat je, zodra je het eenmaal hebt gemaakt, voor altijd kan gebruiken. Wanneer je net begint met het creëren van (digitale) producten dan zul je je waarschijnlijk regelmatig afvragen ‘waar begin ik aan?’. Vergelijk je niet met anderen: iedereen is klein begonnen. Gewoon bij het begin. Start met de basis en ga van daaruit langzaam verder om die basis verder uit te breiden.

Stap 4: Promoot je content

Oké, je hebt artikelen geschreven, video’s gemaakt en een aantal ebooks. Een gedeelte heb je rechtstreeks op je website of op je social media kanalen geplaatst en een ander gedeelte kunnen mensen krijgen als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. (in de Zakelijk Succes Strategie is dit te vinden als ‘optin’) Vanaf nu zijn er vier manieren waarop mensen bij de door jouw gecreëerde content kunnen komen:

  1. Door het zoeken in een zoekmachine komen ze op je website terecht. Dit kan een behoorlijke tijd duren, zeker als je net begint. Je bent volgens Google namelijk nog geen ‘autoriteit’ op internet en zal daarom niet direct hoog in de zoekmachines komen.
  2. Ze zitten toevallig op je website en zien dat je een nieuw artikel hebt geschreven. Het aantal mensen dat
  3. Ze ontvangen een email van je waarin je ze doorverwijst naar het specifieke artikel. Dit is alleen effectief als je al een lijst met mailadressen hebt die hebben aangegeven emails van je te willen ontvangen. Als je net start is dit niet direct een optie.
  4. Ze zien een berichtje op social media en klikken door naar je website. Dat betekent dat je dus beter niet het hele artikel plaatst op je Facebook pagina of via LinkedIn, maar een gedeelte van je artikel promoot met een ‘lees meer’ linkje erachter. Dit is als je net begint misschien wel de meest effectieve manier.

Tip: Bekijk ook eens dit artikel waarin ik je 12 manieren laat zien hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen.

Stap 5: Meten en evalueren

Hoppa. Goed bezig. Content geschreven en gepromoot. Nu is het belangrijk dat je gaat meten wat werkt en wat niet werkt. Veel ondernemers (zelfs online marketeers!) meten hun resultaten niet. Dom! Hoe kun je weten wat werkt en wat niet werkt zonder je resultaten te meten en te evalueren? Antwoord: dat kan niet. Het is heel belangrijk om in je marketing meetbaar te maken wat werkt en wat niet werkt. De makkelijkste manier is door het installeren van Google Analytics op je website. Ideaal gezien richt je daarna ook je analytics dashboard in zodat je helemaal overzicht hebt wat wel en wat niet werkt. Lukt het je niet om dat zelf te doen? Huur er iemand voor in: het is meten of zweten.

Een andere, minder statistische, manier om te evalueren welke content goed werkt en welke content minder goed werkt is door door in de gaten te houden welke posts er uitspringen. Publiceer je een update op Facebook waar heel veel reactie op is? Kijk dan eens waarom mensen reageren en wat je anders hebt gedaan dan andere keren. Schrijf je een blogartikel wat spontaan heel veel wordt gedeeld? Analyseer waarin dit blogartikel afwijkt van andere artikelen. Probeer patronen te ontdekken in wat wel en wat niet werkt.

Stap 6: Recycle je content

Als jij een zogeheten ‘kenniswerker’ bent dan is misschien wel een van de grootste uitdagingen in het werken aan je contentmarketing dat je onbewust bekwaam bent op veel gebieden. Ik weet zeker dat jij heel veel kennis in huis hebt waarvan het voor jou zo normaal is dat je vergeet hoe bijzonder het is. Alles wat jij weet over je vakgebied kan interessant zijn voor mogelijke klanten. Struin dus eens door al je aantekeningen heen. Bekijk eens een oude training die je op de plank hebt liggen. Zoek artikelen op die je ooit eens hebt geschreven. Alles kan relevant zijn voor je klanten. Wellicht moet je het anders verpakken, maar de inhoud kan zomaar waardevol zijn. Het recyclen van je content kan op vele manieren. Als voorbeeld: als ik ergens een training geef voor een groot publiek laat ik dit op video opnemen. Deze video kan ik gebruiken om een (gratis) online training van te maken. Ik kan de audio gebruiken voor een podcast. Met dezelfde video kan ik ook iemand aan het werk zetten om er artikelen over te schrijven of een ebook van te maken. Denk je dat je alles al wel verteld hebt? Dan ken je waarschijnlijk je klant nog niet goed genoeg. Er zijn altijd nieuwe uitdagingen waarmee jij hem/haar verder kunt helpen. En als je echt al je bronnen hebt uitgeput dan is het tijd om een nieuwe doelgroep erbij te zoeken en opnieuw bij stap 1 van de contentmarketingcirkel te beginnen.

Leuk weetje: Wist je dat trouwens dat Steve Jobs er al heel vroeg bij was met content marketing? Hij gebruikte in 1991 al content marketing binnen zijn bedrijf om zijn ideeën te promoten.

Maak een content marketing plan

Inmiddels heb je behoorlijk wat informatie over content marketing. Misschien duizelt het je zelfs en vraag je je af waar je moet beginnen. De contentcirkel is duidelijk en concreet, maar waar begin je nu? Om het je makkelijk te maken heb ik daarom een gratis online training gemaakt waarmee jij in een aantal stappen aan de slag gaat met je online marketing en content marketing. Schrijf je hieronder in en download de training vandaag nog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Waarom content marketing essentieel is voor jouw bedrijf

Content marketing is één van de meest effectieve vormen van marketing en vormt de basis voor je complete online marketing strategie. Het is belangrijk voor iedere zzp’er die zelf aan de slag wil om online meer klanten te krijgen. In dit artikel leg ik je uit wat content marketing is, waarom het zo belangrijk is voor jou als ondernemer en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Wat is content marketing?

Laten we beginnen bij het beginnen. Veel ondernemers denken bij content marketing direct aan bloggen. Regelmatig zie je berichten voorbij komen als ‘leer bloggen en je wordt succesvol’ of ‘Begin een blog en je klanten stromen binnen’. Bloggen is inderdaad een eenvoudige manier om aan de slag te gaan met contentmarketing. Maar content marketing is meer dan bloggen alleen. Content marketing is de basis van een effectieve online marketing strategie. Het is datgene wat de basis vormt voor de inrichting van je structuur, systemen en strategie .

Zoals je ziet bestaat de term contentmarketing uit twee verschillende woorden: content en marketing. Content betekend ook wel ‘informatie’ of ‘inhoud’. Marketing is volgens Wikipedia ‘alles wat een bedrijf doet om een product of dienst in de markt te zetten’. Mijn persoonlijke definitie van marketing is: ‘het creëren van een omgeving waarin een klant enthousiast wordt om je product of dienst aan te schaffen.’ Wanneer je deze twee definities naast elkaar legt is direct duidelijk wat content marketing is: het inzetten van informatie en informatieproducten om zichtbaar te worden en meer klanten te krijgen.

Werkt contentmarketing echt?

Ja, het werkt echt. Voordat ik je vertel waarom het werkt is het wellicht handig om een paar cijfers en feiten op een rij te zetten over content marketing:

  • Fortune top-100 bedrijven besteden jaarlijks gemiddeld 1,4 miljoen euro aan het creëren en verspreiden van contentmarketing (2009)
  • 25% van de marketingbudgetten van grote bedrijven wordt besteed aan contentmarketing (2010)
  • 88% van alle merken hebben een actieve contentmarketing strategie (2010)
  • Alleen in de UK wordt er meer dan 1 miljard (!) euro per jaar besteed aan contentmarketing (cijfer: 2011)
  • 86% van de online marketeers ziet contentmarketing als een primaire driver om succesvol te zijn op internet (2015)

Bron: ContentMarketing Institute

Waarom content marketing zo goed werkt

Zoals je ziet wordt er veel geld (en tijd) besteed aan het creëren van content. Sterker nog: dit artikel schrijf ik vanuit een hotel. Jaarlijks ga ik meerdere keren een aantal dagen alleen weg met maar één doel: reflecteren en content creëren. Waarom besteed ik 300,- euro om drie dagen in een hotel te zitten en artikelen te schrijven? Omdat het een van de meest effectieve manieren om mijn tijd te besteden. En het zou zomaar kunnen dat dat voor jou ook het geval is.

Contentmarketing wordt ingezet om verschillende doelen te realiseren:

  • Pagina autoriteit krijgen in de zoekmachines
  • Een reden hebben om te posten op social media
  • Tijd die mensen op je website besteden verhogen
  • Zorgen dat er dialoog op gang komt met prospects
  • Actief bezoekers naar je site krijgen vanuit je emaillijst
  • Kwalificeren van leads en converteren naar je emaillijst

Bovendien is het de meest effectieve manier om een ‘thought leader’ te worden binnen jouw branche. Als jij namelijk jouw ideeën, verhalen, ervaringen en hersenspinsels deelt met anderen gaan anderen je herkennen als iemand die verstand van zaken heeft en bereid is om dat te delen. En daarmee wordt je aantrekkelijk. Wanneer jij investeert in het delen van waardevolle informatie op een aantrekkelijke manier, gaan mensen over je praten. Je wordt een ‘gever’ in plaats van een ‘haler’. Dat is niet alleen belangrijk voor je positionering in de markt, maar vooral ook voor het creëren van duurzame relaties en het krijgen van klanten.


Geniaal voorbeeld van content marketing door de website welovecycle.com

Vier pijlers om succesvol te worden met content marketing

Er zijn vier pijlers die het verschil maken tussen ondernemers die slagen met online marketing en ondernemers die falen?

Pijler 1: Consistentie

‘Hoe vaak moet ik bloggen of videos maken?’ Een veelgestelde vraag door ondernemers die net beginnen met online marketing. Het antwoord is eenvoudig: zo vaak je kunt. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want als ondernemer (zeker als zzp’er of zelfstandig professional) heb je enorm veel te doen. Administratie, klanten nabellen, offertes maken, bijleren, debiteuren beheer, acquireren en ga zo maar door. Waar haal je de tijd vandaan om dan ook nog aan je marketing te werken?

Natuurlijk is het belangrijk om veel content te creëren en te publiceren. Maar wellicht is nog belangrijker dan hoe veel content je creëert de vraag hoe consistent je content creëert. De artikelen, ebooks en videos die je maakt zijn namelijk bestemd voor je klanten. En als je alleen dingen op je website of op social media plaats ‘als je er zin in hebt’ of ‘als je tijd over hebt’ dan is de kans klein dat je er succes mee bereikt. Je wilt namelijk een verwachting creëren bij je klant. Eén van de blogs die ik regelmatig volg is die van Bright. Zij schrijven artikelen over de laatste nieuwtjes uit radio-techni-land. Omdat ik uit ervaring weet dat ze heel regelmatig nieuwe artikelen schrijven (inmiddels dagelijks) kom ik er regelmatig terug om te kijken wat ze te melden hebben. Als ik een aantal keer op hun website was gekomen en geen nieuwe informatie had aangetroffen was ik waarschijnlijk gestopt met het bezoeken van de website. Conclusie: je kunt beter één artikel plaatsen op één vaste dag per week / maand dan in een keer vijf artikelen plaatsen en daarna maanden niets meer.

Pijler 2: Kwaliteit

Ben je wel eens teleurgesteld geweest, toen je je naam en mailadres achterliet in ruil voor een veelbelovend ebook? Om er even later achter te komen dat het ebook wat bij elkaar geharkte informatie was waar je niets mee kon. En het was nog lelijk in elkaar gezet ook. Vervolgens kreeg je allerlei mailtjes die niet relevant waren op tijden dat je er geen zin in had van iemand waar je niet blij van werd. Als je dit ooit hebt meegemaakt dan begrijp je dat het enorm belangrijk is om je te onderscheiden in de kwaliteit die je levert. Zorg ervoor dat je inhoudelijk écht iets nuttigs te melden hebt en dat je mensen verder helpt met praktische oplossingen en verfrissende ideeën. Besteed zorg en aandacht aan je uitingsvormen. Of dat nu een blogartikel, een ebook of een video is.

Verkies kwaliteit op de lange termijn boven kwantiteit op de korte termijn
In het verleden heb ik ooit een student ingehuurd om artikelen voor me te schrijven. De kwantiteit was fantastisch. Voor heel weinig geld kreeg ik heel veel woorden op papier. De kwaliteit van de inhoud was echter belabberd. Resultaat: de artikelen kregen weinig respons, werden weinig gedeeld en het voegde weinig toe aan de beleving van mijn toegevoegde waarde voor mijn klanten. Sterker nog: ik vermoed zelfs dat het afbreuk deed aan de kwaliteitsbeleving van mijn merk. Onthoud goed: alles wat je doet afbreuk of draagt bij aan de groei van je positionering in de markt. De investering in kwaliteit is het meer dan waard. Investeer in je klanten en ze investeren in jou!

Pijler 3: Relevantie

Ieder jaar als ik terug kom van vakantie verbaas ik me weer op hoeveel nieuwsbrieven ik geabonneerd ben. Als ik vervolgens de nieuwsbrieven (of autoresponders) ‘doorblader’ kom ik erachter dat de ene helft me iets probeert te verkopen en de andere helft alleen maar over zichzelf vertelt. Slechts enkele zenders van nieuwsbrieven zijn bezig met wat ik boeiend vind en waar ik op zit te wachten. Helaas zijn ze schaars. Drie keer raden voor welke nieuwsbrieven ik me uitschrijf en voor welke nieuwsbrieven ik ingeschreven blijf? Juist!

Had ik het al over relevantie gehad?
Relevantie, relevantie, relevantie. Oké, nog een keer dan: relevantie. Dit is het toverwoord om ervoor te zorgen dat jij een belangrijke positie in je markt inneemt. Of het nu gaat over je online marketing of je ‘offline’ producten of diensten: zorg ervoor dat je relevant bent voor je prospect of klant. Vraag jij je af waarom je blogs niet worden gedeeld, tweets niet worden geretweet of Facebook posts niet worden geliked? De kans is groot dat je niet relevant genoeg bent.

Pijler 4: Interactie

Ik weet nog goed dat ik in mijn tienertijd veel heb rondgehangen op de digitale hangplek ‘Ilse Chat’. Onder de bijnaam ’TheFizz’ chatte ik dan met andere leeftijdgenoten die daar ook rond hingen. Wat was de lol daar nu van: praten over zinnige en onzinnige dingen met mensen die je totaal niet kende of kon zien? Het antwoord is: een gevoel van verbinding. Het gevoel dat ik het beste kan omschrijven als ‘Wij zitten hier met z’n allen op dezelfde plek te praten over dezelfde dingen. We kennen elkaar niet. We hoeven niets van elkaar. En toch zijn we hier samen’. Exact dit gevoel wil je creëren met je (potentiële) klanten. Een gevoel van verbinding en betrokkenheid door het creëren van interactie.

Google kijkt naar hoe belangrijk jij bent
Wist je dat zowel Google als alle social media kijkt naar ‘hoe belangrijk jij bent’ op basis van de mate van interactie? Het is relatief eenvoudig: als er veel over of met jou (profiel, website, fanpage etc.) gepraat wordt dan zal je wel belangrijk zijn. Als je dus online meer bereik wilt hebben dan is het belangrijk dat je de interactie aan gaat met mensen: zoveel mogelijk. Dit kan door mensen te vragen om te reageren op je blogartikel, een vraag te stellen op Facebook of door iets opmerkelijks te doen en daarover te publiceren. Zorg ervoor dat je opvalt tussen andere ondernemers. Laat jouw unieke ‘stemgeluid’ horen en durf te vragen om reacties.

De content marketing cirkel

Op basis van bovenstaande vier pijlers is de content marketing cirkel gebouwd. Deze cirkel is een visuele weergave van het continue proces van contentmarketing. Als je alle stappen volgt weet je zeker dat je het maximale resultaat uit je werk haalt. De zes stappen zien er als volgt uit:

Stap 1: Inventariseer je doelgroep

Waarom denk je dat het belangrijk is om eerst in kaart te brengen voor wie je content creëert? Inderdaad, daar hebben we ‘m weer: relevantie! Als jij je lezers en kijkers wilt raken dan moet je ze kennen. Doe daarom marktonderzoek. Stel vragen aan je klant en probeer met concrete tips, tools en tactieken te komen om ze verder te helpen. Alleen als je content deelt die relevant is voor je doelgroep zal er over je gepraat worden.

Stap 2: Kies thema’s en onderwerpen

Wanneer jij je doelgroep in kaart hebt gebracht dan heb je je als het goed is ook wat zijn of haar problemen zijn, welke oplossingen ze denken nodig te hebben en wat ze al hebben geprobeerd. Dit geeft een aardige richting voor thema’s en onderwerpen waarover je content kunt creëren. De volgens stap is om een mindmap te maken om zoveel mogelijk ideeën te genereren. Op basis hiervan kun je zoekwoordonderzoek doen.

Stap 3: Creëer content

Als je weet wie je doelgroep is, aan welke oplossingen zij behoefte hebben en op welke woorden er gezocht worden is het tijd om content te maken. Er zijn verschillende vormen van content te bedenken die in meer of mindere mate effectief zijn:

  • weblog
  • nieuwsbrieven
  • quote en afbeeldingen
  • kennisbank op je website
  • ebooks
  • white-papers
  • fysieke boeken
  • video’s
  • online trainingen
  • infographics
  • webinars
  • podcasts
  • live events

Het mooie van content is dat je, zodra je het eenmaal hebt gemaakt, voor altijd kan gebruiken. Wanneer je net begint met het creëren van (digitale) producten dan zul je je waarschijnlijk regelmatig afvragen ‘waar begin ik aan?’. Vergelijk je niet met anderen: iedereen is klein begonnen. Gewoon bij het begin. Start met de basis en ga van daaruit langzaam verder om die basis verder uit te breiden.

Stap 4: Promoot je content

Oké, je hebt artikelen geschreven, video’s gemaakt en een aantal ebooks. Een gedeelte heb je rechtstreeks op je website of op je social media kanalen geplaatst en een ander gedeelte kunnen mensen krijgen als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. (in de Zakelijk Succes Strategie is dit te vinden als ‘optin’) Vanaf nu zijn er vier manieren waarop mensen bij de door jouw gecreëerde content kunnen komen:

  1. Door het zoeken in een zoekmachine komen ze op je website terecht. Dit kan een behoorlijke tijd duren, zeker als je net begint. Je bent volgens Google namelijk nog geen ‘autoriteit’ op internet en zal daarom niet direct hoog in de zoekmachines komen.
  2. Ze zitten toevallig op je website en zien dat je een nieuw artikel hebt geschreven. Het aantal mensen dat
  3. Ze ontvangen een email van je waarin je ze doorverwijst naar het specifieke artikel. Dit is alleen effectief als je al een lijst met mailadressen hebt die hebben aangegeven emails van je te willen ontvangen. Als je net start is dit niet direct een optie.
  4. Ze zien een berichtje op social media en klikken door naar je website. Dat betekent dat je dus beter niet het hele artikel plaatst op je Facebook pagina of via LinkedIn, maar een gedeelte van je artikel promoot met een ‘lees meer’ linkje erachter. Dit is als je net begint misschien wel de meest effectieve manier.

Tip: Bekijk ook eens dit artikel waarin ik je 12 manieren laat zien hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen.

Stap 5: Meten en evalueren

Hoppa. Goed bezig. Content geschreven en gepromoot. Nu is het belangrijk dat je gaat meten wat werkt en wat niet werkt. Veel ondernemers (zelfs online marketeers!) meten hun resultaten niet. Dom! Hoe kun je weten wat werkt en wat niet werkt zonder je resultaten te meten en te evalueren? Antwoord: dat kan niet. Het is heel belangrijk om in je marketing meetbaar te maken wat werkt en wat niet werkt. De makkelijkste manier is door het installeren van Google Analytics op je website. Ideaal gezien richt je daarna ook je analytics dashboard in zodat je helemaal overzicht hebt wat wel en wat niet werkt. Lukt het je niet om dat zelf te doen? Huur er iemand voor in: het is meten of zweten.

Een andere, minder statistische, manier om te evalueren welke content goed werkt en welke content minder goed werkt is door door in de gaten te houden welke posts er uitspringen. Publiceer je een update op Facebook waar heel veel reactie op is? Kijk dan eens waarom mensen reageren en wat je anders hebt gedaan dan andere keren. Schrijf je een blogartikel wat spontaan heel veel wordt gedeeld? Analyseer waarin dit blogartikel afwijkt van andere artikelen. Probeer patronen te ontdekken in wat wel en wat niet werkt.

Stap 6: Recycle je content

Als jij een zogeheten ‘kenniswerker’ bent dan is misschien wel een van de grootste uitdagingen in het werken aan je contentmarketing dat je onbewust bekwaam bent op veel gebieden. Ik weet zeker dat jij heel veel kennis in huis hebt waarvan het voor jou zo normaal is dat je vergeet hoe bijzonder het is. Alles wat jij weet over je vakgebied kan interessant zijn voor mogelijke klanten. Struin dus eens door al je aantekeningen heen. Bekijk eens een oude training die je op de plank hebt liggen. Zoek artikelen op die je ooit eens hebt geschreven. Alles kan relevant zijn voor je klanten. Wellicht moet je het anders verpakken, maar de inhoud kan zomaar waardevol zijn. Het recyclen van je content kan op vele manieren. Als voorbeeld: als ik ergens een training geef voor een groot publiek laat ik dit op video opnemen. Deze video kan ik gebruiken om een (gratis) online training van te maken. Ik kan de audio gebruiken voor een podcast. Met dezelfde video kan ik ook iemand aan het werk zetten om er artikelen over te schrijven of een ebook van te maken. Denk je dat je alles al wel verteld hebt? Dan ken je waarschijnlijk je klant nog niet goed genoeg. Er zijn altijd nieuwe uitdagingen waarmee jij hem/haar verder kunt helpen. En als je echt al je bronnen hebt uitgeput dan is het tijd om een nieuwe doelgroep erbij te zoeken en opnieuw bij stap 1 van de contentmarketingcirkel te beginnen.

Leuk weetje: Wist je dat trouwens dat Steve Jobs er al heel vroeg bij was met content marketing? Hij gebruikte in 1991 al content marketing binnen zijn bedrijf om zijn ideeën te promoten.

Maak een content marketing plan

Inmiddels heb je behoorlijk wat informatie over content marketing. Misschien duizelt het je zelfs en vraag je je af waar je moet beginnen. De contentcirkel is duidelijk en concreet, maar waar begin je nu? Om het je makkelijk te maken heb ik daarom een gratis online training gemaakt waarmee jij in een aantal stappen aan de slag gaat met je online marketing en content marketing. Schrijf je hieronder in en download de training vandaag nog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Waarom content marketing essentieel is voor jouw bedrijf’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang een keer per maand de BartCast. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.