Expert worden in je vakgebied in 3 fases

Wanneer je een expert bent in jouw vakgebied dan vergroot je je eigen marktwaarde. En onze marktwaarde vergroten we graag allemaal, nietwaar? Veel ondernemers (inclusief mezelf) hebben veel ideeën. En die ideeën kunnen soms alle kanten uitvliegen. De valkuil hiervan is alleen wel dat je soms nalaat om een duidelijke focus te kiezen. En dat zorgt er weer voor dat het lastiger wordt om jezelf als expert te positioneren. Gelukkig is het helemaal niet zo moeilijk om jezelf als expert in de markt te zetten als je hier bewust mee omgaat. En het wordt helemaal ‘peanuts’ als je het volgende 12- stappenplan volgt:

Het stappenplan is opgeknipt in 3 fases:

  • Fase 1: Voorbereiding van je positionering
  • Fase 2: Zichtbaar worden in je expert positie
  • Fase 3: Definitief voet aan de grond krijgen als expert

Hoe concreet je ook een stappenplan kunt volgen, jezelf als expert positioneren kost natuurlijk wel gewoon een bak aan toewijding, discipline en keihard werken. Maar aangezien dat voor jou geen probleem is, here we go:

Fase 1: Voorbereiding van je positionering

1. Een focus kiezen

Reden nummer 1 dat je (nog) geen expert bent is een gebrek aan focus. Een expert is iemand die zich duidelijk richt op een bepaalde expertise en dat deelt met de buitenwereld. Wat is jouw expertise, wat is jouw vak? Beschrijf het eens in het volgende format:

  1. De titel van jouw expert rol: ………………..
  2. Een ondertitel: ………………..
  3. Een slogan: ………………..

2. Een focus kiezen waar jij het beste in bent

Als je heel eerlijk bent, is jouw focus ook dat waar jij het beste in bent? Of ben je er misschien een beetje ingerold? Is het een focus die dicht bij jezelf staat, of heb je toevallig de inhoudelijke kennis opgedaan en houd je jezelf hier nu aan vast?

3. Een focus kiezen waar jij het beste in bent die bij je past

Dus je hebt een focus gekozen; een vak waar jij echt goed in bent. Is dit ook iets dat goed past bij jou als persoon, bij je drijfveren als mens? Als jij het hebt over jouw vak, krijg je dan energie? Spat de passie er dan vanaf? Nee? Ga terug naar 1.

4. Je op een specifieke doelgroep richten

Richt je op een specifieke doelgroep. Weet welke klanten je wel én welke klanten je niet wil bedienen. Dat is belangrijk om voor jezelf te bepalen. En wel vanwege de volgende redenen:

  • Het is makkelijker om expert te worden onder een specifieke doelgroep
  • Je ‘plugt in’ in een netwerk dat ‘dicht bij elkaar zit ‘
  • Je wordt eerder doorverwezen door bestaande klanten
  • Je kunt je vastbijten in de materie van 1 of enkele branches
  • Sommige klanten passen beter bij jouw werkwijze en snappen jouw manier van werken beter

Fase 2: Zichtbaar worden in je expertpositie

5. Regelmatig publiceren en ‘top of mind’ blijven

Expert worden gaat niet vanzelf. Je zult er wel het een en ander voor moeten doen. De makkelijkste manier om hiermee te beginnen is door regelmatig te publiceren over onderwerpen die passen bij jouw gewenste expertpositie. Je kunt dit doen via een eigen blog, via gastblogs op bestaande platforms en via social media.

Experts zijn op de hoogste van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Houd de laatste ontwikkelingen in de gaten in jouw branche en deel deze met de buitenwereld. Als je eenmaal scherp hebt wat de trends zijn, zoom hier dan wat dieper op via aparte publicaties en blogs.

7. Aanbevelingen van anderen verzamelen en delen

Als je eenmaal bezig bent om voet aan de grond te krijgen als nieuwbakken expert, dan is het belangrijk dat de wereld ook van andere mensen gaat horen dat jij die expert bent. Zorg er daarom voor dat je na het opleveren van een project of na het doen van een klus aan je klanten vraagt wat ze van je vonden en of ze je aan zouden bevelen bij anderen. Aanbevelingen van anderen zijn goud waard. Verzamel ze met zorg en laat ze schitteren op je website en je Linkedin profiel.

8. Vragen (uitgebreid) beantwoorden via social media

Deze stap vraagt om een beetje toewijding, maar betaalt zich op de lange termijn terug. Wanneer je regelmatig en consistent via social media, blog reacties en fora’s (ja, ze bestaan nog) antwoorden geeft op relevante vragen binnen jouw vakgebied dan draagt dit bij aan je expertpositie. Er zijn ondernemers die een groot deel van hun business halen uit hun activiteit in online communities en social media.

9. Je eigen content recyclen en herverpakken

Nu je status als expert aan het groeien is neemt je beschikbare tijd evenredig af. Het is echter wel belangrijk om je te blijven houden aan stap 5 (Regelmatig publiceren en top of mind blijven) want anders heb je de kans dat de zojuist verworven expertpositie weer verwatert. Zorg er voor dat je (eerdere) publicaties opnieuw deelt of aanbiedt in een andere vorm. Kost weinig tijd en houdt je zichtbaar.

10. Presentaties delen via slideshare

Ook uitstekend geschikt om bestaande content te herverpakken. Breek een blogartikel op in 10 slides, upload deze via slideshare en deel deze via social media. Maar uiteraard ook prima geschikt om ‘echte’ presentaties te delen. Maak je geen zorgen dat je concurrenten aan de haal gaan met je presentaties. Als iemand een presentatie jat, dan is hij nog niet eens voorbij stap 3 van dit stappenplan gekomen.

Fase 3: Definitief voet aan grond krijgen als expert

11. Een boek schrijven

Ik noem dit ook wel eens de ‘verdubbelaar’. Ik geloof erin dat wanneer je een boek hebt geschreven je je tarief (of marktwaarde) in 1 klap kunt verdubbelen. Ook al heeft iemand je boek niet gelezen, het feit dat je een boek hebt geschreven zal je direct bestempelen tot een expert binnen het vakgebied waar je boek over gaat. Tenzij je boek bagger is, natuurlijk.

12. Interviews, presentaties & lezingen geven

Het mooie van een boek uitbrengen is dat het een deur opent naar de kers op de taart wanneer het gaat om expert worden. Geef interviews, presentaties en lezingen. Gebruik de content hiervan vervolgens weer om te delen en je expertpositie te onderstrepen. Bijkomend voordeel is dat je nu op het punt bent gekomen dat anderen content voor jou creëren om je expertpositie in stand te houden. Scheelt weer werk ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Expert worden in je vakgebied in 3 fases

Wanneer je een expert bent in jouw vakgebied dan vergroot je je eigen marktwaarde. En onze marktwaarde vergroten we graag allemaal, nietwaar? Veel ondernemers (inclusief mezelf) hebben veel ideeën. En die ideeën kunnen soms alle kanten uitvliegen. De valkuil hiervan is alleen wel dat je soms nalaat om een duidelijke focus te kiezen. En dat zorgt er weer voor dat het lastiger wordt om jezelf als expert te positioneren. Gelukkig is het helemaal niet zo moeilijk om jezelf als expert in de markt te zetten als je hier bewust mee omgaat. En het wordt helemaal ‘peanuts’ als je het volgende 12- stappenplan volgt:

Het stappenplan is opgeknipt in 3 fases:

  • Fase 1: Voorbereiding van je positionering
  • Fase 2: Zichtbaar worden in je expert positie
  • Fase 3: Definitief voet aan de grond krijgen als expert

Hoe concreet je ook een stappenplan kunt volgen, jezelf als expert positioneren kost natuurlijk wel gewoon een bak aan toewijding, discipline en keihard werken. Maar aangezien dat voor jou geen probleem is, here we go:

Fase 1: Voorbereiding van je positionering

1. Een focus kiezen

Reden nummer 1 dat je (nog) geen expert bent is een gebrek aan focus. Een expert is iemand die zich duidelijk richt op een bepaalde expertise en dat deelt met de buitenwereld. Wat is jouw expertise, wat is jouw vak? Beschrijf het eens in het volgende format:

  1. De titel van jouw expert rol: ………………..
  2. Een ondertitel: ………………..
  3. Een slogan: ………………..

2. Een focus kiezen waar jij het beste in bent

Als je heel eerlijk bent, is jouw focus ook dat waar jij het beste in bent? Of ben je er misschien een beetje ingerold? Is het een focus die dicht bij jezelf staat, of heb je toevallig de inhoudelijke kennis opgedaan en houd je jezelf hier nu aan vast?

3. Een focus kiezen waar jij het beste in bent die bij je past

Dus je hebt een focus gekozen; een vak waar jij echt goed in bent. Is dit ook iets dat goed past bij jou als persoon, bij je drijfveren als mens? Als jij het hebt over jouw vak, krijg je dan energie? Spat de passie er dan vanaf? Nee? Ga terug naar 1.

4. Je op een specifieke doelgroep richten

Richt je op een specifieke doelgroep. Weet welke klanten je wel én welke klanten je niet wil bedienen. Dat is belangrijk om voor jezelf te bepalen. En wel vanwege de volgende redenen:

  • Het is makkelijker om expert te worden onder een specifieke doelgroep
  • Je ‘plugt in’ in een netwerk dat ‘dicht bij elkaar zit ‘
  • Je wordt eerder doorverwezen door bestaande klanten
  • Je kunt je vastbijten in de materie van 1 of enkele branches
  • Sommige klanten passen beter bij jouw werkwijze en snappen jouw manier van werken beter

Fase 2: Zichtbaar worden in je expertpositie

5. Regelmatig publiceren en ‘top of mind’ blijven

Expert worden gaat niet vanzelf. Je zult er wel het een en ander voor moeten doen. De makkelijkste manier om hiermee te beginnen is door regelmatig te publiceren over onderwerpen die passen bij jouw gewenste expertpositie. Je kunt dit doen via een eigen blog, via gastblogs op bestaande platforms en via social media.

Experts zijn op de hoogste van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Houd de laatste ontwikkelingen in de gaten in jouw branche en deel deze met de buitenwereld. Als je eenmaal scherp hebt wat de trends zijn, zoom hier dan wat dieper op via aparte publicaties en blogs.

7. Aanbevelingen van anderen verzamelen en delen

Als je eenmaal bezig bent om voet aan de grond te krijgen als nieuwbakken expert, dan is het belangrijk dat de wereld ook van andere mensen gaat horen dat jij die expert bent. Zorg er daarom voor dat je na het opleveren van een project of na het doen van een klus aan je klanten vraagt wat ze van je vonden en of ze je aan zouden bevelen bij anderen. Aanbevelingen van anderen zijn goud waard. Verzamel ze met zorg en laat ze schitteren op je website en je Linkedin profiel.

8. Vragen (uitgebreid) beantwoorden via social media

Deze stap vraagt om een beetje toewijding, maar betaalt zich op de lange termijn terug. Wanneer je regelmatig en consistent via social media, blog reacties en fora’s (ja, ze bestaan nog) antwoorden geeft op relevante vragen binnen jouw vakgebied dan draagt dit bij aan je expertpositie. Er zijn ondernemers die een groot deel van hun business halen uit hun activiteit in online communities en social media.

9. Je eigen content recyclen en herverpakken

Nu je status als expert aan het groeien is neemt je beschikbare tijd evenredig af. Het is echter wel belangrijk om je te blijven houden aan stap 5 (Regelmatig publiceren en top of mind blijven) want anders heb je de kans dat de zojuist verworven expertpositie weer verwatert. Zorg er voor dat je (eerdere) publicaties opnieuw deelt of aanbiedt in een andere vorm. Kost weinig tijd en houdt je zichtbaar.

10. Presentaties delen via slideshare

Ook uitstekend geschikt om bestaande content te herverpakken. Breek een blogartikel op in 10 slides, upload deze via slideshare en deel deze via social media. Maar uiteraard ook prima geschikt om ‘echte’ presentaties te delen. Maak je geen zorgen dat je concurrenten aan de haal gaan met je presentaties. Als iemand een presentatie jat, dan is hij nog niet eens voorbij stap 3 van dit stappenplan gekomen.

Fase 3: Definitief voet aan grond krijgen als expert

11. Een boek schrijven

Ik noem dit ook wel eens de ‘verdubbelaar’. Ik geloof erin dat wanneer je een boek hebt geschreven je je tarief (of marktwaarde) in 1 klap kunt verdubbelen. Ook al heeft iemand je boek niet gelezen, het feit dat je een boek hebt geschreven zal je direct bestempelen tot een expert binnen het vakgebied waar je boek over gaat. Tenzij je boek bagger is, natuurlijk.

12. Interviews, presentaties & lezingen geven

Het mooie van een boek uitbrengen is dat het een deur opent naar de kers op de taart wanneer het gaat om expert worden. Geef interviews, presentaties en lezingen. Gebruik de content hiervan vervolgens weer om te delen en je expertpositie te onderstrepen. Bijkomend voordeel is dat je nu op het punt bent gekomen dat anderen content voor jou creëren om je expertpositie in stand te houden. Scheelt weer werk ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Expert worden in je vakgebied in 3 fases’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.