Content maken in 7 stappen met behulp van een mindmap

Mindmapping is een methode waarmee je gedachten kunt ordenen en visueel in kaart kunt brengen. Bovendien is het een fantastische techniek voor het maken van content. Mindmapping is bedacht door de britse psycholoog en auteur Tony Buzan. Het is een ideaal middel om na te denken over nieuwe artikelen. Een mindmap is in feite een visuele weergave van woorden, gedachten en ideeën waarbij er telkens wordt uitgegaan van één centraal woord of idee waar vanuit associaties worden bedacht en getekend. Wanneer jij met gemak content wil maken dan zou je kunnen overwegen om een mindmap te gebruiken.

In 7 stappen content maken met behulp van een mindmap

1.   Bereid jezelf voor
Neem een (liefst groot) vel wit papier, pak kleurpotloden of stiften en zorg dat je voldoende tijd hebt om een mindmap te maken. Gebruik het papier liggend.

2.   Schrijf de naam van je branche in het midden
We gaan vanuit de branche waarin jij aan het werk bent associeren. Stel je voor dat je een trainer bent. Je zou dan in het midden van het vel papier het woord ‚trainingen’ kunnen opschrijven.

3.   Associëren!
Schrijf zoveel mogelijk associaties (woorden, beelden of vragen) op die bij je naar boven komen als je nadenkt over jou branche. Zorg voor een cirkel van woorden om het midden heen en trek een lijn vanuit het midden. Zet vervolgens een cirkel rond ieder nieuw opgeschreven woord.

Wanneer je bent begonnen met het woord ‚trainingen’ in het midden zou het kunnen zijn dat je nu de woorden:
teambuilding, soft-skills, communicatie etc. hebt opgeschreven.

4.  Nog meer associëren
Als het goed is heb je inmiddels heel wat woorden die met je branche te maken hebben op papier staan. Nu gaan we per woord weer een associatiereeks maken. Bekijk iedere woord dat je heb opgeschreven en schrijf er zoveel mogelijk woorden bij. Wanneer je bijvoorbeeld in het midden ‚trainingen’ hebt opgeschreven en één van de woorden eromheen ‚teambuilding’ was dan zou je  hierbij woorden kunnen opschrijven als: werkvormen, mensen, samenwerking, plezier etc.

5.  Stel jezelf vragen
Op basis van de woorden die je hebt opgeschreven ga je jezelf nu vragen stellen over deze woorden. In het eerdere voorbeeld zouden er vragen uit kunnen komen als:

  • Hoe krijg je mensen in beweging?
  • Wat voor werkvormen kun je gebruiken bij teambuilding?
  • Hoe krijg je mensen enthousiast?
  • Waarom is plezier belangrijk bij teambuilding?

6. Bedenk titels bij je vragen
Bij de lijst met vragen die je hebt gemaakt kun je nu titels bedenken die de basis vormen van je blog-bericht. Wanneer je een goede titel hebt volgt het artikel vaak vanzelf.

7. Maak je content
Je bent nu klaar om content te maken. Op basis van de titel die je hebt bedacht kun je nu aan de slag met het schrijven van de artikelen. Eventueel kun je per titel nog een aantal subtitels maken.

Laat je bij het maken van de mindmap niet beperken door analyserende gedachten of beperkende overtuigingen. Door het maken van een mindmap krijg je toegang tot allerlei creatieve ideeën waartoe je eerder geen toegang had. Alles kan en niets is gek. Succes met het maken van jouw content!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Content maken in 7 stappen met behulp van een mindmap

Mindmapping is een methode waarmee je gedachten kunt ordenen en visueel in kaart kunt brengen. Bovendien is het een fantastische techniek voor het maken van content. Mindmapping is bedacht door de britse psycholoog en auteur Tony Buzan. Het is een ideaal middel om na te denken over nieuwe artikelen. Een mindmap is in feite een visuele weergave van woorden, gedachten en ideeën waarbij er telkens wordt uitgegaan van één centraal woord of idee waar vanuit associaties worden bedacht en getekend. Wanneer jij met gemak content wil maken dan zou je kunnen overwegen om een mindmap te gebruiken.

In 7 stappen content maken met behulp van een mindmap

1.   Bereid jezelf voor
Neem een (liefst groot) vel wit papier, pak kleurpotloden of stiften en zorg dat je voldoende tijd hebt om een mindmap te maken. Gebruik het papier liggend.

2.   Schrijf de naam van je branche in het midden
We gaan vanuit de branche waarin jij aan het werk bent associeren. Stel je voor dat je een trainer bent. Je zou dan in het midden van het vel papier het woord ‚trainingen’ kunnen opschrijven.

3.   Associëren!
Schrijf zoveel mogelijk associaties (woorden, beelden of vragen) op die bij je naar boven komen als je nadenkt over jou branche. Zorg voor een cirkel van woorden om het midden heen en trek een lijn vanuit het midden. Zet vervolgens een cirkel rond ieder nieuw opgeschreven woord.

Wanneer je bent begonnen met het woord ‚trainingen’ in het midden zou het kunnen zijn dat je nu de woorden:
teambuilding, soft-skills, communicatie etc. hebt opgeschreven.

4.  Nog meer associëren
Als het goed is heb je inmiddels heel wat woorden die met je branche te maken hebben op papier staan. Nu gaan we per woord weer een associatiereeks maken. Bekijk iedere woord dat je heb opgeschreven en schrijf er zoveel mogelijk woorden bij. Wanneer je bijvoorbeeld in het midden ‚trainingen’ hebt opgeschreven en één van de woorden eromheen ‚teambuilding’ was dan zou je  hierbij woorden kunnen opschrijven als: werkvormen, mensen, samenwerking, plezier etc.

5.  Stel jezelf vragen
Op basis van de woorden die je hebt opgeschreven ga je jezelf nu vragen stellen over deze woorden. In het eerdere voorbeeld zouden er vragen uit kunnen komen als:

  • Hoe krijg je mensen in beweging?
  • Wat voor werkvormen kun je gebruiken bij teambuilding?
  • Hoe krijg je mensen enthousiast?
  • Waarom is plezier belangrijk bij teambuilding?

6. Bedenk titels bij je vragen
Bij de lijst met vragen die je hebt gemaakt kun je nu titels bedenken die de basis vormen van je blog-bericht. Wanneer je een goede titel hebt volgt het artikel vaak vanzelf.

7. Maak je content
Je bent nu klaar om content te maken. Op basis van de titel die je hebt bedacht kun je nu aan de slag met het schrijven van de artikelen. Eventueel kun je per titel nog een aantal subtitels maken.

Laat je bij het maken van de mindmap niet beperken door analyserende gedachten of beperkende overtuigingen. Door het maken van een mindmap krijg je toegang tot allerlei creatieve ideeën waartoe je eerder geen toegang had. Alles kan en niets is gek. Succes met het maken van jouw content!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Content maken in 7 stappen met behulp van een mindmap’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang een keer per maand de BartCast. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.