De prijs bepalen: Een stapsgewijze gids

Vraag jij je ook weleens af hoe je het beste je prijs kan bepalen? Hier volgen vijf eenvoudige stappen die je helpen om je prijs te bepalen.

Stap 1: Schrijf drie tot vijf producten uit.

Schrijf daar vervolgens bij wat je klanten door die diensten en producten krijgen. Met andere woorden: wat is het resultaat van jouw dienst of product?

Stap 2: Bepaal wat je doelgroep ervoor wil uitgeven.

Dit kun je hun eenvoudigweg vragen. Doe een klein marktonderzoek. Vraag het bijvoorbeeld eens aan mensen in je omgeving. Maar let op: wat mensen bereid zijn te betalen, is niet altijd wat het ook echt waard is. Waarde heeft te maken met een stukje beleving. Hoe ervaren mensen jouw dienst of product? Dat is iets waar je aan kunt werken. Blijkt dat je diensten of producten laag worden ingeschat, dan zou het kunnen zijn dat je marketing gewoon nog niet helemaal op orde is.

Stap 3: Vraag het collega’s.

Doe een vergelijkend warenonderzoek. Vraag mensen die soortgelijke producten of diensten aanbieden eens wat zij verkopen, wat hun tarieven zijn, wat daarbij inbegrepen is, et cetera. Wanneer je eerlijk en open bent over wat jij aanbiedt, en wat jouw zoektocht is, dan willen mensen je absoluut verder helpen.

Stap 4: Maak een keuze.

Richt een crm-systeem in, maak producten aan, en beslis gewoon wat je product of dienst waard is.

Stap 5: Test het in de markt.

Kijk simpelweg of het werkt of niet. Vraag om feedback. Als je offerte één keer wordt afgewezen omdat je te duur bent, hoef je helemaal niet te duur te zijn. Het kan gewoon zijn dat de klant nog niet genoeg vertrouwen had. Wanneer je een aantal keer wordt afgewezen, zou het zo kunnen zijn dat je wel te duur bent. Dan zul je iets moeten aanpassen. Maak op basis van de ontvangen feedback een nieuwe keuze.

Het is misschien even een zoektocht, maar je zult merken dat wanneer je eenmaal een tarief hebt neergezet en je een bepaalde bekendheid en een bepaald aantal opdrachten hebt gekregen, dat je dan van daaruit kunt gaan opbouwen door een hogere prijs te vragen. Mijn advies is dan ook om je prijs, als je nog niet bekend bent in je branche en je nog geen expert bent, niet te hoog in te zetten. Begin liever wat lager, zodat je een grotere doelgroep bereikt. Zorg ervoor dat je eerst resultaten behaalt, en breng dan pas je prijs omhoog.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

De prijs bepalen: Een stapsgewijze gids

Vraag jij je ook weleens af hoe je het beste je prijs kan bepalen? Hier volgen vijf eenvoudige stappen die je helpen om je prijs te bepalen.

Stap 1: Schrijf drie tot vijf producten uit.

Schrijf daar vervolgens bij wat je klanten door die diensten en producten krijgen. Met andere woorden: wat is het resultaat van jouw dienst of product?

Stap 2: Bepaal wat je doelgroep ervoor wil uitgeven.

Dit kun je hun eenvoudigweg vragen. Doe een klein marktonderzoek. Vraag het bijvoorbeeld eens aan mensen in je omgeving. Maar let op: wat mensen bereid zijn te betalen, is niet altijd wat het ook echt waard is. Waarde heeft te maken met een stukje beleving. Hoe ervaren mensen jouw dienst of product? Dat is iets waar je aan kunt werken. Blijkt dat je diensten of producten laag worden ingeschat, dan zou het kunnen zijn dat je marketing gewoon nog niet helemaal op orde is.

Stap 3: Vraag het collega’s.

Doe een vergelijkend warenonderzoek. Vraag mensen die soortgelijke producten of diensten aanbieden eens wat zij verkopen, wat hun tarieven zijn, wat daarbij inbegrepen is, et cetera. Wanneer je eerlijk en open bent over wat jij aanbiedt, en wat jouw zoektocht is, dan willen mensen je absoluut verder helpen.

Stap 4: Maak een keuze.

Richt een crm-systeem in, maak producten aan, en beslis gewoon wat je product of dienst waard is.

Stap 5: Test het in de markt.

Kijk simpelweg of het werkt of niet. Vraag om feedback. Als je offerte één keer wordt afgewezen omdat je te duur bent, hoef je helemaal niet te duur te zijn. Het kan gewoon zijn dat de klant nog niet genoeg vertrouwen had. Wanneer je een aantal keer wordt afgewezen, zou het zo kunnen zijn dat je wel te duur bent. Dan zul je iets moeten aanpassen. Maak op basis van de ontvangen feedback een nieuwe keuze.

Het is misschien even een zoektocht, maar je zult merken dat wanneer je eenmaal een tarief hebt neergezet en je een bepaalde bekendheid en een bepaald aantal opdrachten hebt gekregen, dat je dan van daaruit kunt gaan opbouwen door een hogere prijs te vragen. Mijn advies is dan ook om je prijs, als je nog niet bekend bent in je branche en je nog geen expert bent, niet te hoog in te zetten. Begin liever wat lager, zodat je een grotere doelgroep bereikt. Zorg ervoor dat je eerst resultaten behaalt, en breng dan pas je prijs omhoog.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘De prijs bepalen: Een stapsgewijze gids’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.