Tips voor het schrijven van overtuigende teksten

Het schrijven van goede teksten is een van de meest onderschatte factoren van online marketing. En dan heb ik het niet over het schrijven van teksten die overduidelijk commercieel zijn. Wel over alle teksten op je website, op social media, in e-mails. De optelsom van alle zakelijke teksten die jij produceert hebben grote invloed op hoeveel je verkoopt als kennisondernemer. Maar ook op de manier waarop jouw klanten en relaties jou zien. Lees daarom verder en ontdek de 5 geheimen voor het schrijven van goede teksten.

Tip 1: Grijp de lezer bij de lurven (nadat je ontdekt hebt waar ze zitten)

Op school leren we hoe we moeten schrijven. We leren grammatica en spelling. Maar leren we op school hoe we goed kunnen schrijven? Hoe we overtuigend schrijven? Hoe we de aandacht van een lezer vast grijpen en niet meer loslaten?

Als je wil dat teksten blijven hangen dan moet er een ‘klik’ zijn tussen de lezer en jouw tekst. Die klik kan komen doordat jouw tekst precies inhaakt op de situatie waarin een lezer zich bevindt of de pijn die hij voelt. Maar die klik kan ook komen door het raken van een emotie. Het verschil tussen een lezer in het begin van een tekst wel of niet bij de strot grijpen maakt een enorm verschil in hoeverre jij je doel als ondernemer uiteindelijk bereikt.

Tip 2: Geen droge stof. Vertel een verhaal.

Het succes van de menselijke soort is gebaseerd op het feit dat wij in staat zijn verhalen te vertellen. Verhalen die inspireren. Verhalen waar je wat van leert. Verhalen die vertellen hoe je iets kunt bereiken.

Het grote probleem is alleen dat wij onszelf hebben aangeleerd veel van deze verhalen enorm saai te maken. Een commerciële tekst die beschrijft waarom een dienst zo enorm goed is? Boring. De tekst van een wetenschappelijk onderzoek? Gaap. Een standaard offertetekst? Zzzzzzz.

Goede teksten vertellen een verhaal. Goede teksten bieden ‘haakjes’ die herkenbaar zijn voor de lezer. En dat doen ze door te dansen tussen abstractie en concreetheid:

Tip 3: Dans tussen abstractie en concreetheid

In het boek “A writer’s Coach” beschrijft Jack Hart de ‘ladder van abstractie’. Wanneer je denkt aan fruit, waar denk je dan aan? Wat zijn de beelden die je voor je ziet? Waar bevindt jouw uitleg zich op onderstaande ladder van abstractie?:

Abstract

  1. Fruit
  2. Appel
  3. Granny Smith appel
  4. De Granny Smith appel die ik met lunch heb gegeten

Concreet

En wanneer je schrijft over wilskracht:

Abstract:

  1. Wilskracht
  2. Doorzettingsvermogen
  3. 100 dingen uitproberen, falen en toch doorgaan
  4. Thomas Edison’s die 1000 pogingen deed, 1000 keer faalde, maar uiteindelijk de uitvinder van de gloeilamp werd.

Concreet

Goede teksten vormen een mix van abstractie en concreetheid. Concrete verhalen ondersteunen abstracte begrippen en droge statistieken. De combinatie hiervan zorgt dat de boodschap blijft verankerd in ons brein.

Tip 4: Biedt een concrete oplossing voor een probleem (waarom zou je anders lezen)

Als kennisondernemer help jij je klanten om problemen op te lossen, om pijn weg te nemen. Dat jij deze problemen begrijpt blijkt uit het begin van je teksten. Hoe jij de oplossing voor dit probleem biedt is vervolgens de kern van je zakelijke teksten. Werp eens een blik op je webpagina’s, offertes en de mails die je stuurt. Hoe is de opbouw? Is het voor de lezer concreet en duidelijk hoe jij een oplossing biedt? Is de oplossing overzichtelijk en inzichtelijk? Wellicht kun je het duidelijker en meer to-the-point weergeven, bijvoorbeeld in de vorm van bullet points of een tabel.

Tip 5: Geef de mogelijkheid tot ‘closure’ (vinden je lezers fijn)

Wij mensen hebben de psychologische drang tot ‘closure’. Dat betekent dat we ervan houden om dingen af te vinken of procesmatig af te ronden. Dit verschijnsel is te verklaren door het stofje dopamine, dat vrijgegeven wordt wanneer we een taak afronden. Dopamine geeft ons een lekker gevoel. Geef je lezer dopamine. Je kunt dat doen door iedere tekst af te sluiten met een mogelijkheid tot ‘closure’. Dat kan in de vorm van een Call to Action (CTA), zoals de mogelijkheid contact met jou op te nemen, maar ook door een volgende stap aan te bieden die de uitdaging of het probleem van de lezer verder wegneemt.

Doe eens een check op je eigen teksten aan de hand van bovenstaande 5 punten. Kijk eens naar een van je diensten pagina’s, een offerte en een email waarin je een voorstel doet richting je klant. Wat kun je nog verbeteren? Laat je reactie hieronder achter

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Tips voor het schrijven van overtuigende teksten

Het schrijven van goede teksten is een van de meest onderschatte factoren van online marketing. En dan heb ik het niet over het schrijven van teksten die overduidelijk commercieel zijn. Wel over alle teksten op je website, op social media, in e-mails. De optelsom van alle zakelijke teksten die jij produceert hebben grote invloed op hoeveel je verkoopt als kennisondernemer. Maar ook op de manier waarop jouw klanten en relaties jou zien. Lees daarom verder en ontdek de 5 geheimen voor het schrijven van goede teksten.

Tip 1: Grijp de lezer bij de lurven (nadat je ontdekt hebt waar ze zitten)

Op school leren we hoe we moeten schrijven. We leren grammatica en spelling. Maar leren we op school hoe we goed kunnen schrijven? Hoe we overtuigend schrijven? Hoe we de aandacht van een lezer vast grijpen en niet meer loslaten?

Als je wil dat teksten blijven hangen dan moet er een ‘klik’ zijn tussen de lezer en jouw tekst. Die klik kan komen doordat jouw tekst precies inhaakt op de situatie waarin een lezer zich bevindt of de pijn die hij voelt. Maar die klik kan ook komen door het raken van een emotie. Het verschil tussen een lezer in het begin van een tekst wel of niet bij de strot grijpen maakt een enorm verschil in hoeverre jij je doel als ondernemer uiteindelijk bereikt.

Tip 2: Geen droge stof. Vertel een verhaal.

Het succes van de menselijke soort is gebaseerd op het feit dat wij in staat zijn verhalen te vertellen. Verhalen die inspireren. Verhalen waar je wat van leert. Verhalen die vertellen hoe je iets kunt bereiken.

Het grote probleem is alleen dat wij onszelf hebben aangeleerd veel van deze verhalen enorm saai te maken. Een commerciële tekst die beschrijft waarom een dienst zo enorm goed is? Boring. De tekst van een wetenschappelijk onderzoek? Gaap. Een standaard offertetekst? Zzzzzzz.

Goede teksten vertellen een verhaal. Goede teksten bieden ‘haakjes’ die herkenbaar zijn voor de lezer. En dat doen ze door te dansen tussen abstractie en concreetheid:

Tip 3: Dans tussen abstractie en concreetheid

In het boek “A writer’s Coach” beschrijft Jack Hart de ‘ladder van abstractie’. Wanneer je denkt aan fruit, waar denk je dan aan? Wat zijn de beelden die je voor je ziet? Waar bevindt jouw uitleg zich op onderstaande ladder van abstractie?:

Abstract

  1. Fruit
  2. Appel
  3. Granny Smith appel
  4. De Granny Smith appel die ik met lunch heb gegeten

Concreet

En wanneer je schrijft over wilskracht:

Abstract:

  1. Wilskracht
  2. Doorzettingsvermogen
  3. 100 dingen uitproberen, falen en toch doorgaan
  4. Thomas Edison’s die 1000 pogingen deed, 1000 keer faalde, maar uiteindelijk de uitvinder van de gloeilamp werd.

Concreet

Goede teksten vormen een mix van abstractie en concreetheid. Concrete verhalen ondersteunen abstracte begrippen en droge statistieken. De combinatie hiervan zorgt dat de boodschap blijft verankerd in ons brein.

Tip 4: Biedt een concrete oplossing voor een probleem (waarom zou je anders lezen)

Als kennisondernemer help jij je klanten om problemen op te lossen, om pijn weg te nemen. Dat jij deze problemen begrijpt blijkt uit het begin van je teksten. Hoe jij de oplossing voor dit probleem biedt is vervolgens de kern van je zakelijke teksten. Werp eens een blik op je webpagina’s, offertes en de mails die je stuurt. Hoe is de opbouw? Is het voor de lezer concreet en duidelijk hoe jij een oplossing biedt? Is de oplossing overzichtelijk en inzichtelijk? Wellicht kun je het duidelijker en meer to-the-point weergeven, bijvoorbeeld in de vorm van bullet points of een tabel.

Tip 5: Geef de mogelijkheid tot ‘closure’ (vinden je lezers fijn)

Wij mensen hebben de psychologische drang tot ‘closure’. Dat betekent dat we ervan houden om dingen af te vinken of procesmatig af te ronden. Dit verschijnsel is te verklaren door het stofje dopamine, dat vrijgegeven wordt wanneer we een taak afronden. Dopamine geeft ons een lekker gevoel. Geef je lezer dopamine. Je kunt dat doen door iedere tekst af te sluiten met een mogelijkheid tot ‘closure’. Dat kan in de vorm van een Call to Action (CTA), zoals de mogelijkheid contact met jou op te nemen, maar ook door een volgende stap aan te bieden die de uitdaging of het probleem van de lezer verder wegneemt.

Doe eens een check op je eigen teksten aan de hand van bovenstaande 5 punten. Kijk eens naar een van je diensten pagina’s, een offerte en een email waarin je een voorstel doet richting je klant. Wat kun je nog verbeteren? Laat je reactie hieronder achter

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Tips voor het schrijven van overtuigende teksten’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.