Eén of twee websites? Mijn advies

Een van de vragen die tijdens ons kennismakingsseminar het meest gesteld wordt, is: “Bart, nu heb ik heel veel gehoord over online marketing, maar moet ik nu één of meer websites hebben?” Mijn standaard tegenvraag is dan: “Kun je me er iets meer over vertellen?” En dan komt er altijd een stortvloed van ideeën over de doelgroep en de producten en/of diensten. Ik wil het graag eenvoudig maken. Laten we daarom beginnen met een denkproces.

Focus

Als je ondernemer bent en je wilt groeien met je bedrijf, dan zijn je resources beperkt. Zeker aan het begin heb je maar een beperkte hoeveelheid tijd, geld en energie tot je beschikking. Stel je voor dat je je energieniveau (de energie die je hebt om je werk te doen) met een 8 beoordeelt, dat de tijd die je beschikbaar hebt om aan je website te werken 60 minuten per week is, en dat je € 100 te besteden hebt. Dit kun je inzetten voor één website.
Maar hoe zou de situatie dan zijn als je twee websites had? Dan moet je je focus verdelen over twee websites. Je energiecijfer per website is dan bijvoorbeeld nog maar een 6, en je hebt per website nog maar 30 minuten en € 50 te besteden. Je focus is dus verspreid, en dat betekent dat je resultaat ook verspreid wordt.

Advies: één of twee websites…

Mijn advies luidt dan ook als volgt. Wanneer jij zélf het centrum bent van je onderneming, als mensen jóu inhuren en je hele bedrijf draait om jou, houd het dan op één website. Zorg er daarbij wel voor dat je een logische, overkoepelende titel verzint, waarmee je zowel doelgroep A als doelgroep B kunt bedienen. Maar als je een organisatie bent, of er zijn collega’s die je in kunt zetten, dan zou ik je zeker adviseren om specifieke websites te maken voor de diverse doelgroepen en producten en/of diensten.
De vraag of je beter één of twee websites kunt opzetten, is dus volledig afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Ik hoop dat deze overwegingen je helpen om een keuze te maken. Ik kan me echter zomaar voorstellen dat je nog allerlei vragen hebt over dit onderwerp. Dan wil ik je van harte uitnodigen die hieronder te vermelden. Laat me weten wat jouw vraag is, dan beantwoord ik die persoonlijk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Eén of twee websites? Mijn advies

Een van de vragen die tijdens ons kennismakingsseminar het meest gesteld wordt, is: “Bart, nu heb ik heel veel gehoord over online marketing, maar moet ik nu één of meer websites hebben?” Mijn standaard tegenvraag is dan: “Kun je me er iets meer over vertellen?” En dan komt er altijd een stortvloed van ideeën over de doelgroep en de producten en/of diensten. Ik wil het graag eenvoudig maken. Laten we daarom beginnen met een denkproces.

Focus

Als je ondernemer bent en je wilt groeien met je bedrijf, dan zijn je resources beperkt. Zeker aan het begin heb je maar een beperkte hoeveelheid tijd, geld en energie tot je beschikking. Stel je voor dat je je energieniveau (de energie die je hebt om je werk te doen) met een 8 beoordeelt, dat de tijd die je beschikbaar hebt om aan je website te werken 60 minuten per week is, en dat je € 100 te besteden hebt. Dit kun je inzetten voor één website.
Maar hoe zou de situatie dan zijn als je twee websites had? Dan moet je je focus verdelen over twee websites. Je energiecijfer per website is dan bijvoorbeeld nog maar een 6, en je hebt per website nog maar 30 minuten en € 50 te besteden. Je focus is dus verspreid, en dat betekent dat je resultaat ook verspreid wordt.

Advies: één of twee websites…

Mijn advies luidt dan ook als volgt. Wanneer jij zélf het centrum bent van je onderneming, als mensen jóu inhuren en je hele bedrijf draait om jou, houd het dan op één website. Zorg er daarbij wel voor dat je een logische, overkoepelende titel verzint, waarmee je zowel doelgroep A als doelgroep B kunt bedienen. Maar als je een organisatie bent, of er zijn collega’s die je in kunt zetten, dan zou ik je zeker adviseren om specifieke websites te maken voor de diverse doelgroepen en producten en/of diensten.
De vraag of je beter één of twee websites kunt opzetten, is dus volledig afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Ik hoop dat deze overwegingen je helpen om een keuze te maken. Ik kan me echter zomaar voorstellen dat je nog allerlei vragen hebt over dit onderwerp. Dan wil ik je van harte uitnodigen die hieronder te vermelden. Laat me weten wat jouw vraag is, dan beantwoord ik die persoonlijk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Eén of twee websites? Mijn advies’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.