Ik wou dat ik dit tien jaar eerder wist
Heb je weleens gehad dat je een oude foto of brief tegenkwam en met een glimlach en weemoed terug dacht aan die tijd? Dat had ik een tijdje geleden. Toen ik een paar maanden geleden de mappen van mijn administratie aan het uitzoeken was kwam ik mijn ‘Robarto Entertainment’ map uit 2005 tegen. 2005 was het eerste jaar dat ik mijn entertainment bureau in de markt zette. En wat is er veel gebeurd om dankbaar voor te zijn in de afgelopen 11 jaar. Te veel om hier op te noemen. Een paar hoogtepunten (en dieptepunten) wil ik graag met je delen:
- 2005 | Opzet Robarto Entertainment
- 2006 | De eerste keer 100 boekingen als artiest
- 2007 | Overgang van eenmanszaak naar Multitainment BV
- 2008 | Start ontwikkeling van eigen CRM-systeem voor management van artiesten.
- 2009 | Ontdekt dat de 27.000,- euro voor mijn CRM-systeem weggegooid geld is. Ik blijk niet het intellectueel eigendom te hebben.
- 2010 | Winnen van internationale goochelwedstrijd. Verkoop van artiestenbureau.
- 2011 | Fulltime starten als spreker en trainer
- 2012 | Wijziging naam BV. Overname van trainingsbureau KennisClinics.
- 2013 | Eerste seminar Zakelijk Succes Academy.
- 2014 | Boek ‘Fluitend Veranderen’ uitgebracht en meer dan 5000 keer verkocht. Huur kantoorpand achter mijn huis. Kantoorpand brand in juli af. Huur nieuw kantoorpand bij Meetingplaza Maarssen. Gaan in september failliet.
- 2015 | Verhuizing naar Landgoed Sandenburg. Uitbrengen van tweede boek ‘Lanceer je bedrijf!’ Twee personeelsleden aangenomen en ook weer afscheid van genomen.
- 2016 | Fulltime focus op de groei van de Zakelijk Succes Academy.
Wow… Als ik dit zo op een rijtje zet doet dat me best wat. Veel ups, maar ook veel downs. En dan heb ik nog niet eens mijn privé leven op een rijtje gezet. Vaak vragen ondernemers me hoe ik zoveel bereik. Jaren geleden zou ik mijn schouders hebben opgehaald en hebben gezegd dat ik geen idee had. Inmiddels weet ik wel waarom ik zoveel bereik. Onder andere omdat ik een systeem heb waarmee ik mijn lange termijn visie opdeel in korte termijn doelen. Een systeem dat werkt en dat ik graag met je deel.
Als ik deze 6 tips tien jaar geleden zou hebben gehad…
…weet ik eerlijk gezegd niet of ik er iets mee zou hebben gedaan. Ik weet niet of ik er aan toe was geweest om mijn tijd écht op waarde te schatten en strategisch te denken. Toch wil ik ze graag met je delen omdat ik weet dat er veel ondernemers zijn die prachtige plannen hebben, maar moeite hebben met ze te realiseren. Deze tips kunnen je erbij helpen. Ze vormen de basis van de manier waarop ik de afgelopen drie jaar een enorme zakelijke groei heb doorgemaakt.
Tip 1: Plan één weekeind aan het begin van het jaar in om een retraite-moment voor jezelf te nemen. Ik ga ieder jaar in de eerste week van januari vier dagen alleen weg om na te denken over het afgelopen jaar. Het is een prachtig moment om terug te kijken en te reflecteren. Tegelijkertijd is het een belangrijk moment om weer eens mijn lange termijn visie onder de loep te nemen. Het zorgt ervoor dat ik de koers die ik heb uitgezet in mijn lange termijn visie ook vast weet te houden voor het volgende jaar.
Tip 2: Plan minimaal twee reflectiemomenten per jaar in dat je met jezelf ten minste twee dagen weg gaat om te reflecteren en een strategisch actieplan uit te werken. Vraag jezelf tijdens deze reflectiemomenten af met welke activiteiten je beter kan stoppen en elke zaken je beter kunt uitbesteden. Dit helpt je om even los te komen van de waan van de dag en te checken of je op koers zit om je lange termijn visie te realiseren.
Tip 3: Formuleer ieder jaar vier impactdoelen. Impactdoelen zijn projecten die een substantiële bijdrage leveren aan het realiseren van de groei van je bedrijf. Voorbeelden van impactdoelen kunnen zijn:
- het maken van een nieuwe website
- het schrijven van een boek
- het opzetten van een team
- het ontwikkelen van een trainingstraject
- het uitwerken van een contentplan voor je blog
- het opzetten van je emailmarketing
- het inrichten van je CRM-systeem
- het inrichten van een social media kanaal
- het vinden van kanaalpartners voor je zichtbaarheid
- etcetera
Tip 4: Werk iedere maand een strategisch actieplan uit om je impactpactdoelen om te zetten in strategische actiepunten en ervoor te zorgen dat je blijft werken aan de groei van je bedrijf. Begin op de eerste werkdag van de maand met het uitschrijven van alles wat je die maand te doen hebt om je impactdoelen te realiseren en je bedrijf te laten groeien. De makkelijkste manier om dit te doen is door te werken met een flip-over. Op deze flip-over teken je twee rijen van 25 hokjes en achter ieder hokje zet je een taak te zetten die je deze maand moet afronden. Deze taak kan variëren van ‘Marian een mailtje sturen over …’ tot ‘offerte aanvragen bij…’. Zolang ze maar bijdragen aan je impactdoelen of groei van je bedrijf.
Tip 5: Doe iedere dag ten minste drie actiestappen uit je strategische actieplan. Maak deze actiestappen zo klein mogelijk. Wanneer je de actiestappen hebt gedaan ben je klaar voor die dag en hoef je niets meer te doen. Je mag uitrusten, gaan wandelen of iets leuks voor jezelf gaan doen. Je mag ook andere to-do’s van je strategische actieplan gaan uitvoeren, maar dat hoeft niet. In de praktijk ontdekken de meeste ondernemers die werken met deze actiestappen dat er heel veel energie vrij komt en dat ‘het weer begint te stromen’. Ze ervaren eindelijk weer flow.
Tip 6: Verdubbel je persoonlijke effectiviteit
Er is een systeem om je persoonlijke effectiviteit te verdubbelen. Het systeem bestaat uit vijf stappen en is relatief eenvoudig te doen. Lees er hier meer over.
Zo. Dat is het. Als je deze zes tips die hierboven beschreven staan gaat doen weet ik zeker dat je veel productiever bent en focus houdt. Dit systeem helpt je om je visie met meer gemak te realiseren. Je moet het alleen wel zelf doen. En daar wil ik je voor aanmoedigen. Bovenstaand systeem is namelijk waar ik zelf al een paar jaar mee werk. Ik weet uit ervaring dat het ervoor zorgt dat je met focus en energie aan de slag blijft.
Wil jij van dit jaar je beste jaar ooit maken?