Mijn belangrijkste businesslessen

Iedere keer als ik tot de conclusie dat ik niet kan groeien met mijn bedrijf komt er een zeker moment waarop het begint te jeuken en ik verandering wil. En meestal duurt het even voordat ik een doorbraak krijg en naar het volgende niveau ga. Wanneer ik een overzicht maak van mijn leven dan zie ik dat ik ongeveer iedere vier jaar een persoonlijk én zakelijke doorbraak heb gemaakt:

  • 15 jaar: Ongelukkig met mezelf en ik zat op speciaal onderwijs. Geen idee wat er van me moest worden.
  • 19 jaar: Ik had ontdekt dat ik goed was in goochelen maakte de keuze om er fulltime mee aan de slag te gaan.
  • 23 jaar: Opstart van mijn artiestenbureau Multitainment. The sky looks the limit.
  • 27 jaar: Verkoop van mijn bedrijf. Starten als zelfstandig spreker en trainer.
  • 31 jaar: Volledige focus op fulltime spreken in het bedrijfsleven
  • 35 jaar: Na ruim 500 lezingen besloten volledig te focussen op de groei van mijn ondernemingen
  • … the best is yet to come

Dit artikel is een on-going verzameling van lessen en principes die ik heb geleerd tijdens mijn ondernemerschap. Ik hoop dat ze je inspireren en aanzetten om meer te geven, meer te doen en meer te zijn.

#1 Ruil nooit je droom in voor gemak of zekerheid

Toen ik in 2010 m’n bedrijf verkocht en startte met mijn droom om fulltime te werken als spreker / trainer had ik nooit verwacht dat ik dat in het eerste jaar zou realiseren. Langzaamaan ontstond het verlangen om eigen events en open trainingen te organiseren over onderwerpen die ik gaaf vond: ondernemerschap en marketing. En zo startte ik in 2014 met de Zakelijk Succes Academie. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en hebben zo’n 20.000 ondernemers in Nederland kennis met me gemaakt. Een mooi begin.

Toch kwam ik in kwartaal 2 van 2017 tot de conclusie dat ik mijn droom bijna had opgegeven omdat alles ‘gemakkelijk’ was geworden. En dus moest ik een aantal rigoureuze keuzes maken. Hoe moeilijk ook, toen ik die keuzes had gemaakt kwam ik tot de conclusie dat ikzelf, de betrokken mensen en de ZSA beter af was. Een grote stap uit m’n comfortzone. En daar geniet ik enorm van.

#2 Je kunt veel meer dan je denkt

Op 30 september en 4 november 2017 heb ik één van mijn doelen mogen realiseren. We hebben 1000 inschrijvingen gehad voor het ExpertSummit. Hoewel niet iedereen is komen opdagen was ik enorm blij dat we twee van zulke gave events hebben mogen organiseren. Te gek om zo met ons team aan de slag te gaan en al die gave reacties te horen van ondernemers. Daar doen we het voor.

Tijdens een training van de ZSA na het ExpertSummit zei een startende ondernemer (Anita) tegen me: ‘Ja, voor jou is het makkelijk om je training te vullen. Voor mij niet. Ik heb nog niet eens 4 mensen in mijn workshop.’ Toen ze dat zei moest ik glimlachen. ‘Je ziet alleen het resultaat van vier jaar hard werken, niet het proces wat eraan vooraf ging. Ik weet 100% zeker dat als je alles-op-alles zet jij met gemak je workshop vol krijgt.’ Twee weken later kreeg ik een mailtje. “Het is gelukt hoor!”. Toen wist ik het zeker… je kunt veel meer dan je denkt.

#3 Investeer in jezelf:  leiderschap is de sleutel

In augustus 2017 ben ik naar Orlando gevlogen, waar ik vier dagen heb mogen doorbrengen met leiderschapstrainer John Maxwell. Inmiddels ben ik gecertificeerd ‘John Maxwell Team – Trainer’. Eén van de belangrijkste lessen die ik heb meegenomen van John is ‘de wet van de lat’ (law of the lit). Die wet zegt dat je organisatie niet groter kan groeien dan dat jij bent gegroeid als een leider. Scoor jij een 7 als leider? Dan kan je organisatie niet verder groeien dan een 7. Wil je een bedrijf hebben dat een 10 kan worden? Dan moet jij een leider zijn die een 10 kan worden. Investeer dus in de kennis en in de vaardigheden. Neem die coach. Ga naar de training. Lees het boek. Luister het audioprogramma. Investeer in jezelf, voor de ander.

#4: Investeer in je team

Eerlijk is eerlijk, toen ik tot de conclusie kwam dat ik meer moest investeren in m’n team, kwam ik tegelijkertijd tot de conclusie dat ik een kwantumsprong had gemaakt in mijn denken. Voor m’n gevoel heb ik pas een aantal jaar geleden in mijn denken de overstap gemaakt van denken als ZZP’er naar denken als Ondernemer. Vreemd als je bedenkt dat ik destijds al bijna 15 jaar aan het ondernemen was. Ik weet nog precies wanneer ik die denksprong heb gemaakt. Dat was toen ik aan John Maxwell vroeg “hoe zorg ik ervoor dat ik niet zo druk blijf met alle details?”. Zijn antwoord was legendarisch: “Stop thinking that you’re God’s answer to every problem”. Point taken.

# 5: Definieer je kernactiviteiten en doe wat werkt

“Wees niet onderscheidend in de strategie, wees onderscheidend in de uitvoering”. Ik train dit regelmatig in bij ondernemers. Als iets effectief is moet je het vaker doen. Eenvoudige logica. En toch kwam ik er een aantal jaar geleden achter dat ik dat zelf niet altijd deed. Dan nam mijn creativiteit het over van mijn strategische inzicht en deed ik heel veel, maar niet alles was effectief. Een belangrijke les die ik heb geleerd is dan ook: bepaal wat je kernactiviteiten zijn en neem afstand van andere activiteiten. Dat geeft rust in de uitvoering en maakt dat m’n creativiteit wordt gekanaliseerd zodat ik kan doen waarvoor ik gemaakt ben.

#6: Succes is voor de doeners

Ik ben een extreme doener. Als ik iets wil bereiken dan ga ik, zodra het m’n prioriteitencheck is doorgekomen, zo snel mogelijk aan de slag om het te realiseren. Nu weet ik mijn hele leven al dat ik van actie hou, alleen pas na een aantal jaren ondernemen durfde ik aan mezelf toe te geven dat dit één van m’n kernkwaliteiten is. Doen. Alles wat is gerealiseerd is alleen tot stand gekomen door actie. Pablo Picasso zei het op de volgende manier: “Action is the foundational key to all success”. En hij had gelijk. Hoe meer actie je neemt in de richting waar je naartoe wilt, hoe groter de snelheid is waarmee je die richting realiseert. En hoe verder je kunt komen dus. Succes is voor de doeners!

#7: Leer om onvoorwaardelijk te geven

Onvoorwaardelijk geven, is geven zonder de controle over wat je terug ontvangt. Het is transformationeel denken: ik wil iets teweeg brengen in deze wereld. Ik heb hier iets te doen. Ik ben hier met een reden. En… ik heb het vertrouwen dat als ik geef, ik ook een keer iets terug krijg. De tegenhanger hiervan is het transactionele denken. Transactioneel denken gaat uit van controle. Als ik jou dit geef dan wil ik dat van je terug. Ondernemers die transactioneel blijven denken zullen zelden het vierde niveau van financiële vrijheid halen. Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. De wet van zaaien en oogsten.

#8: Verkopen is gewoon nodig!

Tijdens mijn trainingen vertel ik regelmatig iets over vervolgtrainingen die ik geef. Soms merk ik dat mensen in de zaal dat lastig vinden. ‘Te commercieel’ roepen ze dan. Maar verkopen is gewoon nodig als je een verschil wilt maken. Mijn definitie van het doel van een commerciële onderneming is: ‘Het krijgen en behouden van klanten en winst door het creëren en leveren van toegevoegde waarde’. Kun jij je vinden in deze definitie? Dan heb je waarschijnlijk geen moeite met verkopen. Dan weet je namelijk dat je alleen toegevoegde waarde kunt leveren op het moment dat andere mensen worden uitgenodigd om gebruik te maken van deze toegevoegde waarde. Jep, verkopen is uitnodigen. Het is het helpen maken van een beslissing die in het voordeel is van de klant en jezelf. Verkopen is nodig. Alles wat je ooit hebt gekocht is aan je verkocht. En als ondernemer is verkopen een vaardigheid die je absoluut onder de knie moet krijgen als je op lange termijn zakelijk succes wilt bereiken.

#8: Wees kieskeurig bij het aannemen van klanten en opdrachten

Als je het volgende niveau in je onderneming wilt bereiken is het belangrijk dat je nog meer ambassadeurs creëert. Daarvoor is het belangrijk dat je alleen die dingen doet die écht bij je passen. Dat is niet altijd makkelijk. Veel ondernemers nemen dan ook klussen aan die niet bij ze passen en waar ze niet de volledige kwaliteit kunnen leveren. Op de korte termijn levert de klus wel geld op, op lange termijn helpt het niet om ambassadeurs te creëren. Het creëren van ambassadeurs is de meest effectieve manier van marketing. Maak dus duidelijke keuzes in wat je nog wel doet en waarmee je gaat stoppen. Alles wat je doet draagt bij of doet afbreuk aan de toekomst van je onderneming.

#9: Je mag veel geld verdienen

Geld is belangrijk voor het kunnen leveren van toegevoegde waarde met je onderneming en het zorgen voor continuïteit. Tijdens de Zakelijk Succes Academie hebben we het onder andere over financieel management. Dit is het onderwerp waarbij een aantal ondernemers met hun hakken in het zand gaan staan en weerstand ervaren. ‘Geld is niet belangrijk’ zeggen ze dan. En juist uit het feit dat ze dát zeggen blijkt dat ze het veel belangrijker vinden dan wat dan ook. Wanneer ik doorvraag blijkt meestal ook dat dit de ondernemers zijn die het meeste worstelen met het krijgen van financiële rust en het bereiken van financiële vrijheid. Het is een gekke tegenstelling. Als deze ondernemers zichzelf zouden toestaan om geld te mogen verdienen hoeven ze er veel minder mee bezig te zijn. En hun omzet schiet omhoog.

#10: Stop met je zorgen maken en wees dankbaar

Zorgen maken is desastreus voor jezelf en je onderneming. Als jij je zorgen maakt over geld dan vind je geld te belangrijk. Een prachtige tekst die mij telkens weer helpt om me geen zorgen te maken is te vinden in Mattheus 6:25: “Kijk eens naar de vogels. Ze zaaien niet, ze maaien niet en ze bewaren geen voorraden in schuren. Jullie hemelse Vader geeft ze te eten. Jullie zijn toch veel belangrijker dan de vogels?”

Prachtig toch? Verschuif je focus van wat je niet hebt naar wat je wel hebt. Maak eens een lijst met alles wat je al hebt bereikt. Op persoonlijk, zakelijk, mentaal, financieel, relationeel en spiritueel niveau. En wees dankbaar. Voor wat je hebt. Voor wie je bent geworden. Voor het land waar je in leeft. Voor de vrijheid die je ervaart. Wanneer je vanuit deze dankbaarheid gaat werken wordt het veel makkelijker om naar het volgende niveau te gaan. Dit is niet iets wat je afdwingt, maar wat waarschijnlijk vanzelf ontstaat. Laat de weg zich ontvouwen.

#11: Investeer in de beste strategieën die je kunt vinden

Ja, inderdaad. Dit is een tip die in mijn straatje past. Ik verdien namelijk mijn geld met het geven van die kennis en kunde. De reden dat ik dit toch als tip geef is terug te vinden in alle voorgaande tips. Zoals je op deze website kunt zien wil ik graag onvoorwaardelijk geven. Tegelijkertijd sta ik ook open om te ontvangen. Verkopen is daarvoor in mijn onderneming gewoon nodig. Ik vind mijn missie én mijn gezin namelijk belangrijk genoeg om mezelf serieus te nemen en ik mag geld verdienen. Tegelijkertijd maak ik me geen zorgen over geld en ben ik dankbaar voor wat ik allemaal heb gekregen.