Uitstelgedrag doorbreken

Heb jij projecten liggen waarvan je weet dat je die eigenlijk moet oppakken, maar het lukt je gewoon niet? Lees dan vooral verder en ontdek hoe je uitstelgedrag doorbreekt.

Hoe doorbreek je uitstelgedrag?

Denk eens na over de momenten waarop je bij jouw bedrijf of in het dagelijks leven uitstelgedrag vertoont.

Er zijn twee gebieden waarop ondernemers uitstelgedrag vertonen:

1. In de dagelijkse gang van zaken. Mailtjes die blijven liggen, omdat ze net wat meer aandacht behoeven, of offertes en facturatie, bonnetjes laten inscannen of mensen aansturen. De kleine dagelijkse dingen die je gewoon even moet doen, maar die je niet doet en dus blijven liggen.
2. De grotere projecten: voor het eerst personeel c.q. nieuwe mensen aannemen, een factuur schrijven, een team meeting plannen, een boek schrijven, je website lanceren. Kortom, de grotere projecten waarin je uitstelgedrag hebt.

Er zijn een aantal dingen die mensen consistent doen, waardoor er uitstelgedrag ontstaat

Er worden hieronder een aantal zaken inclusief oplossing benoemd. Check even of je jezelf erin herkent.

1. De ‘hoe’ niet weten

Mensen hebben een groot project en ze weten gewoon niet hoe ze het moeten aanvliegen. Je hebt een softwarepakket en je verzuipt in alle demo video’s. Je denkt: ‘Help, waar moet ik beginnen, het is zoveel, hoe doe ik dit?’ Wat is een oplossing als je de ‘hoe’ niet weet? Het antwoord is de oplossing. Er zijn vele mensen voor je die het al wel hebben gerealiseerd, die je gewoon op weg kunnen helpen. Soms is het het waard om even iemand te vragen om mee te kijken, om het voor je voor te doen of je even te instrueren. Een stuk één op één begeleiding om iets voor elkaar te krijgen. Als je een softwarepakket inricht, kijk of er een onboarding programma is, waarin mensen je kunnen helpen.

Als je een boek wilt schrijven en je hebt echt iets om te vertellen, maar ergens hik je er tegenaan, kijk of er een training is over het schrijven van een boek of zoek een schrijverscoach.

Als je mensen wilt aannemen, maar je denkt: ‘Help hoe moet ik dat dan doen?’ Zoek een HR-professional die je kan helpen.
Er zijn zoveel mensen die goed zijn in waar jij nog niet goed in bent. Maar laat dat niet een reden zijn om uit te stellen wat je moet doen. Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen. Doe wat je te doen hebt.

2. Je gelooft er niet in

Mensen geloven er eigenlijk niet in. Je weet dat je een project hebt, maar je weet niet of het ook daadwerkelijk gaat bijdragen. Je voelt niet de motivatie om het te doen en verzint excuses. Een website c.q. online marketing werkt volgens jou niet, want je hebt een achterneef gehad, die had een kennis met een website en die heeft er nooit iets uit gehaald. Dus moet je dat niet willen.
E-mail marketing hetzelfde verhaal, een boek schrijven hetzelfde verhaal, mensen aannemen: neem nooit personeel!

En dan komt er zo’n interne criticaster die tegen jou zegt: ‘Nee, dat moet je niet doen’. Terwijl personeel je echt kan helpen om hele grote stappen te zetten: of andere mensen aannemen of een nieuw team opstellen. Dat helpt gewoon om stappen te zetten om een doorbraak te maken en toch geloven mensen er niet in.

Verbind je met je missie

Wat je dan te doen hebt, is even stil te staan en je te verbinden met je intentie. Wat is de intentie waarom je dit wil? Wat gaat het je opleveren als je wel die website hebt en zichtbaar bent? Als je wel die video’s maakt, als je wel die fotoshoot doet? Als je wel die mensen aanneemt, als je wel het team inricht? Wat gaat het je opleveren?

Als je een missie hebt met je bedrijf, als je iets hebt wat je voor elkaar wilt krijgen, als je mensen verder wilt helpen. Dan is het belangrijk om je te verbinden met die missie, wil je de stap kunnen zetten. Dus verbind met datgene wat voor jou relevant is.
Als het voor jou relevant is om jouw mailbox leeg te hebben, want je wil in balans zijn en ook thuis een werk-privé balans hebben. En je bent al heel lang aan het uitstellen om dat aan een assistent te vragen. Vandaag! Doe dat vandaag. Want hoe lang ga je nog door op deze manier? Wat gaat het je kosten als je dat niet voor elkaar hebt? Verbind met je grotere ‘waarom’ en het ‘hoe’ komt vanzelf.

3. Het is eng!

De volgende reden waarom mensen uitstelgedrag vertonen, waarom ze niet starten. Waarom ze niet eindelijk hun werk gaan uitbesteden aan een assistent, of eindelijk mensen gaan aannemen. Of een team gaan inrichten / opzetten of een software tool gaan implementeren of een boek schrijven of marketing. Wat het ook is, de volgende reden is dat het eng is. De realiteit is, het is soms ook eng.

Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een serieus opleidingstraject volgde, dat kostte me bijna € 10.000,-. Dat was een spannende stap om te zetten. Een hele tijd geleden zette ik mijn eerste software tool, marketing automation tool, in en in één keer ging ik naar $ 300,- per maand voor een softwarepakket. Oh my goodness, wat een grote stap.

Ik weet nog dat ik een backoffice manager aannam en dat ik dacht: ‘Oeh help, moet ik dat wel willen?’ Of toen ik mijn events ging uitbesteden aan mijn assistente Charina, een collega die mij ondersteunt. Alles was en is een grote stap.

De realiteit is de mate waarin het je lukt om de stap te zetten, de drempel over te gaan. Hoe vaak je drempels overgaat, bepaalt de mate van groei van jouw onderneming. Als je meer wil bereiken, zul je vaker stappen moeten zetten die eng zijn. Een ondernemer die het verst komt, is een ondernemer die het vaakst stappen zet die eng zijn. Dus wat vind je spannend en waarom zet je die stappen niet?
Stel jezelf de vraag: ‘Waar ben je eigenlijk bang voor? En is dat terecht? Als je kijkt naar alles wat je hebt gedaan en alle dingen die je hebt gerealiseerd, dan heb je stappen gezet die hebben bijgedragen aan waar je wilt komen. Je hebt vele stappen gezet van waar je vandaan komt, waarvan je toen niet dacht dat je ze ooit zou zetten. Als je dat hebt gedaan, kun je de volgende stappen ook zetten.

4. Teveel afleiding en geen focus

De vierde reden is dat mensen te veel afleiding hebben. Ze hebben geen focus. Dan vragen ze zich af: ‘Hoe kan het nu dat ik geen focus heb?’ De realiteit van geen focus is te veel afleiding. Je hebt te veel prikkels in je omgeving die iets van je vragen, waarmee je iets moet. Daarom komt er, elke keer als je wil starten, iets op je pad: een appje, berichtje, iemand die belt, iemand die binnenloopt, die even jouw aandacht vraagt. De realiteit is: iedereen en alles vraagt aandacht! Als je dat niet adresseert, niet inricht en daarover geen leiderschap neemt, word je geregeerd door de waan van de dag. Jij moet je aandacht sturen! De beste manier om dat te doen is door je prikkels te managen. Zorg ervoor dat je prikkels hebt in je omgeving die je op koers houden. Wat wij in onze trainings-/coachingsprogramma’s doen, is o.a. posters laten invullen die mensen in hun kantoorruimte hangen. Waarom? Je komt je kantoor binnen en je ziet meteen een lijst met alles wat je moet doen. Heb je enig idee wat de impact daarvan is? Je hebt continu de focus voor ogen van waar je naartoe wilt. Die doelen in de gaten houden, is essentieel.

5. De eerste stap is te groot

Nog eentje dan. Het laatste waar mensen uitstelgedrag van krijgen, is dat ze geneigd zijn te grote stappen te zetten. Ze hebben iets voor ogen, maar die eerste stap maken ze zo groot, dat ze niet starten. Een voorbeeld dat ik veel gebruik, is hardlopen. Je zou het niet zeggen, maar ik ben van nature niet zo’n hardloper. Als ik wil hardlopen, moet ik het heel klein maken, want hardlopen is voor mij een groot ding. Wat is het allermoeilijkst als je gaat hardlopen, denk je? Het allermoeilijkste is je schoenen aantrekken. Het moment dat je op de bank zit, bewust bent: ‘Ik moet zo gaan hardlopen’ en de keuze maakt om op te staan en je schoenen aan te trekken. Op het moment dat jij opstaat en je jouw schoenen aantrekt, weet jouw hele systeem wat het moet doen om hard te lopen. Eigenlijk ga je automatisch aan de slag, je hoeft niet meer na te denken, je systeem neemt het over en je gaat. Het aantrekken van jouw schoenen is het belangrijkste. De vraag die je jezelf dus moet stellen is: ‘Wat is het kleinste stapje dat ik kan zetten om in beweging te komen?’ Vanuit stilstand een project realiseren is heel moeilijk. In beweging komen is het allerbelangrijkste. Wat is het kleinste stapje dat je kunt zetten?
Tot slot: waarom wil je dit eigenlijk? Je hebt uitstelgedrag, maar waarom wil je dit project eigenlijk doen? Wat levert het je op als je het hebt gedaan? Wees je ervan bewust dat wat je doet, bijdraagt aan jouw grotere droom. Verbind jezelf met de grotere droom en de eerste stap wordt een stuk kleiner dan je dacht.

Wat kan jij nu gelijk doen? Wat wil jij vandaag doen om in beweging te komen? Welke stap ga je zetten?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Uitstelgedrag doorbreken

Heb jij projecten liggen waarvan je weet dat je die eigenlijk moet oppakken, maar het lukt je gewoon niet? Lees dan vooral verder en ontdek hoe je uitstelgedrag doorbreekt.

Hoe doorbreek je uitstelgedrag?

Denk eens na over de momenten waarop je bij jouw bedrijf of in het dagelijks leven uitstelgedrag vertoont.

Er zijn twee gebieden waarop ondernemers uitstelgedrag vertonen:

1. In de dagelijkse gang van zaken. Mailtjes die blijven liggen, omdat ze net wat meer aandacht behoeven, of offertes en facturatie, bonnetjes laten inscannen of mensen aansturen. De kleine dagelijkse dingen die je gewoon even moet doen, maar die je niet doet en dus blijven liggen.
2. De grotere projecten: voor het eerst personeel c.q. nieuwe mensen aannemen, een factuur schrijven, een team meeting plannen, een boek schrijven, je website lanceren. Kortom, de grotere projecten waarin je uitstelgedrag hebt.

Er zijn een aantal dingen die mensen consistent doen, waardoor er uitstelgedrag ontstaat

Er worden hieronder een aantal zaken inclusief oplossing benoemd. Check even of je jezelf erin herkent.

1. De ‘hoe’ niet weten

Mensen hebben een groot project en ze weten gewoon niet hoe ze het moeten aanvliegen. Je hebt een softwarepakket en je verzuipt in alle demo video’s. Je denkt: ‘Help, waar moet ik beginnen, het is zoveel, hoe doe ik dit?’ Wat is een oplossing als je de ‘hoe’ niet weet? Het antwoord is de oplossing. Er zijn vele mensen voor je die het al wel hebben gerealiseerd, die je gewoon op weg kunnen helpen. Soms is het het waard om even iemand te vragen om mee te kijken, om het voor je voor te doen of je even te instrueren. Een stuk één op één begeleiding om iets voor elkaar te krijgen. Als je een softwarepakket inricht, kijk of er een onboarding programma is, waarin mensen je kunnen helpen.

Als je een boek wilt schrijven en je hebt echt iets om te vertellen, maar ergens hik je er tegenaan, kijk of er een training is over het schrijven van een boek of zoek een schrijverscoach.

Als je mensen wilt aannemen, maar je denkt: ‘Help hoe moet ik dat dan doen?’ Zoek een HR-professional die je kan helpen.
Er zijn zoveel mensen die goed zijn in waar jij nog niet goed in bent. Maar laat dat niet een reden zijn om uit te stellen wat je moet doen. Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen. Doe wat je te doen hebt.

2. Je gelooft er niet in

Mensen geloven er eigenlijk niet in. Je weet dat je een project hebt, maar je weet niet of het ook daadwerkelijk gaat bijdragen. Je voelt niet de motivatie om het te doen en verzint excuses. Een website c.q. online marketing werkt volgens jou niet, want je hebt een achterneef gehad, die had een kennis met een website en die heeft er nooit iets uit gehaald. Dus moet je dat niet willen.
E-mail marketing hetzelfde verhaal, een boek schrijven hetzelfde verhaal, mensen aannemen: neem nooit personeel!

En dan komt er zo’n interne criticaster die tegen jou zegt: ‘Nee, dat moet je niet doen’. Terwijl personeel je echt kan helpen om hele grote stappen te zetten: of andere mensen aannemen of een nieuw team opstellen. Dat helpt gewoon om stappen te zetten om een doorbraak te maken en toch geloven mensen er niet in.

Verbind je met je missie

Wat je dan te doen hebt, is even stil te staan en je te verbinden met je intentie. Wat is de intentie waarom je dit wil? Wat gaat het je opleveren als je wel die website hebt en zichtbaar bent? Als je wel die video’s maakt, als je wel die fotoshoot doet? Als je wel die mensen aanneemt, als je wel het team inricht? Wat gaat het je opleveren?

Als je een missie hebt met je bedrijf, als je iets hebt wat je voor elkaar wilt krijgen, als je mensen verder wilt helpen. Dan is het belangrijk om je te verbinden met die missie, wil je de stap kunnen zetten. Dus verbind met datgene wat voor jou relevant is.
Als het voor jou relevant is om jouw mailbox leeg te hebben, want je wil in balans zijn en ook thuis een werk-privé balans hebben. En je bent al heel lang aan het uitstellen om dat aan een assistent te vragen. Vandaag! Doe dat vandaag. Want hoe lang ga je nog door op deze manier? Wat gaat het je kosten als je dat niet voor elkaar hebt? Verbind met je grotere ‘waarom’ en het ‘hoe’ komt vanzelf.

3. Het is eng!

De volgende reden waarom mensen uitstelgedrag vertonen, waarom ze niet starten. Waarom ze niet eindelijk hun werk gaan uitbesteden aan een assistent, of eindelijk mensen gaan aannemen. Of een team gaan inrichten / opzetten of een software tool gaan implementeren of een boek schrijven of marketing. Wat het ook is, de volgende reden is dat het eng is. De realiteit is, het is soms ook eng.

Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een serieus opleidingstraject volgde, dat kostte me bijna € 10.000,-. Dat was een spannende stap om te zetten. Een hele tijd geleden zette ik mijn eerste software tool, marketing automation tool, in en in één keer ging ik naar $ 300,- per maand voor een softwarepakket. Oh my goodness, wat een grote stap.

Ik weet nog dat ik een backoffice manager aannam en dat ik dacht: ‘Oeh help, moet ik dat wel willen?’ Of toen ik mijn events ging uitbesteden aan mijn assistente Charina, een collega die mij ondersteunt. Alles was en is een grote stap.

De realiteit is de mate waarin het je lukt om de stap te zetten, de drempel over te gaan. Hoe vaak je drempels overgaat, bepaalt de mate van groei van jouw onderneming. Als je meer wil bereiken, zul je vaker stappen moeten zetten die eng zijn. Een ondernemer die het verst komt, is een ondernemer die het vaakst stappen zet die eng zijn. Dus wat vind je spannend en waarom zet je die stappen niet?
Stel jezelf de vraag: ‘Waar ben je eigenlijk bang voor? En is dat terecht? Als je kijkt naar alles wat je hebt gedaan en alle dingen die je hebt gerealiseerd, dan heb je stappen gezet die hebben bijgedragen aan waar je wilt komen. Je hebt vele stappen gezet van waar je vandaan komt, waarvan je toen niet dacht dat je ze ooit zou zetten. Als je dat hebt gedaan, kun je de volgende stappen ook zetten.

4. Teveel afleiding en geen focus

De vierde reden is dat mensen te veel afleiding hebben. Ze hebben geen focus. Dan vragen ze zich af: ‘Hoe kan het nu dat ik geen focus heb?’ De realiteit van geen focus is te veel afleiding. Je hebt te veel prikkels in je omgeving die iets van je vragen, waarmee je iets moet. Daarom komt er, elke keer als je wil starten, iets op je pad: een appje, berichtje, iemand die belt, iemand die binnenloopt, die even jouw aandacht vraagt. De realiteit is: iedereen en alles vraagt aandacht! Als je dat niet adresseert, niet inricht en daarover geen leiderschap neemt, word je geregeerd door de waan van de dag. Jij moet je aandacht sturen! De beste manier om dat te doen is door je prikkels te managen. Zorg ervoor dat je prikkels hebt in je omgeving die je op koers houden. Wat wij in onze trainings-/coachingsprogramma’s doen, is o.a. posters laten invullen die mensen in hun kantoorruimte hangen. Waarom? Je komt je kantoor binnen en je ziet meteen een lijst met alles wat je moet doen. Heb je enig idee wat de impact daarvan is? Je hebt continu de focus voor ogen van waar je naartoe wilt. Die doelen in de gaten houden, is essentieel.

5. De eerste stap is te groot

Nog eentje dan. Het laatste waar mensen uitstelgedrag van krijgen, is dat ze geneigd zijn te grote stappen te zetten. Ze hebben iets voor ogen, maar die eerste stap maken ze zo groot, dat ze niet starten. Een voorbeeld dat ik veel gebruik, is hardlopen. Je zou het niet zeggen, maar ik ben van nature niet zo’n hardloper. Als ik wil hardlopen, moet ik het heel klein maken, want hardlopen is voor mij een groot ding. Wat is het allermoeilijkst als je gaat hardlopen, denk je? Het allermoeilijkste is je schoenen aantrekken. Het moment dat je op de bank zit, bewust bent: ‘Ik moet zo gaan hardlopen’ en de keuze maakt om op te staan en je schoenen aan te trekken. Op het moment dat jij opstaat en je jouw schoenen aantrekt, weet jouw hele systeem wat het moet doen om hard te lopen. Eigenlijk ga je automatisch aan de slag, je hoeft niet meer na te denken, je systeem neemt het over en je gaat. Het aantrekken van jouw schoenen is het belangrijkste. De vraag die je jezelf dus moet stellen is: ‘Wat is het kleinste stapje dat ik kan zetten om in beweging te komen?’ Vanuit stilstand een project realiseren is heel moeilijk. In beweging komen is het allerbelangrijkste. Wat is het kleinste stapje dat je kunt zetten?
Tot slot: waarom wil je dit eigenlijk? Je hebt uitstelgedrag, maar waarom wil je dit project eigenlijk doen? Wat levert het je op als je het hebt gedaan? Wees je ervan bewust dat wat je doet, bijdraagt aan jouw grotere droom. Verbind jezelf met de grotere droom en de eerste stap wordt een stuk kleiner dan je dacht.

Wat kan jij nu gelijk doen? Wat wil jij vandaag doen om in beweging te komen? Welke stap ga je zetten?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Uitstelgedrag doorbreken’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.