Training Effectieve Communicatie
Communiceren doen we de hele dag door. Vooral voor leidinggevenden en ondernemers is het belangrijk om goed te communiceren en ervan bewust te zijn dat het meer is dan alleen maar iets vertellen. Het gaat ook om waarnemen, interpreteren en actief luisteren. In de training Effectief Communiceren leer je hier alles over en ga je actief aan de slag. Daardoor heb je direct resultaat en kun je dit in je werkomgeving gaan toepassen.
Gesprekstechnieken zijn de basis voor krachtige communicatie
Uiteraard krijg je tijdens de training Effectieve Communicatie allerlei inzichten in uiteenlopende gesprekstechnieken. Je gaat oefenen met het stellen van effectieve vragen, maar ook hoe je structuur in gesprekken aanbrengt. Behalve je eigen communicatiestijl krijg je nog meer manieren van effectief communiceren aangereikt, waar je in de praktijk direct iets aan hebt.
Effectieve communicatie gaat over non-verbale als verbale communicatie
Het zal je niet verbazen, maar bij mondelinge communicatie speelt non-verbale communicatie een grote rol. Gedurende de training Effectieve Communicatie krijg je inzicht in de manieren van praten, intonatie en stemgebruik en de wijze waarop we anderen benaderen en aankijken. Dat zal resulteren in het feit dat je snel aansluiting vindt bij anderen en jij je beter kunt inleven in wat zij vertellen.
Helder communiceren is een kunst
Veel managers en ondernemers denken dat zij helder communiceren, maar wanneer je dit aan medewerkers vraagt hebben zij daar andere ideeën over. Helder communiceren, zeggen wat je bedoelt zonder het respect naar de ander te verliezen en snel ‘to the point’ komen, blijft lastig voor velen. Daarom komt dit belangrijke onderdeel aan de orde in de training Effectieve Communicatie, zodat je daarna in staat bent om prettig en duidelijk met je medewerkers en anderen te communiceren.
Weerstand en andere lastige situaties ben jij de baas
Na de training Effectieve Communicatie ben je geoefend om verschillende gesprekvaardigheden in te zetten. Zodoende dat het je beter lukt om met weerstand om te gaan en andere lastige situaties. Onder andere de feedbackregels gaan hier goed bij helpen. Je leert actief te luisteren naar je gesprekspartner. Ook ga je scherper waarnemen en weet je dat je op diverse manieren kunt interpreteren. Door bij de andere navraag te doen of jouw ideeën kloppen, kun je dit op een eerlijke manier verifiëren.
Luisteren is horen wat de ander zegt
De basis van de training Effectieve Communicatie ligt bij goed en actief luisteren. Door te weten wat de ander zegt en bedoelt, kun jij je beter inleven in zijn of haar situatie. Na de training Effectieve Communicatie heb je alle tools in handen om nog beter naar anderen te luisteren.
Bart heeft onder andere gewerkt voor: