Storytelling in je marketing

Als je een film kijkt, een reclame ziet of de krant leest, dan is dat gebaseerd op een verhaal. Dit verhaal kan jou aan het denken zetten. Hoe ziet jouw leven eruit? Welke overeenkomsten heeft dat verhaal met jouw leven? Wat kan jij met dit verhaal? Kortom hoe kan jij de held van je eigen verhaal worden?

Storytelling is een manier van verhalen vertellen. Iedereen kan gebruik maken van storytelling. Wanneer jij andere mensen wilt overtuigen van jouw product of dienst, wanneer jij een nieuwe relatie instapt of als jij mensen wilt boeien. Storytelling bevat een aantal ingrediënten die je dagelijks terugziet op televisie of in boeken leest.

In een goed verhaal zitten de volgende elementen

  • Verbinding

Bij storytelling staat het ontwikkelen, schrijven, vertellen en delen van verhalen centraal. Door zomaar wat feiten op te sommen, ontstaat er nog geen verhaal. Belangrijk is de verbinding tussen die feiten. Dat maakt het een verhaal. Een verhaal kan je zien als een reis, de held maakt veranderingen en tegenslagen mee. Hij verlaat zijn normale wereld om iets nieuws te kunnen bereiken.

  • Basis

Alle verhalen hebben een kop, een midden en een staart. Als je naar verhalen kijkt zie je dat in de kop het rustig is, in het midden de chaos begint en in de staart de conclusie naar voren komt. In de kop bevindt de held zich in zijn eigen wereld, in de straat verlaat hij deze wereld en maakt hij veel mee en in de staart keert hij terug naar zijn normale wereld met zijn nieuwe vaardigheden.

  • Alle zintuigen geprikkeld

Wanneer je een goed verhaal vertelt, kunnen mensen dit visualiseren. Zij zien een beeld voor zich, voelen de emoties en herkennen de ervaringen. Het verhaal wordt zo smeuïg verteld, dat alle zintuigen worden geactiveerd.

  • Raakvlakken met het bekende

Het verhaal bouwt zich op met dat wat we al weten en hebben meegemaakt. Hoe gek jouw verhaal ook wordt, het zal raakvlakken hebben met de werkelijkheid die iedereen kent.

Beginnen met storytelling

Oké, nu wil je natuurlijk weten wat je nodig hebt om een goed verhaal te ontwikkelen?! Het is altijd handig om een boekje bij je te hebben voor alle creaties, ingevingen en ideeën die je krijgt. En het is belangrijk dat jij je einddoel voor ogen houdt. Dus voor wie ga je het verhaal maken en wat wil je daarmee bereiken? Tegelijkertijd houd jij al je zintuigen open, zodat jij een open vizier houdt. Zo kan je creatiever denken en een goed verhaal neerzetten. Alles wat je meemaakt kan je in een verhaal verwerken. Je pikt er zelf uit wat je van belang vind en ordent dit in jouw verhaal.

Opzet van jouw verhaal

Mieke Bouma heeft het twaalfstappenplan ontworpen om een goed verhaal weg te zetten. Zij is van mening dat in ieder verhaal deze twaalf stappen terugkerend zijn. Nu beschrijf je niet zomaar een verhaal, maar jouw verhaal. In jouw verhaal kan je ook de twaalf stappen toepassen. Ook in jouw verhaal zit een een kop, midden en een staart. Tegelijkertijd is jouw verhaal niet lineair. Je gaat niet direct van A naar B. Je maakt tegenslagen mee, soms zal je terugkeren naar A, soms stoom je door naar C en soms zal je B niet eens in zicht hebben.

  1. Proloog

Dit is de opening van het verhaal. Dit moet boeiend zijn en belangstelling opwekken. Hierin maak je voelbaar dat er hoognodig iets moet gebeuren. De held zit nog in zijn dagelijkse leven en wil graag dat er iets veranderd. Welke toon zet je? In welke situatie zit de hoofdpersoon nu? Naar welke gebeurtenissen kijkt de hoofdpersoon uit?

  1. De oproep tot avontuur

Er komt beweging in het verhaal. Er gebeurt iets, waardoor de held in actie wil komen. Dit kan een gevoel van ongenoegen zijn, een geliefde die wegvalt of de sleur van het leven.

  1. Weerstand en weigering

De held wordt door de weerstand en weigering veerkrachtiger en bouwt daarmee kracht op. De weerstand of weigering kan zowel intrinsiek als excentriek zijn. De held kan zichzelf in de weg zitten of mensen om de held heen probeert het idee te dwarsbomen. Dit klinkt wellicht vervelend, echter geeft het de held meer focus. Het wordt steeds duidelijker wat de held wil. Dit heeft hij nodig om zijn doel te kunnen bereiken, zijn wil wordt sterker.

  1. Het ontvangen van assistentie

Een assistent helpt de held om naar zijn einddoel te gaan. Dit is een steunend figuur. Ook dit kan intrinsiek of excentriek plaats vinden. De held kan de kracht uit zichzelf halen of bijvoorbeeld een goed boek lezen. Of de held kan iemand tegenkomen die precies weet wat hij nodig heeft en hem daarin ondersteunt. Dit helpt de held met het zetten van de eerste stappen, echt vertrouwen om door te zetten heeft de held er nog niet in.

  1. De selectiedrempel

Hier wordt een drempel opgeworpen om te checken hoe graag de held zijn doel achterna gaat. Als de held de drempel over is zal deze niet snel terugkeren. Hierin maakt de held een bewuste keuze.

  1. De nieuwe wereld

Dit symboliseert de nieuwe weg van de held. Het doet nieuwe indrukken op en kijkt met een open vizier. Anderen zouden daar misbruik van kunnen maken. De held komt zichzelf hierin tegen. Deze leert zijn kwaliteiten en blinde vlekken kennen. Deze nieuwe wereld kan een droomwereld zijn of een nachtmerrie worden.

  1. De inwijding

De held staat er in dit stadium helemaal alleen voor, de familie en mentor zijn niet meer in de buurt. Dit is de laatste stap voordat het daadwerkelijk avontuur begint. De angsten en tekortkomingen zijn bekend.

  1. De crisis

Zoals de naam al verwijst, slaat het noodlot toe. De held komt in een vervelende situatie terecht, er wordt doorzettingsvermogen gevraagd. Dit is het keerpunt voor de held, deze moet aan de slag om de crisis door te komen. Alle controle en zekerheden moeten worden losgelaten en de held moet echt in actie komen.

  1. De dolk

In deze fase komt de held tot inzicht en realiseert deze wat er is gebeurd. Dit is het gevolg van de pijnlijke crisis. De held dient knopen door te hakken en daar moet deze sterk voor zijn. In ruil daarvoor krijgt hij erkenning en macht.

  1. De terugkeer

De held keert terug naar de gewone wereld. Deze reis is niet ongevaarlijk en de held moet nog oppassen. Hij houdt zijn doel voor ogen. Hij neemt wel alle ervaringen en overwinningen mee.

  1. Dood en wederopstanding

De held komt nog obstakels en monsters tegen op zijn terugweg. Echter is hij zo standvastig en staat hij voor zijn doel, dat hij sterker is dan het monster. Al zou hij daar voor moeten sterven, hij verdedigt zijn doel.

  1. Het elixer

De held is terug in zijn gewone wereld en heeft zijn overwinningen of schat of kennis meegenomen. Hij deelt dit graag met anderen, zodat zij kunnen zien welke reis hij heeft afgelegd. Hiermee zou hij anderen kunnen inspireren.

Storytelling symboliseert een persoonlijke reis

Een verhaal kan een persoonlijke reis weergeven of de ontwikkeling van een volk, cultuur of organisatie. Het maken en vertellen van verhalen kunnen behulpzaam zijn bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Het laat zien wat je het allerliefste zou willen als alles mogelijk is en hoe de reis daar naartoe gaat. Wat jij meemaakt zou je een verhaal kunnen noemen. Je ordent je eigen verhaal en daardoor maak je waardevolle plannen.

De vertaling die je naar het dagelijks leven kunt maken is het volgende. Je verlaat je comfortzone, je krijgt een ervaring die jou transformeert, je herstelt en je begint weer opnieuw. Natuurlijk is dat wat jij meemaakt niet zo letterlijk als de tegenslagen van een held, maar je komt wel problemen tegen die voor jou net zo eng kunnen zijn.

Zoals Joseph Campbell ooit zei: in de grot waar je niet in durft, ligt de schat die je zoekt.

Kortom: luister naar de oproep tot avontuur, ga de uitdagingen aan, overwin je angst, eis de schat op die je zoekt en doe het dan nog een keer.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Storytelling in je marketing

Als je een film kijkt, een reclame ziet of de krant leest, dan is dat gebaseerd op een verhaal. Dit verhaal kan jou aan het denken zetten. Hoe ziet jouw leven eruit? Welke overeenkomsten heeft dat verhaal met jouw leven? Wat kan jij met dit verhaal? Kortom hoe kan jij de held van je eigen verhaal worden?

Storytelling is een manier van verhalen vertellen. Iedereen kan gebruik maken van storytelling. Wanneer jij andere mensen wilt overtuigen van jouw product of dienst, wanneer jij een nieuwe relatie instapt of als jij mensen wilt boeien. Storytelling bevat een aantal ingrediënten die je dagelijks terugziet op televisie of in boeken leest.

In een goed verhaal zitten de volgende elementen

  • Verbinding

Bij storytelling staat het ontwikkelen, schrijven, vertellen en delen van verhalen centraal. Door zomaar wat feiten op te sommen, ontstaat er nog geen verhaal. Belangrijk is de verbinding tussen die feiten. Dat maakt het een verhaal. Een verhaal kan je zien als een reis, de held maakt veranderingen en tegenslagen mee. Hij verlaat zijn normale wereld om iets nieuws te kunnen bereiken.

  • Basis

Alle verhalen hebben een kop, een midden en een staart. Als je naar verhalen kijkt zie je dat in de kop het rustig is, in het midden de chaos begint en in de staart de conclusie naar voren komt. In de kop bevindt de held zich in zijn eigen wereld, in de straat verlaat hij deze wereld en maakt hij veel mee en in de staart keert hij terug naar zijn normale wereld met zijn nieuwe vaardigheden.

  • Alle zintuigen geprikkeld

Wanneer je een goed verhaal vertelt, kunnen mensen dit visualiseren. Zij zien een beeld voor zich, voelen de emoties en herkennen de ervaringen. Het verhaal wordt zo smeuïg verteld, dat alle zintuigen worden geactiveerd.

  • Raakvlakken met het bekende

Het verhaal bouwt zich op met dat wat we al weten en hebben meegemaakt. Hoe gek jouw verhaal ook wordt, het zal raakvlakken hebben met de werkelijkheid die iedereen kent.

Beginnen met storytelling

Oké, nu wil je natuurlijk weten wat je nodig hebt om een goed verhaal te ontwikkelen?! Het is altijd handig om een boekje bij je te hebben voor alle creaties, ingevingen en ideeën die je krijgt. En het is belangrijk dat jij je einddoel voor ogen houdt. Dus voor wie ga je het verhaal maken en wat wil je daarmee bereiken? Tegelijkertijd houd jij al je zintuigen open, zodat jij een open vizier houdt. Zo kan je creatiever denken en een goed verhaal neerzetten. Alles wat je meemaakt kan je in een verhaal verwerken. Je pikt er zelf uit wat je van belang vind en ordent dit in jouw verhaal.

Opzet van jouw verhaal

Mieke Bouma heeft het twaalfstappenplan ontworpen om een goed verhaal weg te zetten. Zij is van mening dat in ieder verhaal deze twaalf stappen terugkerend zijn. Nu beschrijf je niet zomaar een verhaal, maar jouw verhaal. In jouw verhaal kan je ook de twaalf stappen toepassen. Ook in jouw verhaal zit een een kop, midden en een staart. Tegelijkertijd is jouw verhaal niet lineair. Je gaat niet direct van A naar B. Je maakt tegenslagen mee, soms zal je terugkeren naar A, soms stoom je door naar C en soms zal je B niet eens in zicht hebben.

  1. Proloog

Dit is de opening van het verhaal. Dit moet boeiend zijn en belangstelling opwekken. Hierin maak je voelbaar dat er hoognodig iets moet gebeuren. De held zit nog in zijn dagelijkse leven en wil graag dat er iets veranderd. Welke toon zet je? In welke situatie zit de hoofdpersoon nu? Naar welke gebeurtenissen kijkt de hoofdpersoon uit?

  1. De oproep tot avontuur

Er komt beweging in het verhaal. Er gebeurt iets, waardoor de held in actie wil komen. Dit kan een gevoel van ongenoegen zijn, een geliefde die wegvalt of de sleur van het leven.

  1. Weerstand en weigering

De held wordt door de weerstand en weigering veerkrachtiger en bouwt daarmee kracht op. De weerstand of weigering kan zowel intrinsiek als excentriek zijn. De held kan zichzelf in de weg zitten of mensen om de held heen probeert het idee te dwarsbomen. Dit klinkt wellicht vervelend, echter geeft het de held meer focus. Het wordt steeds duidelijker wat de held wil. Dit heeft hij nodig om zijn doel te kunnen bereiken, zijn wil wordt sterker.

  1. Het ontvangen van assistentie

Een assistent helpt de held om naar zijn einddoel te gaan. Dit is een steunend figuur. Ook dit kan intrinsiek of excentriek plaats vinden. De held kan de kracht uit zichzelf halen of bijvoorbeeld een goed boek lezen. Of de held kan iemand tegenkomen die precies weet wat hij nodig heeft en hem daarin ondersteunt. Dit helpt de held met het zetten van de eerste stappen, echt vertrouwen om door te zetten heeft de held er nog niet in.

  1. De selectiedrempel

Hier wordt een drempel opgeworpen om te checken hoe graag de held zijn doel achterna gaat. Als de held de drempel over is zal deze niet snel terugkeren. Hierin maakt de held een bewuste keuze.

  1. De nieuwe wereld

Dit symboliseert de nieuwe weg van de held. Het doet nieuwe indrukken op en kijkt met een open vizier. Anderen zouden daar misbruik van kunnen maken. De held komt zichzelf hierin tegen. Deze leert zijn kwaliteiten en blinde vlekken kennen. Deze nieuwe wereld kan een droomwereld zijn of een nachtmerrie worden.

  1. De inwijding

De held staat er in dit stadium helemaal alleen voor, de familie en mentor zijn niet meer in de buurt. Dit is de laatste stap voordat het daadwerkelijk avontuur begint. De angsten en tekortkomingen zijn bekend.

  1. De crisis

Zoals de naam al verwijst, slaat het noodlot toe. De held komt in een vervelende situatie terecht, er wordt doorzettingsvermogen gevraagd. Dit is het keerpunt voor de held, deze moet aan de slag om de crisis door te komen. Alle controle en zekerheden moeten worden losgelaten en de held moet echt in actie komen.

  1. De dolk

In deze fase komt de held tot inzicht en realiseert deze wat er is gebeurd. Dit is het gevolg van de pijnlijke crisis. De held dient knopen door te hakken en daar moet deze sterk voor zijn. In ruil daarvoor krijgt hij erkenning en macht.

  1. De terugkeer

De held keert terug naar de gewone wereld. Deze reis is niet ongevaarlijk en de held moet nog oppassen. Hij houdt zijn doel voor ogen. Hij neemt wel alle ervaringen en overwinningen mee.

  1. Dood en wederopstanding

De held komt nog obstakels en monsters tegen op zijn terugweg. Echter is hij zo standvastig en staat hij voor zijn doel, dat hij sterker is dan het monster. Al zou hij daar voor moeten sterven, hij verdedigt zijn doel.

  1. Het elixer

De held is terug in zijn gewone wereld en heeft zijn overwinningen of schat of kennis meegenomen. Hij deelt dit graag met anderen, zodat zij kunnen zien welke reis hij heeft afgelegd. Hiermee zou hij anderen kunnen inspireren.

Storytelling symboliseert een persoonlijke reis

Een verhaal kan een persoonlijke reis weergeven of de ontwikkeling van een volk, cultuur of organisatie. Het maken en vertellen van verhalen kunnen behulpzaam zijn bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Het laat zien wat je het allerliefste zou willen als alles mogelijk is en hoe de reis daar naartoe gaat. Wat jij meemaakt zou je een verhaal kunnen noemen. Je ordent je eigen verhaal en daardoor maak je waardevolle plannen.

De vertaling die je naar het dagelijks leven kunt maken is het volgende. Je verlaat je comfortzone, je krijgt een ervaring die jou transformeert, je herstelt en je begint weer opnieuw. Natuurlijk is dat wat jij meemaakt niet zo letterlijk als de tegenslagen van een held, maar je komt wel problemen tegen die voor jou net zo eng kunnen zijn.

Zoals Joseph Campbell ooit zei: in de grot waar je niet in durft, ligt de schat die je zoekt.

Kortom: luister naar de oproep tot avontuur, ga de uitdagingen aan, overwin je angst, eis de schat op die je zoekt en doe het dan nog een keer.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Storytelling in je marketing’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.