Home » Spreker innovatie

Spreker innovatie

Wil jouw organisatie beter om kunnen gaan met verandering en de innovatiekracht verhogen? “Ja, natuurlijk!” – hoor ik je zeggen. In de prakijk is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt honderden pagina’s aan boeken en artikelen lezen over het thema innovatie, zonder dat er daadwerkelijk ook écht wat verandert.

We zitten midden in de derde industriële revolutie!

De economie van de twintigste eeuw zit in de laatste fase. Langzaam nemen we afscheid van fossiele brandstoffen en zijn we op zoek naar een duurzaam economisch model. Volgens Jeremy Rifkins zijn er drie grote veranderingen in iedere industriële revolutie:
– we communiceren anders
– onze energie opslag en transitie verandert
– ons transport verandert

De uitdaging waar organisaties op dit moment voor staan is om mee te gaan met de veranderende economie. Op weg naar ‘de nieuwe wereld’. Maar hoe doe je dat als je medewerkers in dienst hebt die al tien of zelfs dertig jaar in dienst zijn. De omslag start met de bereidheid om te veranderen.

Hebben je medewerkers voldoende innovatiekracht?

Organisaties die een tekort hebben aan innovatiekracht sterven langzaam maar zeker allemaal uit. Er zijn twee opties: of je organisatie groeit of de organisatie krimpt. Het internet heeft ervoor gezorgd dat markten, informatie en de manier waarop organisaties omgaan met klanten steeds transparanter zijn geworden. Een organisatie die niet in staat is om mee te bewegen met veranderende omstandigheden loopt net zo lang achter de feiten aan totdat het vat leeg is. Klanten kiezen vervolgens voor een concurrent die wel met hun meedacht en die producten en diensten mee heeft laten evolueren met de tijd waarin we leven.Spreker Bart van den Belt

Hoe zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk in beweging komen en het thema innovatie niet langer alleen een thema is, maar onderdeel uit gaat maken van het DNA van jouw bedrijf? De eerste stap in dit proces begint met bewustwording. Wanneer jouw club zich er bewust van is dat innovatie niet alleen noodzakelijk is, maar innovatiekracht ook al (latent) aanwezig is binnen de organisatie, dan is de eerste stap gezet.

Inspirerende sessie over innovatiekracht en veranderingsbereidheidcreatief, denken, tips, tools

Regelmatig kom ik mensen tegen die zeggen: ‘Ik ben niet creatief’. Mensen plakken zichzelf het etiket ‘oncreatief’ op en denken er verder niet meer over na. Ze denken dat creativiteit alleen is voor mensen die vroeger goed waren in tekenen. Onzin! Innovatie en nieuwe ideeën bedenken (en uitvoeren) zijn twee van de belangrijkste activiteiten die je moet doen als organisatie. Innovatie is een werkwoord en geen bijvoeglijk naamwoord.

Innovatiekracht begint met de kracht van creatief denken. Met het in beweging brengen van mensen. Met het doorbreken van denkpatronen die innovatie tegen houden. Als spreker over innovatie zorgt Bart ervoor dat hij de groep mee neemt in het ontwikkelen van “innovatie bewustzijn”. Hij doet dit door middel van een unieke mix van humor, inspiratie en interactieve opdrachten.

Concrete tools voor meer innovatiekracht

Na afloop van deze inspirerende innovatiesessie hebben jij en je collega’s de juiste tools in handen en de juiste mindset tussen de oren om écht werk te gaan maken van het thema innovatie. Leer van elkaar en ontdek hoeveel creativiteit en innovatiekracht er al aanwezig is in jezelf en in collega’s. In zijn kern is ieder mens een creatief wezen met een innerlijke drang tot ontwikkeling en innovatie. Bart helpt als spreker over innovatie dit onbenutte potentieel los te maken en toe te passen in de praktijk.

Unieke mix van prikkeling en interactie

Op een speelse en toegankelijke manier weet Bart als geen ander zijn publiek te boeien, te entertainen en praktisch toepasbare kennis over te brengen:

Meer dan een lezing over innovatie: Wanneer Bart spreekt over het thema innovatie gaat het niet alleen over theorie en tools, maar ook over welke randvoorwarden van belang zijn bij het op gang brengen van innovatiekracht. Ontspanning, plezier en kennis zijn belangrijke voorwaarden voor een goede workshop.
Bewust worden: Innovatiekracht begint bij bewustwording van de eigen denkkaders. Pas als je begrijpt dat je doorgaans in een kringetje denkt dan ben je in staat om uit dit gedachtenpatroon te stappen
Humor en inspiratie: innovatie wordt gevoed vanuit creatieve processen. Wanneer je ontspant ben je creatiever. Wanneer je creatiever bent ben je in staat meer innovatieve ideeen te genereren. Bart gebruikt humor als een katalysator om een optimale omgeving te creëren om te leren én te ontspannen.
Interactieve opdrachten: wanneer je theorie direct in de praktijk brengt dan leer je tot 40% effectiever nieuwe dingen aan. Daarom ondergaan de deelnemers zelf direct interactieve opdrachten.

Bart inhuren als spreker innovatie?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden of voor meer informatie over het boeken van Bart als spreker over innovatie.

Meer informatie om Bart in te huren voor een inspiratiesessie over innovatie? Contact opnemen