Social media marketing: bouw een online merk

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven; even je leidinggevende “appen” dat je iets later bent, op Instagram posten dat je een heerlijke lunch achter de kiezen hebt en via LinkedIn checken of je nog nieuwe connecties hebt opgebouwd. Steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van deze manier van communiceren. Maar, wat is social media, welke kanalen zijn succesvol en is het wel zo “social” als de meesten denken?

Wat is social media precies?

Social media is een veelgebruikte manier om op een interactieve en leuke wijze, via internet, informatie te delen met anderen. Met deze informatie wordt niet alleen tekst bedoeld; vandaag de dag worden er allerlei soorten content gedeeld. Denk hierbij aan muziek, afbeeldingen en video ́s. Het is een manier van communiceren, waarbij gebruik gemaakt wordt van digitale devices. Het is hip, trendy en heeft een plaats gekregen in onze dagelijkse routine.

Het is niet duidelijk vanaf wanneer men de term “social media” is gaan gebruiken, maar één van de eerste sociale netwerken was Six Degrees, opgericht in 1997. Deze site was bedoeld om donaties aan goede doelen te stimuleren. Sindsdien zijn er talloze, technische innovaties geweest. Vanaf 1999 is het mogelijk om te bloggen. LiveJournal maakte het voor iedereen mogelijk om zijn of haar verhaal kwijt te kunnen aan de wereld. Vanaf dat moment zijn de sociale netwerken als paddenstoelen uit de grond komen schieten. Dit alles heeft geleid tot een wereld waaruit social media niet meer weg te denken is. Inmiddels zijn er al veel verschillende vormen van social media ontstaan;

  • Forums: Internetpagina’s waar een vraag gesteld kan worden. Hier kan op gereageerd worden en zo kunnen anderen hulp bieden of een discussie starten. Wiki ́s: Internetpagina ́s waarbij iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar kennis te delen.
  • Weblogs: Werden oorspronkelijk gebruikt als persoonlijk dagboek, maar worden steeds vaker zakelijk ingezet. Blogs zijn interactief, omdat bezoekers de mogelijkheid krijgen om te reageren.
  • Photo sharing: Kanalen die zich specifiek richten op het delen van foto’s.
  • Video sharing: Kanalen die zich specifiek richten op het delen van video’s.
  • Review sites: Sites waar consumenten reviews kunnen lezen over een product dat ze willen aanschaffen. Ook kunnen consumenten een review achterlaten over een bepaald product.
  • Livestreaming: Social media vorm die steeds populairder wordt. Door middel van de camerafunctie is het mogelijk om livebeelden uit te zenden naar iedereen die daar geïnteresseerd in is.
  • Sociale netwerken: Maken gebruik van profielen, waarbij (persoonlijke) informatie gedeeld kan worden met vrienden, bekenden of een specifieke doelgroep.

Is social media wel social?

Daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Waarom? De definitie van sociaal is: “betrekking hebbend op de menselijke samenleving- geneigd om in groepen te leven- gevoel hebbend voor de nood van de medeleden van de samenleving”. Enerzijds zegt het woord “social” dus eigenlijk al voldoende. Social media zijn online omgevingen met een hoog interactie-gehalte. Groepen mensen komen bijeen om te communiceren over interesses en onderwerpen die zij belangrijk vinden. Zoals de definitie beschrijft willen mensen deel uitmaken van de samenleving en zijn ze geneigd om in groepen te leven. Dit zien we terug in vrijwel alle vormen van social media; mensen hebben de behoefte om hun (persoonlijke) leven te delen met anderen. Doordat anderen hierop kunnen reageren, is er wel degelijk sprake van sociaal contact.

Hebben we minder verbinding door al die sociale kanalen?
Anderzijds vinden sommigen dat social media zorgt voor afleiding. Mensen hebben de drang om 24/7 online te zijn en kijken daardoor regelmatig op hun mobiele telefoon, tablet of laptop. Niemand wilt het laatste nieuws missen, dus kan je bij de instellingen van een mobiele device bepalen dat je een melding wilt ontvangen bij “Belangrijk nieuws”. Aangezien sommigen hier toch last van hebben, zijn technologische bedrijven al bezig geweest met een “Niet storen” functie. Daarbij is het mogelijk om alle meldingen te ontvangen, zonder hiervan op de hoogte gebracht te worden.

We kunnen dus concluderen dat social media zorgt voor afleiding tijdens het dagelijks leven. Maar, het is deel geworden van onze dagelijkse routine en zorgt ook zeker voor sociaal contact. Met behulp van social media is het bijvoorbeeld mogelijk om familie, vrienden of andere bekenden vanaf de andere kant van de wereld op kraamvisite te laten komen door middel van een livestream. Waar duizenden kilometers ervoor zorgen dat mensen elkaar een lange tijd niet kunnen zien, maakt social media dit mogelijk. Hoe mooi is dat!?

Waarom zou je marketing via social media doen?

Onder ondernemers, ZZP’ers en ook in het MKB is men vaak huiverig wanneer het aankomt op investeren in marketing. Niet gek ook, want met een beperkt budget moet je iedere euro slim inzetten om het maximale uit je investering te halen. Investeren in social media marketing is een relatief kostenefficiënte en flexibele manier om dat onderste uit de kan te halen. Een manier om je doelgroep effectief en heel specifiek te kunnen bereiken en om, na verloop van tijd, ook je sales een boost te kunnen geven.

Social media inzetten is een extreem effectieve manier van marketing. Social media biedt zowel bedrijven, als consumenten veel mogelijkheden. Ten eerste maakt social media het mogelijk om in contact te komen met een specifieke doelgroep. Fraaie graphics met leuke anekdotes, interessante links en spannende verhalen kunnen de oorzaak zijn van veel exposure bij (potentiële) klanten, collega’s en concurrentie.

Onderdeel van een succesvolle branding strategie
Daarnaast kan social media marketing leiden tot succesvolle personal branding. Branding omvat alles wat een merk/bedrijf doet om een plek te veroveren in het hart van de consument. Om een sterk merk te ontwikkelen, is naamsbekendheid nodig. Social media is dé plek om naamsbekendheid te genereren. Dit kan gedaan worden door campagnes te ontwerpen met unieke kenmerken, zodat consumenten de campagne direct met het bedrijf associëren. Zo heb je de worst van de HEMA, de leeuw van de ING, en zo was er “de man” van de Albert Heijn reclames. Door spraakmakende content te ontwerpen, waarin deze unieke kenmerken terugkomen, is het goed mogelijk dat mensen de content gaan delen of erop reageren. Hierdoor bereikt de content meer mensen en dat is het doel van marketing.

Ga het gesprek aan met je klanten
Ook blijkt social media een excellente manier om het gesprek met de klant aan te gaan. Deze kanalen kunnen een snelle service bieden met behulp van chats, livestreams of de garantie dat de klant binnen één uur reactie krijgt. Hierdoor kan de loyaliteit, geloofwaardigheid en klanttevredenheid versterkt worden.
Tot slot blijkt dat social media, mits dit goed ingezet wordt, voor een hogere omzet kan zorgen. Social media zorgt voor een grotere betrokkenheid en er worden meer mensen bereikt, omdat social media de mogelijkheid biedt om content te delen. Het gevolg van een groter bereik? Meer websitebezoekers, geïnteresseerden en andere mensen die hun geld wellicht uit willen geven aan producten of diensten die het bedrijf te bieden heeft.

Groter bereik, meer betrokkenheid en betere klantenservice
Het is dus zeker aan te raden om social media in te zetten als marketingtool; groter bereik, meer betrokkenheid, betere service en het biedt de mogelijkheid om campagnes te richten op een specifieke doelgroep. Dit kan leiden tot meer exposure en een hogere omzet.

Welke kanalen moet je kiezen?

Allereerst begint alles bij een keigoede online marketing machine. Een website die zorgt voor resultaat. Daarna ga je pas aan de slag met social media kanalen. Er zijn diverse, bruikbare kanalen die inzetbaar zijn als marketingplatform. De doelgroep van het bedrijf is bij de keuze voor een kanaal wel noodzakelijk. Hieronder staat een lijst met de meest populaire kanalen die zakelijk worden gebruikt.

Facebook: Staat met vlag en wimpel bovenaan de lijst. Facebook heeft 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan er 1,18 miljard zelfs dagelijks actief zijn. Dit maakt Facebook tot het grootste sociale netwerk ter wereld. Het is tactisch om hier als bedrijf op in te spelen. Door gebruik te maken van een Facebook bedrijfspagina of Facebook Ads kunnen er specifieke doelgroepen worden aangesproken. Ook kan Facebook dienen als serviceplatform. Klanten kunnen hier hun vraag stellen of een review achterlaten.

LinkedIn: Dit kanaal is al langere tijd stabiel. Dagelijks bezoeken 4,2 miljoen Nederlanders dit sociale netwerk. LinkedIn is voornamelijk gericht op bedrijven, recruiters en sollicitanten. Hierop worden informatieve zaken over bedrijven gedeeld. Dit platform is dus niet geschikt om persoonlijke informatie met vrienden en familie te delen.

Instagram: Heeft dagelijks 300 miljoen actieve gebruikers en heeft in de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Dit social media platform wordt daardoor ook steeds vaker gebruikt door bedrijven. Ook op Instagram is het namelijk mogelijk om te adverteren.

WordPress: Wordt door veel bedrijven en particulieren ingezet om een website te ontwikkelen. Kan gebruikt worden voor webshops, (personal) weblogs, enz. WordPress biedt veel mogelijkheden om een website in te richten en is niet moeilijk in onderhoud.

Youtube: Dit kanaal bestaat al sinds 2005 en is altijd al een wereldwijd kanaal geweest, maar heeft de laatste jaren een gigantische groei meegemaakt. “Vloggers” hebben hier een grote invloed op gehad. Een vlog is een online dagboek dat vooral bestaat uit videobeelden. Steeds meer mensen gebruiken deze manier van communiceren. Bekende Nederlandse vloggers worden door bedrijven ingezet om producten in hun video ́s te promoten. Dit kan dus een zeer effectieve manier van marketing zijn om een specifieke doelgroep te benaderen.

Twitter: Uit cijfers blijkt dat de populariteit van dit sociale netwerk daalt. Ter verduidelijking: uit cijfers blijkt dat Twitter in Nederland, in één jaar tijd, 250.000 gebruikers heeft verloren (oktober 2015 – oktober 2016). Dat wil niet zeggen dat Twitter geen bruikbaar platform meer is, maar de effectiviteit ervan is afgenomen. Mensen zijn in veel gevallen overgestapt naar andere kanalen, zoals Facebook, Instagram en YouTube.

Heeft Social Media Marketing wel nut?

Vaak schiet het plaatsen van zo’n berichtje er in. Want de agenda is al overvol het plaatsen van één update zet geen zoden aan de dijk. Dus moet je je dan in allerlei bochten wringen om toch iets op Facebook te zetten? Om toch dat artikel te delen op LinkedIn? Kort antwoord: ja. Want de mogelijkheden van social media als marketinginstrument zijn simpelweg te groot om te negeren:

Reden 1: Je maakt mensen bekend met je bedrijf
Als mensen je bedrijf of onderneming niet kennen, dan kunnen ze ook geen klant bij je worden. Zo simpel is het. Één van de grootste beloften van social media marketing is dan gelukkig ook dat je op relatief laagdrempelige manier een nieuw publiek aan kunt boren. Om je doelgroep te wijzen op je bestaan. Om bekendheid te genereren. Bovendien is het maken van een bedrijfsprofiel op de meeste (zo niet, alle) social media kanalen gratis. Dus je hebt eigenlijk niets te verliezen.

Reden 2: Als je adverteert, doe je dat alleen voor het bereiken van relevante mensen
Over die doelgroep gesproken… Advertenties op social media kun je doorgaans aan hele specifieke gebruikers tonen. In tegenstelling tot traditionele marketing waarbij je met reclame in (lokale) kranten of tijdschriften en op de radio of TV je doelgroep probeert te bereiken, kun je op social media je doelgroep heel precies afbakenen. Zodat je alleen betaalt voor het laten zien van advertenties aan de mensen die voor jouw business het meest interessant zijn. En niet meer dan dat.

Reden 3: Je kunt je profileren en onderscheiden van de concurrentie
Consumenten en bedrijven gaan tegenwoordig niet zomaar meer met Jan en alleman in zee. Het internet biedt hen de mogelijkheid om eerst op onderzoek uit te gaan. Om meer informatie te achterhalen over het bedrijf in kwestie. En dat doen mensen dan ook graag. Ze gaan actief op zoek naar ervaringen en reviews van eerdere klanten en naar andere informatie die hen een beter beeld geeft van je bedrijf. Social media geeft je een kans om jezelf te profileren. Om een goede indruk te maken en om die mensen daarmee te overtuigen. Zowel in een B2C als B2B context.

Reden 4: Inzicht in je doelgroep is de sleutel tot effectieve marketing
Sociale media heten niet voor niets sociaal. Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, is iedereen het over één ding wel eens: met social media kunt je contact leggen. Contact met (potentiële) klanten. Daarmee kun je je klanten op makkelijke manier voorzien van service en ondersteuning, terwijl je ook nog belangrijke inzichten krijgt in je doelgroep. Want door met bestaande klanten en leads in gesprek te gaan, kun je ontdekken waar ze in geïnteresseerd zijn. Wat hun drijfveren zijn. Zodat je daar vervolgens weer op in kunt spelen.

Maak een strategisch social media marketing plan

Het mooie van social media? Je kunt er meteen mee starten. Vandaag nog. Nu zelfs. Op dit moment. Je hebt om te beginnen geen grote schare volgers nodig. Die trek je vanzelf wel aan. Je hoeft ook niet alle intimiderende buzzwords en termen te kennen, maar een beetje basiskennis kan geen kwaad. Kennis waarmee je een vliegende start maakt en die je helpt om social media ook echt effectief te gebruiken. Kennis die het zelfs leuker maakt om dat berichtje op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram te plaatsen.

Je strategie is de sleutel tot je online resultaat
Net als met alle online marketing, valt of staat een campagne met een strategisch opgezet social media marketing plan. Als je zomaar wat doet, dan kom je nergens. Daarom begin je met het bedenken wat je wilt bereiken. Meer bekendheid? En uiteindelijk meer sales? Maak het concreet en vooral meetbaar. Want anders weet je niet of je strategie werkt of dat je ‘m toch wat moet aanpassen om betere resultaten te halen. Het uitwerken van een social media marketing plan geeft je vaak al wel genoeg ideeën, maar altijd maar weer met creatieve uitingen komen is vaak nog niet zo makkelijk. Helemaal niet als je ondertussen ook nog je bedrijf probeert te runnen. Logisch. Daarom helpen we je graag op een stukje verder op weg met wat tips die je helpen om opvallende content te creëren als het even niet wil lukken.

Breng je doelgroep in kaart
Zo specifiek mogelijk. Op welke platformen zijn te vinden? Van welke kanalen maken ze gebruik? En vraag jezelf vooral ook af waarom ze juist van die social media kanalen gebruik maken. De motivatie om tijdens de koffiepauze LinkedIn te gebruiken is immers anders dan om even je Facebook te checken als je ‘s avonds uitgeput op de bank ligt. Kortom, wat zijn de social media behoeftes van je doelgroep?

Geef invulling aan de behoeftes van je doelgroep
Het gaat er hierbij niet zozeer om of je je doelgroep bereikt, maar om hoe je dat doet. Met welke content. Laat je creativiteit op de vrije loop en houd ondertussen de resultaten nauwlettend in de gaten, zodat je je social media marketing strategie bij kunt sturen als dat nodig is.

Deel tips en tricks
Jij bent een expert in je vakgebied. Vertaal die expertise naar praktische tips en tricks waarmee je doelgroep aan de slag kan. Deel stappenplannen en handleidingen. Put daarbij uit de vragen die je vaak krijgt. Dat levert gegarandeerd waardevolle content op.

Vraag om een mening
Een handige manier om reacties uit te lokken is om een stelling te posten. Een uitdagende stelling waarbij je volgers met een emoticon kunnen reageren of ze het ermee eens zijn. Of juist niet. Dat geeft je ook meteen weer wat extra inzicht in je doelgroep.

Geef een kijkje achter de schermen
Door medewerkers aan het woord te laten of te laten zien waar je zoal mee bezig bent, geef je je bedrijf of onderneming een gezicht. Dat maakt het voor je doelgroep makkelijker om mee te communiceren – en om een persoonlijke connectie met je bedrijf te maken.

Check de concurrentie
Als je creatieve brein je even in de steek laat, kun je ook prima wat inspiratie op doen bij concurrenten. Scroll eens door hun tijdlijn heen en ontdek welke posts veel likes of reacties op hebben geleverd. Je hoeft dat succes niet te kopiëren door hetzelfde berichtje te plaatsen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om je erdoor te laten inspireren en het idee van de post subtiel te betrekken op jouw bedrijf.

Do’s and dont’s bij het inrichten van je social media marketing

Wanneer bedrijven of merken social media willen inzetten als marketingtool, moeten ze daarbij wel rekening houden met een aantal cruciale zaken. Zie hieronder de do’s en dont’s bij het inrichten van social media als marketingtool.

Do’s

Ontwerp unieke en spraakmakende content
Combineer visuele graphics met quotes, maak gebruik van de huisstijl van het bedrijf en bovenal: trigger mensen om te reageren op de content. Hierdoor verzamel je reacties en wordt het bereik groter.

Zorg voor regelmaat
Om te zorgen voor exposure en branding, is het belangrijk om continue actief te zijn via de social mediakanalen. Dit hoeven niet altijd lange teksten te zijn; een eenvoudige graphic of een kort filmpje kan al voldoende zijn. Daarbij is timing een uiterst belangrijke factor. Welke dag en welk tijdstip is het meest effectief?

Gebruik humor!
Mensen houden van humor. Dat is een algemeen gegeven. Maak hier gebruik van! Zorg dat ze moeten lachen, reageren of in het beste geval anderen taggen. Ook hierdoor bereik je meer mensen en creëer je een grotere doelgroep.

Wees gericht op de doelgroep
Ieder bedrijf heeft zijn eigen doelgroep(en). Focus je voornamelijk op deze doelgroepen. Kies bewust voor kanalen en stem de content af op de doelgroep. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door jongeren, dit kanaal kan dus beter niet ingezet worden als marketingtool voor bijvoorbeeld scootmobiels.

Maak gebruik van meerdere kanalen
Spreid je kansen. Zorg dat content verspreid wordt via verschillende kanalen, zodat zo veel mogelijk mensen de content zien. Maar, zet nooit dezelfde content op meerdere kanalen! Op Facebook wordt wat anders verwacht dan op weblogs. Denk goed na over de doelgroep bij het publiceren van de content per kanaal!

Dont’s

Zorg dat je niet overdrijft
Bedrijven hebben soms de neiging om te veel van zich te laten horen. Ze denken vaak: “hoe meer contactmomenten, hoe beter”. Maar niets is minder waar. Mensen willen niet continue benaderd worden. Vermijd spammen!

Negeer geen enkele reactie
Iedereen krijgt weleens te maken met ongewenste reacties, zo ook op social media. Laat niet merken dat de reactie ongewenst is. Reageer professioneel of neem persoonlijk contact op met de betreffende persoon. Reageren zorgt voor waardering; het gevoel dat mensen gehoord worden. Negatie zorgt voor afkeer en teleurstelling. Reageer dus altijd!

Verkooppraatjes zijn een no-go
Laat niet merken dat het om reclame gaat. Mensen vinden het vervelend als ze het gevoel hebben dat ze iets móéten kopen. Zorg ervoor dat mensen keuzevrijheid hebben en verplicht ze niet om actie te ondernemen. Uiteindelijk zal dat meer opleveren!

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan dit artikel.
Gebruik jij social media? Welke Social Media tips heb je?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *