Een goed begin is het halve werk. Een goed begin van een bedrijf is een goed ondernemingsplan. Maar dan moet je die wel eerst schrijven, natuurlijk. Dat kan lastig zijn, en daarom in deze blog nuttige informatie en tips om een duidelijk ondernemingsplan op te stellen. Zo overtuigend, dat de investeerders voor je in de rij zullen staan. Okay, misschien niet in de rij, maar een prachtig plan wordt het zeker!

Waarom zou ik een ondernemersplan schrijven?

Er zijn twee partijen die blij zijn met een ondernemingsplan: jijzelf en de investeerders. Waarom jijzelf? Omdat je een goed idee hebt voor een bedrijf. Je hebt een gat in de markt gevonden, of een onbediende doelgroep. Alleen: dat idee zit nog in je hoofd! En daar moet het uit. Het leuke aan een ondernemingsplan schrijven is dat je dat hele idee tot in de puntjes gaat onderzoeken, opschrijven en uitwerken. Je gaat je geesteskind baren op papier. En dat niet alleen: je gaat van je ondernemingsplan tegelijkertijd een betoog maken. Waarom dit idee inderdaad briljant is. Waarom deze doelgroep inderdaad zit te snakken naar de extra large knakworsten uit blik die jij wilt gaan verkopen.

Dat is leuk, want hoe meer onderzoek je doet naar de branche, de concurrenten en de marktsituatie, hoe meer zin je krijgt om te starten. Daarnaast is het ook altijd zo dat ideeën in je hoofd nog veel haken en ogen blijken te hebben zodra je ze op papier zet. Al die kleine uitdagingen los je tijdens het schrijven van het plan op, zodat je uiteindelijk een strak, duidelijk bedrijfsidee hebt dat zichzelf haast al bedruipt. Daarom is een ondernemingsplan zo belangrijk.

En dat is meteen ook de reden waarom je het plan schrijft voor je investeerders. Je wilt ze overtuigen. Je wilt dat ze na het lezen geen één vraag meer hebben omdat het zo duidelijk was. Net zoals iemand voor z’n bedrijf een website heeft om klanten en geïnteresseerden naar te verwijzen, zo heeft een beginnende ondernemer een ondernemingsplan. Zonder ondernemingsplan is het voor niemand duidelijk wat je eigenlijk wilt. Tenzij je bij iedereen die ernaar vraagt een uur tijd hebt om het uit te leggen. Maar dat zal vast niet.

Wat moet er in een ondernemingsplan staan?

In principe is er geen vast format voor een ondernemingsplan. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je wilt oprichten, is het zaak een duidelijke opbouw te maken. Toch is er wel een aantal dingen dat in elk plan thuishoort. Ik zet ze voor je op een rijtje:

  • Een korte, duidelijke samenvatting van je idee. Het liefst ongeveer een A4’tje dat je in vijf minuten kunt lezen. Hierin leg je je idee uit, beginnend bij het Waarom: wat is je missie en je bedoeling met het bedrijf? Daarna leg je uit Wat je van plan bent te maken of aan te bieden, en je eindigt met Hoe je van plan bent dat te gaan doen.
  • Jouw bedrijf en de markt. Je legt hier uitgebreider uit wat je wilt gaan produceren, en je plaatst het in de context van de markt waarin je opereert. Sluit je aan bij innovaties? Zijn recente ontwikkelingen in het werkveld relevant? Zal jouw bedrijf last hebben van concurrentie? Waar heeft je doelgroep concreet behoefte aan? Zet het er allemaal in.
  • Het financiële plan. Vrij simpel: wat je nodig denkt te hebben om je onderneming op te zetten en van start te laten gaan. Maar ook hoe de geldstromen zullen lopen als het bedrijf actief draait. Wat je verdienmodel is en hoe je om zult gaan met financiële tegenvallers. Maak een begroting van het eerste jaar en licht dat toe. Hiervan zullen je investeerders elk detail willen weten, dus wees zorgvuldig.
  • Je marketingplan. “Als mijn product of dienst goed is, verkoopt het zichzelf.” Een veelgehoorde en goedbedoelde uitspraak die helaas niet altijd klopt. Je bent lang niet de enige in jouw branche die kwaliteit voorop heeft staan. Leg dus uit hoe jij je klanten gaat bereiken, zodat je bedrijf kan rekenen op een constante stroom aan opdrachten.

Hoe begin ik met schrijven?

Beginnen is lastig, zeker als druk op jezelf zet om een goed plan te schrijven. Begin daarom met de inleiding, zoals ik in de vorige vraag uitlegde. Dat kan even duren; wees ook niet bang om het te schrijven, weg te leggen en twee dagen later helemaal om te gooien. Als je klaar bent, heb je overzicht en een beter idee over hoe je je ondernemingsplan gaat indelen. Dan kun je alle aspecten uitgebreid gaan uitleggen in de hoofdstukken na de inleiding. Zo groeit het plan vanzelf.

Als je het nog steeds lastig vindt om iets op papier te krijgen, is het handig om een voorbeeldplan van internet te gebruiken. Zo kun je de verschillende onderdelen invullen en weet je zeker dat je goed zit. Kijk bijvoorbeeld op ondernemingsplan-maken.nl of ondernemingsplan-sjabloon.

Tip 1: Ga op zoek naar kritiek (en weerleg die)

Zoals ik al zei: het idee zit in je hoofd, en het is daar geweldig. Zodra het op papier komt, is het nog steeds geweldig, hoewel er nog wat aan geschaafd moet worden. Maar zodra je het laat lezen aan je partner, vriendin, overbuurman…

Poe poe. Dan blijken er ineens allerlei kleine problemen en onduidelijkheden te zijn die je zelf nog niet gezien had. Sterker nog: misschien trekt die overbuurman z’n wenkbrauwen wel op en vraagt hij: “Serieus? XL-knakworsten?” Dat zijn vervelende schoppen tegen het vertrouwen dat je in je idee had, en ze snijden vaak nog hout ook. Maar juist daarom moet je je ondernemingsplan aan zoveel mogelijk mensen laten lezen. Vraag ze eerlijk en op de man af of ze het wel echt een goed idee vinden. Of ze zelf jouw product zouden kopen. Of ze zelf bij jouw bedrijf zouden willen werken. Maar vooral: waarom wel? (of niet)

Ik hoop dat je veel kritiek krijgt. Puur omdat je daar het meeste van leert. Als je al een heel ondernemingsplan onderzocht hebt, is je idee waarschijnlijk prima. Daar gaat het niet om. Maar enthousiasme heeft de neiging om de lastige kanten van een idee weg te duwen. De mensen die kritiek geven, overbelichten die kanten juist. Luister er dus goed naar, maar laat ze niet je vertrouwen in het idee kapotmaken.

En doe er vervolgens wat mee. Doe meer onderzoek en bedenk oplossingen voor de nieuwe uitdagingen. Gooi misschien je idee een beetje om, zodat het “verdraaid, inderdaad zeg, nog veel beter!” is. Nu heb je een ondernemingsplan 2.0, dat duidelijker en overtuigender is.

Tip 2: Praat met iemand die het al een keer gedaan heeft

Dit lijkt een open deur, en misschien heb je het al gedaan. Maar zelfs als je denkt: “Ik red het prima in m’n eentje, heb geen hulp nodig!” dan is het nuttig om te gaan sparren met een ervaringsdeskundige. Want wat het is: je zit eigenlijk nog in de brainstormfase van je bedrijf. De kern van brainstormen is: tien slechte ideeën, één goede. Het gaat erom zoveel mogelijk input te krijgen. Daarna ga je verder met het schrijven van je plan en filter je alle onrealistische ideeën eruit, maar je houdt toch goede feedback over waar je wat mee kunt. Dingen die je in je eentje niet bedacht had.

Daarnaast ben je een beginner in het ondernemen (tenzij je natuurlijk in het verleden al meer gedaan hebt met knakworsten), dus een vriend of een kennis die je voor is gegaan, kan je slimme tips geven. Dingen die je niet mag vergeten, of dingen die je snel fout doet. Zo sta je sterker als beginnende ondernemer en krijg je er nog meer zin in.

Tip 3: Neem de tijd

Een baby groeit negen maanden lang in de baarmoeder. Dan pas is het klaar om naar buiten te komen. Een goede Schotse whisky zit jarenlang in het vat. Dan pas wordt het in flessen geschonken en verkocht. Je hoeft geen negen maanden te doen over je ondernemingsplan, maar ga het niet in een weekend zitten afraffelen. Ideeën hebben de tijd nodig om te rijpen en zich te ontwikkelen. Zeker als je feedback vraagt bij andere mensen: je brein slaat al die input op, en gaat er wat mee doen. Maar dat kan best even duren. Je kent het wel: soms kun je even niet op een naam komen. Vervolgens vergeet je het hele gesprek en ineens, een uur later: “Oh ja! Annerieke heet ze!”

Geef jezelf dus de tijd! Iets als markt- of brancheonderzoek is niet aan tijd gebonden, maar bijvoorbeeld nadenken over je personeelsbeleid mag best even duren. Daar wordt het alleen maar beter van.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *