Ondernemerschap: wat iedere ondernemer moet kennen en kunnen

Een eigen bedrijf starten. Ondernemer worden. Veel mensen dromen ervan. Veel mensen hebben ideeën, maar zetten niet de stap. Omdat ze de zekerheid van hun huidige baan niet op willen zeggen, bijvoorbeeld. Omdat ze niet goed weten hoe ze moeten beginnen of omdat ze niet weten of ze er wel geschikt voor zijn. Of ze het wel kunnen. Jammer, want die twijfel is vaak helemaal niet nodig.

Je wordt namelijk niet als ondernemer geboren. Tuurlijk, de één is er beter in dan de ander. Soms heeft iemand er nu eenmaal meer aanleg voor. Maar goed ondernemerschap draait niet alleen om talent. Nee, het hebben van de juiste mindset en het beschikken over een aantal basisvaardigheden spelen net zo’n grote rol. Misschien nog wel groter. En iedereen kan zichzelf die denkwijze eigen maken en die handige competenties ontwikkelen.

Wat houdt ondernemerschap precies in?

Ondernemerschap betekent dat je potentieel ziet in een idee en dat weet te vertalen in een product of dienstverlening om vervolgens een bedrijf te ontwikkelen, organiseren en te runnen met het plan om er winst mee te maken. Ook al brengt het risico’s met zich mee. Althans, dat is ondernemerschap in klassieke zin.

Vandaag de dag betekent ondernemer zijn meer dan dat. Tegenwoordig zijn ondernemers een soort wereldverbeteraars. Mensen met ideeën voor de oplossing van een bepaald probleem. Maar het zijn vooral ook mensen die die ideeën niet op hun nachtkastje te laten liggen. Mensen die het lef hebben om iets met die ideeën te doen.

Of het daarbij nu gaat om ondernemers die de problemen van de alledaagse man proberen op te lossen, die mensen bij elkaar weten te brengen of die met een revolutionaire oplossing die wereld écht een betere plek maken … ze hebben allemaal één ding gemeen: ze ondernemen actie.

 “It’s not about ideas. It’s about making ideas happen.”

– Scott Belsky

Onthoud je drijfveren, blijf gemotiveerd

Je hoort vaak dat mensen ondernemer worden omdat ze dan kunnen doen wat ze leuk vinden. En eigen baas zijn betekent ook dat je zelf de richting op kunt gaan die je wilt. Dat je zelf je werkweek in kunt richten. Dat je woon- en werkverkeer kunt vermijden, als je dat wilt. Flexibiliteit en vrijheid .En financiële onafhankelijkheid, niet te vergeten. Geld is niet het belangrijkste, maar het is wel fijn om je succes ook in financiële zin uitbetaald te zien.

Maar er is meer. De afwisseling in werkzaamheden, bijvoorbeeld. Het ene moment doe je de boekhouding, het andere moment heb je een gesprek met een potentiële klant en weer iets later doe je waar je echt goed in bent. Dat geeft je nieuwe energie. Maar ook de continue uitdaging, het creatief bezig zijn en jezelf constant blijven ontwikkelen zijn redenen waarom mensen ondernemer worden.

Het is belangrijk om eens na te gaan waarom jij ondernemer bent geworden. Of wilt worden. Als je dat goed in je achterhoofd houdt, kun je je namelijk makkelijk herinneren waarom je doet wat je doet. Zodat je gemotiveerd aan het werk blijft gaan als het even tegen zit. Zodat je je door eventuele moeilijke periodes heen kunt slaan en daarna kunt genieten van alles wat het ondernemerschap te bieden heeft.

De mindset die je moet hebben

Succesvol ondernemerschap begint met een visie. Met een doel. En de discipline en ambitie om constant aan dat doel te werken door jezelf en je bedrijf te blijven ontwikkelen en verbeteren. Door nieuwe dingen te proberen. Wees daarbij niet bang om fouten te maken. Ondernemen gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Zolang je maar leert van je fouten.

Wees daarbij vol vertrouwen en overtuigd van je visie, maar sta ook open voor advies en kritiek. Want, ook al ben je het er misschien niet mee eens of denk je het beter te weten, van je meest kritische klanten leer je waar je jezelf kunt verbeteren. Denk daarom altijd vanuit je klant. Want hij of zij is de levensader van je bedrijf. Hij of zij koopt immers jouw product of kiest voor jouw diensten.

Van gewone ondernemer naar succesvolle zakenman

Waarop onderscheidt het kaf zich van het koren? Wat zijn de eigenschappen van een succesvolle ondernemer? En wat zijn de vaardigheden en competenties waarover je moet (leren) beschikken om je onderneming met succes te laten groeien?

Doorzettingsvermogen

Als ondernemer moet je over een flinke dosis doorzettingsvermogen beschikken. Er gaan tegenslagen komen. Ongetwijfeld. Maar laat je niet van de wijs brengen.  Na regen komt zonneschijn.

Risico’s inschatten (en durven nemen)

Ondernemerschap brengt soms risico’s met zich mee. Onzekere situaties. Succesvolle ondernemers weten die risico’s goed in te schatten en zien daardoor geen bedreigingen, maar kansen. Het benutten van die kansen loont.

Creativiteit

En daarmee bedoelen we niet dat je geweldig goed moet kunnen schrijven of dat je schitterende grafische ontwerpen kunt maken. Creativiteit heeft te maken het ‘out of the box’ denken. Het unieke zien in ideeën en precies dat weten te exploiteren.

Goed kunnen plannen

Als eigen baas moet je planmatig te werk kunnen gaan. De hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden, zodat je doel- en resultaatgericht kunt blijven werken. Daar hoort ook natuurlijk ook een strak agendabeheer bij en het bijhouden van een overzichtelijke financiële administratie.

Overtuigingskracht

Succesvolle ondernemers zijn meesters in het overtuigen. In het verkopen van hun product of dienst en anderen daar enthousiast over te maken. Door goed te luisteren ontdekken zij de behoeften en problemen van de klant en spelen daar handig op in.

De drang om te leren

Je bent als freelancer, ZZP’ers of zelfs eigenaar van een groot bedrijf nooit uitgeleerd. Alleen door jezelf en je onderneming continu te ontwikkelen en verbeteren kun je inspelen op veranderingen en jezelf blijven onderscheiden. Cruciaal voor zakelijk succes.

Doorbreken met je business: zakelijk én persoonlijk groeien

Met een goed idee en alle competenties van een goede ondernemer ben je er nog niet. Je moet ook nog daadwerkelijk aan de slag met je onderneming. Dat begint met het ontwikkelen van een duidelijke propositie: weten wat jouw toegevoegde waarde is. Dit is de fundering waarop je je bedrijf bouwt en de basis waarop je meer klanten krijgt – en waarmee je die klanten meteen kunt overtuigen.

Die marktpropositie of positionering vormt ook het uitgangspunt van je marketing. En het opzetten en implementeren van zo’n effectieve (online) marketingstrategie is weer van belang om ervoor te zorgen dat je stabiele stroom aan klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Evenals netwerken. Waardevolle contacten leggen voor later. Zodat je je bedrijf draaiende kunt houden – en kunt laten groeien.

Daarnaast blijf je aan jezelf werken, weet je nog? Je moet blijven leren om je eigen uitdagingen en beperkingen om te zetten in iets positiefs. Hoe je je eigen gedrag kunt veranderen om productiever te zijn en om je doelen sneller te behalen. Want zo beleef je een doorbraak naar succes.

Een ondernemerschap opleiding is de bouwsteen voor succes

Goed nieuws voor startende ondernemers en of voor de (kleine) ondernemer die met zijn bedrijf wilt groeien: De Zakelijk Succes Academie biedt als enige in Nederland een PostHBO geaccrediteerde opleiding ondernemerschap, waarin je al die elementen behandelt. Alle onderdelen die het fundament vormen voor zakelijk succes als ondernemer.

Het bestaat uit praktische trainingen en cursussen die je de handvatten bieden waarmee je kunt bouwen aan je bedrijf. Houvast die je in staat stelt om te groeien op zakelijk gebied. Zodat je maximaal kunt genieten van het ondernemerschap.