Wat is zakelijk succes en wat is het juist niet?

Mijn eigen definitie van ‘zakelijk succes’ is financieel vrij zijn, omdat dat keuzemogelijkheden biedt en ervoor zorgt dat ik nooit meer hoef te werken voor het geld. Iets uitgebreider: ik ben financieel vrij door te doen wat ik leuk vind (en waar ik goed in ben) met mensen om wie ik geef (leuke collega’s, leuke klanten) in een omgeving waarin ik iets kan bijdragen. Dat laatste element is ook precies de reden waarom ik op het punt sta om te stoppen met het spreken in organisaties en bij de overheid et cetera: omdat ik geloof dat juist ondernemers een grote impact kunnen hebben op onze maatschappij. Enerzijds omdat ze een belangrijk bijdrage leveren aan de economie, anderzijds omdat er in de toekomst gewoon een uitdaging voor ons ligt als het gaat om werkgelegenheid. En wij als ondernemers kunnen daarin een verschil maken, of je dat nu doet vanuit je rol als ZZP’er of als MKB’er met 10 mensen in dienst. Wij kunnen het verschil maken.

Wat is succes volgens de Zakelijk Succes Academy? (En ook: wat is het niet?)

Succes is niet: het hebben van veel geld. Het is niet de hoeveelheid geld die de mate van succes bepaalt.
Succes is wel: rijkdom. Rijkdom is allesomvattend. Ja, het ook geld is er een onderdeel van. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin je geld nodig hebt om je huur te kunnen betalen. En boodschappen doen zonder geld gaat je gegarandeerd ook niet lukken. (“Geld? Nee, daar doe ik niet aan… Maar ik kan je wel een knuffel geven!”). Maar rijkdom omvat dus veel meer dan alleen geld. Rijkdom is ook gezondheid, geluk en relaties met de mensen die je om je heen hebt.

Succes is niet: het hebben van een groot netwerk. Dat is nu helemaal ‘in’. Je wordt dan een zogenaamde ‘LION’: een LinkedIn Open Netwerker. Je vermeldt dan in je profiel dat je je netwerk openstelt en accepteert zo veel mogelijk verzoeken. En voor je het weet, zijn er duizenden mensen die je volgen. Daar heb je alleen helemaal niets aan! Je creëert zo weliswaar een platform, maar daar heb je pas iets aan als je er ook daadwerkelijk waarde aan kunt leveren, als er een relatie ontstaat.
Succes is wel: de waarde van je relaties (in combinatie met de grootte van je netwerk, dat dan weer wel).

Succes is niet: kopiëren. Dat zeg ik áltijd tegen élke ondernemer: wees geen kopie, maar wees iemand die creëert.
Succes is dus wel: creëren. Je hoeft niet onderscheidend te zijn in de strategie, maar wel in de uitvoering. Een strategie die werkt, werkt. Een strategie is immers niets anders dan een aantal stappenplannen. Er echter zijn veel ondernemers die het precies andersom doen. Zij kopiëren van alles exact: dezelfde kleurstelling, dezelfde verhalen, en ga zo maar door. Maar strategisch willen ze het helemaal anders doen. Dat werkt niet. Neem de strategie gerust van een ander over, maar zorg ervoor dat de uitvoering uniek is.

Succes is niet: het hebben van veel ideeën. (Al is er natuurlijk niets mis mee om veel ideeën te hebben.)
Succes is wel: actie! Je hebt pas iets aan ideeën wanneer je er ook actie aan koppelt. Je moet je ideeën vertalen naar iets wat je ook daadwerkelijk gaat doen. Succes is voor de doeners! Veel mensen hebben kennis. En blijven steeds maar meer kennis vergaren. Maar je hebt pas iets aan kennis als die toegepast kan worden en er een praktische uitvoering aan gekoppeld wordt. Daarvoor heb je een strategie nodig: een strategie is een combinatie van kennis en actie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Wat is zakelijk succes en wat is het juist niet?

Mijn eigen definitie van ‘zakelijk succes’ is financieel vrij zijn, omdat dat keuzemogelijkheden biedt en ervoor zorgt dat ik nooit meer hoef te werken voor het geld. Iets uitgebreider: ik ben financieel vrij door te doen wat ik leuk vind (en waar ik goed in ben) met mensen om wie ik geef (leuke collega’s, leuke klanten) in een omgeving waarin ik iets kan bijdragen. Dat laatste element is ook precies de reden waarom ik op het punt sta om te stoppen met het spreken in organisaties en bij de overheid et cetera: omdat ik geloof dat juist ondernemers een grote impact kunnen hebben op onze maatschappij. Enerzijds omdat ze een belangrijk bijdrage leveren aan de economie, anderzijds omdat er in de toekomst gewoon een uitdaging voor ons ligt als het gaat om werkgelegenheid. En wij als ondernemers kunnen daarin een verschil maken, of je dat nu doet vanuit je rol als ZZP’er of als MKB’er met 10 mensen in dienst. Wij kunnen het verschil maken.

Wat is succes volgens de Zakelijk Succes Academy? (En ook: wat is het niet?)

Succes is niet: het hebben van veel geld. Het is niet de hoeveelheid geld die de mate van succes bepaalt.
Succes is wel: rijkdom. Rijkdom is allesomvattend. Ja, het ook geld is er een onderdeel van. We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin je geld nodig hebt om je huur te kunnen betalen. En boodschappen doen zonder geld gaat je gegarandeerd ook niet lukken. (“Geld? Nee, daar doe ik niet aan… Maar ik kan je wel een knuffel geven!”). Maar rijkdom omvat dus veel meer dan alleen geld. Rijkdom is ook gezondheid, geluk en relaties met de mensen die je om je heen hebt.

Succes is niet: het hebben van een groot netwerk. Dat is nu helemaal ‘in’. Je wordt dan een zogenaamde ‘LION’: een LinkedIn Open Netwerker. Je vermeldt dan in je profiel dat je je netwerk openstelt en accepteert zo veel mogelijk verzoeken. En voor je het weet, zijn er duizenden mensen die je volgen. Daar heb je alleen helemaal niets aan! Je creëert zo weliswaar een platform, maar daar heb je pas iets aan als je er ook daadwerkelijk waarde aan kunt leveren, als er een relatie ontstaat.
Succes is wel: de waarde van je relaties (in combinatie met de grootte van je netwerk, dat dan weer wel).

Succes is niet: kopiëren. Dat zeg ik áltijd tegen élke ondernemer: wees geen kopie, maar wees iemand die creëert.
Succes is dus wel: creëren. Je hoeft niet onderscheidend te zijn in de strategie, maar wel in de uitvoering. Een strategie die werkt, werkt. Een strategie is immers niets anders dan een aantal stappenplannen. Er echter zijn veel ondernemers die het precies andersom doen. Zij kopiëren van alles exact: dezelfde kleurstelling, dezelfde verhalen, en ga zo maar door. Maar strategisch willen ze het helemaal anders doen. Dat werkt niet. Neem de strategie gerust van een ander over, maar zorg ervoor dat de uitvoering uniek is.

Succes is niet: het hebben van veel ideeën. (Al is er natuurlijk niets mis mee om veel ideeën te hebben.)
Succes is wel: actie! Je hebt pas iets aan ideeën wanneer je er ook actie aan koppelt. Je moet je ideeën vertalen naar iets wat je ook daadwerkelijk gaat doen. Succes is voor de doeners! Veel mensen hebben kennis. En blijven steeds maar meer kennis vergaren. Maar je hebt pas iets aan kennis als die toegepast kan worden en er een praktische uitvoering aan gekoppeld wordt. Daarvoor heb je een strategie nodig: een strategie is een combinatie van kennis en actie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Wat is zakelijk succes en wat is het juist niet?’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang een keer per maand de BartCast. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.