Twee sleutels tot zakelijke groei onthuld
Er zijn maar twee dingen die écht nodig zijn om te groeien met je bedrijf. Maar twee… dat is te overzien, toch? (Ik geef het toe: de uitvoering ervan is waarschijnlijk wat complexer.)
Zichtbaarheid
Het eerste waar je voor moet zorgen is zichtbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat je zichtbaar bent, dat je gezien wordt. Dat mensen meteen aan jou denken als ze jouw product of dienst nodig hebben. Of dat ze je kunnen vinden als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Als niemand je ziet, weet ook niemand dat je er bent. Er zijn mensen die ergens ver weggestopt gaan zitten denken: ik ben heel goed in mijn vak. Maar zo kom je natuurlijk nergens. Je moet zichtbaar zijn! En dat vinden sommige ondernemers best een beetje spannend. Het betekent dat je je bezig zult moeten gaan houden met marketing. Online (bijvoorbeeld via je eigen website, een blog, social media) of in het ‘echte’ leven, bijvoorbeeld door te netwerken of door het spreken op of organiseren van bijeenkomsten of andere activiteiten. Durf de calvinistische bescheidenheid van je af te schudden en je hoofd boven het maaiveld uit te steken.
Toegevoegde waarde
De tweede factor is: toegevoegde waarde leveren. Waar hebben je klanten (en prospects) behoefte aan? Hoe kun jij hen helpen met jouw specifieke kennis en vaardigheden, met jouw producten en diensten? Aansluiten bij de behoeften van je klant, en hun verwachtingen het liefst nog overtreffen. Leer jezelf, je product, je dienst te verkopen. Deze twee factoren zijn cruciaal om een succesvolle onderneming op te bouwen: zichtbaarheid en toegevoegde waarde.
Systeem, structuur en strategie
Natuurlijk moet je goed zijn in je vak. Dat staat als een paal boven water. Maar daarmee heb je nog niet genoeg voor een succesvolle onderneming. Naast je vakinhoudelijke kennis en ervaring zul je dus ook moeten leren ondernemen. En dat is voor veel mensen een ware uitdaging. Ze zijn echte professionals in hun vak, maar hebben nooit geleerd hoe ze moeten ondernemen, wat daar allemaal bij komt kijken. Ondernemen is focussen op zichtbaar zijn en op het leveren van toegevoegde waarde. Daar bouw je vervolgens een systeem omheen. Daarbij kun je denken aan het ontwerpen van bepaalde processen en het gebruiken van bepaalde software. Je moet structuur aanbrengen. Structuur in je dagbesteding, in je workflow, in je processen. En je hebt een strategie nodig, zodat je kunt blijven groeien.
Er zijn dus maar twee dingen echt belangrijk: zichtbaarheid en toegevoegde waarde, en die twee zaken kun je ondersteunen door het gebruik van systemen, structuren en strategie.
Wil je meer te weten komen over hoe je (beter) zichtbaar kunt worden en (nog meer) toegevoegde waarde kunt leveren aan je klanten? Neem dan nu contact met me op: https://www.bartvandenbelt.nl/contact/
Twee sleutels tot zakelijke groei onthuld
Er zijn maar twee dingen die écht nodig zijn om te groeien met je bedrijf. Maar twee… dat is te overzien, toch? (Ik geef het toe: de uitvoering ervan is waarschijnlijk wat complexer.)
Zichtbaarheid
Het eerste waar je voor moet zorgen is zichtbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat je zichtbaar bent, dat je gezien wordt. Dat mensen meteen aan jou denken als ze jouw product of dienst nodig hebben. Of dat ze je kunnen vinden als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Als niemand je ziet, weet ook niemand dat je er bent. Er zijn mensen die ergens ver weggestopt gaan zitten denken: ik ben heel goed in mijn vak. Maar zo kom je natuurlijk nergens. Je moet zichtbaar zijn! En dat vinden sommige ondernemers best een beetje spannend. Het betekent dat je je bezig zult moeten gaan houden met marketing. Online (bijvoorbeeld via je eigen website, een blog, social media) of in het ‘echte’ leven, bijvoorbeeld door te netwerken of door het spreken op of organiseren van bijeenkomsten of andere activiteiten. Durf de calvinistische bescheidenheid van je af te schudden en je hoofd boven het maaiveld uit te steken.
Toegevoegde waarde
De tweede factor is: toegevoegde waarde leveren. Waar hebben je klanten (en prospects) behoefte aan? Hoe kun jij hen helpen met jouw specifieke kennis en vaardigheden, met jouw producten en diensten? Aansluiten bij de behoeften van je klant, en hun verwachtingen het liefst nog overtreffen. Leer jezelf, je product, je dienst te verkopen. Deze twee factoren zijn cruciaal om een succesvolle onderneming op te bouwen: zichtbaarheid en toegevoegde waarde.
Systeem, structuur en strategie
Natuurlijk moet je goed zijn in je vak. Dat staat als een paal boven water. Maar daarmee heb je nog niet genoeg voor een succesvolle onderneming. Naast je vakinhoudelijke kennis en ervaring zul je dus ook moeten leren ondernemen. En dat is voor veel mensen een ware uitdaging. Ze zijn echte professionals in hun vak, maar hebben nooit geleerd hoe ze moeten ondernemen, wat daar allemaal bij komt kijken. Ondernemen is focussen op zichtbaar zijn en op het leveren van toegevoegde waarde. Daar bouw je vervolgens een systeem omheen. Daarbij kun je denken aan het ontwerpen van bepaalde processen en het gebruiken van bepaalde software. Je moet structuur aanbrengen. Structuur in je dagbesteding, in je workflow, in je processen. En je hebt een strategie nodig, zodat je kunt blijven groeien.
Er zijn dus maar twee dingen echt belangrijk: zichtbaarheid en toegevoegde waarde, en die twee zaken kun je ondersteunen door het gebruik van systemen, structuren en strategie.
Wil je meer te weten komen over hoe je (beter) zichtbaar kunt worden en (nog meer) toegevoegde waarde kunt leveren aan je klanten? Neem dan nu contact met me op: https://www.bartvandenbelt.nl/contact/
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!