Opstarten en opschalen: Tips voor een succesvolle onderneming
Opstarten en opschalen
Afgelopen week hielden we een coachingswebinar met een aantal klanten. Onder die klanten waren zowel startende als gevorderde ondernemers. Tijdens dat webinar konden mensen vragen stellen. Een van de starters vroeg: ‘Hoe creëer ik nu precies een bedrijf?’ En een gevorderde ondernemer wilde weten hoe hij sneller kon groeien. Essentieel voor het laten groeien van een bedrijf is het creëren van een goed systeem, het aanbrengen van structuur en een effectieve groeistrategie. Maar voordat we het daarover gaan hebben, is het goed om bij het begin te beginnen.
Je eerste klant…
Voor een startende ondernemer is de eerste vraag vaak: ‘Hoe krijg ik mijn eerste klant?’ Dat is op zich best een uitdaging, want die eerste klant is altijd het lastigst. Maar de grap is: het is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld om je eerste klant te binnen te halen. Als je naar je netwerk kijkt, dan zie je allerlei mensen die behoefte hebben aan jouw vaardigheden, kennis of skills. Jouw specifieke talenten, waarmee je mensen kunt helpen. Ik weet vrijwel zeker dat er mensen in jouw omgeving zijn die zitten te wachten op jou! Om die eerste klant te krijgen, is het stellen van één simpele vraag voldoende: ‘Hoe kan ik je helpen?’ Als je ergens komt, waar dan ook, vraag jezelf dan af hoe je waarde toe kunt voegen vanuit jouw specifieke kennis.
Er zijn verschillende manieren om die eerste – blije – klant binnen te halen. Er zijn coaches die zeggen dat je een hoog tarief moet vragen, omdat je dan serieus genomen wordt. Maar de meeste startende ondernemers die ik coach (en ik heb er in de afgelopen jaren duizenden gecoacht en begeleid) vinden dat lastig, omdat ze nog niet voldoende zelfvertrouwen hebben om die klant zomaar tegen een goed tarief te gaan helpen. Mijn eerste advies is dan ook om ervoor te zorgen dat je een klant hebt die iets betaalt. Het maakt niet eens zoveel uit hoeveel. Belangrijker zijn de randvoorwaarden die je met die eerste klant afspreekt: ‘Ik wil je graag helpen, maar ik wil wel dat je een referentie geeft als ik het werk goed heb gedaan, en dat je mij gaat aanbevelen in jouw netwerk. Oké?’ Waarschijnlijk gaat hij of zij daarmee akkoord. Je kunt nu je eigen dienst of product gaan testen, maar zeker zo belangrijk: zo zorg je ervoor dat je een referentie krijgt, waardoor het makkelijker wordt om een tweede blije klant te krijgen. Als je één klant kunt krijgen, kun je dan ook twee klanten krijgen? Je antwoord is waarschijnlijk ‘Ja’. Als één klant kan, dan zijn twee klanten ook mogelijk. Als je twee klanten kunt krijgen, kun je er ook drie krijgen. En vier… en vijf… en vijftig. Zijn er mensen in deze markt die zitten te wachten op jouw skills, kwaliteiten en kunde? Het antwoord is: ‘Ja, die zijn er!’ Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk waarde levert.
… en de volgende!
Dan komt de tweede vraag, de tweede fase: hoe kun je je omzet verhogen? Ook dat is niet zo ingewikkeld. Kijk gewoon hoe je huidige klanten bij jou komen en analyseer welke stappen ze zetten voordat ze besluiten om met jou in zee te gaan. Op die manier kun je meer en meer klanten krijgen. Nu heb je je omzet verhoogd en je hebt meer klanten, maar daarmee heb je nog geen bedrijf! Je krijgt geen bedrijf door heel veel klanten eenmalig te bedienen. Je bouwt pas een bedrijf op het moment dat je een klant of een groep klanten meerdere keren kunt bedienen. Op het moment dat je die klanten zó enthousiast maakt dat zij over jou gaan praten. Want op het moment dat iedere klant jou gaat aanbevelen bij anderen in hun eigen netwerk, ontstaat er exponentiële groei.
Om dit te realiseren, moet je je bedrijf structureren. Veel dingen die je nu doet, doe je logischerwijs en op de automatische piloot. Denk aan je online marketing, je acquisitiegesprekken. (Misschien denk je, ik acquireer helemaal niet! Maar ik garandeer je dat je regelmatig acquisitiegesprekken voert, zonder dat je het doorhebt.) Al die processen die leiden tot het krijgen van klanten moeten in kaart gebracht en gestandaardiseerd worden. Op het moment dat je ze standaardiseert en gaat herhalen, zul je merken dat je meer klanten krijgt.
Jouw eigen stappenplan
Dit zijn, héél kort, een aantal ideeën om de basis van je bedrijf neer te zetten en om te gaan groeien met je bedrijf. Maar als je wilt groeien, en je wilt concrete stappen zetten om op te schalen en meer mensen te gaan bedienen, en je uitdaging is ofwel beter zichtbaar te worden, ofwel ervoor zorgen dat je mensen daadwerkelijk die service en diensten kunt verlenen die je wilt, dan wil ik je van harte uitnodigen om naar het Zakelijk Succes Seminar te komen. Eén van de beste trainingen in Nederland! (Dat zeg ik niet zelf, dat zeggen de deelnemers.) Dan ga je aan het eind van de dag naar huis met een concreet stappenplan voor het opschalen van je bedrijf. Dus lijkt dat je wel iets, dan zie ik je graag een keer live. En anders: tot het volgende blog!
Opstarten en opschalen: Tips voor een succesvolle onderneming
Opstarten en opschalen
Afgelopen week hielden we een coachingswebinar met een aantal klanten. Onder die klanten waren zowel startende als gevorderde ondernemers. Tijdens dat webinar konden mensen vragen stellen. Een van de starters vroeg: ‘Hoe creëer ik nu precies een bedrijf?’ En een gevorderde ondernemer wilde weten hoe hij sneller kon groeien. Essentieel voor het laten groeien van een bedrijf is het creëren van een goed systeem, het aanbrengen van structuur en een effectieve groeistrategie. Maar voordat we het daarover gaan hebben, is het goed om bij het begin te beginnen.
Je eerste klant…
Voor een startende ondernemer is de eerste vraag vaak: ‘Hoe krijg ik mijn eerste klant?’ Dat is op zich best een uitdaging, want die eerste klant is altijd het lastigst. Maar de grap is: het is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld om je eerste klant te binnen te halen. Als je naar je netwerk kijkt, dan zie je allerlei mensen die behoefte hebben aan jouw vaardigheden, kennis of skills. Jouw specifieke talenten, waarmee je mensen kunt helpen. Ik weet vrijwel zeker dat er mensen in jouw omgeving zijn die zitten te wachten op jou! Om die eerste klant te krijgen, is het stellen van één simpele vraag voldoende: ‘Hoe kan ik je helpen?’ Als je ergens komt, waar dan ook, vraag jezelf dan af hoe je waarde toe kunt voegen vanuit jouw specifieke kennis.
Er zijn verschillende manieren om die eerste – blije – klant binnen te halen. Er zijn coaches die zeggen dat je een hoog tarief moet vragen, omdat je dan serieus genomen wordt. Maar de meeste startende ondernemers die ik coach (en ik heb er in de afgelopen jaren duizenden gecoacht en begeleid) vinden dat lastig, omdat ze nog niet voldoende zelfvertrouwen hebben om die klant zomaar tegen een goed tarief te gaan helpen. Mijn eerste advies is dan ook om ervoor te zorgen dat je een klant hebt die iets betaalt. Het maakt niet eens zoveel uit hoeveel. Belangrijker zijn de randvoorwaarden die je met die eerste klant afspreekt: ‘Ik wil je graag helpen, maar ik wil wel dat je een referentie geeft als ik het werk goed heb gedaan, en dat je mij gaat aanbevelen in jouw netwerk. Oké?’ Waarschijnlijk gaat hij of zij daarmee akkoord. Je kunt nu je eigen dienst of product gaan testen, maar zeker zo belangrijk: zo zorg je ervoor dat je een referentie krijgt, waardoor het makkelijker wordt om een tweede blije klant te krijgen. Als je één klant kunt krijgen, kun je dan ook twee klanten krijgen? Je antwoord is waarschijnlijk ‘Ja’. Als één klant kan, dan zijn twee klanten ook mogelijk. Als je twee klanten kunt krijgen, kun je er ook drie krijgen. En vier… en vijf… en vijftig. Zijn er mensen in deze markt die zitten te wachten op jouw skills, kwaliteiten en kunde? Het antwoord is: ‘Ja, die zijn er!’ Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk waarde levert.
… en de volgende!
Dan komt de tweede vraag, de tweede fase: hoe kun je je omzet verhogen? Ook dat is niet zo ingewikkeld. Kijk gewoon hoe je huidige klanten bij jou komen en analyseer welke stappen ze zetten voordat ze besluiten om met jou in zee te gaan. Op die manier kun je meer en meer klanten krijgen. Nu heb je je omzet verhoogd en je hebt meer klanten, maar daarmee heb je nog geen bedrijf! Je krijgt geen bedrijf door heel veel klanten eenmalig te bedienen. Je bouwt pas een bedrijf op het moment dat je een klant of een groep klanten meerdere keren kunt bedienen. Op het moment dat je die klanten zó enthousiast maakt dat zij over jou gaan praten. Want op het moment dat iedere klant jou gaat aanbevelen bij anderen in hun eigen netwerk, ontstaat er exponentiële groei.
Om dit te realiseren, moet je je bedrijf structureren. Veel dingen die je nu doet, doe je logischerwijs en op de automatische piloot. Denk aan je online marketing, je acquisitiegesprekken. (Misschien denk je, ik acquireer helemaal niet! Maar ik garandeer je dat je regelmatig acquisitiegesprekken voert, zonder dat je het doorhebt.) Al die processen die leiden tot het krijgen van klanten moeten in kaart gebracht en gestandaardiseerd worden. Op het moment dat je ze standaardiseert en gaat herhalen, zul je merken dat je meer klanten krijgt.
Jouw eigen stappenplan
Dit zijn, héél kort, een aantal ideeën om de basis van je bedrijf neer te zetten en om te gaan groeien met je bedrijf. Maar als je wilt groeien, en je wilt concrete stappen zetten om op te schalen en meer mensen te gaan bedienen, en je uitdaging is ofwel beter zichtbaar te worden, ofwel ervoor zorgen dat je mensen daadwerkelijk die service en diensten kunt verlenen die je wilt, dan wil ik je van harte uitnodigen om naar het Zakelijk Succes Seminar te komen. Eén van de beste trainingen in Nederland! (Dat zeg ik niet zelf, dat zeggen de deelnemers.) Dan ga je aan het eind van de dag naar huis met een concreet stappenplan voor het opschalen van je bedrijf. Dus lijkt dat je wel iets, dan zie ik je graag een keer live. En anders: tot het volgende blog!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!