Ontdek de wijsheid van Seth Godin
Seth Godin is een bestseller auteur, ondernemer en voorloper op het gebied van verandering en creativiteit. In “Purple Cow” neemt hij de bekende marketingbenadering op de schop door te stellen dat ieder bedrijf meer nodig heeft om succesvol te zijn. Ieder bedrijf heeft namelijk een Purple Cow nodig. Iets wat het bedrijf onderscheidend maakt van de concurrent en ervoor zorgt dat mensen over het bedrijf praten.
Seth Godin – Purple Cow
Toen Seth Godin jaren geleden met zijn gezin door Frankrijk reed kwamen ze langs vele weilanden waarin duizenden koeien aan het grazen waren. Hoewel dit voor het gezin van Godin in het begin bijzonder was, werd het al gauw oersaai. “Ook al zijn koeien nog zo perfect en aantrekkelijk, ook al hebben ze een geweldige persoonlijkheid of worden ze beschenen door prachtig licht, toch gaan ze je vervelen.” Een paarse koe, een koe die opvalt in de menigte, een koe die écht opmerkelijk is, die is pas interessant. En ieder bedrijf heeft er één nodig.
In korte hoofdstukken verteld Seth Godin over de afgenomen kracht van massamedia, de acceptatie van je product door diverse klantengroepen (leiders en volgers) en het belang van het maken van een duidelijke keuze.
Maak een keuze en zorg voor onderscheid
De tijd van massamedia is voorbij. In vroeger tijden was het mogelijk om met een flink marketingbudget televisietijd te kopen. Op deze manier had je de mogelijkheid om met een zo groot mogelijke schot hagel te proberen je product af te schieten in de hoop zoveel mogelijk consumenten te raken. Inmiddels krijgt de consument zoveel beelden en indrukken op zich af dat bedrijven zich echt moeten onderscheiden met hun product of dienst willen ze een verschil maken. Bedrijven die zorgen voor een paarse koe, een eigenschap die absoluut uniek is voor de markt waarin ze zich bevinden, zullen meer bereiken en uitstijgen boven de kudde.
Zorg dat je ideeën worden doorverteld
Goede ideeën worden vanzelf verspreid door een groep die Seth Godin de ‘niezers’ noemt. Niezers zijn mensen die een product of dienst in een vroeg stadium adopteren en er zo enthousiast over zijn dat ze vanzelf ambassadeur voor het bedrijf worden.
Investeer in je product of dienst
Bedrijven die succesvol willen zijn, moeten zich onderscheiden in de bijzondere eigenschappen van hun product of dienst. Een écht onderscheidend product of dienst is de beste marketing die je kunt wensen en zorgt automatisch dat je opvalt. Seth Godin adviseert bedrijven dan ook om zoveel mogelijk te investeren in het ontwerp van het product. Volgens Godin is dat wellicht zelfs belangrijker dan investeren in marketing en communicatie.
Conclusie – Purple Cow, Seth Godin
Purple Cow is in mijn ogen een bijzonder inspirerend boek. Hoewel veel van de voorbeelden over Amerikaanse bedrijven gaan spreken ze tot de verbeelding en is het makkelijk te bedenken hoe je dingen op je eigen bedrijf kan toepassen. Purple Cow bestaat uit veel korte hoofdstukken waarbij praktijkvoorbeelden worden afgewisseld met stukjes theorie. Het boek is in mijn ogen een mals marketingbiefstukje en een must-read voor iedere marketeer.
Inhoud: 8
Leesbaarheid: 8
Directe toepasbaarheid: 7
Ontdek de wijsheid van Seth Godin
Seth Godin is een bestseller auteur, ondernemer en voorloper op het gebied van verandering en creativiteit. In “Purple Cow” neemt hij de bekende marketingbenadering op de schop door te stellen dat ieder bedrijf meer nodig heeft om succesvol te zijn. Ieder bedrijf heeft namelijk een Purple Cow nodig. Iets wat het bedrijf onderscheidend maakt van de concurrent en ervoor zorgt dat mensen over het bedrijf praten.
Seth Godin – Purple Cow
Toen Seth Godin jaren geleden met zijn gezin door Frankrijk reed kwamen ze langs vele weilanden waarin duizenden koeien aan het grazen waren. Hoewel dit voor het gezin van Godin in het begin bijzonder was, werd het al gauw oersaai. “Ook al zijn koeien nog zo perfect en aantrekkelijk, ook al hebben ze een geweldige persoonlijkheid of worden ze beschenen door prachtig licht, toch gaan ze je vervelen.” Een paarse koe, een koe die opvalt in de menigte, een koe die écht opmerkelijk is, die is pas interessant. En ieder bedrijf heeft er één nodig.
In korte hoofdstukken verteld Seth Godin over de afgenomen kracht van massamedia, de acceptatie van je product door diverse klantengroepen (leiders en volgers) en het belang van het maken van een duidelijke keuze.
Maak een keuze en zorg voor onderscheid
De tijd van massamedia is voorbij. In vroeger tijden was het mogelijk om met een flink marketingbudget televisietijd te kopen. Op deze manier had je de mogelijkheid om met een zo groot mogelijke schot hagel te proberen je product af te schieten in de hoop zoveel mogelijk consumenten te raken. Inmiddels krijgt de consument zoveel beelden en indrukken op zich af dat bedrijven zich echt moeten onderscheiden met hun product of dienst willen ze een verschil maken. Bedrijven die zorgen voor een paarse koe, een eigenschap die absoluut uniek is voor de markt waarin ze zich bevinden, zullen meer bereiken en uitstijgen boven de kudde.
Zorg dat je ideeën worden doorverteld
Goede ideeën worden vanzelf verspreid door een groep die Seth Godin de ‘niezers’ noemt. Niezers zijn mensen die een product of dienst in een vroeg stadium adopteren en er zo enthousiast over zijn dat ze vanzelf ambassadeur voor het bedrijf worden.
Investeer in je product of dienst
Bedrijven die succesvol willen zijn, moeten zich onderscheiden in de bijzondere eigenschappen van hun product of dienst. Een écht onderscheidend product of dienst is de beste marketing die je kunt wensen en zorgt automatisch dat je opvalt. Seth Godin adviseert bedrijven dan ook om zoveel mogelijk te investeren in het ontwerp van het product. Volgens Godin is dat wellicht zelfs belangrijker dan investeren in marketing en communicatie.
Conclusie – Purple Cow, Seth Godin
Purple Cow is in mijn ogen een bijzonder inspirerend boek. Hoewel veel van de voorbeelden over Amerikaanse bedrijven gaan spreken ze tot de verbeelding en is het makkelijk te bedenken hoe je dingen op je eigen bedrijf kan toepassen. Purple Cow bestaat uit veel korte hoofdstukken waarbij praktijkvoorbeelden worden afgewisseld met stukjes theorie. Het boek is in mijn ogen een mals marketingbiefstukje en een must-read voor iedere marketeer.
Inhoud: 8
Leesbaarheid: 8
Directe toepasbaarheid: 7
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!