Ontdek 14 manieren om naamsbekendheid te krijgen
“Hoe zorg ik ervoor dat ik meer naamsbekendheid krijg?”
Misschien is dit wel één van de meest gestelde vragen aan me van startende ondernemers. De twee belangrijkste pijlers voor het bereiken van zakelijk succes als ondernemer zijn het vergroten van je zichtbaarheid en het vergroten van je toegevoegde waarde. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je naamsbekendheid groter wordt en dat mensen je weten te vinden? In deze video beschrijf ik 14 manieren om meer naamsbekendheid te krijgen…
14 manieren om naamsbekendheid te krijgen
Een van de grootste uitdagingen waar een zzp’er mee te maken krijgt, is het verkrijgen van naamsbekendheid. Hoe zorg je ervoor dat je bekend wordt, dat mensen weten wie je bent? In dit blog geef ik je daarom 14 manieren mee om je naamsbekendheid te vergroten. Ik wil je uitleggen welke activiteiten je kunt ontplooien om ervoor te zorgen dat je zichtbaar wordt in jouw branche, zodat je bedrijf succesvol wordt.
1. Socialmediaprofielen
Veel zzp’ers hebben een profiel op Facebook, Twitter, LinkedIn et cetera, maar hebben daarin geen logische structuur aangebracht. Bovendien zijn vaak niet alle profielen optimaal ingericht. Als je op social media actief wilt zijn (wat ik je absoluut wil aanraden), zorg er dan voor dat je profielen goed en volledig zijn. Je kunt beter één profiel helemaal tot in de puntjes verzorgd hebben – bijvoorbeeld een compleet LinkedIn-profiel, zodat de mensen precies weten wie jij bent en wat je doet – dan dat je verschillende profielen hebt die maar half af zijn. Zorg er dus voor dat je socialmediaprofielen stáán.
2. Bloggen op social media
Veel social media bieden de mogelijkheid om een blog te schrijven. Op LinkedIn en Facebook kun je een artikeltje plaatsen, en zelfs op Twitter kun je een miniblog van 140 tekens schrijven. Start dus met bloggen! Als de inhoud van je socialmediablog goed is, zullen mensen dat delen. Zo gaan andere mensen jou promoten.
3. Contentmarketing
Contentmarketing bestaat onder meer uit het maken van video’s, het schrijven van artikelen en het zorgen voor inspirerende afbeeldingen. Het mooie van contentmarketing is dat het mensen triggert. Wanneer je mensen emotioneel weet te raken, gaan ze over jou praten. Probeer die emotie dus te raken in je content en ga zeker ook bloggen op je website. Schrijf artikelen die waardevol zijn voor mensen die op zoek zijn naar diensten zoals die van jou.
4. E-mailmarketing
E-mailmarketing is enorm effectief, want daarmee bouw je een band op met je (potentiële) klant. Hoewel de e-mail nog relatief onpersoonlijk is, kun je zo wel iets met je klanten delen, iets laten zien, in de hoop dat je elkaar in een later stadium nog beter zullen leren kennen. Maar het belangrijkste is dat je een band opbouwt. Want dat is wat je uiteindelijk wilt: een langetermijnrelatie met je klant. Daarvoor is e-mailmarketing uitermate geschikt. Een handige tool die je daarvoor kunt gebruiken, is Mailchimp. Ideaal voor zzp’ers die willen beginnen met e-mailmarketing, maar het graag simpel willen houden. Kijk dus even op www.mailchimp.com, dan kun je meteen aan de slag.
5. Gastbloggen
Zeker als je pas gestart bent als ondernemer, kan het ontzettend moeilijk zijn om met je website gevonden te laten worden. Je website moet daarvoor natuurlijk kwaliteit hebben, maar ook een stukje kwantiteit: er moet voldoende op staan. Wat je dan kunt doen, is een collega benaderen die al langer actief is in jouw branche, en vragen of je een artikel mag schrijven op zijn website. Als je collega daarop ingaat, kun je op die manier profiteren van de zichtbaarheid die hij al heeft. Het mooie is, dat je je collega daar ook meteen weer mee helpt, want die krijgt zo weer content, wat ervoor zorgt dat zijn website weer iets belangrijker wordt volgens Google. Gastbloggen is dus een echte win-winsituatie.
6. Een boek schrijven
Het schrijven van een boek heeft een heel grote impact. Iets meer dan een jaar geleden schreef ik mijn boek ‘Fluitend Veranderen’. In vier maanden tijd werd het zo’n 6.200 keer verkocht. Min of meer een bestseller dus! Op het moment dat je bij een klant aan tafel zit en je je boek op tafel kunt leggen, heeft je boek jou als het ware al verkocht. Je hoeft dat zelf niet meer te doen. Dat is het mooie! Het is vooral heel belangrijk om een boek te schrijven als je een zogenaamde kennis-zzp’er bent (bijvoorbeeld een trainer, spreker of coach). Tips voor het schrijven van een boek kun je vinden op www.hetboekenschap.nl van Maarten Beernink. Op deze site vind je veel goede artikelen, hij kan je echt verder helpen.
7. Adviesgesprekken
Bied gratis adviesgesprekken of consulten (van een half uur tot een uur) aan. Als je met zo’n potentiële klant aan tafel zit, en hij vertelt wat zijn uitdagingen zijn of tegen welke problemen hij aanloopt, kun je hem vertellen hoe je hem kunt helpen. Een gratis adviesgesprek is een heel laagdrempelige manier om ervoor te zorgen dat je meer naamsbekendheid krijgt, dat mensen contact met je opnemen en dat ze over je gaan praten.
8. Brancheorganisatie
Ik weet zeker dat er ook in jouw branche een brancheorganisatie actief is, een organisatie die jouw belangen en die van je branchegenoten behartigt. Een brancheorganisatie is ontzettend belangrijk, want die heeft impact in de markt: de markt kent de organisatie namelijk. Als jij iets kunt betekenen voor je brancheorganisatie, dan heeft dat direct impact op jouw naamsbekendheid: jouw naam wordt immers in verband gebracht met de brancheorganisatie, en dat is heel effectief. Hoe je iets kunt betekenen voor je brancheorganisatie? Organiseer gratis trainingen, verzorg gratis presentaties, schrijf artikelen. Kortom: zorg dat je zichtbaar bent!
9. Verzin een pr-stunt
Verzin een spraakmakende pr-stunt. Toen ik mijn artiestenbureau had, hebben we eens een flashmob georganiseerd. Dat is een ‘spontane’ actie waarbij je met een hele groep mensen tegelijkertijd iets doet. Op het Centraal Station van Utrecht hielden we een jongleer-flashmob. We hadden een grote groep mensen uit heel Nederland uitgenodigd om mee te komen jongleren. Ontzettend leuk, een filmpje ervan gemaakt, op de website gezet, drie keer bekeken, totaal geen impact, maar het idee was leuk! En zoiets kun jij zelf ook doen. Bedenk een stunt die helpt voor jouw pr. Een ander voorbeeld. Een goede vriend van me, Thijs Lindhout, wilde aan de slag met de ‘100% Thijs Show’ en hij vroeg zich af hoe hij zichzelf in de markt kon zetten. Ik adviseerde hem gewoon te zeggen: ‘Dit is mijn droom: ik wil in 2017 in Carré optreden en ik heb Carré alvast geboekt!’ Dat was ook echt zijn passie, hij wílde in Carré staan. Vervolgens is hij dat gaan rondbazuinen bij allerlei lokale kranten en in no-time stond hij daar ook daadwerkelijk in, want het verhaal was: ‘Thijs Lindhout staat in 2017 in Carré’. Te gekke pr-stunt!
10. YouTube-video’s
Een heel goede manier om bekendheid te verkrijgen, is het maken van YouTube-video’s. Hierdoor kunnen mensen je gezicht zien. In het begin kan het best spannend zijn. De eerste keer dat ik voor een camera stond, vond ik dat ook echt niet makkelijk, maar inmiddels gaat het bijna als vanzelf. YouTube-video’s zijn heel interessant, omdat mensen ‘live’ met je in contact komen.
11. Partners
Het is heel belangrijk om partners te vinden. En dan niet zoals bij gastbloggen, maar echt samen iets presteren. Ook hier weer een voorbeeld. Een collega van me, Femke Hogema, is een partner van mij. We geven allebei trainingen en we hebben afgesproken dat we samen een aantal evenementen gaan organiseren. We promoten het evenement samen, en we gaan samen voor de groep staan om mensen te helpen een succesvol bedrijf neer te zetten. Heel effectief!
12. Netwerken
Meestal adviseer ik zzp’ers om niet naar netwerkborrels te gaan. Er is echter één uitzondering: wanneer je daarheen gaat met het voornemen om écht een verschil te maken voor de mensen die je tegenkomt. Alleen dán is het zinvol om naar een netwerkborrel gaan. Zorg ervoor dat je visitekaartjes bij je hebt en dat je eerst echt verbinding maakt met iemand, voordat je je kaartje overhandigt. Ga hierbij voor kwaliteit en niet voor kwantiteit!
13. Verstuur een enquête
Een heel handige tool voor het versturen van een enquête is Google Docs. Daar kun je een enquête aanmaken en die door mensen online laten invullen. Een andere bruikbare tool vind je op www.surveymonkey.com. Op het moment dat iemand je enquête invult, ontvang je uiteraard informatie over deze klant, maar er heeft dan ook interactie plaatsgevonden tussen jou en de klant. Ook dit is een heel effectieve methode om meer naamsbekendheid te krijgen.
14. Presentaties
Een aantal keer per jaar geef ik gratis presentaties voor bijvoorbeeld ondernemersverenigingen en voor instellingen die ik belangrijk vind. Het mooie is, dat er op het moment dat ik voor zo’n groep sta iets gebeurt: mensen leren mij kennen en weten wie ik ben. En zoiets kun jij ook doen. Geef eens een presentatie voor een groep waarvan jij denkt dat die relevant is voor jouw onderneming.
Tot zover: 14 manieren om meer naamsbekendheid te krijgen. Hieronder kun je een checklist downloaden, zodat je er direct concreet mee aan de slag kunt. En heb je zelf nog ideeën om meer naamsbekendheid te krijgen, dan ben ik daar heel benieuwd naar. Laat hieronder je reactie achter, dan reageer ik persoonlijk, want ik vind het heel leuk om iets van je te horen!
Wat doe jij om naamsbekendheid te krijgen? Laat je reactie achter:
Ontdek 14 manieren om naamsbekendheid te krijgen
“Hoe zorg ik ervoor dat ik meer naamsbekendheid krijg?”
Misschien is dit wel één van de meest gestelde vragen aan me van startende ondernemers. De twee belangrijkste pijlers voor het bereiken van zakelijk succes als ondernemer zijn het vergroten van je zichtbaarheid en het vergroten van je toegevoegde waarde. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je naamsbekendheid groter wordt en dat mensen je weten te vinden? In deze video beschrijf ik 14 manieren om meer naamsbekendheid te krijgen…
14 manieren om naamsbekendheid te krijgen
Een van de grootste uitdagingen waar een zzp’er mee te maken krijgt, is het verkrijgen van naamsbekendheid. Hoe zorg je ervoor dat je bekend wordt, dat mensen weten wie je bent? In dit blog geef ik je daarom 14 manieren mee om je naamsbekendheid te vergroten. Ik wil je uitleggen welke activiteiten je kunt ontplooien om ervoor te zorgen dat je zichtbaar wordt in jouw branche, zodat je bedrijf succesvol wordt.
1. Socialmediaprofielen
Veel zzp’ers hebben een profiel op Facebook, Twitter, LinkedIn et cetera, maar hebben daarin geen logische structuur aangebracht. Bovendien zijn vaak niet alle profielen optimaal ingericht. Als je op social media actief wilt zijn (wat ik je absoluut wil aanraden), zorg er dan voor dat je profielen goed en volledig zijn. Je kunt beter één profiel helemaal tot in de puntjes verzorgd hebben – bijvoorbeeld een compleet LinkedIn-profiel, zodat de mensen precies weten wie jij bent en wat je doet – dan dat je verschillende profielen hebt die maar half af zijn. Zorg er dus voor dat je socialmediaprofielen stáán.
2. Bloggen op social media
Veel social media bieden de mogelijkheid om een blog te schrijven. Op LinkedIn en Facebook kun je een artikeltje plaatsen, en zelfs op Twitter kun je een miniblog van 140 tekens schrijven. Start dus met bloggen! Als de inhoud van je socialmediablog goed is, zullen mensen dat delen. Zo gaan andere mensen jou promoten.
3. Contentmarketing
Contentmarketing bestaat onder meer uit het maken van video’s, het schrijven van artikelen en het zorgen voor inspirerende afbeeldingen. Het mooie van contentmarketing is dat het mensen triggert. Wanneer je mensen emotioneel weet te raken, gaan ze over jou praten. Probeer die emotie dus te raken in je content en ga zeker ook bloggen op je website. Schrijf artikelen die waardevol zijn voor mensen die op zoek zijn naar diensten zoals die van jou.
4. E-mailmarketing
E-mailmarketing is enorm effectief, want daarmee bouw je een band op met je (potentiële) klant. Hoewel de e-mail nog relatief onpersoonlijk is, kun je zo wel iets met je klanten delen, iets laten zien, in de hoop dat je elkaar in een later stadium nog beter zullen leren kennen. Maar het belangrijkste is dat je een band opbouwt. Want dat is wat je uiteindelijk wilt: een langetermijnrelatie met je klant. Daarvoor is e-mailmarketing uitermate geschikt. Een handige tool die je daarvoor kunt gebruiken, is Mailchimp. Ideaal voor zzp’ers die willen beginnen met e-mailmarketing, maar het graag simpel willen houden. Kijk dus even op www.mailchimp.com, dan kun je meteen aan de slag.
5. Gastbloggen
Zeker als je pas gestart bent als ondernemer, kan het ontzettend moeilijk zijn om met je website gevonden te laten worden. Je website moet daarvoor natuurlijk kwaliteit hebben, maar ook een stukje kwantiteit: er moet voldoende op staan. Wat je dan kunt doen, is een collega benaderen die al langer actief is in jouw branche, en vragen of je een artikel mag schrijven op zijn website. Als je collega daarop ingaat, kun je op die manier profiteren van de zichtbaarheid die hij al heeft. Het mooie is, dat je je collega daar ook meteen weer mee helpt, want die krijgt zo weer content, wat ervoor zorgt dat zijn website weer iets belangrijker wordt volgens Google. Gastbloggen is dus een echte win-winsituatie.
6. Een boek schrijven
Het schrijven van een boek heeft een heel grote impact. Iets meer dan een jaar geleden schreef ik mijn boek ‘Fluitend Veranderen’. In vier maanden tijd werd het zo’n 6.200 keer verkocht. Min of meer een bestseller dus! Op het moment dat je bij een klant aan tafel zit en je je boek op tafel kunt leggen, heeft je boek jou als het ware al verkocht. Je hoeft dat zelf niet meer te doen. Dat is het mooie! Het is vooral heel belangrijk om een boek te schrijven als je een zogenaamde kennis-zzp’er bent (bijvoorbeeld een trainer, spreker of coach). Tips voor het schrijven van een boek kun je vinden op www.hetboekenschap.nl van Maarten Beernink. Op deze site vind je veel goede artikelen, hij kan je echt verder helpen.
7. Adviesgesprekken
Bied gratis adviesgesprekken of consulten (van een half uur tot een uur) aan. Als je met zo’n potentiële klant aan tafel zit, en hij vertelt wat zijn uitdagingen zijn of tegen welke problemen hij aanloopt, kun je hem vertellen hoe je hem kunt helpen. Een gratis adviesgesprek is een heel laagdrempelige manier om ervoor te zorgen dat je meer naamsbekendheid krijgt, dat mensen contact met je opnemen en dat ze over je gaan praten.
8. Brancheorganisatie
Ik weet zeker dat er ook in jouw branche een brancheorganisatie actief is, een organisatie die jouw belangen en die van je branchegenoten behartigt. Een brancheorganisatie is ontzettend belangrijk, want die heeft impact in de markt: de markt kent de organisatie namelijk. Als jij iets kunt betekenen voor je brancheorganisatie, dan heeft dat direct impact op jouw naamsbekendheid: jouw naam wordt immers in verband gebracht met de brancheorganisatie, en dat is heel effectief. Hoe je iets kunt betekenen voor je brancheorganisatie? Organiseer gratis trainingen, verzorg gratis presentaties, schrijf artikelen. Kortom: zorg dat je zichtbaar bent!
9. Verzin een pr-stunt
Verzin een spraakmakende pr-stunt. Toen ik mijn artiestenbureau had, hebben we eens een flashmob georganiseerd. Dat is een ‘spontane’ actie waarbij je met een hele groep mensen tegelijkertijd iets doet. Op het Centraal Station van Utrecht hielden we een jongleer-flashmob. We hadden een grote groep mensen uit heel Nederland uitgenodigd om mee te komen jongleren. Ontzettend leuk, een filmpje ervan gemaakt, op de website gezet, drie keer bekeken, totaal geen impact, maar het idee was leuk! En zoiets kun jij zelf ook doen. Bedenk een stunt die helpt voor jouw pr. Een ander voorbeeld. Een goede vriend van me, Thijs Lindhout, wilde aan de slag met de ‘100% Thijs Show’ en hij vroeg zich af hoe hij zichzelf in de markt kon zetten. Ik adviseerde hem gewoon te zeggen: ‘Dit is mijn droom: ik wil in 2017 in Carré optreden en ik heb Carré alvast geboekt!’ Dat was ook echt zijn passie, hij wílde in Carré staan. Vervolgens is hij dat gaan rondbazuinen bij allerlei lokale kranten en in no-time stond hij daar ook daadwerkelijk in, want het verhaal was: ‘Thijs Lindhout staat in 2017 in Carré’. Te gekke pr-stunt!
10. YouTube-video’s
Een heel goede manier om bekendheid te verkrijgen, is het maken van YouTube-video’s. Hierdoor kunnen mensen je gezicht zien. In het begin kan het best spannend zijn. De eerste keer dat ik voor een camera stond, vond ik dat ook echt niet makkelijk, maar inmiddels gaat het bijna als vanzelf. YouTube-video’s zijn heel interessant, omdat mensen ‘live’ met je in contact komen.
11. Partners
Het is heel belangrijk om partners te vinden. En dan niet zoals bij gastbloggen, maar echt samen iets presteren. Ook hier weer een voorbeeld. Een collega van me, Femke Hogema, is een partner van mij. We geven allebei trainingen en we hebben afgesproken dat we samen een aantal evenementen gaan organiseren. We promoten het evenement samen, en we gaan samen voor de groep staan om mensen te helpen een succesvol bedrijf neer te zetten. Heel effectief!
12. Netwerken
Meestal adviseer ik zzp’ers om niet naar netwerkborrels te gaan. Er is echter één uitzondering: wanneer je daarheen gaat met het voornemen om écht een verschil te maken voor de mensen die je tegenkomt. Alleen dán is het zinvol om naar een netwerkborrel gaan. Zorg ervoor dat je visitekaartjes bij je hebt en dat je eerst echt verbinding maakt met iemand, voordat je je kaartje overhandigt. Ga hierbij voor kwaliteit en niet voor kwantiteit!
13. Verstuur een enquête
Een heel handige tool voor het versturen van een enquête is Google Docs. Daar kun je een enquête aanmaken en die door mensen online laten invullen. Een andere bruikbare tool vind je op www.surveymonkey.com. Op het moment dat iemand je enquête invult, ontvang je uiteraard informatie over deze klant, maar er heeft dan ook interactie plaatsgevonden tussen jou en de klant. Ook dit is een heel effectieve methode om meer naamsbekendheid te krijgen.
14. Presentaties
Een aantal keer per jaar geef ik gratis presentaties voor bijvoorbeeld ondernemersverenigingen en voor instellingen die ik belangrijk vind. Het mooie is, dat er op het moment dat ik voor zo’n groep sta iets gebeurt: mensen leren mij kennen en weten wie ik ben. En zoiets kun jij ook doen. Geef eens een presentatie voor een groep waarvan jij denkt dat die relevant is voor jouw onderneming.
Tot zover: 14 manieren om meer naamsbekendheid te krijgen. Hieronder kun je een checklist downloaden, zodat je er direct concreet mee aan de slag kunt. En heb je zelf nog ideeën om meer naamsbekendheid te krijgen, dan ben ik daar heel benieuwd naar. Laat hieronder je reactie achter, dan reageer ik persoonlijk, want ik vind het heel leuk om iets van je te horen!
Wat doe jij om naamsbekendheid te krijgen? Laat je reactie achter:
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!