Maak een plan voor meer succes en balans
Als je als ondernemer wilt groeien, heb je een plan nodig. Als je wilt groeien met je bedrijf, is het noodzakelijk dat je nadenkt over de vragen ‘Waar ga ik naartoe? Wat wil ik bereiken? En hoe ga ik dat doen?’
Handig, zo’n navigatiesysteem…
Maar hoe maak je nu zo’n plan? Laat ik dat proberen duidelijk te maken aan de hand van een vergelijking. Stel, je gaat met de auto op vakantie. Je hebt alles ingepakt en je voert je bestemming in je navigatiesysteem in. Wat is dan het eerste wat het navigatiesysteem doet? Inderdaad, het gaat eerst bepalen waar je je op dat moment bevindt, waar je nu staat. Het bepaalt je coördinaten. Waar staat deze auto, deze persoon op dit moment? Vervolgens zoekt het systeem de plaats waar je naartoe wilt. En ten slotte berekent het hoe de afstand tussen de plaats waar je nu bent en de plaats die je uiteindelijk wilt bereiken het best overbrugd kan worden.
Maar er zijn ook mensen die op de bonnefooi op vakantie gaan. Ze zien wel waar ze uitkomen. Ze stappen in de auto, kijken hun partner aan en zeggen: “Zo schat, waar zullen we eens heen gaan?” “Maakt mij niet uit… naar het zuiden!” Dus ze rijden de straat uit en komen bij de eerste rotonde. “Zullen we rechtsaf, linksaf of rechtdoor?” Ze wilden naar het zuiden, dus ze rijden een rondje over de rotonde en rijden zó weer terug de straat in waar ze vandaan kwamen.
De stip op de horizon als ijkpunt
Als ondernemer heb je een stip op de horizon nodig, een einddoel waar je naartoe op weg bent. Je zult moeten bedenken waar je naartoe wilt, wat je wilt bereiken. Waarom? Omdat iedere ondernemer op een bepaald moment merkt dat het allemaal best wel veel is. Herkenbaar? Er is veel te doen, en vaak ook nog allemaal tegelijk. Als je je stip op de horizon dan niet helder genoeg hebt, dan kan het je allemaal zomaar overweldigen. Bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten heb je een helder doel nodig om niet te verdwalen in het oerwoud van mogelijkheden. Als je weet wat je einddoel is, kun je je telkens wanneer je een nieuwe kans ziet of een nieuw idee hebt simpelweg afvragen of het je dichter bij je doel brengt, of dat het je er juist verder vandaan leidt. Pas als je weet waar je naartoe wilt, kun je lijn brengen in je beslissingen en succesvol zijn.
Maak een plan voor meer succes en balans
Als je als ondernemer wilt groeien, heb je een plan nodig. Als je wilt groeien met je bedrijf, is het noodzakelijk dat je nadenkt over de vragen ‘Waar ga ik naartoe? Wat wil ik bereiken? En hoe ga ik dat doen?’
Handig, zo’n navigatiesysteem…
Maar hoe maak je nu zo’n plan? Laat ik dat proberen duidelijk te maken aan de hand van een vergelijking. Stel, je gaat met de auto op vakantie. Je hebt alles ingepakt en je voert je bestemming in je navigatiesysteem in. Wat is dan het eerste wat het navigatiesysteem doet? Inderdaad, het gaat eerst bepalen waar je je op dat moment bevindt, waar je nu staat. Het bepaalt je coördinaten. Waar staat deze auto, deze persoon op dit moment? Vervolgens zoekt het systeem de plaats waar je naartoe wilt. En ten slotte berekent het hoe de afstand tussen de plaats waar je nu bent en de plaats die je uiteindelijk wilt bereiken het best overbrugd kan worden.
Maar er zijn ook mensen die op de bonnefooi op vakantie gaan. Ze zien wel waar ze uitkomen. Ze stappen in de auto, kijken hun partner aan en zeggen: “Zo schat, waar zullen we eens heen gaan?” “Maakt mij niet uit… naar het zuiden!” Dus ze rijden de straat uit en komen bij de eerste rotonde. “Zullen we rechtsaf, linksaf of rechtdoor?” Ze wilden naar het zuiden, dus ze rijden een rondje over de rotonde en rijden zó weer terug de straat in waar ze vandaan kwamen.
De stip op de horizon als ijkpunt
Als ondernemer heb je een stip op de horizon nodig, een einddoel waar je naartoe op weg bent. Je zult moeten bedenken waar je naartoe wilt, wat je wilt bereiken. Waarom? Omdat iedere ondernemer op een bepaald moment merkt dat het allemaal best wel veel is. Herkenbaar? Er is veel te doen, en vaak ook nog allemaal tegelijk. Als je je stip op de horizon dan niet helder genoeg hebt, dan kan het je allemaal zomaar overweldigen. Bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten heb je een helder doel nodig om niet te verdwalen in het oerwoud van mogelijkheden. Als je weet wat je einddoel is, kun je je telkens wanneer je een nieuwe kans ziet of een nieuw idee hebt simpelweg afvragen of het je dichter bij je doel brengt, of dat het je er juist verder vandaan leidt. Pas als je weet waar je naartoe wilt, kun je lijn brengen in je beslissingen en succesvol zijn.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!