Ideeën voor je blog: Je creativiteit stimuleren
Misschien herken je het wel. Je hebt een blog. Je wil artikelen schrijven, je bent er goed in en vind het leuk om te doen. Maar hoe kom je op ideeën voor een blog? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende inspiratie hebt en houdt om steeds nieuwe artikelen te schrijven?
Op het einde van deze blog heb je 21 ideeën om jouw eigen blog te schrijven.
Ben je er klaar voor? Pen en papier bij de hand? Op scherp? Go!
1. Curated content
Curated content is het schrijven van artikelen gebaseerd op bestaande informatie. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwsbericht gelezen, daarvan kopieer je een stuk inhoud en zet dat vervolgens in jouw blogbericht. Vervolgens ga je jouw visie geven op wat de ander heeft geschreven.
Bij curated content is het wel netjes een bronvermelding te doen, dan weten mensen waar de informatie vandaan komt. Curated content is ook het kijken naar recensies en vervolgens die recensies reviewen. Dus vertellen wat je van die recensies vond en waarom; je mening verkondigen.
2. Reviews
Als je: – een boek hebt gelezen;
– een film hebt gekeken;
– een training hebt gevolgd;
– een audioprogramma hebt geluisterd;
– een dvd hebt bekeken, etc.
Schrijf er een review over! Schrijf over wat je ervan vond en waarom anderen het wel of niet moeten kopen c.q. kijken.
3. Informatie
Er zijn veel mensen op zoek naar algemene informatie. Als je trainer bent, kun je bijvoorbeeld schrijven over psychologische modellen. Hoe werkt de psyche, welke modellen zijn er?
Als je tuinman bent, kun je bijvoorbeeld schrijven over plantensoorten. Welke planten kun je het beste in de winter in de tuin zetten en welke planten in de zomer?
4. Verslag van de dag
Je bent ergens heen geweest, je hebt een aantal ervaringen gehad. Noem nu eens drie, vier, vijf leerpunten van die dag. Je kunt schrijven wat je die dag hebt meegemaakt en wat de lessen zijn die je daarvan hebt geleerd. Heb je een bijzondere dag meegemaakt? Schrijf het uit!
5. Experttips
Jij bent expert in je vakgebied. Misschien nog niet? Maar ben je dat van plan te worden? Misschien ben je al expert, alleen ziet de markt dat nog niet. Als je expert bent, geef dan een stuk of tien tips die jij als expert zelf gebruikt, waarmee je anderen kunt helpen.
6. Do’s and don’ts
Wat moet je absoluut wel en wat moet je absoluut niet doen om de dingen te bereiken die jij graag wil. Stel je hebt een klant en hij heeft bepaalde dromen die hij wil realiseren of bepaalde problemen die hij wil oplossen. Welke dingen moet hij dan wel of niet doen?
7. Case study
Als je klanten hebt of je hebt klanten gehad, dan kun je één van die klanten beschrijven aan de hand van de volgende vragen:
– Hoe stond de klant ervoor?
– Wat is er gebeurd in het proces?
– Hoe ziet de klant er nu uit?
– Hoe staat het er nu voor?
Een case study is een hele effectieve manier van marketing. Het leuke is dat een case study, als je deze verpakt in een blog, ook nog waarde toevoegt voor iemand anders.
8. Top-10
Een top tien, maakt niet uit waarvan. Verzin iets leuks, wat bij jouw branche past. Maak een top tien van dingen die mensen echt moeten lezen/zien/horen. Een top tien van tips bijvoorbeeld. Het maakt niet uit, als het maar een top tien is.
9. Mythes verslaan
Maak een lijst met beperkende overtuigingen en mythes die mensen hebben. Bijvoorbeeld: je bent een HR-manager. Eén van de mythes bij dit beroep is: ziekteverzuim is niet terug te dringen. Een tweede mythe is etc. Noem mythes over je branche. Vervolgens kun je die mythes gaan beantwoorden en vertellen waarom deze niet kloppen.
10. Geheimen
Er zijn speciale trucjes om bepaalde dingen te bereiken in jouw branche. Als je die trucjes gaat vertellen aan anderen, mensen deelgenoot maakt van jouw geheimen, dan komt er interactie. Dus deel je geheimen via je blog. Het is niet alleen een hele leuke manier om contact te krijgen met mensen, maar het zorgt er ook voor dat mensen het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van iets wat anderen niet zijn.
11. Interviews
Zoek een paar mensen waar je respect voor hebt. Mensen die andere mensen echt verder kunnen helpen in jouw branche. Interview deze personen. Schrijf het interview uit en noteer een paar ‘takeaways’, leerzame informatie of conclusies die ze direct tot zich kunnen nemen.
12. Quotes
Maak een lijst met twintig meest inspirerende quotes over, bijvoorbeeld, ‘enthousiasme’. Verzin iets voor jouw branche. Stel dat je designer bent: twintig ideeën om creatief te worden. Twintig quotes die met creativiteit te maken hebben. Zorg ervoor dat je inspirerende quotes op een rij zet.
13. Voor- en nadelen
Dit gaat vaak over een product. Je beschrijft niet alleen wat je ervan vindt, maar je maakt ook de voor- en nadelen duidelijk. Bijvoorbeeld over CRM-systemen. Je beschrijft een aantal systemen en geeft daarbij aan: dit zou ik wel doen, dit zou ik niet doen, oftewel dit is het voordeel, dit is het nadeel.
14. Vraag en antwoord
Een vraag zoals: ‘Hoe weet je dat een zzp’er succesvol is?’ Wat gebeurt er na het stellen van een dergelijke vraag? Je krijgt ineens allerlei ideeën en input van mensen die reageren op jouw blog. Ze vragen zich na een aantal blogberichten af: ‘Wat gaat hij dit keer vragen, wat betekent dit?’ Er zijn heel veel vragen die jouw klanten hebben. Als je al die vragen een keer in een lijst zet, in een artikel plaatst en gaat beantwoorden, heb je een prachtig blogartikel.
15. Geheime bronnen
Je hebt waarschijnlijk wel geheime bronnen die niemand weet. Specifieke websites waar tips en tools op staan, die anderen niet weten te vinden. Deel je geheime bronnen en maak linkjes naar die websites. Waarom? Als jij hele waardevolle tips geeft met ditto linkjes, dan zoeken andere mensen jouw blogberichten vaker op, want ze vinden de inhoud interessant en nuttig.
16. Interessante mensen
Ken jij interessante mensen? Maak een lijstje met 5, 6 of 7 mensen, die je interessant vindt en die andere mensen, volgens jou, zouden moeten volgen. Beschrijf wat ze hebben gedaan, waar ze naartoe willen en wat hun kernpunten zijn. Stel een lijst samen van mensen die relevant zijn voor jouw klanten.
17. Een A-Z artikel
Verzin voor iedere letter van het alfabet iets waar mensen wat aan hebben. Bijvoorbeeld het A-Z om een blog te schrijven. Je verzint dan iets bij een A, B, C etc. Als je alle letters van het alfabet onder elkaar zet, heb je een prachtig blogartikel, wat ook nog verfrissend en origineel is.
18. Klant in de spotlights
Heb je een klant die heel succesvol is, goed bezig is en resultaten heeft bereikt? Is dat iemand die dat heeft bereikt dankzij jou? Zorg ervoor dat je hem in de spotlights zet. Met een verhaaltje over zijn bedrijf, hoe hij begonnen is. Maar zeker ook een verhaal waarin de klant zelf vertelt wat hij heeft meegemaakt en ervaren in de samenwerking met jou.
19. Handige tools
Maak een lijst met handige tools. Bijvoorbeeld een lijst met tools die onmisbaar zijn voor ondernemers. Takenmanagementsystemen, appjes, noem maar op etc.
20. Wedstrijd
Schrijf een wedstrijd uit en zorg ervoor dat mensen iets kunnen winnen. Even een voorbeeld. Koop een paar boeken en zorg ervoor dat die boeken gewonnen kunnen worden, op voorwaarde dat mensen reageren op je blog.
Kortom, verzin een leuke wedstrijd en zorg ervoor dat mensen geactiveerd zijn.
21. Tips van andere experts
We hebben het al eerder over tips en experts gehad. Vraag nu iemand anders, die ook expert is, om tips. Dan zet je in je weblog: ‘Tien tips van … Bart van den Belt (of iemand anders)’. Vraag tips aan andere experts die raakvlakken hebben met jouw branche.
Als je deze artikelen schrijft en je gaat er actief mee aan de slag, is er één ding wat belangrijk is. Vraag mensen of ze willen reageren onderaan je blog, want dan ontstaat er interactie. Succes!
Help jij me aan de 100 blog ideeën? Laat je idee achter:
Ideeën voor je blog: Je creativiteit stimuleren
Misschien herken je het wel. Je hebt een blog. Je wil artikelen schrijven, je bent er goed in en vind het leuk om te doen. Maar hoe kom je op ideeën voor een blog? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende inspiratie hebt en houdt om steeds nieuwe artikelen te schrijven?
Op het einde van deze blog heb je 21 ideeën om jouw eigen blog te schrijven.
Ben je er klaar voor? Pen en papier bij de hand? Op scherp? Go!
1. Curated content
Curated content is het schrijven van artikelen gebaseerd op bestaande informatie. Je hebt bijvoorbeeld een nieuwsbericht gelezen, daarvan kopieer je een stuk inhoud en zet dat vervolgens in jouw blogbericht. Vervolgens ga je jouw visie geven op wat de ander heeft geschreven.
Bij curated content is het wel netjes een bronvermelding te doen, dan weten mensen waar de informatie vandaan komt. Curated content is ook het kijken naar recensies en vervolgens die recensies reviewen. Dus vertellen wat je van die recensies vond en waarom; je mening verkondigen.
2. Reviews
Als je: – een boek hebt gelezen;
– een film hebt gekeken;
– een training hebt gevolgd;
– een audioprogramma hebt geluisterd;
– een dvd hebt bekeken, etc.
Schrijf er een review over! Schrijf over wat je ervan vond en waarom anderen het wel of niet moeten kopen c.q. kijken.
3. Informatie
Er zijn veel mensen op zoek naar algemene informatie. Als je trainer bent, kun je bijvoorbeeld schrijven over psychologische modellen. Hoe werkt de psyche, welke modellen zijn er?
Als je tuinman bent, kun je bijvoorbeeld schrijven over plantensoorten. Welke planten kun je het beste in de winter in de tuin zetten en welke planten in de zomer?
4. Verslag van de dag
Je bent ergens heen geweest, je hebt een aantal ervaringen gehad. Noem nu eens drie, vier, vijf leerpunten van die dag. Je kunt schrijven wat je die dag hebt meegemaakt en wat de lessen zijn die je daarvan hebt geleerd. Heb je een bijzondere dag meegemaakt? Schrijf het uit!
5. Experttips
Jij bent expert in je vakgebied. Misschien nog niet? Maar ben je dat van plan te worden? Misschien ben je al expert, alleen ziet de markt dat nog niet. Als je expert bent, geef dan een stuk of tien tips die jij als expert zelf gebruikt, waarmee je anderen kunt helpen.
6. Do’s and don’ts
Wat moet je absoluut wel en wat moet je absoluut niet doen om de dingen te bereiken die jij graag wil. Stel je hebt een klant en hij heeft bepaalde dromen die hij wil realiseren of bepaalde problemen die hij wil oplossen. Welke dingen moet hij dan wel of niet doen?
7. Case study
Als je klanten hebt of je hebt klanten gehad, dan kun je één van die klanten beschrijven aan de hand van de volgende vragen:
– Hoe stond de klant ervoor?
– Wat is er gebeurd in het proces?
– Hoe ziet de klant er nu uit?
– Hoe staat het er nu voor?
Een case study is een hele effectieve manier van marketing. Het leuke is dat een case study, als je deze verpakt in een blog, ook nog waarde toevoegt voor iemand anders.
8. Top-10
Een top tien, maakt niet uit waarvan. Verzin iets leuks, wat bij jouw branche past. Maak een top tien van dingen die mensen echt moeten lezen/zien/horen. Een top tien van tips bijvoorbeeld. Het maakt niet uit, als het maar een top tien is.
9. Mythes verslaan
Maak een lijst met beperkende overtuigingen en mythes die mensen hebben. Bijvoorbeeld: je bent een HR-manager. Eén van de mythes bij dit beroep is: ziekteverzuim is niet terug te dringen. Een tweede mythe is etc. Noem mythes over je branche. Vervolgens kun je die mythes gaan beantwoorden en vertellen waarom deze niet kloppen.
10. Geheimen
Er zijn speciale trucjes om bepaalde dingen te bereiken in jouw branche. Als je die trucjes gaat vertellen aan anderen, mensen deelgenoot maakt van jouw geheimen, dan komt er interactie. Dus deel je geheimen via je blog. Het is niet alleen een hele leuke manier om contact te krijgen met mensen, maar het zorgt er ook voor dat mensen het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van iets wat anderen niet zijn.
11. Interviews
Zoek een paar mensen waar je respect voor hebt. Mensen die andere mensen echt verder kunnen helpen in jouw branche. Interview deze personen. Schrijf het interview uit en noteer een paar ‘takeaways’, leerzame informatie of conclusies die ze direct tot zich kunnen nemen.
12. Quotes
Maak een lijst met twintig meest inspirerende quotes over, bijvoorbeeld, ‘enthousiasme’. Verzin iets voor jouw branche. Stel dat je designer bent: twintig ideeën om creatief te worden. Twintig quotes die met creativiteit te maken hebben. Zorg ervoor dat je inspirerende quotes op een rij zet.
13. Voor- en nadelen
Dit gaat vaak over een product. Je beschrijft niet alleen wat je ervan vindt, maar je maakt ook de voor- en nadelen duidelijk. Bijvoorbeeld over CRM-systemen. Je beschrijft een aantal systemen en geeft daarbij aan: dit zou ik wel doen, dit zou ik niet doen, oftewel dit is het voordeel, dit is het nadeel.
14. Vraag en antwoord
Een vraag zoals: ‘Hoe weet je dat een zzp’er succesvol is?’ Wat gebeurt er na het stellen van een dergelijke vraag? Je krijgt ineens allerlei ideeën en input van mensen die reageren op jouw blog. Ze vragen zich na een aantal blogberichten af: ‘Wat gaat hij dit keer vragen, wat betekent dit?’ Er zijn heel veel vragen die jouw klanten hebben. Als je al die vragen een keer in een lijst zet, in een artikel plaatst en gaat beantwoorden, heb je een prachtig blogartikel.
15. Geheime bronnen
Je hebt waarschijnlijk wel geheime bronnen die niemand weet. Specifieke websites waar tips en tools op staan, die anderen niet weten te vinden. Deel je geheime bronnen en maak linkjes naar die websites. Waarom? Als jij hele waardevolle tips geeft met ditto linkjes, dan zoeken andere mensen jouw blogberichten vaker op, want ze vinden de inhoud interessant en nuttig.
16. Interessante mensen
Ken jij interessante mensen? Maak een lijstje met 5, 6 of 7 mensen, die je interessant vindt en die andere mensen, volgens jou, zouden moeten volgen. Beschrijf wat ze hebben gedaan, waar ze naartoe willen en wat hun kernpunten zijn. Stel een lijst samen van mensen die relevant zijn voor jouw klanten.
17. Een A-Z artikel
Verzin voor iedere letter van het alfabet iets waar mensen wat aan hebben. Bijvoorbeeld het A-Z om een blog te schrijven. Je verzint dan iets bij een A, B, C etc. Als je alle letters van het alfabet onder elkaar zet, heb je een prachtig blogartikel, wat ook nog verfrissend en origineel is.
18. Klant in de spotlights
Heb je een klant die heel succesvol is, goed bezig is en resultaten heeft bereikt? Is dat iemand die dat heeft bereikt dankzij jou? Zorg ervoor dat je hem in de spotlights zet. Met een verhaaltje over zijn bedrijf, hoe hij begonnen is. Maar zeker ook een verhaal waarin de klant zelf vertelt wat hij heeft meegemaakt en ervaren in de samenwerking met jou.
19. Handige tools
Maak een lijst met handige tools. Bijvoorbeeld een lijst met tools die onmisbaar zijn voor ondernemers. Takenmanagementsystemen, appjes, noem maar op etc.
20. Wedstrijd
Schrijf een wedstrijd uit en zorg ervoor dat mensen iets kunnen winnen. Even een voorbeeld. Koop een paar boeken en zorg ervoor dat die boeken gewonnen kunnen worden, op voorwaarde dat mensen reageren op je blog.
Kortom, verzin een leuke wedstrijd en zorg ervoor dat mensen geactiveerd zijn.
21. Tips van andere experts
We hebben het al eerder over tips en experts gehad. Vraag nu iemand anders, die ook expert is, om tips. Dan zet je in je weblog: ‘Tien tips van … Bart van den Belt (of iemand anders)’. Vraag tips aan andere experts die raakvlakken hebben met jouw branche.
Als je deze artikelen schrijft en je gaat er actief mee aan de slag, is er één ding wat belangrijk is. Vraag mensen of ze willen reageren onderaan je blog, want dan ontstaat er interactie. Succes!
Help jij me aan de 100 blog ideeën? Laat je idee achter:
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!