Een korte gids: Volg hoe ik een blog schrijf in 15 minuten
16:25 – Blog schrijven in 15 minuten. De uitdaging staat.
16:27 – Teveel gepraat. Focus, Bart. Focus.
Deze blog schrijf ik in een hotel. Ik heb drie dagen bloktijd ingepland om met focus aan het schrijven van artikelen en mijn nieuwe boek te werken. En, zoals altijd, heb ik mijzelf een doel gesteld. Ik wil in deze drie dagen tijd ten minste 15.000 woorden hebben geschreven en mijn contentmarketing strategie hebben uitgewerkt. Die 15.000 woorden moeten ideaal gezien resulteren in ten minste drie SEO-blogs en twaalf inspirerende ‘how-to’ blogs. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Mijn vriend en uitgever Maarten Beernink zit naast me en het is gezellig. We hebben net geluncht, we maken onnozele grappen en de focus is ver te zoeken de afgelopen paar uur. En dus hebben we besloten elkaar een blog-challenge te geven. Binnen vijftien minuten een blog schrijven. In mijn geval heb ik de opdracht gekregen om in vijftien minuten een blog te schrijven over hoe je in vijftien minuten een blog schrijft. En die ben jij nu aan het lezen. Wat is dit toch een wondere wereld.
16:31 – Stap 1: Start met de titel
De makkelijkste manier om in vijftien minuten tijd een blog te schrijven is door eerst de titel te bedenken. Dat is niet zo moeilijk, zeker niet als je weet wie je klant is en wat zijn uitdagingen zijn. Je titel is vaak het stellen van een vraag of het doen van een belofte. Zowel Maarten als ik weten dat veel online ondernemers het lastig vinden om tijd en hoofdruimte te creëren om te bloggen. Een blog kunnen schrijven in vijftien minuten is dan ideaal. Een prachtige belofte. Daarom is het de titel van deze blog geworden.
16:33 – Stap 2: Schrijf een outline en maak subtitels
De volgende stap die je moet zetten is een outline schrijven waarin je vertelt wat de kernpunten van het antwoord op de vraag zijn of hoe je de belofte kunt waarmaken. Je bedenkt dan direct leuke, grappige, confronterende of praktische subtitels. Deze vormen vanaf nu de leidraad om invulling te geven aan je artikel.
16:34 – Stap 3: Werk de outline uit en geef invulling aan je blog
Nu je de outline hebt gemaakt is het belangrijk om body te geven aan je blog. Een goed artikel moet inspirerend, grappig, confronterend of nuttig zijn. Het moet de tijd en energie van de lezer waard zijn. Mensen hebben weinig tijd te besteden en zijn binnen een klik weer weg. Wegklikken is niet handig voor de hoogte van de bouncerate van je website. Bovendien draagt je artikel dan niets bij aan het bouwen aan je merk. Had je het net zo goed niet kunnen schrijven.
16:36 – Stap 4: Zorg voor een persoonlijke touch
Omdat ik vaak procesmatig denk is dit ook de manier geworden waarop ik schrijf. Dat maakt dat ik soms de persoonlijke touch vergeet. En juist die persoonlijke touch maakt je blog krachtig. Lees daarom je zojuist geschreven artikel nog eens door en kijk of je het wat persoonlijker kan maken.
16:38 – nog twee minuten over – 3 Bonus Tips
Ik heb nog twee minuten over. Laat ik die goed gebruiken door je drie bonus tips te geven.
- Tip 1: Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven van je blog alle afleiding uitzet. Schakel je telefoon uit, zet je mail uit en zorg dat je geen notificaties krijgt.
- Tip 2: Zet een timer voordat jij je blog gaat schrijven. Een ideale app hiervoor is Pomodoro timer. Een kookwekker is net zo effectief. Kies ervoor om je blog binnen de tijd die jij jezelf geeft te schrijven. Dat geeft focus en zorgt ervoor dat je heel direct aan het werk gaat.
- Tip 3: Lees niet terug. (16:40. Tijd voorbij. 604 woorden tot nu toe. Ik neem toch een minuutje extra om deze blog af te maken.) Lees niet terug. Iets wat ik heb geleerd tijdens een masterclass van de auteur Kluun. ‘Schrijf alsof niemand het leest en werk alleen naar beneden’. Gouden tip die ik iedere keer weer gebruik. Niet teruglezen. Niet aanpassen. Alleen schrijven. Vooruit.
Zo. Dat is het. In vijftien minuten tijd een blog geschreven.
Suggesties om een blog te schrijven?
Laat je reactie hieronder achter!
Een korte gids: Volg hoe ik een blog schrijf in 15 minuten
16:25 – Blog schrijven in 15 minuten. De uitdaging staat.
16:27 – Teveel gepraat. Focus, Bart. Focus.
Deze blog schrijf ik in een hotel. Ik heb drie dagen bloktijd ingepland om met focus aan het schrijven van artikelen en mijn nieuwe boek te werken. En, zoals altijd, heb ik mijzelf een doel gesteld. Ik wil in deze drie dagen tijd ten minste 15.000 woorden hebben geschreven en mijn contentmarketing strategie hebben uitgewerkt. Die 15.000 woorden moeten ideaal gezien resulteren in ten minste drie SEO-blogs en twaalf inspirerende ‘how-to’ blogs. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Mijn vriend en uitgever Maarten Beernink zit naast me en het is gezellig. We hebben net geluncht, we maken onnozele grappen en de focus is ver te zoeken de afgelopen paar uur. En dus hebben we besloten elkaar een blog-challenge te geven. Binnen vijftien minuten een blog schrijven. In mijn geval heb ik de opdracht gekregen om in vijftien minuten een blog te schrijven over hoe je in vijftien minuten een blog schrijft. En die ben jij nu aan het lezen. Wat is dit toch een wondere wereld.
16:31 – Stap 1: Start met de titel
De makkelijkste manier om in vijftien minuten tijd een blog te schrijven is door eerst de titel te bedenken. Dat is niet zo moeilijk, zeker niet als je weet wie je klant is en wat zijn uitdagingen zijn. Je titel is vaak het stellen van een vraag of het doen van een belofte. Zowel Maarten als ik weten dat veel online ondernemers het lastig vinden om tijd en hoofdruimte te creëren om te bloggen. Een blog kunnen schrijven in vijftien minuten is dan ideaal. Een prachtige belofte. Daarom is het de titel van deze blog geworden.
16:33 – Stap 2: Schrijf een outline en maak subtitels
De volgende stap die je moet zetten is een outline schrijven waarin je vertelt wat de kernpunten van het antwoord op de vraag zijn of hoe je de belofte kunt waarmaken. Je bedenkt dan direct leuke, grappige, confronterende of praktische subtitels. Deze vormen vanaf nu de leidraad om invulling te geven aan je artikel.
16:34 – Stap 3: Werk de outline uit en geef invulling aan je blog
Nu je de outline hebt gemaakt is het belangrijk om body te geven aan je blog. Een goed artikel moet inspirerend, grappig, confronterend of nuttig zijn. Het moet de tijd en energie van de lezer waard zijn. Mensen hebben weinig tijd te besteden en zijn binnen een klik weer weg. Wegklikken is niet handig voor de hoogte van de bouncerate van je website. Bovendien draagt je artikel dan niets bij aan het bouwen aan je merk. Had je het net zo goed niet kunnen schrijven.
16:36 – Stap 4: Zorg voor een persoonlijke touch
Omdat ik vaak procesmatig denk is dit ook de manier geworden waarop ik schrijf. Dat maakt dat ik soms de persoonlijke touch vergeet. En juist die persoonlijke touch maakt je blog krachtig. Lees daarom je zojuist geschreven artikel nog eens door en kijk of je het wat persoonlijker kan maken.
16:38 – nog twee minuten over – 3 Bonus Tips
Ik heb nog twee minuten over. Laat ik die goed gebruiken door je drie bonus tips te geven.
- Tip 1: Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven van je blog alle afleiding uitzet. Schakel je telefoon uit, zet je mail uit en zorg dat je geen notificaties krijgt.
- Tip 2: Zet een timer voordat jij je blog gaat schrijven. Een ideale app hiervoor is Pomodoro timer. Een kookwekker is net zo effectief. Kies ervoor om je blog binnen de tijd die jij jezelf geeft te schrijven. Dat geeft focus en zorgt ervoor dat je heel direct aan het werk gaat.
- Tip 3: Lees niet terug. (16:40. Tijd voorbij. 604 woorden tot nu toe. Ik neem toch een minuutje extra om deze blog af te maken.) Lees niet terug. Iets wat ik heb geleerd tijdens een masterclass van de auteur Kluun. ‘Schrijf alsof niemand het leest en werk alleen naar beneden’. Gouden tip die ik iedere keer weer gebruik. Niet teruglezen. Niet aanpassen. Alleen schrijven. Vooruit.
Zo. Dat is het. In vijftien minuten tijd een blog geschreven.
Suggesties om een blog te schrijven?
Laat je reactie hieronder achter!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!