Drie belangrijke vragen onder de loep genomen
Het nieuwe jaar is weer begonnen en zoals iedereen begin ook ik het jaar met goede voornemens. Op persoonlijk gebied én op zakelijk gebied. Al jaren lang hou ik een notitieboek bij waarin ik mijn successen en mislukkingen opschrijf. Hierdoor kan ik de lessen die ik leer tijdens het ondernemen beter vast houden en toepassen. Het voorkomt (meestal) dat ik vaker dezelfde fouten maak. Een paar dagen geleden was ik in mijn notitieboek van 2013 aan het bladen en las ik een stuk terug over mijn deelname aan een training. En er viel me iets bijzonders op. Vanaf 2014 heb ik 95% van de zakelijke doelen die ik had opgeschreven bereikt of overtroffen. Producten en diensten die in de planning stonden heb ik gemaakt. Omzet heb ik overtroffen. Team is in opbouw. Ineens voelde ik me bijzonder dankbaar. Nog meer dan anders.
Mei 2013. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Met mijn ogen dicht zat ik een zaal van een groot Amerikaans hotelketen met honderden andere ondernemers. Ik volgde een training in Amerika over het vormgeven van mijn leven en mijn bedrijf. De prachtige muziek vervaagde en ik zag mijzelf in de toekomst. Creatief, enthousiast, met plezier, in dienst van anderen, in een prachtige omgeving met natuur eromheen. Een plaats waar ik volledig in verbinding was met mijzelf en de mensen om me heen. De beelden werden zó echt, bijna tastbaar. De geur van vers gemaaid gras. Een gevoel van voldoening en dankbaarheid overspoelde me. Langzaam deed ik mijn ogen open en keek ik rond in de trainingsruimte. Als ik me niet vergiste, was ik niet de enige die geëmotioneerd was. Deze visualisatie bij Brendon Burchard heeft een grote impact gehad op het duidelijk krijgen van mijn visie en toekomst. Het heeft me absoluut geholpen om stappen te zetten in mijn onderneming en betere resultaten te creëren.
Wil jij dit jaar een doorbraak in je bedrijf?
Helaas kan ik via dit boek geen visualisatie doen. Toch wil ik je een aantal vragen stellen om je te laten nadenken over je toekomst. Hoe ziet jouw ideale toekomst eruit? Wanneer je als zzp’er succesvol wil zijn, is het handig om te blijven nadenken over wat je wilt bereiken. ‘Begin met het einddoel voor ogen’, zegt Stephen Covey. Ik wil je graag via dit blogartikel een spiegel voorhouden. En uitdagen om opnieuw na te denken waarmee je bezig bent. Daarom wil ik je graag drie vragen stellen:
Vraag 1. Wat wil je?
Als alles zou kunnen, wat zou je dan graag willen doen of bereiken met je onderneming? Volg je een duidelijke droom of ben je voor jezelf begonnen doordat omstandigheden dat van je vroegen? Wanneer ben je volgens je eigen maatstaven succesvol? Heb jij je doelen weleens duidelijk op papier gezet? Als dat niet zo is dan wil ik je vragen om een keer aan te schuiven bij het zakelijk succes seminar. Daar besteden we ruim de tijd aan het opschrijven en uitwerken van je dromen en deze om te zetten naar concrete doelen. Een must als je een succesvol bedrijf wilt opzetten of naar een volgend niveau in je onderneming wil.
Vraag 2. Wat wil je echt?
Kijk eens goed naar de antwoorden die je hebt gegeven op de eerste vraag. Wil je al die dingen écht of is er iets anders wat je wilt? Regelmatig spreek ik ondernemers die me desgevraagd vertellen dat ze een bepaalde omzet, passief inkomen of specifieke klanten willen hebben. Als ik doorvraag, blijkt dat ze in hun hart iets anders willen dan ze aanvankelijk dachten. De echte drijfveren van ondernemers zijn vaak niet meetbaar in cijfers. Die variëren van ‘meer tijd met m’n gezin kunnen doorbrengen’ en ‘meer vrijheid ervaren’ tot ‘ik wil de erkenning voor wie ik ben als professional’. Je zult in je ondernemersavontuur ontdekken dat deze laatste drijfveren veel meer impact hebben om op lange termijn te bereiken wat je wilt en door te zetten bij tegenslag.
Vraag 3. Wil je dat echt?
Nu komt de meest confronterende vraag: wil je dat écht? Als jij als ondernemer echt zakelijk succesvol wilt zijn, zul je veel nieuwe kennis en vaardigheden moeten opdoen en aanleren. Je gaat het niet redden met je vakmanschap alleen. Om er een paar te noemen:
- persoonlijk leiderschap
- productie- en timemanagement
- financieel management
- doelgericht verkopen
- marketing met impact
- sociale media
- effectief netwerken
- jezelf leren presenteren
- …en nog veel meer
Ben je bereid deze vaardigheden aan te leren om te bereiken wat je echt wilt? Dan heb je een gat te overbruggen tussen waar je nu bent en waar je wilt zijn.
Wordt dit jouw beste jaar ooit?
Ben je klaar voor die reis en wil je aan de slag om je bedrijf succesvol neer te zetten? Kom dan naar het Zakelijk Succes Seminar op zaterdag 16 januari a.s. In één dag tijd gaan we aan de slag met persoonlijk leiderschap, marketing en sales. Dit is hét startpunt om een doorbraak te creëren in je bedrijf.
Drie belangrijke vragen onder de loep genomen
Het nieuwe jaar is weer begonnen en zoals iedereen begin ook ik het jaar met goede voornemens. Op persoonlijk gebied én op zakelijk gebied. Al jaren lang hou ik een notitieboek bij waarin ik mijn successen en mislukkingen opschrijf. Hierdoor kan ik de lessen die ik leer tijdens het ondernemen beter vast houden en toepassen. Het voorkomt (meestal) dat ik vaker dezelfde fouten maak. Een paar dagen geleden was ik in mijn notitieboek van 2013 aan het bladen en las ik een stuk terug over mijn deelname aan een training. En er viel me iets bijzonders op. Vanaf 2014 heb ik 95% van de zakelijke doelen die ik had opgeschreven bereikt of overtroffen. Producten en diensten die in de planning stonden heb ik gemaakt. Omzet heb ik overtroffen. Team is in opbouw. Ineens voelde ik me bijzonder dankbaar. Nog meer dan anders.
Mei 2013. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Met mijn ogen dicht zat ik een zaal van een groot Amerikaans hotelketen met honderden andere ondernemers. Ik volgde een training in Amerika over het vormgeven van mijn leven en mijn bedrijf. De prachtige muziek vervaagde en ik zag mijzelf in de toekomst. Creatief, enthousiast, met plezier, in dienst van anderen, in een prachtige omgeving met natuur eromheen. Een plaats waar ik volledig in verbinding was met mijzelf en de mensen om me heen. De beelden werden zó echt, bijna tastbaar. De geur van vers gemaaid gras. Een gevoel van voldoening en dankbaarheid overspoelde me. Langzaam deed ik mijn ogen open en keek ik rond in de trainingsruimte. Als ik me niet vergiste, was ik niet de enige die geëmotioneerd was. Deze visualisatie bij Brendon Burchard heeft een grote impact gehad op het duidelijk krijgen van mijn visie en toekomst. Het heeft me absoluut geholpen om stappen te zetten in mijn onderneming en betere resultaten te creëren.
Wil jij dit jaar een doorbraak in je bedrijf?
Helaas kan ik via dit boek geen visualisatie doen. Toch wil ik je een aantal vragen stellen om je te laten nadenken over je toekomst. Hoe ziet jouw ideale toekomst eruit? Wanneer je als zzp’er succesvol wil zijn, is het handig om te blijven nadenken over wat je wilt bereiken. ‘Begin met het einddoel voor ogen’, zegt Stephen Covey. Ik wil je graag via dit blogartikel een spiegel voorhouden. En uitdagen om opnieuw na te denken waarmee je bezig bent. Daarom wil ik je graag drie vragen stellen:
Vraag 1. Wat wil je?
Als alles zou kunnen, wat zou je dan graag willen doen of bereiken met je onderneming? Volg je een duidelijke droom of ben je voor jezelf begonnen doordat omstandigheden dat van je vroegen? Wanneer ben je volgens je eigen maatstaven succesvol? Heb jij je doelen weleens duidelijk op papier gezet? Als dat niet zo is dan wil ik je vragen om een keer aan te schuiven bij het zakelijk succes seminar. Daar besteden we ruim de tijd aan het opschrijven en uitwerken van je dromen en deze om te zetten naar concrete doelen. Een must als je een succesvol bedrijf wilt opzetten of naar een volgend niveau in je onderneming wil.
Vraag 2. Wat wil je echt?
Kijk eens goed naar de antwoorden die je hebt gegeven op de eerste vraag. Wil je al die dingen écht of is er iets anders wat je wilt? Regelmatig spreek ik ondernemers die me desgevraagd vertellen dat ze een bepaalde omzet, passief inkomen of specifieke klanten willen hebben. Als ik doorvraag, blijkt dat ze in hun hart iets anders willen dan ze aanvankelijk dachten. De echte drijfveren van ondernemers zijn vaak niet meetbaar in cijfers. Die variëren van ‘meer tijd met m’n gezin kunnen doorbrengen’ en ‘meer vrijheid ervaren’ tot ‘ik wil de erkenning voor wie ik ben als professional’. Je zult in je ondernemersavontuur ontdekken dat deze laatste drijfveren veel meer impact hebben om op lange termijn te bereiken wat je wilt en door te zetten bij tegenslag.
Vraag 3. Wil je dat echt?
Nu komt de meest confronterende vraag: wil je dat écht? Als jij als ondernemer echt zakelijk succesvol wilt zijn, zul je veel nieuwe kennis en vaardigheden moeten opdoen en aanleren. Je gaat het niet redden met je vakmanschap alleen. Om er een paar te noemen:
- persoonlijk leiderschap
- productie- en timemanagement
- financieel management
- doelgericht verkopen
- marketing met impact
- sociale media
- effectief netwerken
- jezelf leren presenteren
- …en nog veel meer
Ben je bereid deze vaardigheden aan te leren om te bereiken wat je echt wilt? Dan heb je een gat te overbruggen tussen waar je nu bent en waar je wilt zijn.
Wordt dit jouw beste jaar ooit?
Ben je klaar voor die reis en wil je aan de slag om je bedrijf succesvol neer te zetten? Kom dan naar het Zakelijk Succes Seminar op zaterdag 16 januari a.s. In één dag tijd gaan we aan de slag met persoonlijk leiderschap, marketing en sales. Dit is hét startpunt om een doorbraak te creëren in je bedrijf.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!