De impact van Steve Jobs op de digitale wereld
“Je tijd op aarde is beperkt, verspil het niet door het leven van iemand anders te leven. Heb de moed om je eigen hart en intuïtie te volgen.”
Steve Jobs (1955-2011)
Steve Jobs volgde zijn intuïtie. Hij sloot geen compromissen, nam enorme risico’s en werkte meer dan negentig uur per week. Hij geloofde in zichzelf, dreef zijn werknemers tot het uiterste en kwam keer op keer met de meest revolutionaire producten.
Pioniers op computergebied
Steve Jobs groeide op tussen de whizzkids in ‘Silicon Valley’ – in de staat Santa Clara – waar zijn interesse voor elektronica werd gevormd. Terwijl Jobs na zijn middelbare school een jaar lang zijn wereld verruimde met lessen aan een peperdure kunstacademie, het kweken van appels in een hippiecommune en een reis naar India, bezocht zijn jeugdvriend Stephen Wozniak bijeenkomsten van de Homebrew Computer Club. Van de pioniers op computergebied daar, verzamelde Wozniak informatie, en met zijn buitengewone talent zette hij zijn eigen personal computer in elkaar. Een personal computer was iets revolutionairs, tot die tijd werden er alleen computers gemaakt voor grote bedrijven. Jobs, toen 21, wist dat de ingenieuze computer de wereld zou kunnen veranderen. Apple Computer werd geboren, de Apple II maakte van Jobs en Wozniak miljonairs.
Steve Jobs werd dé pionier op computergebied. Hij was onconventioneel, ongelofelijk creatief en had een enorme drive om het perfecte product te maken. Hij liet zich niet uit het veld slaan door tegenslag, maar bleef geloven in zijn eigen ideeën. Hij was in bezit van een overtuigingskracht waarmee hij precies datgene voor elkaar kreeg wat hij voor ogen had.
Tegenslagen bij NeXT en Apple
Na de invoering van de revolutionaire Macintosh in 1984, werd Jobs – na onenigheid met de directie – ontslagen bij Apple, het bedrijf dat hij zelf opgezet had. Na deze nederlaag, verkocht hij zijn aandelen van Apple, op een na. Hij ging niet bij de pakken neer zitten, maar richtte NeXT op. Bij NeXT ontwikkelde hij hightech computers, die te duur bleken voor consumenten en niet verkochten. Wederom liet Jobs zich niet uit het veld slaan. Hij bleef geloven in zichzelf en begon met Pixar een nieuwe uitdaging. In 1995 lanceerde Pixar in samenwerking met Disney, de eerste volledig computergeanimeerde film: Toy Story. Toy Story werd een enorm succes, en maakte van Jobs een biljardair.
Het geluk aan Jobs kant
Het geluk bleef aan Jobs kant, toen door de lancering van Windows 95 door Microsoft, de zaken bij Apple er minder rooskleurig voor stonden. Apple had iets nieuws nodig. In 1996 kocht Apple NeXT van Jobs, en had daarmee een prachtig, nieuw besturingssysteem in handen. Ook Jobs kwam weer in dienst van Apple en werd een jaar later interim CEO. Jobs werkte harder dan ooit en zette de wereld op z’n kop met revolutionaire producten als de iPod, de iPhone en de iPad. Hij combineerde dat wat nog niemand ooit gedaan had: oogverblindend mooie hardware met gebruiksvriendelijke software. Een combinatie die van Appleproducten echte musthaves maakte.
Steve Jobs wist van puur functionele computers en elektronische apparaten persoonlijke expressies te maken. Jobs speelde met passie in op emotie en spreekt met de unieke combinatie van design ontwerpen en gebruiksgemak ook vandaag de dag nog iedereen aan. Steve Jobs maakte van Appleproducten een lifestyle.
Stevenotes
De nieuwste producten introduceerde Jobs tijdens de beroemde keynote-speeches, de zogenaamde Stevenotes. Hij wist het publiek tijdens deze speeches op zijn geheel eigen wijze te boeien. Hij speelde in op emotie, en kreeg het voor elkaar dat mensen het gepresenteerde product na afloop kochten – of ze het nou nodig hadden of niet. Doorgaans sloot hij zijn keynote speech af door het podium te verlaten en weer terug te komen met zijn beroemde uitspraak: “One more thing…”, waarna hij een nieuw product lanceerde.
‘Was hij intelligent? Nee, niet buitengewoon. Maar hij was wel geniaal. De sprongen die hij in zijn verbeelding maakte waren instinctmatig, onverwacht en soms magisch. Hij was een voorbeeld van wat de wiskundige Mark Kac een ‘tovenaar’ noemde, iemand wiens inzichten uit het niets komen, waarvoor meer intuïtie nodig is dan denkvermogen. Als een verkenner kon hij informatie in zich opnemen, de wind opsnuiven en weten wat voor hem lag.’
Fragment uit Steve Jobs, de biografie van Walter Isaacson.
De impact van Steve Jobs op de digitale wereld
“Je tijd op aarde is beperkt, verspil het niet door het leven van iemand anders te leven. Heb de moed om je eigen hart en intuïtie te volgen.”
Steve Jobs (1955-2011)
Steve Jobs volgde zijn intuïtie. Hij sloot geen compromissen, nam enorme risico’s en werkte meer dan negentig uur per week. Hij geloofde in zichzelf, dreef zijn werknemers tot het uiterste en kwam keer op keer met de meest revolutionaire producten.
Pioniers op computergebied
Steve Jobs groeide op tussen de whizzkids in ‘Silicon Valley’ – in de staat Santa Clara – waar zijn interesse voor elektronica werd gevormd. Terwijl Jobs na zijn middelbare school een jaar lang zijn wereld verruimde met lessen aan een peperdure kunstacademie, het kweken van appels in een hippiecommune en een reis naar India, bezocht zijn jeugdvriend Stephen Wozniak bijeenkomsten van de Homebrew Computer Club. Van de pioniers op computergebied daar, verzamelde Wozniak informatie, en met zijn buitengewone talent zette hij zijn eigen personal computer in elkaar. Een personal computer was iets revolutionairs, tot die tijd werden er alleen computers gemaakt voor grote bedrijven. Jobs, toen 21, wist dat de ingenieuze computer de wereld zou kunnen veranderen. Apple Computer werd geboren, de Apple II maakte van Jobs en Wozniak miljonairs.
Steve Jobs werd dé pionier op computergebied. Hij was onconventioneel, ongelofelijk creatief en had een enorme drive om het perfecte product te maken. Hij liet zich niet uit het veld slaan door tegenslag, maar bleef geloven in zijn eigen ideeën. Hij was in bezit van een overtuigingskracht waarmee hij precies datgene voor elkaar kreeg wat hij voor ogen had.
Tegenslagen bij NeXT en Apple
Na de invoering van de revolutionaire Macintosh in 1984, werd Jobs – na onenigheid met de directie – ontslagen bij Apple, het bedrijf dat hij zelf opgezet had. Na deze nederlaag, verkocht hij zijn aandelen van Apple, op een na. Hij ging niet bij de pakken neer zitten, maar richtte NeXT op. Bij NeXT ontwikkelde hij hightech computers, die te duur bleken voor consumenten en niet verkochten. Wederom liet Jobs zich niet uit het veld slaan. Hij bleef geloven in zichzelf en begon met Pixar een nieuwe uitdaging. In 1995 lanceerde Pixar in samenwerking met Disney, de eerste volledig computergeanimeerde film: Toy Story. Toy Story werd een enorm succes, en maakte van Jobs een biljardair.
Het geluk aan Jobs kant
Het geluk bleef aan Jobs kant, toen door de lancering van Windows 95 door Microsoft, de zaken bij Apple er minder rooskleurig voor stonden. Apple had iets nieuws nodig. In 1996 kocht Apple NeXT van Jobs, en had daarmee een prachtig, nieuw besturingssysteem in handen. Ook Jobs kwam weer in dienst van Apple en werd een jaar later interim CEO. Jobs werkte harder dan ooit en zette de wereld op z’n kop met revolutionaire producten als de iPod, de iPhone en de iPad. Hij combineerde dat wat nog niemand ooit gedaan had: oogverblindend mooie hardware met gebruiksvriendelijke software. Een combinatie die van Appleproducten echte musthaves maakte.
Steve Jobs wist van puur functionele computers en elektronische apparaten persoonlijke expressies te maken. Jobs speelde met passie in op emotie en spreekt met de unieke combinatie van design ontwerpen en gebruiksgemak ook vandaag de dag nog iedereen aan. Steve Jobs maakte van Appleproducten een lifestyle.
Stevenotes
De nieuwste producten introduceerde Jobs tijdens de beroemde keynote-speeches, de zogenaamde Stevenotes. Hij wist het publiek tijdens deze speeches op zijn geheel eigen wijze te boeien. Hij speelde in op emotie, en kreeg het voor elkaar dat mensen het gepresenteerde product na afloop kochten – of ze het nou nodig hadden of niet. Doorgaans sloot hij zijn keynote speech af door het podium te verlaten en weer terug te komen met zijn beroemde uitspraak: “One more thing…”, waarna hij een nieuw product lanceerde.
‘Was hij intelligent? Nee, niet buitengewoon. Maar hij was wel geniaal. De sprongen die hij in zijn verbeelding maakte waren instinctmatig, onverwacht en soms magisch. Hij was een voorbeeld van wat de wiskundige Mark Kac een ‘tovenaar’ noemde, iemand wiens inzichten uit het niets komen, waarvoor meer intuïtie nodig is dan denkvermogen. Als een verkenner kon hij informatie in zich opnemen, de wind opsnuiven en weten wat voor hem lag.’
Fragment uit Steve Jobs, de biografie van Walter Isaacson.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!