Omzet verhogen? Volg deze eenvoudige drie-stappen-methodiek!

Je omzet verhogen. Wie wil dat nu niet? Oké, omzet is natuurlijk nog geen winst, maar laten we het voor het gemak even op omzet houden. Er zijn drie strategieën waarmee je je omzet kunt verhogen. Als je weet welke drie manieren dat zijn, zou het zomaar kunnen dat je heel anders naar je onderneming gaat kijken (en naar de manier waarop je je tijd, geld en energie besteedt tijdens het ondernemen).

Tip: Lees ook dit artikel over Conversie optimalisatie

Ook jij wilt vast je omzet verhogen. Niet zozeer omdat het allemaal om geld zou draaien, maar omdat je simpelweg omzet en winst nodig hebt om op lange termijn continuïteit te hebben, en om daardoor ook op de langere termijn een bijdrage te kunnen blijven leveren aan het leven van anderen. Dáárom wil je je omzet verhogen. En daar zijn drie strategieën voor.

Manier 1: (meer) nieuwe klanten

Wist je dat grote bedrijven enorme bedragen uitgeven aan het binnenhalen van nieuwe klanten? Sterker nog: zij berekenen hoeveel een nieuwe klant waard is. Zó belangrijk is het om een continue stroom van aanvragen te hebben. Heb je die? Zijn er mensen die mogelijk met jou in zee willen? Zijn er steeds weer mensen die bij je aankloppen en zeggen: “Misschien zou ik wel iets bij je willen af willen nemen”? Superbelangrijk! De hoeveelheid nieuwe klanten is een van de sleutelfactoren voor het verhogen van je omzet.

Hoe krijg je meer nieuwe klanten? – Ontmoet Jan
Wanneer je op deze manier je omzet wilt verhogen, zul je actief aan de slag moeten met marketing, PR en verkoop. We hadden eens een deelnemer aan de Zakelijk Succes Academy die trainer was en Jan heette. Hij had voldoende klanten om rond te komen, maar dat was het dan ook. Zijn impact was beperkt. De klanten die hij had kwamen soms nog weleens terug, maar dat was meer uitzondering dan regel. Wat we hem hebben verteld hoe hij zijn marketing kon verbeteren, hoe hij dat aan kon pakken. Hoe hij in de publiciteit kon komen en hoe hij zichzelf beter kon verkopen. En hij heeft het allemaal opgepakt en geïmplementeerd. (Je weet het: het succes is voor de doeners!) Zo krijg je nieuwe klanten. En deze trainer bleek daar heel goed in. Hij had al een goede basiswebsite staan. We hebben hem vervolgens een aantal strategieën geleerd waardoor zijn website meer bezoekers trok. En meer bezoekers leidden tot meer aanvragen. Zo kreeg hij meer klanten. Heel logisch, toch?

Manier 2: de transactiewaarde verhogen

Wat wordt er precies bedoeld met de transactiewaarde? Laat ik dat proberen duidelijk te maken aan de hand van een tweetal voorbeelden. Heb je weleens getankt bij een tankstation? Dan heb je waarschijnlijk ook meegemaakt dat er bij het afrekenen aan je gevraagd werd of je er ook een pakje kauwgom bij wilde voor maar één euro (en dat je jezelf hoort zeggen: “Ja, da’s goed!”). Wat doet die kassière op zo’n moment? Ze verhoogt de transactiewaarde. En heb je weleens bij een hamburgertent een menu besteld? Waarschijnlijk vroegen ze je toen of je het voor € 0,50 wilde supersizen. En toen zei jij: “Ja, natuurlijk! Supersizen voor maar € 0,50… dat is toch geen geld!” Met dat soort acties verhogen bedrijven hun transactiewaarde.

Zo verhoog je de transactiewaarde – Terug naar Jan
Terug naar Jan. Jan gaf één-op-één trainingen. Iemand zocht bijvoorbeeld een trainer om zijn team te leren feedback te geven. (Jan is afgestudeerd op het onderwerp ‘dienend leiderschap’, dus hij gaf veel dienend-leiderschaptrainingen aan zelfsturende teams). Of hij gaf een training ‘zelfsturend team worden’ van drie dagen, en daar stopte het dan. Toen vroeg ik hem: “Maar Jan, jij doet toch ook nog veel meer?” Dat was inderdaad het geval. We zijn toen samen gaan brainstormen. Uit die brainstormsessie kwam een hele lijst met dingen die hij deed en trainingen die hij zou kunnen geven. Daardoor kwamen we tot de conclusie dat hij een heel ontwikkelingstraject voor medewerkers kon opzetten. Dat heeft hij gedaan en nu verkoopt hij – waar hij vroeger één training verkocht – nu een traject van drie tot vijf trainingen. Natuurlijk niet altijd en niet overal, maar hierdoor is zijn omzet wel direct gestegen. Het mooie is ook dat hij niet alleen meer mensen helpt, maar dat bij de mensen die hij helpt het geleerde bovendien beter geborgd wordt, doordat hij meer tijd aan zijn cursisten kan besteden.

Manier 3: zorgen voor herhalingsaankopen

Een van de deelnemers aan onze Academy is een trainer die echt heel goed is in zijn vak. Maar wat deed hij? Hij verkocht losse workshops. Toen hebben we hem op de Academy geadviseerd om niet langer losse trainingen te verkopen, maar op zoek te gaan naar het echte, onderliggende probleem van de klant (het probleem achter het probleem) en dan een breder traject aan te bieden. Inmiddels biedt hij inderdaad niet slechts één losse training aan, maar een traject van vier trainingen, waarmee hij zijn omzet in één keer verviervoudigt.

Herhalingsaankopen stimuleren – Dit heeft Jan gedaan

Het derde wat Jan is gaan doen, is relaties opbouwen en onderhouden. Daar gaat het bij veel ondernemers mis. Ze hebben dan een opdracht gekregen, maar laten daarna nooit meer iets van zich horen. Ik wil je graag deze uitdaging meegeven: ga morgen (een aantal van) je huidige klanten eens opbellen, en vraag hen iets als: “Hé, hoe gaat het met je? Ik was even benieuwd hoe je het toen ervaren hebt, en of ik iets voor je zou kunnen betekenen.” Als je dát gaat doen, zul je merken dat dat de tijdsinvestering dubbel en dwars waard is. Het is belangrijk om dit te systematiseren en het als vast onderdeel op te nemen in je bedrijfsvoering. Je hebt hier echt geen heel team voor nodig, het kan ook prima in je eentje.

Een rekenvoorbeeld over hoe jij je omzet exponentieel verhoogd

Als je deze drie strategieën weet te combineren, groeit je omzet exponentieel: je krijgt meer nieuwe klanten, je transactiewaarde per klant wordt hoger én je klanten kopen meer. Stel, je had 1 klant x een transactiewaarde van € 100 x 1 aankoop: dan verdien je € 100. Maar als je dit nu allemaal eens wist te verdubbelen? Dan heb je 2 klanten x een transactiewaarde van € 200 x 2 aankopen, en heb je opeens € 800 verdiend. Dan is je omzet dus verachtvoudigd, doordat je op deze drie sleutelfactoren aan het groeien bent.

Zo doe je dat in de praktijk

Marketing, positionering en verkoop
Hoe ga je dit nu in de praktijk brengen? Eigenlijk is het heel simpel. Voor nieuwe klanten moet je continu bezig zijn met drie dingen: marketing, positionering en verkoop. Als je meer nieuwe klanten wilt aantrekken, moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent, dat je een goede naam hebt, en dat je ook daadwerkelijk gaat verkopen, dat je met mensen in contact komt. En daarvoor is een laagdrempelige kennismaking erg belangrijk. Dat kun je trouwens ook terugvinden in mijn marketingmachine.

Toegevoegde waarde verhogen
Het tweede wat je moet doen,is je toegevoegde waarde verhogen. Toen ik startte met het geven van jongleerworkshops verdiende ik € 300 met een workshop (wat op zich niet eens zo slecht was voor een workshop van een uur). Maar toen verhoogde ik mijn toegevoegde waarde: ik gaf nog steeds een jongleerworkshop, maar nu had ik er een goed verhaal bij (over management, loslaten, ballen in de lucht houden en groeien). En opeens kon ik geen € 300, maar € 1.950 vragen voor een workshop. Waarom? Omdat mijn toegevoegde waarde was verhoogd.

Relaties opbouwen en onderhouden
Ten slotte de herhalingsaankopen. Hoe krijg je je klanten zover dat ze meer bij je afnemen? Zorg ervoor dat je een relatie met hen opbouwt en dat je die ook onderhoudt. Met andere woorden: doe aan accountmanagement. Je moet af en toe contact hebben met je bestaande klanten, zodat je ‘top of mind’ blijft. Als je een paar klanten bedient, dan kan dat bijvoorbeeld door ze één keer per half jaar even te bellen. (“Hoe is het met je? Kan ik iets voor je betekenen?”) En wanneer je veel klanten bedient, kun je bijvoorbeeld een ambassadeurssequens inrichten in je e-mailmarketing. Het is heel verstandig je daarin te verdiepen. Je kunt er namelijk veel activiteiten veel makkelijker mee maken, meer waarde toevoegen en een verschil maken.

Welke methodieken zet jij al in voor het verhogen van je omzet?
Laat je reactie hieronder achter:

5 antwoorden
  1. Manfred Ganglbauer
    Manfred Ganglbauer zegt:

    Rekenen is lastig:
    1 klant koopt 1x voor € 100,- en dezelfde klant herhaalt dat 1x dan is dat € 200,-?!
    Verder leuk gebracht en goed om weer ff onder ogen te hebben gehad!
    Thnx

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt
      Bart van den Belt zegt:

      Wat ik uitleg is dat als:
      – je twee keer zoveel klanten wil krijgen
      – je je waarde verhoogt zodat je je tarief kan verdubbelen
      – de klant je twee keer ipv een keer inhuren
      ik heb het even nagekeken en het klopt zo, toch? Of mis ik wat…?

      Beantwoorden
  2. Hanna Esajas
    Hanna Esajas zegt:

    Ik krijg iedere keer bij je videotrainingen alles in 3-voud bevestigd. Het concept voor mijn “soort” evenementen is ook hierop gebaseerd! 2017/2018 is volop in voorbereiding. Met name het uitvoeren van de marketing strategieën.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *