MKB Canvas

MKB Canvas ©

Het MKB Canvas is in 2018 ontwikkeld door Bart van den Belt en is een tool waarmee we al enkele jaren MKB’ers coachen in hun bedrijf. Op dit moment wordt er een boek over geschreven: deze wordt november 2020 verwacht.

Het MKB Canvas ®: negen pilaren, in een praktisch model, die ervoor zorgen dat je als mkb’er je bedrijf laat groeien.

Als je jouw bedrijf wilt laten groeien, stel je jezelf vaak de vraag: ‘Waar moet ik nu specifiek op letten?’ Er zijn prachtige methodieken: ‘lean’, ‘gazelles’, ‘growth accelerators’, ‘growth hacking’ etc. Maar wat moet je als mkb’er doen, waar moet je op letten? Onze Zakelijk Succes Academie kijkt altijd naar de negen pilaren van het Zakelijk Succes Canvas© als het om een ondernemer gaat en de groei van zijn bedrijf.

Voor wat betreft de achtergrond van deze negen pilaren is ervan uitgegaan dat er twee sleutels voor bedrijfsgroei zijn waar je je op moet focussen: toegevoegde waarde en zichtbaarheid.

Los deze twee hoofdproblemen op om je bedrijf te laten groeien

Er zijn twee oorzaken die zorgen voor een bottleneck in de groei van je bedrijf:

  • je hebt een probleem aan de achterkant van je organisatie met je toegevoegde waarde: ‘Wat heb ik te leveren aan de markt? Ik kan geen waarde meer leveren, mijn productiecapaciteit is vol of mijn toegevoegde waarde is niet helder’;
  • je hebt een probleem aan de voorkant van je organisatie in je zichtbaarheid. Dat wil zeggen: je hebt een goed product, maar je markt weet het nog niet (marketing, ‘klantreis’).
    Op basis hiervan heeft de Zakelijk Succes Academie gekeken welke onderdelen belangrijk zijn als je kijkt naar deze twee sleutels.

Toegevoegde waarde

Toegevoegde waarde is de achterkant van jouw organisatie. Op dit gebied stel je jezelf de vragen:

  • ‘Hoe ga ik mijn producten en diensten de markt inzetten en leveren?’ Dit heeft te maken met jouw prospositie en processen;
  • Wat verkoop ik en welke ‘reis’ loopt de klant door aan de achterkant van mijn organisatie om uiteindelijk een product of dienst af te nemen en goed te kunnen gebruiken?
    Je toegevoegde waarde is verantwoordelijk voor jouw winst. Logisch! Toevoegde waarde is hoe je de achterkant van je bedrijf hebt ingericht. De efficiëntie ervan en de inkoopvoordelen bepalen wat je overhoudt.

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid is een ander verhaal. Je zichtbaarheid gaat over de voorkant van je organisatie: dat wat tastbaar is voor de mensen die met jouw bedrijf in aanraking komen. Het gaat over de inrichting van je klantreis: welke fases lopen mensen door? De klantreis is verantwoordelijk voor jouw omzetgroei.
Goed om dit helder te hebben: omzet gaat over de waarde die je toevoegt aan de markt. Je omzet is direct gelieerd aan je toevoegde waarde in de markt. Je winst gaat over de inrichting van je organisatie. Dit zijn dus twee verschillende dingen. De marge is het verschil tussen de omzet en de winst.

De klantreis

Het Zakelijk Succes Canvas© bestaat uit negen pilaren. De eerste pilaar die zichtbaar is, voor mensen van buitenaf, is je klantreis. Er zijn vier fases in de klantreis, op globaal niveau:

  1. Marketing: het leren kennen. Wat is jouw bedrijf waar staat het voor?
  2. De verkoop: dit zijn prospects/leads, mensen laten hun gegevens achter. Deze prospects/leads worden opgevolgd met een offerte.
  3. Productie: er komt een moment dat er productie en service moet worden geleverd. Dat is het moment dat iemand van een lead in een klant veranderd. Deze dienst moet ook daadwerkelijk worden overgedragen.
  4. Relatiebeheer: vervolgens maak je van de klant een ambassadeur, door een stuk accountmanagement erop te zetten, ook wel ‘relatiebeheer’ genoemd. En voordat je het weet wordt de ambassadeur een ‘fan’ van je bedrijf.

De klantreis aan de buitenkant:

  • Je begint bij prospects;
  • Door een goede marketing krijg je ‘leads’ c.q. heb je lead generatoren nodig;
  • Vanuit je lead, als je verkoopt, heb je klanten die betalen;
  • Als je de waarde levert en verwachtingen overtreft, heb je ambassadeurs;
  • Als je ambassadeurs goed beheert en relaties goed managet en activeert, worden het fans;
  • Fans zorgen voor nieuwe prospects en nieuwe leads.

Als de omzet van ondernemers daalt, omdat ze te weinig klanten hebben, dan zit de oorzaak altijd in één van deze vier. Je gaat dan op tactisch niveau alle kleine onderdelen onderzoeken.

De organisatie

Laten we naar de achterkant gaan: de organisatie. Hoe heb je je organisatie ingericht? En is je organisatie überhaupt efficiënt ingericht?:

Mensen en Financiën

Als je kijkt naar het Zakelijk Succes Canvas© staan mensen bovenaan. Alles draait om mensen. Je mensen bepalen de contactmomenten met de klant. Ze bepalen of er geleverd wordt of niet. Ook bij softwarebedrijven, ook bij productiebedrijven. Bij softwarebedrijven heb je een SLA (Service Level Agreement) en bij productiebedrijven heb je een servicecontract. Dus ook daar zijn mensen belangrijk. Je hebt tevens mensen nodig om jouw cashflow te managen.
Zorg ervoor dat de balans klopt, dat de cashflow goed is en dat je voldoende zuurstof hebt in je onderneming: mensen en financiën.

Processen en Systemen

De methodiek van het Zakelijk Succes Canvas© zegt dat mensen en financiën worden verbonden door processen en systemen. Processen is het stappenplan dat mensen volgen om tot een bepaald resultaat te komen. Voor alles is een proces in een bedrijf: voor het opvolgen van een klant, voor het maken van een offerte, voor het leveren van producten/diensten, voor het leveren van software, voor het leveren van de installatietechniek etc. Die processen moeten worden ondersteund door systemen. Als je de processen in hoofdlijnen goed inricht en je ondersteunt deze door effectieve software, weet je zeker dat deze geborgd zijn, doordat het systeem dat vraagt. Processen en systemen zijn daarom noodzakelijk in elk bedrijf.

Bottleneck voor de groei van jouw bedrijf

En dan nu misschien wel het allerbelangrijkste: De bottleneck van elke organisatie, van jouw bedrijf en jouw team, ben je zelf! Leiderschap, daar valt of staat alles mee. Je hebt de Wet van de Lat. Als je organisatie een 9 moet worden, wordt de organisatie nooit een 9 als je bedrijf een 6 of 7 is. De kwaliteit van leiderschap in je organisatie bepaalt de hoogte van het bereik van je bedrijf. Als je een hoger bereik wilt, zul je jouw leiderschap verder moeten ontwikkelen. Alles valt of staat met leiderschap.

Het MKB Canvas ®:

  • Mensen verbinden met financiën.
  • Organisatiedoelen verbinden met diegenen die het moeten gaan doen.
  • Processen verbinden met systemen.
  • De klantreis op orde.
  • Zorg ervoor dat jouw prospects leads worden.
  • Leads die klanten worden.
  • Klanten die ambassadeurs worden.
  • Ambassadeurs die ‘fans’ worden en…
  • nieuwe prospects aandragen.

Door met deze negen pilaren aan de slag te gaan, kan elk mkb in Nederland groeien. Ook de methodiek van de Zakelijk Succes Academie is hierop gebaseerd. We zien dat dit in de praktijk werkt. Wat zo fijn is, is dat het Zakelijk Succes Canvas© concreet en praktisch is: deel dit vooral met anderen, geef dit cadeau door aan het mkb Nederland.

Hopelijk was deze blog nuttig en helpt het jou om helder te krijgen wat je moet doen om je bedrijf te laten groeien.
Laat het me weten in je reactie hieronder.

Graag tot ziens en tot die tijd: Neem actie, voeg waarde toe en geniet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *