Veel ondernemers zetten hun website marketing in om te zorgen voor een succesvolle branding. Het doel van de meeste bedrijven is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en de naamsbekendheid te vergroten. Maar, in veel gevallen wordt er geïmproviseerd en ontbreekt er een marketingplan met een tactvolle strategie. Wat is een marketingstrategie en waarom is het noodzakelijk om een marketingplan te formuleren?

Wat is een marketingstrategie?

Ieder bedrijf zou er één moeten hebben; een marketingstrategie. Echter, lang niet alle bedrijven maken er gebruik van. De definitie van marketingstrategie luidt als volgt; “Marketingstrategie is een juiste fit tussen markt en organisatie om vervolgens de doelgroep te benaderen met marketinginstrumenten”. Met “fit” wordt de aansluiting tussen de markt en je bedrijf bedoeld.

Om een weloverwogen marketingstrategie te kunnen vaststellen, heb je input nodig van de visie, missie en doelstellingen van je bedrijf. Het is namelijk van uiterst belang dat al deze geformuleerde richtlijnen consistent zijn. Kortom; de marketingstrategie moet aansluiten bij de visie, missie en doelstellingen.
Bij het formuleren van een effectieve en toepasbare marketingstrategie, heb je antwoord nodig op de volgende vragen;

Wie?
Ten eerste moet je vaststellen wat je doelgroep is en op welke manier je deze groep het beste kunt bereiken. Welke mensen wil je aanspreken en uitlokken om contact op te nemen?

Wanneer?
Wat is de beste datum om de doelgroep te benaderen? Welk tijdstip levert de meeste interactie op?

Waar?
Waar kun je de campagne het beste plaats laten vinden? Via posters, radioreclame, televisiereclame, kranten of social media? Welke social mediakanalen zijn het meest effectief voor deze campagne?

Waarmee?
Waarmee kunnen we de campagne het beste tot uiting laten komen? Welke content is geschikt en spreekt de doelgroep aan. Denk aan spraakmakende afbeeldingen, video ́s, quotes, blogs, enz.

Hoe?
Hoe zorgen we ervoor dat de marketing soepel verloopt? Welke mensen zijn verantwoordelijk voor de verschillende acties die ondernomen moeten worden?

Analyses die assisteren bij het formuleren van de juiste marketingstrategie

Er zijn verschillende analyses die ondersteuning kunnen bieden bij het formuleren van de juiste marketingstrategie. Deze analyses maken bepaalde zaken inzichtelijk, zodat je gegronde keuzes kunt maken. De analyses maken deel uit van het marktonderzoek. Een marktonderzoek is het systematisch en objectief zoeken naar- en analyseren van- gegevens die van belang zijn voor het bepalen van een inzetbare marketingstrategie. We hebben de drie belangrijkste analyses voor het tot stand brengen van een succesvolle marketingstrategie op een rij gezet.

Concurrentieanalyse

Het maken van een concurrentieanalyse is praktisch, omdat je er dan achter komt hoe jouw bedrijf zich kan onderscheiden van de overige concurrenten in dezelfde branche. Hierbij verzamel je gegevens van concurrenten, zodat je een geschikt unique selling point (usp) kan kiezen. Een unique selling point (USP) geeft de unieke eigenschappen van een bedrijf aan. Hiermee onderscheidt je bedrijf zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche. Bij een concurrentieanalyse geef je antwoord op de volgende vragen;

  • Wat is de doelgroep van je concurrent?
  • Welke producten en/of diensten biedt je concurrent aan?
  • Wat is de prijs van de producten en/of diensten? Geeft je concurrent weleens korting?
  • Op welke manier maakt de concurrent reclame? Via folders, social media, commercials?
  • Wat is de locatie van je concurrent?

Wanneer deze gegevens zijn beoordeeld en omschreven in een overzicht (bijvoorbeeld een tabel), kun je vrij snel zien waar nog winst te behalen valt. Maak hier gebruik van en onderscheid je van de concurrenten in je branche.

Strategy is about setting yourself apart from the competition. It’s not a matter of being better at what you do – it’s a matter of being different at what you do.
– Michael Porter, professor aan de Harvard Business School.

Afnemersanalyse

De afnemersanalyse is een tool om te analyseren op welke manier je bedrijf effectief kan inspelen op de eigenschappen van de externe omgeving (ook wel afnemers genoemd). Het geeft inzicht in de kansen en bedreigingen die de externe omgeving met zich meebrengt. Hierdoor kan je de marketingstrategie van je bedrijf afstemmen op de eigenschappen van de afnemers. Met afnemers worden handelaars (inkoop) en consumenten (eindgebruikers) bedoeld.
De gegevens voor de afnemersanalyse worden verzameld met behulp van de W ́s van Ferrell, O.C. et al. (1999);
Wie zijn onze huidige en mogelijke afnemers?

  • Wat doen onze huidige en mogelijke afnemers met onze producten/diensten?
  • Waar kopen onze huidige en mogelijke afnemers onze producten/diensten?
  • Wanneer kopen onze huidige en mogelijke afnemers onze producten/diensten?
  • Waarom kopen onze huidige en mogelijke afnemers onze producten/diensten?
  • En waarom kopen zij juist niet?

SWOT-analyse
Een SWOT-analyse wordt gekenmerkt door vier elementen; strengths, weaknesses, opportunities en threads. Je SWOT-analyse geeft je een overzicht van de bevindingen uit een externe en interne analyse. Met externe analyse bedoelen we de kansen en bedreigingen in de markt en met interne analyse bedoelen we de sterktes en zwaktes van je bedrijf.

Tips bij het opstellen van een SWOT-analyse:

  • Maak gebruik van een tabel met vier vlakken; zet de sterktes en zwaktes in de bovenste twee vlakken en zet de kansen en bedreigingen in de onderste twee vlakken.
  • Noteer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen duidelijk, beknopt en eenduidig.

Nadat je alle gegevens (SWOT ́s) hebt beschreven, geef je ze een prioriteit en creëer je een ranking van SWOT ́s. Op deze manier ontstaat er bij ieder element een top 3, die je kan gebruiken als input voor je confrontatiematrix.

De confrontatiematrix is een essentieel vervolg op je SWOT-analyse. De naam zegt het eigenlijk al; de confrontatiematrix is een confrontatie van markt en onderneming. Hierin ga je de top 3 van alle vier de elementen met elkaar combineren. Vervolgens beoordeel je of je de sterkte, zwakte, kans en bedreiging kan benutten of liever afweert. Je geeft daarbij antwoord op de volgende vragen;

  • Confrontatie van sterktes met kansen
    Stelt deze sterkte de organisatie in staat om deze kans te benutten?
  • Confrontatie van sterktes met bedreigingen
  • Stelt deze sterkte de organisatie in staat om deze bedreiging te weren?
    Confrontatie van zwaktes met kansen
  • Verhindert deze zwakte de organisatie om deze kans te benutten?
    Confrontatie van zwaktes met bedreigingen
  • Verhindert deze zwakte de organisatie om deze bedreiging te weren?

De uitkomsten van je confrontatiematrix worden strategische issues genoemd. Deze issues zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van je marketingstrategie.

Do ́& en Don’ts bij het schrijven van een marketingplan

Uiteindelijk beschrijf je je marketingstrategie in het marketingplan. De inhoud van een onderbouwd marketingplan bestaat uit de visie, missie en doelstellingen van je bedrijf en de resultaten van de analyses die je hebt uitgevoerd voor het marktonderzoek. Als al deze gegevens samengevoegd worden, spreek je van een marketingplan. Er zijn een aantal aandachtspunten bij het schrijven van een marketingplan.

Don ‘t: Negeer de details
Generaliseer niet, maar maak gebruik van details! Hierdoor kun je het bedrijf onderscheiden van concurrenten. Werk alle gegevens netjes uit, zodat je een gedetailleerd en professioneel marketingplan op kunt stellen. Dit zorgt voor duidelijkheid en houvast.

Don’t; Copycat
De verleiding is groot om machtige en succesvolle bedrijven te imiteren, maar dit leidt niet altijd tot het meeste succes. Zoals eerder beschreven in dit artikel moet je juist op zoek gaan naar de unieke krachten van je bedrijf. Onderscheidt je van de concurrentie en wees anders dan de rest; dat zal tot succes leiden!

Do; Formuleer subdoelen
Het is noodzakelijk en motiverend om kerndoelen te beschrijven in je marketingplan; uiteindelijk wil je iets bereiken binnen een bepaalde tijd. Maak gebruik van kern- en subdoelen. Kerndoelen zijn de grotere streefdoelen waar veel tijd voor ingecalculeerd moet worden. Subdoelen kunnen gebruikt worden als tussentijdse doelen om uiteindelijk het kerndoel te kunnen realiseren. Subdoelen worden ook wel tussentijdse deadlines genoemd; hierdoor kan een nauwkeurige planning gemaakt worden. Deze tijdsplanning wordt in de gaten gehouden en er kan direct ingegrepen worden als een subdoel niet op het afgesproken tijdstip wordt behaald.

Do; Updaten
Wees niet bang om je marketingplan aan te passen. Sterker nog; als je merkt dat sommige middelen en/of activiteiten effectiever zijn dan andere, waarom zou je plan dan niet wijzigen? Evaluatie is erg belangrijk om een bedrijf succesvol te maken/houden. In sommige gevallen leidt evaluatie tot verandering. Verandering eist focus en scherpte, maar zorgt uiteindelijk voor een beter resultaat (mits je goed analyseert). Houdt het marketingplan dus up-to-date.

Do; Formule tot succes
Doe wat werkt voor jou bedrijf! Er is geen “beste” versie van een marketingplan. Analyseer en evalueer welke middelen, content en activiteiten het meest effectief zijn en maak daar gebruik van. De formule tot succes heb je zelf in de hand en “uitproberen” is daarbij het belangrijkste sleutelwoord. Een marketingplan is nooit volledig ontwikkeld; er is altijd ruimte voor verbetering!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *