Tijdens onze online marketing-trainingen merk ik regelmatig dat deelnemers het concept marketing toch wel ‘een dingetje’ vinden. Marketing is ingewikkeld, lastig en heel groot, vinden ze. Ze denken er veel over na, lezen er boeken over en volgen dus een training. Alles om tot de perfecte marketingstrategie te komen. So far, so good. Maar het moeilijkste van marketing is volgens mij niet het opstellen van een marketingstrategie, het allermoeilijkste is die ene stap over de drempel: er daadwerkelijk mee beginnen! Je website laten maken, content schrijven en ga zo maar door…

Perfectionisme leidt tot uitstelgedrag

Waarom vinden veel mensen het dan zo lastig om aan de slag te gaan? De belangrijkste reden daarvoor is dat ze hun eigen (verwachte) resultaat vergelijken met de marketingtechnieken van anderen. “O, haar Facebookprofiel zit zó geweldig in elkaar! Alles klopt, en het staat als een huis!” En: “Zoals hij blogt/vlogt… echt respect, dat zou ik nooit kunnen!” Op zich is er natuurlijk niets mis met een beetje bewondering, maar helaas is het resultaat vaak dat men zich blindstaart op dergelijke ervaren ondernemers en volledig blokkeert. Perfectionisme wordt dan een excuus voor uitstelgedrag. En van uitstel komt… inderdaad: afstel.

Oefening baart kunst

Wat ze vaak niet in de gaten hebben, is dat ze hun eigen beginnersniveau vergelijken met het niveau van (zeer) ervaren anderen. En dat is natuurlijk niet terecht. Je kunt jouw eerste, wankele stapjes niet vergelijken met de manier waarop een marathonloper rent. Het is belangrijk je te realiseren dat ook die ervaren marathonloper ooit begonnen is met (letterlijk) vallen en opstaan. Toen hij het lopen eenmaal onder de knie had, is hij gaan rennen. Eerst kleine stukjes, en dan steeds een beetje verder. Eerst nog langzaam, en dan steeds een beetje sneller.

Een ander voorbeeld: Vincent van Gogh. Ook hij begon echt niet meteen met prachtige kunstwerken. Ook hij moest oefenen. Hij schreef: “Oefening baart kunst. Het kán dus niet anders dan dat ik beter word. Elke tekening die je maakt, elke studie die je schildert, is een stap vooruit.”

Verlaag je drempel

Er is natuurlijk niets op tegen om naar de ervaren professionals kijken om van hen te leren. Welke technieken gebruiken zij, die jij nog verder onder de knie moet krijgen? Maar laat dat je er niet van weerhouden om alvast te beginnen. Doe het gewoon – en doe het dan nog een keer. Wacht niet tot je alle technieken tot in de puntjes beheerst. Just get started. En als je je resultaten dan toch per se met iemand wilt vergelijken, vergelijk ze dan met je eigen prestaties van gisteren, van vorige week, van vorig jaar… Ik denk dat Vincent van Gogh gelijk had: het kan niet anders of je zult verbetering zien! Je hebt iets te bieden waarmee je anderen kun inspireren: kennis, kunde, ervaring, informatie. Maar je moet wel die eerste, wankele babystapjes zetten.

Uit je comfortzone

Natuurlijk is dat eng! Je gaat iets doen waar je nog weinig tot geen ervaring mee hebt. En dat ook nog eens op een manier waarvan je hoopt dat zo veel mogelijk mensen het kunnen zien. Je kunt erop wachten dat er een keer iets mis gaat, dat je struikelt of zelfs finaal op je gezicht gaat. Maar dat risico zul je moeten nemen. Je kunt nu eenmaal niet groeien zonder risico’s te nemen, zonder uit je comfortzone te komen. Verschuil je dus niet langer achter alles wat je niet hebt, niet weet of nog nooit gedaan hebt. Je zult merken dat je alles hebt wat nodig is, als je maar begint!

1 antwoord
  1. Gerdien Keizer

    1 reactie
    Gerdien Keizer zegt:

    Super fijn dit stuk. De figuurlijke ‘kick in the a..’.
    Inderdaad snap ik nu waar mijn uitstelgedrag vandaan komt. Ook ik wil het gelijk goed, lees perfect 😉, neerzetten. Maar start gewoon. Begin ergens, hoe spannend ook.
    Dankjewel Bart. Tot snel bij ZSA.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *