Hoe maak je je bedrijf zelfstandig draaiend?

Hoe maak je je bedrijf zelfstandig draaiend en jezelf als ondernemer positief overbodig?

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf zelfstandig draait?

Eén van de meest gestelde vragen door mkb’ers, die overdonderd worden door hun succes, de hoeveelheid werk en de klanten die ze moeten bedienen, is: ‘Hoe maak ik mijn bedrijf zelfstandig opererend?’ ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf zelfstandig draait, zodat ik uit mijn bedrijf kan stappen, maar dat de zaken gewoon doorgaan?’

Draait jouw bedrijf op dit moment zelfstandig?

Een vraag aan jou: Wat zou er gebeuren als je nu uit je bedrijf stapt, drie maanden weggaat en daarna weer terugkomt?:

  • Is je bedrijf gestopt?
  • Is je inkomstenbron gezakt?
  • Of is je bedrijf zelfstandig gegroeid?

Bij veel mkb’ers, zeker als ze nog niet een bepaalde schaalgrootte of zelfstandig sturende teams hebben, zal het bedrijfsresultaat zijn gezakt. Als zij uit hun bedrijf stappen, stopt hun bedrijf. Alles draait om hen, alles zit in hun hoofd en ze hebben geen idee hoe ze daar uitkomen.

Geen paniek, alles is te leren

Eerlijk is eerlijk, ik heb dat zelf ook meegemaakt. Ik had vroeger een backoffice in dienst en coaches en trainers die voor mij aan het werk waren. Als ik op kantoor kwam, kwam iedereen met alle vragen bij mij. Op één of andere manier lukte het mij niet om mijn bedrijf zelfstandig draaiend te krijgen, totdat ik door had wat je daarvoor moest doen. En het gave daaraan is: alles is te leren!

Eén van de manieren waarop je dit kunt leren is door de jaaropleiding voor ondernemers te volgen. Deze wordt door de Zakelijk Succes Academie samen met Businesscoach Nederland georganiseerd. Je kunt het ook leren aan de hand van het door mij geschreven boek ‘MKB Canvas’.

Waar ligt economisch jouw hoogste rendement?

Voordat je jouw bedrijf zelfstandig draaiend gaat maken, dien je jezelf als ondernemer af te vragen: ‘Waar ligt economisch mijn hoogste rendement?’ Welke zaken kan alleen jij doen, omdat ze de meeste impact hebben? Als je net startend bent naar een team van 5,10, 20 man personeel, moet je gaan aansturen. Jij bent de leider. Je moet een visie uitzetten, een stip op de horizon zetten en mensen helpen om die stip te realiseren. Als je niet helder hebt waar jouw economisch hoogste rendement ligt, kan ik je nu alvast vertellen dat je heel veel bezig bent met randvoorwaarden waar je niet mee bezig moet zijn. Peter Drucker zei ooit: ‘Het verschil tussen leiderschap en management is dat een manager de dingen juist doet en een leider de juiste dingen doet’. Doe jij de juiste dingen?

Vijf manieren waarop jij je bedrijf zelfstandig draaiend kunt krijgen

  1. Handboek
    Je hebt een handboek nodig over jouw bedrijf waarin o.a. het volgende staat:
    – je werkprocessen
    – stappenplannen
    – hoe software werkt
    – hoe je hiërarchie eruitziet.
    Alles van je bedrijf staat uitgewerkt in dit handboek. De Zakelijk Succes Academie heeft een tweedaags leiderschapsseminar waarbij de deelnemers zo’n handboek ontvangen.
    Voorbeeld uit de praktijk: Eind 2018/begin 2019 heb ik een backoffice manager aangenomen. Op dag 1 dat ze begon, werd ik ziek en bleef ik drie weken ziek. De grap was, dat mijn backoffice manager mijn bedrijf zelfstandig kon runnen:
    – ze wist wat en hoe ze iets moest doen, ze had de benodigde vakkennis;
    – ik had een handboek! Alles wat nodig was om mijn bedrijf te runnen, stond in dat handboek.
  2. Heldere processen
    Het is ook belangrijk om je processen helder te hebben. Al je processen werk je uit en zet je in het handboek. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
    – Wat is de hoofdlijn in mijn processen?
    – Wat zijn de primaire processen waarin geen fouten mogen worden gemaakt?
    – Hoe maak je offertes?
    – Hoe haal je klanten binnen?
    – Hoe volg je klanten op?
    – Hoe doe je het relatiebeheer?
    – Welke financiële dashboards dienen te worden bijgewerkt?
    – Welke e-mails dienen te worden uitgezet?
    – Hoe reageer je op klachten?
    Primaire processen moet je uitwerken. Je dient ook te definiëren waar er creatieve fouten mogen worden gemaakt. Dat zijn uitzonderingen.
  3. Systemen
    Je hebt systemen nodig die de primaire processen ondersteunen:
    – Je hebt een offerte-/facturatiepakket nodig;
    – Je hebt een administratiepakket nodig;
    – Je hebt een takenmanagement- of een projectmanagementsysteem nodig, afhankelijk van wat je doet;
    – Misschien moet je uren bijhouden in een urenregistratiesysteem;
    – Misschien moet je kilometers bijhouden.
    Wat je primaire processen ook zijn, zorg ervoor dat deze worden ondersteund door software.
  4. De juiste mensen op de juiste plek
    – Ben je goed in de juiste mensen aantrekken, met de juiste mindset en de juiste skill set?
    – Zijn dit mensen die met hart en ziel willen gaan voor jouw klanten en jouw bedrijf?
    – Zijn ze goed in wat ze doen en willen ze het verschil maken?
    – Heb je een onboarding programma voor deze medewerkers?
    – Hoe haal je ze binnen en hoe zorg je ervoor dat ze opgeleid worden?
    – Hoe zorg je ervoor dat deze mensen feedback krijgen en dat ze heel snel succeservaringen krijgen?
    Een onboarding programma voor medewerkers is noodzakelijk. Dit komt ook weer terug in het tweedaagse leiderschapsseminar van de Zakelijk Succes Academie. Mocht je daarin interesse hebben, kijk dan even op deze website.
  5. Een klantreis die klopt
    Je kunt een batterij aan medewerkers hebben zitten, maar als er geen klanten zijn, kunnen deze mensen niet betaald worden en hebben ze niets te doen. De klantreis, marketing, sales, productie en service, en relatiebeheer moet kloppen. Specifiek moet er een lead generator zijn en dienen er continu nieuwe leads te worden gegenereerd om aan de voorkant nieuwe klanten binnen te halen.

Randvoorwaarden om je bedrijf zelfstandig draaiend te krijgen:

  1. inzicht in jouw economisch hoogste rendement: wat ga je niet meer doen en wat ga je uitbesteden?
  2. als je de medewerkers hebt om jouw bedrijf zelfstandig draaiend te krijgen, heb je nodig:
    – handboek;
    – processen uitwerken;
    – systemen inrichten die processen ondersteunen;
    – de juiste mensen op de juiste plek: zorg ervoor dat mensen kunnen worden ‘onboard’;
    – een klantreis die klopt.
    Dit hele verhaal staat uitgelegd in mijn boek ‘MKB Canvas’. Mocht je daarin interesse hebben, google dan even op ‘MKB Canvas’. Je hebt daar onwijs veel aan. Het is dé groeiformule voor mkb’ers die willen opschalen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *