Het keuze-resultaat principe

Op lange termijn meer bereiken

Het keuze resultaat principe is belangrijk als je op lange termijn meer wilt bereiken. Dit principe zegt het volgende: hoe duidelijker je keuzes zijn, hoe meer resultaat je bereikt. En tegelijkertijd: hoe meer resultaat je bereikt, hoe duidelijker je keuzes moeten zijn.
Als startend ondernemer komt er heel veel op je af en als nieuwe medewerker in een organisatie ook:

  1. je hebt nog niet zoveel resultaat;
  2. je hebt nog niet zoveel bereikt;
  3. je hebt nog niet zoveel invloed;
  4. je hebt nog niet zoveel mensen die naar jou toe komen om hun vraag beantwoord te krijgen of een probleem opgelost te krijgen.

Dan is het aantal vragen dat je krijgt niet zo groot. Dat wil zeggen dat je vrij bent om te doen wat je wil en dat je alle kanten op kunt gaan. Dat is ook meteen een uitdaging van creatieve ondernemers. Zij zijn geneigd om alle kanten op te gaan.

Maak duidelijkere keuzes voor meer bereik, meer resultaat

Als je meer wilt bereiken, dien je duidelijkere keuzes te maken. Hoe duidelijker de keuzes zijn die je maakt, hoe meer je bereikt en hoe meer invloed je krijgt op dat stukje waarin jij je keuze hebt gemaakt. Daarom is het belangrijk om richting te hebben:

  1. Waar wil je naartoe?
  2. Wat wil je bereiken?
  3. Welke keuzes moet je maken om daar te komen?

Maar vooral ook: wat moet je niet meer doen om daar te komen? Welke keuzes moet je maken in wat je niet meer moet doen? Hoe duidelijker je keuzes maakt, hoe meer resultaten je bereikt.

Bereik sneller je doel met een heldere focus

Wat er gebeurt, is dat alle eenheden energie, tijd en geld niet meer alle kanten opgaan of verspreid worden naar alle kanten. Ze worden gefocust en gekanaliseerd richting je doel.

Een gedachtenexperiment: Stel dat je honderd eenheden tijd hebt en je hebt vijf dingen die je leuk vindt om te doen. Vervolgens ben je met vijf projecten tegelijkertijd bezig. Hoeveel eenheden tijd gaan er dan naar elk project toe? Inderdaad! Honderd eenheden tijd, vijf projecten, dat zijn twintig eenheden tijd per project.
Wat zou er gebeuren als je één helder project en één helder doel hebt en al je tijd, geld en energie kanaliseert richting dat doel? Dan bereik je veel sneller het gewenste resultaat. Dat is één van de uitdagingen van ondernemers: hyperfocus aanbrengen in waar je naartoe wil. Hoe helderder je focus, hoe eenvoudiger het wordt je doel te bereiken.

Stel je voor dat je gaat boogschieten. Je doet een cursus boogschieten en hebt een bril op met mat glas erin. Je hebt totaal geen helderheid en kan alle kanten opschieten. Je weet niet eens of je je doel raakt, laat staan dat je in de roos schiet. Helderheid zorgt voor richting.

Maak keuzes in mensen, kansen, klanten, projecten en verantwoordelijkheid

  1. Mensen
    Op het moment dat je jezelf focust op één project, doel en/of visie, bereik je meer en krijg je meer invloed. Er komen dan meer mensen op je pad:
    mensen die iets van je willen en je vragen stellen;
    – mensen die je tegenwerken, zeuren en zaniken;
    – mensen die je willen ondersteunen en helpen. Ze vragen aan je hoe ze kunnen bijdragen.
  2. Kansen
    Hoe meer resultaat je bereikt, hoe duidelijker je keuzes moeten worden. Als je meer gaat bereiken, zul je vaker ‘nee’ moeten zeggen. Er komen namelijk meer kansen op je af, dus zul je vaker ‘nee’ moeten zeggen en onderscheid moeten maken tussen kansen en afleidingen. Dat is soms best lastig, zeker als je overal een kans in ziet.
  3. Klanten
    Je zult keuzes moeten maken in de klanten die je bedient. Wat zijn je A-, B- en C-klanten en hoe kan je afscheid nemen van ‘hoofdpijndossiers’? Je moet keuzes maken, want je kan niet meer iedereen bedienen.
  4. Projecten
    Kies hoe je je tijd gaat besteden. Waar besteed je tijd aan en welke projecten moet je uitbesteden?
  5. Verantwoordelijkheid
    Maak een keuze in welke vragen je nog wil beantwoorden. Er zijn veel ondernemers die een bepaalde mate van succes behalen en toch nog elke vraag willen beantwoorden. Doe dit niet. Jij maakt de keuzes en laat je niet leiden door vragen van anderen.
    Welke keuzes ga jij vandaag maken?:
    1. Waarmee ga jij vanaf nu stoppen?
    2. Waarmee ga jij vanaf nu starten?
    3. Wat ga je standaardiseren en uitbesteden?
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Het keuze-resultaat principe

Op lange termijn meer bereiken

Het keuze resultaat principe is belangrijk als je op lange termijn meer wilt bereiken. Dit principe zegt het volgende: hoe duidelijker je keuzes zijn, hoe meer resultaat je bereikt. En tegelijkertijd: hoe meer resultaat je bereikt, hoe duidelijker je keuzes moeten zijn.
Als startend ondernemer komt er heel veel op je af en als nieuwe medewerker in een organisatie ook:

  1. je hebt nog niet zoveel resultaat;
  2. je hebt nog niet zoveel bereikt;
  3. je hebt nog niet zoveel invloed;
  4. je hebt nog niet zoveel mensen die naar jou toe komen om hun vraag beantwoord te krijgen of een probleem opgelost te krijgen.

Dan is het aantal vragen dat je krijgt niet zo groot. Dat wil zeggen dat je vrij bent om te doen wat je wil en dat je alle kanten op kunt gaan. Dat is ook meteen een uitdaging van creatieve ondernemers. Zij zijn geneigd om alle kanten op te gaan.

Maak duidelijkere keuzes voor meer bereik, meer resultaat

Als je meer wilt bereiken, dien je duidelijkere keuzes te maken. Hoe duidelijker de keuzes zijn die je maakt, hoe meer je bereikt en hoe meer invloed je krijgt op dat stukje waarin jij je keuze hebt gemaakt. Daarom is het belangrijk om richting te hebben:

  1. Waar wil je naartoe?
  2. Wat wil je bereiken?
  3. Welke keuzes moet je maken om daar te komen?

Maar vooral ook: wat moet je niet meer doen om daar te komen? Welke keuzes moet je maken in wat je niet meer moet doen? Hoe duidelijker je keuzes maakt, hoe meer resultaten je bereikt.

Bereik sneller je doel met een heldere focus

Wat er gebeurt, is dat alle eenheden energie, tijd en geld niet meer alle kanten opgaan of verspreid worden naar alle kanten. Ze worden gefocust en gekanaliseerd richting je doel.

Een gedachtenexperiment: Stel dat je honderd eenheden tijd hebt en je hebt vijf dingen die je leuk vindt om te doen. Vervolgens ben je met vijf projecten tegelijkertijd bezig. Hoeveel eenheden tijd gaan er dan naar elk project toe? Inderdaad! Honderd eenheden tijd, vijf projecten, dat zijn twintig eenheden tijd per project.
Wat zou er gebeuren als je één helder project en één helder doel hebt en al je tijd, geld en energie kanaliseert richting dat doel? Dan bereik je veel sneller het gewenste resultaat. Dat is één van de uitdagingen van ondernemers: hyperfocus aanbrengen in waar je naartoe wil. Hoe helderder je focus, hoe eenvoudiger het wordt je doel te bereiken.

Stel je voor dat je gaat boogschieten. Je doet een cursus boogschieten en hebt een bril op met mat glas erin. Je hebt totaal geen helderheid en kan alle kanten opschieten. Je weet niet eens of je je doel raakt, laat staan dat je in de roos schiet. Helderheid zorgt voor richting.

Maak keuzes in mensen, kansen, klanten, projecten en verantwoordelijkheid

  1. Mensen
    Op het moment dat je jezelf focust op één project, doel en/of visie, bereik je meer en krijg je meer invloed. Er komen dan meer mensen op je pad:
    mensen die iets van je willen en je vragen stellen;
    – mensen die je tegenwerken, zeuren en zaniken;
    – mensen die je willen ondersteunen en helpen. Ze vragen aan je hoe ze kunnen bijdragen.
  2. Kansen
    Hoe meer resultaat je bereikt, hoe duidelijker je keuzes moeten worden. Als je meer gaat bereiken, zul je vaker ‘nee’ moeten zeggen. Er komen namelijk meer kansen op je af, dus zul je vaker ‘nee’ moeten zeggen en onderscheid moeten maken tussen kansen en afleidingen. Dat is soms best lastig, zeker als je overal een kans in ziet.
  3. Klanten
    Je zult keuzes moeten maken in de klanten die je bedient. Wat zijn je A-, B- en C-klanten en hoe kan je afscheid nemen van ‘hoofdpijndossiers’? Je moet keuzes maken, want je kan niet meer iedereen bedienen.
  4. Projecten
    Kies hoe je je tijd gaat besteden. Waar besteed je tijd aan en welke projecten moet je uitbesteden?
  5. Verantwoordelijkheid
    Maak een keuze in welke vragen je nog wil beantwoorden. Er zijn veel ondernemers die een bepaalde mate van succes behalen en toch nog elke vraag willen beantwoorden. Doe dit niet. Jij maakt de keuzes en laat je niet leiden door vragen van anderen.
    Welke keuzes ga jij vandaag maken?:
    1. Waarmee ga jij vanaf nu stoppen?
    2. Waarmee ga jij vanaf nu starten?
    3. Wat ga je standaardiseren en uitbesteden?
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Het keuze-resultaat principe’ als PDF

Na het downloaden van dit artikel ontvang je regelmatig inspiratie over persoonlijke groei. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.