De 5 groeifases als ondernemer

Hoe zorg je ervoor dat je groeit en welke fases ga je door als ondernemer om te komen waar je wil zijn?

Investeer als ondernemer in je eigen ontwikkeling

Voordat ik het heb over de groeifases die je doorgaat als ondernemer, wil ik je eerst vragen of je jezelf herkent in het volgende patroon:
Je werkt keihard. Veel ondernemers in Nederland werken keihard. Herken je jezelf daarin, laat dan even een reactie achter onder deze blog en vertel ook wat je drive is daarvoor.

Je werkt keihard en jouw uitdaging is:

  • je hebt geen effectieve groeistrategie, je weet niet hoe je door moet groeien en wat de volgende fase is;
  • omdat je geen effectieve groeistrategie hebt, heb je te weinig klanten of te weinig winst, of je zit zelf tot aan je nek vol met werk;
  • het gevolg daarvan is dat je te weinig tijd of geld investeert in je ontwikkeling.
    Als je dit herkent, dan blijf je dus keihard werken, want je hebt een effectieve groeistrategie nodig. Je hebt meer tijd of meer geld nodig om die groei te realiseren. Dit betekent dat je moet investeren in je ontwikkeling.

Een belangrijke vraag: Wie is er verantwoordelijk om dit patroon te doorbreken? Jij!

Jij bent verantwoordelijk. Wacht niet totdat ‘de maanstand goed is’, het weer ‘lekker’ is, en alles als vanzelf anders wordt. Jij moet ownership nemen over je bedrijf. Jij bent diegene die moet veranderen. Als je een andere status wil, moet je wat anders gaan doen. Stop met de schuld geven aan de markt, de branche en het jaargetijde. Maak het verschil en wees diegene die de leiding neemt over zijn/haar bedrijf. Jij bent verantwoordelijk!

De groeifases van een onderneming:

1. Inspiratiefase (verbeelding)

Als ondernemer begin je heel vaak vanuit passie en inspiratie. Je denkt: ‘Wat is er allemaal mogelijk voor mij en waar wil ik naartoe?’ Ineens gaat er ergens een belletje rinkelen en denk je: ‘Ja, dit ga ik doen.’ Vol inspiratie ga je vanuit je fantasie denken: ‘Als alles zou kunnen, wat zou ik willen?’ En je begint.

2. Oriëntatiefase (verwachting)

Je gaat jezelf oriënteren en begint met je bedrijf. Je hebt grootse verwachtingen voor waar je naartoe gaat.

3. Actiefase (versnelling)

Er komen heldere actiestappen en je gaat in de versnelling. Je zet stappen en bereikt ze ook.

4. Ontspanningsfase (voldoening)

Dan komt er een moment en dit kan 2, 5 of 7 jaar duren, dat je ontspant, dat je voldoening hebt en een zekere mate van succes.
Dan heb je een probleem. James C. Collins zegt in zijn boek ‘Good to Great’ dat ‘goed’ de grootste vijand is van ‘beter’. In de ontspanningsfase waarin je voldoening hebt, heb je een keuzemoment: ‘Wat wil ik nou? Wil ik doorgroeien of wil ik verslappen?’ Er is geen andere optie. Je bent of aan het doorgroeien of aan het verslappen. Het beste wat je dan kunt doen, is in jezelf investeren. Als je een omzet wil van een 9, kan dat niet als je marketing en sales skills hebt van een 7. Als je een 10 wilt van een 9, kun jij zelf niet een leider zijn van een 7. De groei van je bedrijf is beperkt tot de groei van jou als ondernemer. Jij bent verantwoordelijk om het patroon te doorbreken.

De 5 groeifases van een ondernemer:

1. Uitvoerder

Je doet alles zelf. Zeker zzp’ers en mkb’ers in het eerste jaar van hun ondernemerschap. Je doet alles zelf, je kan alles zelf. Je doet de administratie, marketing, telefoontjes, website, uitvoering van de klant, contact opnemen met de klant etc. Dat is heel fijn, daar leer je namelijk heel veel van. Daarmee groei je in je ondernemerschap.
2.

2. Performer

Dan komt er een moment dat je die dingen gaat doen waar je goed in bent. Je bent een performer. Je bent niet meer alles aan het doen, maar je krijgt resultaat met alles wat je doet. Omdat je resultaat krijgt, ben je geneigd om nog harder te gaan werken, want als je meer gaat doen van hetzelfde, krijg je meer resultaat.

3. Bedrijfslijder met een lange ‘ij’

Tot het moment dat je een bedrijfslijder wordt met een lange ‘ij’. Je ‘lijdt’ onder je bedrijf en je denkt: ‘Help het is te veel!’ Dit is trouwens de groep mensen die wij met ‘MKB Groeiversnellers’ helpen. Dit zijn vaak ondernemers die tot de nok in het werk zitten, waarbij geld het probleem niet is en die zeggen: ‘Help, hoe ga ik mijn groeistrategie veranderen? Mijn groeimodel moet anders.’

4. Manager

Daarna heb je de keuze: of genoegen nemen met minder of het aannemen van een managementrol. In geval van de tweede keuze bouw je een team om je heen, dat verantwoordelijkheden van jou overneemt en dezelfde waarde levert als jij. Bij de eerste keuze ga je het verdienmodel aanpassen, waardoor je op een andere manier waarde kan leveren.

5. Bedrijfsleider met een korte ‘ei’

Dan komt de fase dat je zegt: ‘Ik word bedrijfsleider.’ Het grootste probleem in dit proces is dat ondernemers geneigd zijn om vooral te kijken naar fouten.
Advies: kijk niet naar wat er fout gaat, maar ga uit van wat er goed gaat en waar je naartoe gaat. Maak die switch in je hoofd: toekomstgericht en actiegericht. Doen wat je moet doen, op het moment dat je het moet doen.

Er zijn maar 2 manieren: vooruit of achteruit

Een boom is of aan het sterven of aan het groeien. Of hij sterft af of hij bloeit op.
De keuze is aan jou:

  • of je bent intern aan het afsterven en je bedrijf wordt minder;
  • of je bent intern aan het ontwikkelen/groeien en je bedrijf wordt beter.
    Waar sta jij en waar wil jij naartoe? Als je denkt: ‘Ik wil groeien’, laat mij je dan helpen!

Drie groeiprogramma’s voor ondernemers

De Zakelijk Succes Academie heeft o.a. drie groeiprogramma’s voor ondernemers:

  • Business Fundamentals c.q. ‘Lanceer je bedrijf’ voor de starters;
  • Het Zakelijk Succes Jaarprogramma, een gedegen opleiding voor ervaren ondernemers;
  • MKB Groeiversnellers voor ondernemers die tot aan de nok in het werk zitten en een zeer goede omzet draaien.

Hopelijk was deze blog nuttig voor jou en ben je geïnspireerd. Laat je reactie hieronder achter. Vertel in welke fase jij zit en vanuit welke fase je komt. Wat is voor jou het verschil tussen deze fases? Ik ben benieuwd naar je antwoord en reageer persoonlijk.

Graag tot een volgende keer en tot die tijd: neem actie, voeg waarde toe, geniet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *