Je hebt het gevoel dat je al een tijdje op de automatische piloot werkt of leeft. Daar is op zich niets mis mee en kan soms heel handig zijn, maar je wilt weer zelf het heft in handen nemen. Je wilt je gedrag veranderen en er weer vol voor gaan. Maar hoe zorg je voor een gedragsverandering? En kan ik dat wel? Natuurlijk kan jij dat! Zeker als je de stappen van ‘de Veranderdriekhoek’ volgt.

Bewustwording, actie, reflectie

Door de eenvoud van de Veranderdriehoek kan je zonder allerlei ingewikkelde theorieën direct starten met het veranderen van je gedrag. De drie stappen ‘bewustwording’, ‘actie’ en ‘reflectie’ kan iedereen onthouden. Door stap voor stap aan de slag te gaan en de tijd te nemen voor iedere stap zorg jijzelf voor de gedragsverandering die jij wenst.

1. Bewustwording

Het grootste gedeelte van ons denken en doen is onbewust (Het is al mooi dat we ons bewust van zijn). Daarom is bewustwording de eerste stap bij het veranderen van gedrag. Vaak zijn we niet helemaal tevreden. En toch durven we niet uit te zoeken hoe dat komt. Als je gedrag wilt veranderen moet je die stap durven zetten. Wees zo concreet mogelijk! Pas dan weet je wat je wilt veranderen. Drie bewustwordingsvragen die daarbij helpen zijn:

  • Waar sta ik nu?
  • Waar wil ik heen?
  • Waarom is dat belangrijk voor mij?

gedragsverandering - bewustwording actie reflectie - Bart van den Belt2. Actie

Als je weet waar je staat en welk gedrag je wilt veranderen is het vervolgens belangrijk om er ook iets mee te doen. Tijd voor actie! Uitvoeren wat je jezelf hebt voorgenomen. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Blijf alert en zorg dat je niet in de valkuilen van je eigen denken stapt. Gedrag veranderen doe je niet in een dag, dus beloon jezelf als het lukt. Vier je successen. Effectieve actie is het gevolg van psychologie en een doelgerichte strategie.

 

3. Reflectie

Niemand is in staat om in een rechte lijn op zijn doel af te gaan. We maken nu eenmaal fouten. Het belangrijkste is dat we daar van leren. Daarom is tussentijdse reflectie cruciaal. Welke gedragsverandering wil je op korte termijn zien en welke op de lange termijn? Bepaal van te voren evaluatiemomenten en neem er de tijd voor. Vragen die je jezelf kan stellen zijn:

  • Doe je nog steeds wat je je hebt voorgenomen of ben je afgedwaald?
  • Werkt wat je had bedacht wel goed, of moet je bijstellen?

Door reflectie op deze punten kun je steeds opnieuw beoordelen of je wel of niet op de goede weg bent, en wat je wilt aanpassen. Als het nodig is kun je nieuwe doelen stellen. Als je successen hebt, vier ze!

Wat telt is in beweging komen

Dit klinkt allemaal heel doelgericht, en dat is het ook. Maar gedrag veranderen hoeft geen opgave te zijn. Het is een ontdekkingstocht die je – wanneer je daarvoor kiest – fluitend kunt afleggen. Wees nieuwsgierig en vol goede moed. Veranderingen zijn spannend, maar niet eng. Als je maar openstaat voor vernieuwing. Want juist dan kunnen er onverwacht positieve dingen gebeuren. Sta je open voor verandering, dan leidt verandering zeker tot groei.

Ik wil je uitnodigen om zelf aan de slag te gaan met deze drie stappen. Daarnaast wil ik je aanmoedigen om wat je leert ook weer te gebruiken om anderen te helpen. Iedereen kan een coach zijn, als je maar de juiste tools hebt om mensen verder te helpen. Ik hoop dat de veranderdriehoek zo een tool mag zijn.

Wil je verder aan de slag met het veranderen van gedrag? Lees dan het boek ‘Fluitend Veranderen’.

0 Shares
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *