Heb je weleens zo’n periode meegemaakt dat je dacht: “Wat een ongelooflijke achtbaan was dat?” Check. Same here. Ook weleens in een situatie gezeten dat je dacht “dit is groter geworden dan mijzelf, maar ik ben niet happy met hoe het eruit ziet?”. Check.

De enige weg naar lange termijn geluk is door het maken van krachtige en duidelijke keuzes die passen bij jouw persoonlijke reis. Telkens weer.

De reis… In oktober 2013 startte ik met mijn allereerste seminar voor ondernemers met een duidelijke droom: ik wilde ondernemers helpen om hun dromen te realiseren. Het liefst voor zo groot mogelijke groepen. Impact maken in het leven van mensen. Mensen echt verder helpen. En, zoals dat vaker gebeurt als ik gepassioneerd ben over iets… het begon vanzelf te groeien en ging vrijwel moeiteloos. Totdat ik doorhad dat het groeide. Toen moest het sneller groeien. En groter. Bijna drie jaar lang ben ik bijgestaan door mijn (destijds businesspartner) en goede vriend Joël en door onze eventmanager (en inmiddels goede vriendin) Gerina. Een fantastische tijd.

Tot ik in augustus 2017 besloot dat het anders moest. Sneller. Groter. Beter.

Twee maanden voor het ExpertSummit heb ik twee businesscoaches aan boord gehaald. Binnen een maand nam ik afscheid van een van hen. Een behoorlijk intensief jaar volgde. We wilden groter groeien. Meer klanten. Meer geld. Meer omzet. Richten op MKB’ers. Met groeien als een doel op zich. En we hebben ons de blubber gewerkt. Met resultaten die volgens de markt fantastisch waren en volgens mijn interne lat tegenvielen. Het ging niet snel genoeg, hoeveel Pokon ik er ook op gooide en wat de resultaten ook waren.

Het ging me niet snel genoeg, hoeveel Pokon ik er ook op gooide en hoeveel resultaat we ook hadden.

Vorig jaar kwam ik erachter dat de opzet van de ZSA voor mij niet werkte. Alleen… hoe het wel werkte en hoe we wel konden groeien was me niet duidelijk. Ik dacht dat het kwam door de verkeerde visie. En dus heb ik na diverse heisessies met mijzelf mijn visie aangepast.

We zouden drie dingen gaan doen:

  1. De ZSA moest 100% zelfstandig opererend worden
  2. De ZSA moest de grootste organisatie van Nederland worden
  3. We moeste een ’serieuze’ opleider worden

En zo gingen we onderweg. Drie nieuwe coaches erbij. Gave mensen en voormalig klanten van me. Samen met Vanessa Valkhof hard gewerkt aan de PostHBO accreditatie. Plugin ontwikkeld. Samenwerking met Springest gezocht. Trainingen uitbesteed. CRM pakket opnieuw ingericht. Sales systeem erbij. Twee nieuwe programma’s aangeboden. Masterclasses opgeschaald naar een maandelijks masterclass. Nieuw drukwerk. KvK startersdagen. BNR Campagne. Backoffice manager erbij.

En… we groeien. Nog steeds. Vooral op basis van referenties van klanten die gewoon enthousiast zijn. Niet harder als anders.

We groeiden. En… ik was al geruime tijd niet gelukkig met m’n werk.

Voor mijn vakantie kwam ik tot de conclusie… Het is gelukt. De trainingen zijn uitbesteed. Iedereen zit op z’n plek. We zijn PostHBO geaccrediteerd. Het salessysteem draait. Ik mag trots zijn op mijzelf. Alleen… ik ben niet gelukkig. Ik ben aan het managen. Niet aan het spreken. En dat was de hele reden dat ik dit gestart was.

Voor mijn vakantie was een keerpunt voor me. Dit. Moet. Anders.

In mijn vakantie viel het kwartje: “Ik wil geen dag langer leven in een (zelf gecreëerd) systeem waarin ik ongelukkig ben. Ik moet mijn hart weer volgen en mijn roeping achterna gaan; mensen inspireren om het beste uit hun leven te halen. Iets van Gods Liefde laten zien in een wereld vol gekte. Tijd om m’n bedrijf opnieuw in te richten. Te ‘ontmantelen’ bijna. Zodat ik mijn roeping weer kan volgen.”

Twee keuzes: Oud patroon herhalen of een nieuw patroon initiëren?

Inmiddels is het ruim een maand geleden dat ik voor een keuze stond: ga ik mijn bedrijf verkopen? Dat heb ik twee keer eerder gedaan. Als goochelaar zette ik een artiestenbureau op en tegen de tijd dat we ruim 30 websites hadden en een serieuze omzet heb ik de boel verkocht. Ik wilde niet langer managen en weer voor groepen staan. Bedrijf verkocht en gestart als spreker. Niet veel later heb ik een trainersbureau overgenomen. Binnen een jaar liep het serieus door en werd ik manager. Toen ik daar niet verder van werd heb ik de boel weer verkocht.

En nu weer dezelfde vraag: managen of spreken.

Het antwoord is dit keer kristalhelder: spreken. Ik heb ruim 6.000 uren voor groepen gestaan. Daar ben ik voor gemaakt. Om impact maken. Ik kan prima managen, dat heb ik voor mezelf bewezen inmiddels. Ik word er alleen niet gelukkig van. En dat betekent dat ik heldere keuzes moet maken. Dit keer niet de boel verkopen, maar het bedrijf zo bouwen dat het bij mij past en ik mijn passie voor ondernemers kan doorzetten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *