Dienend leiderschap
Dienend leiderschap vraagt om een rol waarbij je niet de baas speelt, maar je aan de andere kant toch duidelijk bovenaan staat. Je ondersteunt je medewerkers en helpt ze zich te ontwikkelen. De stijl kwam in de jaren ’60 op en lijkt de laatste jaren opnieuw een bloeiperiode mee te maken. De grote man achter het dienend leiderschap is Robert Greenleaf, die er als director of management research bij AT&T voor wilde zorgen dat zijn medewerkers zich verder zouden ontwikkelen.
Robert Greenleaf en dienend leiderschap
Robert Greenleaf staat bekend als de man van wie het dienend leiderschap het geesteskind is. Hij is een Amerikaan die werkte bij AT&T en zocht naar mogelijkheid om zijn medewerkers verder te ontwikkelen, door in dienst van hen te leiden. Op die manier bleek het mogelijk om de mensen gezonder, autonomer en wijzer te maken. Dat komt de manier waarop ze hun werk uitvoeren sterk ten goede. Uiteindelijk zal de klant merken dat de bedrijfsprocessen op een meer soepele manier verlopen en men optimaal gebruik maakt van de kracht en mogelijkheden van de werknemers.
Kenmerken van dienend leiderschap
Een van de kenmerken van het dienend leiderschap is dat er goed wordt gekeken naar het maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals dat in Nederland over het algemeen erg populair is. Het doel van de leider ligt buiten hemzelf en zorgt voor de intrinsieke motivatie binnen alle werkzaamheden die er uitgevoerd worden. De leider zal zichzelf voor een groot deel opofferen, om het uiteindelijke doel op een effectieve manier te kunnen bereiken, waardoor er een hoop inzet voor nodig is. Het dienend leiderschap is wat dat betreft geen gemakkelijke stijl, maar het kan aan de andere kant wel tot uitstekende resultaten leiden, zodra het werkt.