CRM Systeem vergelijken

We zijn het er allemaal wel over eens. Ondernemers, ZZP’ers en ook het MKB streven naar zakelijke groei. Naar meer bekendheid, meer sales, een groter klantenbestand en misschien zelfs wel naar meer medewerkers. Die groei brengt een hoop met zich mee. Waaronder de behoefte aan een strakkere organisatie en beter gestroomlijnde bedrijfsprocessen. En dat is precies waar een handig CRM systeem je bij kan helpen.

Customer Relationship Management, kortweg CRM, omvat de manier waarop ondernemingen en organisaties hun klanten en zakelijke relaties beheren. Bij CRM denk je daarom al gauw aan een softwareprogramma om die relaties te onderhouden, maar het is minstens net zoveel een strategie als een systeem. Sterker nog, het succes van vruchtbaar relatiebeheer ligt juist in een tactisch doordacht plan.

Meer omzet met een doeltreffende CRM strategie
Met een effectieve CRM strategie kun je de omzet van je bedrijf verhogen. Door precies de producten en diensten aan te bieden die aan de individuele behoefte van een klant voldoen, bijvoorbeeld.

Een CRM maakt ook cross- en upselling makkelijker, zorgt ervoor dat je marketing- en salesprocessen soepeler verlopen en helpt je bij het verbeteren van je klantenservice. Maar daarvoor moet je wel je klanten kennen. Weten wat ze doormaken in het koopproces. Kortom, weten hoe de customer journey eruit ziet.

Ga na welke stadia (potentiële) klanten doorlopen wanneer ze iets bij je afnemen. Van het eerste contactmoment tot aan de after sales. Bedenk bij iedere stap aan welke problemen zij mogelijk ervaren en aan welke soort informatie er behoefte is. Iemand die je voor het eerst spreekt is bijvoorbeeld minder geïnteresseerd in de prijs van je producten dan iemand die er al veel belangstelling voor heeft getoond. Door te segmenteren en de categoriseren kun je iedere groep klanten relevante berichten voorschotelen – en ze zo langzaam overtuigen om met je in zee te gaan.