Conversie optimalisatie – sleutel voor groei

Wanneer je een klant helpt om van de ene fase in het aankoopproces over te gaan naar de volgende fase dan noemen we dat conversie. Als je de overgang makkelijker maakt dan wordt dat daarom conversieoptimalisatie genoemd. Conversie optimalisatie is zo belangrijk, omdat het een directe impact heeft op je bedrijfsresultaten.

Tip: Lees ook dit artikel over het verhogen van je omzet

Conversie optimalisatie is de sleutel voor groei

Laten we even een gedachte-experiment doen om te begrijpen waarom je conversie zo’n grote impact heeft op je bedrijfsresultaten. Stel je voor dat je een landingspagina hebt waarop je 100 bezoekers krijgt. 40% van die bezoekers laat zijn email-adres achter. Van de mensen in je emaillijst koopt 10% een product van € 100 euro van je. De opbrengst van je landingspagina met opvolgende campagne is dan:
1000 x 40% = 400 mensen op je emaillijst
400 mensen x 10% = 40 aankopen
40 aankopen x € 1000 = € 40.000 opbrengst

In bovenstaand rekenvoorbeeld wordt direct duidelijk op welke drie punten je kunt optimaliseren als je je bedrijfsresultaten via deze weg wilt verbeteren:

  1. Zorgen dat je meer mensen op je emaillijst krijgt
  2. Zorgen dat meer mensen op die emaillijst tot een aankoop overgaan
  3. Zorgen dat het gemiddelde aankoopbedrag hoger is

Deze conversieformule is de basis voor exponentiële groei!

Misschien heb je weleens gehoord over exponentiële groei. De definitie van exponentiele groei is volgens WikiPedia: “Exponentiële groei is een wiskundige term die een toename aangeeft evenredig aan de eigen omvang.”

Laten we het gedachte-experiment even afmaken. Stel je voor dat je op alle drie de optimalisatie-punten 10% gaat verbeteren. Intuïtief zou je dan misschien denken dat je daardoor 10% meer omzet krijgt. Maar dat is niet het geval: de omzetverhoging is exponentieel! Het sommetje wordt dan:
1100 x 44% = 484 mensen op je emaillijst
484 mensen x 11% = 53,24 aankopen
53,24 aankopen x € 1100 = € 58.564 opbrengst

Door op ieder punt 10% te groeien heb je een verhoging van je omzet van € 18.564 ofwel een omzetgroei van effectief 46,41%!

18 Manieren om meer leads te genereren voor je mailinglijst

  1. Geef de mogelijkheid op je website om in te schrijven voor je nieuwsbrief, bijvoorbeeld via een pop-up
  2. Biedt een whitepaper, checklist, ebook, online training of audioprogramma aan in ruil voor een emailadres
  3. Zet een link naar je inschrijfpagina in je email handtekening
  4. Verloot een dienst via social media en kies een winnaar uit de mensen die zich binnen een bepaalde tijd aanmelden
  5. Schrijf relevante en inspirerende of informatieve blogartikelen en deel die op social media
  6. Voeg bestaande klanten toe aan een leadnurture campagne. Let op: de inhoud moet relevant zijn.
  7. Zet een advertentiecampagne op om meer bezoekers naar je landingspagina te krijgen.
  8. Zet een link naar je download op je visitekaartjes.
  9. Vraag mensen die je ontmoet om hun kaartje en volg persoonlijk op per email om ze te wijzen op je download.
  10. Organiseer een evenement of webinar waar mensen zich gratis voor kunnen inschrijven.
  11. Neem een webinar op en gebruik het als gratis incentive in ruil voor een emailadres.
  12. Promoot je download vanaf je Youtube-kanaal of met een Podcast
  13. Schrijf gastblogs en voeg een Call to action toe naar jouw inschrijfpagina
  14. Promoot je download via partners die het exclusief kosteloos mogen aanbieden aan hun netwerk. Maak hiervoor een aparte landingspagina die niet zichtbaar is in je menu.
  15. Verzamel emailadressen op beurzen: verloot iets van waarde in ruil voor een emailadres.
  16. Vraag je volgers op social media om zich in te schrijven voor wekelijkse inspiratie of een download.
  17. Wees actief op blogs en forums en plaats een link naar je downloadpagina in je bio.
  18. Plaats op iedere blog automatisch een pop-up met een download

8 Manieren om je conversie te verhogen op je landingspagina

  • Maak een aparte landingspagina die speciaal gericht is op het downloaden van één whitepaper
  • Maak de belofte en de doelgroep van je whitepaper duidelijk
  • Vermijdt afleidingen of links naar andere pagina’s
  • Plaats een testimonial van je inschrijvers op je landingspagina
  • Vertel hoeveel mensen al de bezoeker al is voorgegaan
  • Maak de voordelen duidelijk van het downloaden van je whitepaper of emaillijst
  • Test verschillende inschrijfformulieren: slide-ins, tekst links en popups
  • Splittest je pagina’s op verschillende teksten, kleuren en afbeeldingen

Welke tips heb jij zelf nog? Laat ze hieronder achter!

8 antwoorden
  1. Nico
    Nico zegt:

    Het bovenstaande is allemaal leuk voor zuiver bedrijfsmatige marketing. Maar hoe pas je zoiets toe wanneer je bv. als auteur je boeken wilt promoten.

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt
      Bart van den Belt zegt:

      Volgens mij niet, op voorwaarde dat je er een specifieke mailinglijst voor maakt en ze niet toevoegt aan een random nieuwsbrief.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Lees ook dit artikel over conversie optimalisatie […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *