Hoe stel je in 5 stappen een contentstrategie op voor jouw bedrijf?

Ben je zelfstandig coach, trainer, adviseur of professional? Dan kan content marketing een erg krachtig middel zijn om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten aan je te binden. Tenminste, wanneer je het doet met een idee in het achterhoofd, met een plan. Zo een plan noem je ook wel een contentstrategie. Bij het opstellen van een contentstrategie verplaats je jezelf in het hoofd van je doelgroep en bedenk je welke content hier bij past.

Een contentstrategie hoeft niet ingewikkeld te zijn

Je kunt een contentstrategie zo complex maken als je zelf wilt. Je kunt termen als buying stages en customer journey mapping uit de kast trekken. Of je houdt het simpel. Onder de streep gaat het opstellen van een sterke contentstrategie over 5 vragen die je jezelf moet stellen:

1. Wat zijn de uitdagingen en problemen waar jouw ideale klant mee kampt?

Wie is jouw ideale klant? Hoe heet hij of zij? Hoe ziet het profiel er uit? En de hamvraag: wat zijn de uitdagingen en problemen waar jouw ideale klant mee kampt? Het blootleggen van deze problemen, uitdagingen en pijnpunten is de basis van je strategie. Vervolgens kun je bedenken hoe jij oplossingen hiervoor biedt of samen met je klant uitdagingen te lijf gaat.

2. Wat zijn de zoektermen die jouw toekomstige klant invoert in Google?

Het oriëntatiegedrag van zowel consumenten als zakelijke doelgroepen is de afgelopen 10 jaar drastisch veranderd. Zoeken naar een oplossing, dienst of product begint tegenwoordig online, in Google. Zorg er dus voor dat je in het hoofd van jouw ideale klant kruipt. Op welke termen zoeken ze? Wat zijn de thema’s, diensten en producten waar ze naar op zoek zijn? Welke vragen hebben ze?

3. Hoe bereik je potentiële klanten die nog niet weten dat jij de ideale oplossing voor hun probleem biedt?

Als iemand een probleem heeft waar hij de oplossing nog niet op gevonden heeft, hoe zorg je er dan voor dat deze potentiële klant bij jou terecht komt? Je doet dit door content te publiceren die een relevant antwoord geeft op een vraag binnen de zoektocht van deze potentiële klant. Stel dat je relatiecoaching aanbiedt. Als iemand relatieproblemen heeft en zoekt op ‘relatieproblemen oplossen’, dan kun je bijvoorbeeld een blog publiceren waarin je 7 tips geeft om je relatieproblemen te lijf te gaan. Eén van de tips is uiteraard het in de arm nemen van een relatiecoach.

4. Hoe spreek je klanten aan die al weten welke oplossing ze nodig hebben maar alleen nog een keuze moeten maken voor een aanbieder?

Wanneer iemand zich al bewust is van het feit dat hij een relatiecoach in de arm wil nemen, maar alleen nog een keuze moet maken tussen alle relatiecoaches die zichzelf online aanbieden, dan verandert zijn zoekvraag. Hij zal eerder zoektermen gaan gebruiken als “beste relatiecoach”, “relatiecoach inhuren” of “relatiecoach amsterdam”. Je kunt je voorstellen dat de onderwerpen en inhoud van de content die je aan deze groepen aanbiedt anders is dan voor de potentiële klanten die we onder vraag 3 besproken.

5. Hoe houd je bestaande klanten aangehaakt, inspireer je en blijf je top of mind?

Wanneer je eenmaal een aantal klanten hebt binnengehaald, dan wil je ze natuurlijk wel aangehaakt houden. Het is namelijk goedkoper om meer omzet te genereren uit bestaande klanten dan nieuwe klanten aan te trekken. Stel de content die je publiceert dus in dienst van een betere klantenbinding. Inspireer ze, bied waardevolle informatie en beloon trouwe klanten. Zorg ervoor dat je een klantenbestand bijhoudt, connectie met ze maakt via social media en een emaillijst opbouwt.

Het juiste kanaal bij de juiste koopfase

Wanneer je bovenstaande vragen voor jezelf hebt beantwoord kun je waarschijnlijk ook bedenken dat sommige kanalen beter passen bij een bepaalde koopfase waarin iemand zich bevindt. De potentiële klanten onder vraag 3 zoeken bijvoorbeeld veel meer in zoekmachines. De mensen onder vraag  4 gebruiken zoekmachines, review platformen, online netwerken en hun eigen netwerken. Bestaande klanten bereik je gemakkelijk via social media en een mailinglist. Door hier bewust mee om te gaan stem je op een slimme manier content af op jouw ideale klant en zorg je uiteindelijk voor meer klanten. Dat is het doel én resultaat van een goede contentstrategie.

Aan de slag?

Wil je de volgende stap zetten en werk maken van je marketing? Download dan nu het gratis Ebook ‘De Marketing Machine’.

2 antwoorden
  1. lynette
    lynette zegt:

    Hi! vraagje! ik ben de content van een bedrijf aan het optimaliseren voor de verhoging van het aantal likes, reacties & deelacties. De content die het meeste betrokkenheid gegeneert hebben vormen de basis van de contentsoorten. Elke content heeft een ander doel, maar hoe zorg ik ervoor dat als je het aantal likes, reacties & deelacties wilt verhogen? dit is niet per content te realiseren toch? hoe kan ik dit verwerken? Bijv. behind the scenes hoe werk ik dat uit? alvast bedankt voor de moeite!

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt
      Bart van den Belt zegt:

      Alles heeft te maken met het leiden van de bezoeker en exact vertellen wat ze moeten doen. De CTA’s kunnen daarbij hetzelfde zijn qua vorm, maar verschillen qua inhoud. Bij Instagram maak je bijvoorbeeld een CTA naar de bio-link, waar mensen vervolgens op die specifieke link een pagina vinden met andere relevante links. Terwijl je bij LinkedIn een tekstje zou kunnen doen zonder directe CTA maar met een hint dat mensen op een bepaald zoekwoord kunnen Googelen. Hou er daarnaast rekening mee dat als je planning software gebruikt of een link naar een externe pagina de algoritmes van vrijwel iedere social media kanaal je over het algemeen lager scoren.

      Had je trouwens dit artikel al gelezen?
      https://www.bartvandenbelt.nl/social-media-marketing/

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *