Soms zou je willen dat je de hele wereld kon veranderen. Alles aanpakken zodat het beter bij jezelf past. Maar er zijn grenzen aan wat je kunt beïnvloeden. Wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor iets waar je geen invloed op kunt uitoefenen, dan voer je een zinloze strijd. Als je leert wat je wel en wat je niet kan beïnvloeden kan dat veel rust bieden. Er zijn drie cirkels die je daarbij kunnen helpen.

Stephen Covey: Cirkel van invloed en betrokkenheid

Wellicht heb je weleens van Stephen Covey gehoord. Dit was een Amerikaanse auteur, filosoof en managementdenker die met zijn ideeën een groot verschil heeft gemaakt in het leven van veel mensen. Zijn bekendste boek is The seven habits of highly effective people. Hierin beschrijft hij dat er twee cirkels zijn waarbinnen je actief bent.

Cirkel van betrokkenheid

De grootste cirkel, de buitenste, is de cirkel van betrokkenheid. Binnen deze cirkel proactief of reactief gedrag -cirkels_van_coveyvalt alles waar je op de een of andere manier bij betrokken bent, maar waar je niet direct invloed op kunt uitoefenen. Het advies van Covey is om geen aandacht te besteden aan zaken die zich in de cirkel van betrokkenheid bevinden. Het toch proberen kost je te veel energie, en levert je weinig tot niets op.

Stel bijvoorbeeld dat een vriend hebt die altijd beren op de weg ziet. Bij alles waar jij enthousiast over bent komt hij moeiteloos met redenen waarom het niet zal lukken. Wat je ook probeert, je kan zijn gedachten niet veranderen. Het is verspilde moeite om hem te blijven overtuigen.

Cirkel van invloed

De tweede cirkel die Stephen Covey onderscheidt, is de cirkel van invloed. Binnen deze cirkel vallen alle omstandigheden of personen waar je bij betrokken bent én waar je invloed op kunt uitoefenen. Volgens Covey is dit de cirkel waarop je je het beste kunt richten.

Stel nu dat de zojuist beschreven persoon niet je vriend is, maar een collega waarmee je regelmatig moet samenwerken. Dan is het belangrijk om te kijken waar je wél invloed op kunt uitoefenen. Dat is bijvoorbeeld je eigen irritatie. Ook kun je bepaalde gespreksonderwerpen mijden. Hou de gesprekken functioneel, en deel je enthousiasme met iemand anders. Zo verspil je niet onnodig energie.

Cirkel van verantwoordelijkheid

In mijn trainingen onderscheid ik nog een derde cirkel: de cirkel van verantwoordelijkheid. Ieder mens heeft verschillende rollen. We zijn collega, broer of zus, vriend, twitteraar, klant, mentor, en nog veel meer. En tegenwoordig zijn we continu online en willen we overal bij betrokken zijn. Een grote valkuil. Niet voor niets is het aantal burn-outs de afgelopen jaren explosief gegroeid.

Zeker als het gaat om het stellen van grenzen is de cirkel van verantwoordelijkheid belangrijk. In het verleden waren organisaties hiërarchisch ingericht. Je deed wat ‘de baas’ zei, en er waren duidelijke functieomschrijvingen met heldere taken. Maar tegenwoordig verwacht het management steeds meer dat je proactief bent, zelf verantwoordelijkheid neemt en eigenaarschap ervaart. Het gevolg is dat het soms lijkt alsof je overal ‘iets mee moet’. Juist daarom is het belangrijk om te weten waar je daadwerkelijk verantwoordelijk voor bent, en waarvoor niet. Durf je grenzen aan te geven.

Vind je dat lastig? Stel jezelf dan twee belangrijke vragen:

  • Kan ik op deze situatie invloed uitoefenen?
  • ben ik er, vanuit mijn rol, verantwoordelijk voor?

Is het antwoord op die laatste vraag nee? Stel dan duidelijke grenzen. Zeg vriendelijk, maar beslist, nee.

In mijn boek ‘Fluitend Veranderen’ ga ik verder in op het met plezier veranderen van je leven.

0 Shares
2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] andere mogelijkheid is dat je kijkt naar je cirkel van invloed en betrokkenheid. Dat is een hulpmiddel om te bepalen of je een situatie kunt […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *